Gå til innhold

Test: Her er Norges billigste nettbutikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange her reagerer på at Pixmania i det heletatt er med. Det var en periode der de ikke var helt fornorsket, men i dag er Pixmania imidlertid en nettbutikk tilpasset det norske markedet, med norsk språk og norske priser osv. At lageret ligger i Frankrike er uvesentlig da det ikke er uvanlig at sentrallager ligger i utlandet. Hva med CDON?

 

Så hvorfor skulle de ekskluderes? Fordi de har dårlig service? Jeg har selv støtt i hop med kundeservicen deres, riktig nok for så lenge siden at nettbutikken deres knappest kunne sies å være på norsk, og har ikke brukt dem siden. Men jeg vet av nettbutikker med vell så dårlig service, om ikke værre.

 

Nei, i en slik test må man ta alle aktører av betydning som oppererer innenfor norske "grenser", så får vi heller suppelere med "kundebarometeret" som er inkludert med hvert enkelt firma i infoboksen i artikkelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pixmania er en av de dårligste butikkene jeg noen gang har kjøpt fra, jeg kjøpte en mus der, det tok dem 5 måneder for å levere musen...

 

vel, jeg bestillte nylig en ordre med 4 data komponenter, det var på en søndagskveld, -på onsdag ettermiddag var pakka ankommet ICA-butikken. Og det inkluderer et par omlastingsterminaler siden jeg ikke bor i Oslo.

 

Var såpass kjapt at jeg begynnte å spekulere på om de har opprettet vare/transitt lager i Norge(?)

 

Aldri hatt problem med Pixmania med mine 8-10 ordre, alltid fått det jeg har bestillt innen ca. ei uke.

 

Har dog ikke hatt behov for retur/reklamasjon som endel klager over saksgangen på, men det har jeg heller aldri hatt behov for ved kjøp fra noen av de norske nettbutikkene heller, tiltross for rundt 10 år med kjøp av diverse, så det kan jeg ikke bedømme/sammenligne.

Lenke til kommentar

Noen av mine dårligste kjøpserfaringer har jeg hatt hos Multicom og ITButikken, begge butikker som var blant de mest populære på daværende tidspunkt. Jeg har hatt både veldig gode og veldig dårlige erfaringer med Komplett, Amentio har vært sure og tverre og Elprice gikk konkurs før de betalte meg tilbake for en vare de ikke kunne levere.

 

Hvem i all verden er kongen over å bestemme at akkurat Pixmania ikke er god nok til å være billigst? Dette er en PRIStest, for crying out loud. Pixmania har også gode karakterer på "nettbutikker" her, tro det eller ei. 1) Det ville vært helt på trynet å fjerne dem fra pristesten når de faktisk er kvalifisert.

 

Dette er ikke en test over mest populære nettbutikker, dette er en sammenlikning over kalde, harde fakta.

 

 

1) På ett eller annet vis har altså brukere av hardware.no rangert pixmania over bl.a. følgende kjente navn:

- MPX

- CDON

- Elkjop og tvillingen Lefdal

- NetOnNet

- Mamoz

- Multicom

- PS

- Siba (som jeg nettopp så vinne en test som beste nettbutikk)

- Datakjeden

- Expert...

 

Så hvilket grunnlag skulle Hardware da hatt for å si at Pixmania er for kjipe til å være billigst, mens disse andre skal få være med?

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Handlet 1 ting på pixmania, ALDRI igjen!

 

Jeg bruker for det meste komplett, og det er godt å se at de likker helt OK ann prismessig, (selv om jeg velger dem pga deres fantastiske service, gode utvalg, raske levering, store valgmuligheter for forsendelse, og gunstig avbetalingsløsninger), lav pris er en bonus når man får så mye annet fra komplett. Eksempelvis fikk jeg dem til å ta inn og selge meg en HP slate 500 KUN til meg, (måtte ut med litt mye, men fortsatt OK prismessig).

 

service er i mine øyner noe det er verdt å betale for, for hadde pris hvert vigtigst hadde ikke komplett.no vært norges mest populære nettbutikk for IT-produkter ;)

 

(nei jeg reklamerer ikke, men jeg innser at jeg kanskje bør be om en slant penger for denne posten XD )

 

-frank

Lenke til kommentar

Ærlig talt folkens, nå må dere se forskjell på "billigst" og "best". Det er langt fra det samme. Billigst er det HW har testet i denne testen, og noe som kan måles objektivet etter et sett kriterier. Resultatet er sammenlignbart og repliserbart, dvs at dersom noen andre gjør de samme beregningene vil de komme frem til samme resultat. Slik testen er gjennomført, med de kriteriene som er satt, er Pixmania billigst. De kunne ikke konkludert med noe annet bare fordi de helst skulle sett et annet resultat, eller fordi de ikke liker Pixmania. Det ville vært useriøst og svært dårlig journalistikk - for ikke å nevne metodikk.

 

ærlig talt Redaksjonen, nå må dere vite hvilken "konsekvenser" denne testen bringer med seg. Dere er en så stor side at når dere går ut med en slik test gir dere butikker en enorm reklame som ikke koster de en ting.

 

Deres billigst stempel blir klistret til alle reklamer og mange velger å kjøpe nettop fra denne butikken da dere har kåret den. Ikke vet de at dette er en butikk som faktisk ikke er norsk, eller følger norske låver når det kommer til forbrukerens rett. Her er det en hel rekke med brukere som forklarer dårlige erfaringer. Til og med deres egne Forumveiledere styrer unna denne butikken.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

ALLE butikker har misfornøyde kunder. Enten skyldes dette kunder som aldri blir fornøyde, kommunikasjonssvikt, misforståelser, nyansatte med mangelfull kunnskap eller rett og slett dårlig service. Som kan skje hos alle.

 

Problemet med Pixmania, spesielt, er at den røde tråden i de fleste sakene er at om det ikke er garanti så prøver de seg først med å avvise reklamasjonen med grunnlag i at garantitiden er løpt ut. Eg har enda ikke lest om noen som ikke har fått denne beskjeden. For å så kreve rettighetene sine så må man fortelle Pixmania, selv om de vet det så j***** godt, at reklamasjonsfristen i Norge er på 5 år(for varer som er ment til å vare vesentlig lengre enn to år), og at man ikke kan avvise reklamasjonen på bakgrunn av utløpt garanti. Dette må altså forbrukeren vite, og fortelle Pixmania. Så har eg sett at noen må krangle videre, mens andre får godkjent returen fra dette punktet. Pixmania vet at Norske forbrukere har bedre rettigheter enn hva produsenten gir, men prøver seg nesten uten unntak på å unngå dette. Og når alt omsider er på plass så må varen i retur, til Frankrike, behandles, og så sendes tilbake til kunden. Når de er plassert i Frankrike er det ikke rart at dette tar noe lenger tid enn ellers.

 

Og så er spørsmålet, hva om Pixmania ikke vedkjenner seg forbrukerens rettighetene i henhold til forbrukerkjøpsloven? Hvilken effekt vil det ha på et Fransk selskap at forbrukerrådet er sure på dem? Satt litt på spissen. Og møter de i FTU om de blir klagd inn der? Vil en dom i FTU ha noen effekt på et utenlands selskap?

Endret av nomore
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deres billigst stempel blir klistret til alle reklamer og mange velger å kjøpe nettop fra denne butikken da dere har kåret den. Ikke vet de at dette er en butikk som faktisk ikke er norsk, eller følger norske låver når det kommer til forbrukerens rett. Her er det en hel rekke med brukere som forklarer dårlige erfaringer. Til og med deres egne Forumveiledere styrer unna denne butikken.

 

Skal man teste hvilken nettbutikk som er BILLIGST kan man ikke velge bort noen som er naturlig å ta med bare fordi de er kjent for å ha dårlig service. Det ville vært svært dårlig journalistikk og på grensen til tekstreklame. Eneste alternativ er da følgende:

  1. La være å ha testen i det hele tatt.
  2. Velge å teste noe annet, men hva? Hvilken nettbutikk som er BEST er ikke empirisk testbart.
  3. Teste hvilken som er billigst men nevne at pris ikke er alt, så brukeren kan gjøre seg opp sin egen mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er da flere grunner til å legitimt kunne utelukke Pixmania. Som for eks at de både har hovedkontoret sitt og lager i Frankrike.

 

Tja, de retter seg mot norske kunder, med norsk språk på nettsiden, priser i norsk valuta og inklusive norsk mva. I tillegg tror jeg de har et mellomlager i Norge, men det skal jeg ikke si sikkert. Uansett konkurrerer de mot norske butikker og må følge norske lover for reklame og forbrukerrettigheter, så det er naturlig å ha dem med i sammenligningen.

 

Personlig synes jeg ikke det jeg sparer på å handle hos dem er verdt det bråket jeg helt sikkert vil få dersom noe går åt skogen, men det samme gjelder Elkjøp (og Amentio, før i tiden) også. Vi kan ikke filtrere slik etter eget forgodtbefinnende når vi skal lage en komplett test. Det må brukeren selv velge å gjøre.

Lenke til kommentar

Deres billigst stempel blir klistret til alle reklamer og mange velger å kjøpe nettop fra denne butikken da dere har kåret den. Ikke vet de at dette er en butikk som faktisk ikke er norsk, eller følger norske låver når det kommer til forbrukerens rett. Her er det en hel rekke med brukere som forklarer dårlige erfaringer. Til og med deres egne Forumveiledere styrer unna denne butikken.

 

 

 

Skal man teste hvilken nettbutikk som er BILLIGST kan man ikke velge bort noen som er naturlig å ta med bare fordi de er kjent for å ha dårlig service. Det ville vært svært dårlig journalistikk og på grensen til tekstreklame. Eneste alternativ er da følgende:

  1. La være å ha testen i det hele tatt.
  2. Velge å teste noe annet, men hva? Hvilken nettbutikk som er BEST er ikke empirisk testbart.
  3. Teste hvilken som er billigst men nevne at pris ikke er alt, så brukeren kan gjøre seg opp sin egen mening.

 

Skal man lage en test som heter: Her er Norges(!) billigste nettbutikk, bør vi teste nettop det. Dette blit litt som å heie på syklister som doper seg. De sykler no fortere enn alle de andre som ikke gjør det. Følge sportens regler er ikke så farlig.

 

Det er ikke første gang det blir stor diskusjon når dere tar med Pixmania i denne testen, i forje test kom de vel på 3. plass og det var like stor diskusjon da.

 

Du sier jo det selv, at de kronene du sparer på å handle hos Pixmania ikke er verdt bråket du muligens får. Både jeg og MANGE andre her har hatt unødvendige problemer med denne butikken som vi absolutt IKKE burde hatt vist de har fulgt norsk låv.

Endret av MysticoN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et kjapt google-søk førte meg til følgende:

Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret

 

Organisasjonsnummer:

990 912 262

Navn/foretaksnavn:

PIXMANIA S.A.S.

Organisasjonsform:

Norskregistrert utenlandsk foretak

Forretningsadresse:

c/o BDO Accounting AS

Munkedamsveien 45

0121 OSLO

Kommune:

OSLO

Postadresse:

c/o BDO Accounting AS

Postboks 1704 Vika

0121 OSLO

 

 

 

Næringskode®:

47.540 Butikkhandel med elektriske husholdningsapparater

Sektorkode:

-

Også registrert i:

Merverdiavgiftsregisteret

 

 

Pixmania ser forøvrig ut til å være eid av DSG (Dixons), samme som Elkjøp. Registrert i Norge, følger norsk lov, rapporterer inn MVA, og har serviceavtaler og såvidt jeg vet også mellomlager i Norge.

 

Hvor norsk skal det være før de får lov å bli testet på pris?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...