Gå til innhold

Test: Her er Norges billigste nettbutikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ærlig talt folkens, nå må dere se forskjell på "billigst" og "best". Det er langt fra det samme. Billigst er det HW har testet i denne testen, og noe som kan måles objektivet etter et sett kriterier. Resultatet er sammenlignbart og repliserbart, dvs at dersom noen andre gjør de samme beregningene vil de komme frem til samme resultat. Slik testen er gjennomført, med de kriteriene som er satt, er Pixmania billigst. De kunne ikke konkludert med noe annet bare fordi de helst skulle sett et annet resultat, eller fordi de ikke liker Pixmania. Det ville vært useriøst og svært dårlig journalistikk - for ikke å nevne metodikk.

 

Jeg har ingen problemer med å akseptere at Pixmania er billigst. Strengt tatt er de ikke norske, som noen har påpekt, men de konkurrerer på noenlunde like fot mot norske butikker og dermed er det naturlig at de er med i testen likevel. Betyr dette at jeg selv ville handlet på Pixmania?

 

Ikke om det så smalt. Ikke om det gikk snøras en viss varm plass. Jeg anser ikke Pixmania som en seriøs butikk som jeg ønsker å støtte med pengene mine.

 

Men det er mitt valg, basert på mine og andres erfaringer. Det er ikke noe som kan måles objektivt, og dermed noe som er svært vanskelig å teste på en seriøs og fornuftig måte. Det beste kompromisset er nettopp det som HW har gjort, å teste prisnivået og gjøre oppmerksom på at pris ikke er alt.

Endret av Aetius
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Slik er det jo hver gang denne testen kommer, At det blir mange innlegg i formuet om PIXmania.

 

Hadde Hardware folkene lest gjennom alle disse kommentarene i formumet hvert år så hadde de nok lært og ikke tatt med PIXmania i denne testen flere ganger.

 

Så da blir det bare automatisk mange innlegg fra folkene, Kanskje Hardware tar med PIXmania med vilje for å få litt liv i forumet ?

 

Hva mener dere ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det bør være krav til at nettbutikker som kåres til Norges billigste skal være Norsk i den forstand at de faktisk har tilhold innenfor landets grenser.

 

At folk lures til å handle hos en fransk nettbutikk med særdeles dårlig rykte og rufsete historie når det gjelder å forholde seg til norsk lov er skammelig. For ikke å snakke om at folk ofte ikke en gang får varene de har bestilt innenfor rimelig tid, om i hele tatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Billigste varer, kanskje

 

MEN dere har ikke regnet med frakt og da ville pixmania ha havnet på siste plass

Bruker prisjakt mye og da er som regel pixmania billigst, men med frakt blir de mye dyrere enn konkurentene

 

NetonNet har elendig utvalg

 

Og ja, Norges billigste? som sagt er ingen av de på topp 3 norske...

Tok dere med Play.com og amazon.co.uk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det enkleste er å velge seg ut et sett med varer på prisjakt.no eller lignende, sortere på pris og luke ut useriøse butikker. Dvs eliminere vekk butikker som Pixmania og diverse småaktører som antakeligvis kommer til å gå konkurs innen året er omme.

 

Jeg har ingen problemer med å betale 5-10% ekstra for å handle hos en seriøs butikk som jeg vet er i stand til å følge norsk forbrukerkjøpslov. Det burde også være tilfellet for de fleste andre også, med mindre det gjelder ting som garantert ikke kan gå i stykker på grunn av produksjonsfeil eller lignende.

Lenke til kommentar

Synes det bør være krav til at nettbutikker som kåres til Norges billigste skal være Norsk i den forstand at de faktisk har tilhold innenfor landets grenser.

 

At folk lures til å handle hos en fransk nettbutikk med særdeles dårlig rykte og rufsete historie når det gjelder å forholde seg til norsk lov er skammelig. For ikke å snakke om at folk ofte ikke en gang får varene de har bestilt innenfor rimelig tid, om i hele tatt.

 

Du vet at dustinhome sine kontor ligger i sverige, med lager osv i sverige?

 

Jeg synes HW har vært ryddige denne gangen, og fokusert litt mer på det med brukeropplevelse og brukererfaringer og ikke bare pris som sist.

Begrenset hvor mye man skal prøve å beskytte folk ifra seg selv. "dont dry your pet in the microwave" nivået klarer vi oss uten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Billigste varer, kanskje

MEN dere har ikke regnet med frakt og da ville pixmania ha havnet på siste plass

 

 

LESTE du i det hele tatt artikkelen?

 

Fraktkostnaden

Fraktkostnaden vi har brukt tilsvarer billigste servicepakke eller lignende transportalternativ til et utvalgt sted nord i Gudbrandsdalen. Vi har valgt dette stedet fordi det ligger omtrent midt i Norge og midt i mellom de største byene, uten å være alt for langt unna store transportårer.

I de tilfeller hvor butikken tar ekspedisjonsgebyr eller lignende avgifter, er også dette plusset på i fraktprisen.

Det er tatt utgangspunkt i ett kolli pr tre varer. For eksempel vil handlekurven hos en butikk som har 18 av produktene vi så etter, få plusset på 6 ganger fraktkostnaden hos den gitte butikken.

Prisen er fastsatt ved å kjøpe boxed-utgaven av en prosessor, en 2,5 tommers ekstern harddisk eller et produkt med lignende pris/størrelse/vekt.

Endret av Aetius
feil sitat.
Lenke til kommentar

ENDELIG blir vi kvitt NetOnNet sin "Desidert billigste nettbutikk" reklame. Forsåvidt enig i resten om at Pixmania ikke burde vært med i testen, så vidt jeg vet holder vel de til i Frankrike og både frakt og retur tar lang tid?

 

Jeg holder meg uansett unna plass nummer 1 og 2. Kvalitet forran pris, det vil si Dustin og Komplett er de to nettbutikkene jeg handler mest fra, og det kommer jeg til å fortsette å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg finner slike tester blir litt meningsløse når vi har tjenester som prisguide og prisjakt. Det er relativt lett å finne priser på varene en ønsker.

 

For min egen del blir det stadig værre å finne en butikk som fører det jeg vil ha. De "kjente" butikkene har alle omtrent samme utvalg og fokus på kvantitet til fordel for varekunnskap og kvalitet.

Lenke til kommentar

Pixmania bør ikke betegnes som en Norsk nettbutikk bare fordi de har service-damer i norge som snakker norsk, da de verken har lager i Norge eller i Norden.

 

Når produkter sendes FRA Norge, kan nettbutikken betegnes som norsk.

Når produkter sendes TIL Norge, synes ikke jeg den bør betegnes som en "Norsk" nettbutikk, med tanke på retur og levering osv.

 

Ikke at dette nødvendigvis har noe relevans for artikkelen, tilgi meg for å være litt pirkete en onsdags formiddag :-)

Endret av morten-89
Lenke til kommentar

Ærlig talt folkens, nå må dere se forskjell på "billigst" og "best". Det er langt fra det samme. Billigst er det HW har testet i denne testen, og noe som kan måles objektivet etter et sett kriterier. Resultatet er sammenlignbart og repliserbart, dvs at dersom noen andre gjør de samme beregningene vil de komme frem til samme resultat. Slik testen er gjennomført, med de kriteriene som er satt, er Pixmania billigst. De kunne ikke konkludert med noe annet bare fordi de helst skulle sett et annet resultat, eller fordi de ikke liker Pixmania. Det ville vært useriøst og svært dårlig jouralistikk - for ikke å nevne metodikk.Jeg har ingen problemer med å akseptere at Pixmania er billigst. Strengt tatt er de ikke norske, som noen har påpekt, men de konkurrerer på noenlunde like fot mot norske butikker og dermed er det naturlig at de er med i testen likevel. Betyr dette at jeg selv ville handlet på Pixmania?Ikke om det så smalt. Ikke om det gikk snøras en viss varm plass. Jeg anser ikke Pixmania som en seriøs butikk som jeg ønsker å støtte med pengene mine.Men det er mitt valg, basert på mine og andres erfaringer. Det er ikke noe som kan måles objektivt, og dermed noe som er svært vanskelig å teste på en seriøs og fornuftig måte. Det beste kompromisset er nettopp det som HW har gjort, å teste prisnivået og gjøre oppmerksom på at pris ikke er alt.

 

Ja, det er sant at det er forskjell på billig og best. Dog, når tek.no gir pixmania førsteplass kan det se ut som en anbefaling selv om de ikke eksplisitt skriver dette. Jeg har bare hørt negative ord om pixmania, likevel skriver hw.no at butikken får greie brukeromtaler. Igjen, selv om det ikke står der, leser jeg dette som en anbefaling av pixmania, og det er jeg tydeligvis ikke alene om.

 

Når en nettbutikk har et slikt frynsete rykte burde det blitt nevnt. Selvsagt,

det kan være at dette er et rykte som henger igjen fra gamle tider og at pixmania faktisk har forbedret seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...