Gå til innhold

Samsung knuser Apple


Anbefalte innlegg

Aiai! Da fikk jeg rett! Apple knuser Samsung! 78 milliarder kroner i overskudd i første kvartal... Dobbelte av Samsung. Det er knusing det. Jippi! Hurra! NÅ SKAL JEG FEIRE!

Hvorfor skal du feire? Eier du aksjer i Apple. Hva slags glede har du av at ett selskap tjener en hel masse penger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aiai! Da fikk jeg rett! Apple knuser Samsung! 78 milliarder kroner i overskudd i første kvartal... Dobbelte av Samsung. Det er knusing det. Jippi! Hurra! NÅ SKAL JEG FEIRE!

Hvorfor skal du feire? Eier du aksjer i Apple. Hva slags glede har du av at ett selskap tjener en hel masse penger...

Tja, la nå gutten feire at Apple har tatt alle pengene hans ;) Hvem er vi til å dømme han, for gleden av å gi er jo større enn å få, hehe
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Aiai! Da fikk jeg rett! Apple knuser Samsung! 78 milliarder kroner i overskudd i første kvartal... Dobbelte av Samsung. Det er knusing det. Jippi! Hurra! NÅ SKAL JEG FEIRE!

Hvorfor skal du feire? Eier du aksjer i Apple. Hva slags glede har du av at ett selskap tjener en hel masse penger...

Vel... Som norsk statsborger kan han feire. Oljefondet er en stor aksjonær i Apple.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Aiai! Da fikk jeg rett! Apple knuser Samsung! 78 milliarder kroner i overskudd i første kvartal... Dobbelte av Samsung. Det er knusing det. Jippi! Hurra! NÅ SKAL JEG FEIRE!

Hvorfor skal du feire? Eier du aksjer i Apple. Hva slags glede har du av at ett selskap tjener en hel masse penger...

Vel... Som norsk statsborger kan han feire. Oljefondet er en stor aksjonær i Apple.

Ja apple er vel en av få gode investeringer de har gjort. men aldri i livet om det er noe særlig igjen av det den gang han blir pensjonist. så får vi se hvor flink jeg er til å spå;)

Lenke til kommentar

Nå er velresultatet likegyldig, det de har sagt er at Samsung selger flere telefoner, ikke at de har bedre tall.

 

Alle vet jo at Apple får produktene fiks frdige fra Foxconn, tripler prisen, og sender det ut på markedet - og at dette gir gode marginer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I årets første tre måneder solgte Samsung hele 44 millioner smarttelefoner

 

I årets første tre måneder solgte Apple 35.1 millioner smarttelefoner

 

Det er nesten 10 millioner flere enheter ut til folkemassen. Gå et par kvartal tilbake, eller et år. Se differansen på det tidspunktet. Samsung er i den største veksten mtp. enheter, men Apple tjener mer. Kommer vel godt med om du sitter i styret, eller har aksjer. Utenom det, så har det ikke så mye å si.

 

Så har du de som sier "Ja, jo mere penger de tjener jo bedre produkt vil de komme med, kontra konkurrentene". Jasså? folk venta ca 18mnd. på iPhone 4s som var en "latterlig" oppgradering fra 4s. Selv etter 4s ble sluppet, så var Galaxy S II helt på linje. Samsung vil nok slippe en "S III" som igjen vil være et hestehode foran alle andre på markedet. Hva da med de som snakker om Apple sin revenue?

Endret av Open-Source
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aiai! Da fikk jeg rett! Apple knuser Samsung! 78 milliarder kroner i overskudd i første kvartal... Dobbelte av Samsung. Det er knusing det. Jippi! Hurra! NÅ SKAL JEG FEIRE!

 

Hvilken glede...

Personlig ville jeg heller foretrukket et selskap med langt mindre overskudd. Høyt overskudd betyr bare at du har kjøpt overprisede varer fra dette selskapet. Og du jubler fordi du har betalt overpris for dine produkter fra Apple? Jaja, hver sine interesser...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I årets første tre måneder solgte Samsung hele 44 millioner smarttelefoner

Det vet du ikke, det er kun et estimat som en "analytiker" har dratt ut av ræva - det kan være spot on, det kan være 5 millioner enheter feil, eller det kan være 9 millioner feil. Om et par dager vet du kanskje mer, da Samsung presenterer sin kvartalsrapport den 27. april.

 

I årets første tre måneder solgte Apple 35.1 millioner smarttelefoner

Det er riktig - og i forkant sprikte estimatene fra "analytikere" i alle retninger, har sett tall fra 26 millioner til 44 milloner.

 

Det er nesten 10 millioner flere enheter ut til folkemassen. Gå et par kvartal tilbake, eller et år. Se differansen på det tidspunktet. Samsung er i den største veksten mtp. enheter, men Apple tjener mer. Kommer vel godt med om du sitter i styret, eller har aksjer. Utenom det, så har det ikke så mye å si.

Det er vel neppe andre enn Samsungs eiere som har spesiell glede av at Samsung tar markedsandeler fra f.eks HTC, og pusher noen flere enheter ut til den stadig voksende saueflokken sin heller... ;)

 

Så har du de som sier "Ja, jo mere penger de tjener jo bedre produkt vil de komme med, kontra konkurrentene". Jasså? folk venta ca 18mnd. på iPhone 4s som var en "latterlig" oppgradering fra 4s. Selv etter 4s ble sluppet, så var Galaxy S II helt på linje. Samsung vil nok slippe en "S III" som igjen vil være et hestehode foran alle andre på markedet. Hva da med de som snakker om Apple sin revenue?

Jeg vet ikke hvem du innbiller deg skulle ha ventet "ca 18mnd" på iPhone 4S, den kom 4 måneder senere enn "normal" lanseringsdato ift. tidligere lanseringer. iPhone 4S distanserte naturlig nok iPhone 4 med et par hestehoder og var et hestehode foran Sausung Galaxy S II - og snart får Samsung gleden av å ligge et sauehode foran igjen i noen måneder som følge av forventet teknisk utvikling, inntil Apple lanserer neste iPhone som igjen er bedre - osv, osv... :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haters gonna hate, lovers gonna love.. Right?

 

 

En positiv ting med at Apple tjener godt (for de som liker Apple produkter naturligvis) er jo at det at med god fortjeneste og penger på bok så vil Apple hvertfall ha god mulighet for videreutvikling av produkter og løsninger. Hadde salget gått dårlig og inntjeningen vært beskjeden så ville jo det fort ført til innsparinger her og der som stort sett aldri slår positiv ut på produktene og løsningene til et selskap (bare se på Nokia og Sony de siste årene).

 

 

Men alt med måte, i en litt mer presset situasjon så vil endel selskaper bli tvunget til å tenke nytt og være innovative og dette kan fort føre til interessante produkter. Men at folk som foretrekker Apple produkter (uansett årsak) ser det som positivt og fortjent at Apple tjener godt ser jeg ingenting galt med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det så enkelt? Rart ikke alle andre gjør det, da.

Eller, hmm. De gjør visst det. Samsung, Nokia, Sony, Cisco, Toshiba, osv. osv..

Gøy med folk som ikke er i nærheten av å ha peiling på det de trøkker ut av seg for å forsvare et poeng de trodde de hadde. :wee:
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han nevner en flere selskaper som IKKE kjøper produktene sine ferdig fra en tredjepart slik Apple gjør, og sirer at de gjør "akkurat det samme som Apple". Point in case Samsung, som artikkelen handler om i tillegg til Apple. De er en produsent av både SoCs, skjermer, tv-er og mye annet rart - det er der de fortsatt har hovedvekten av produktporteføljen og investeringene sine. Sony er jeg mindre sikker på, men sist jeg sjekket kjøpte de deler fra ulike hold og fikk ikke ferdig vare levert "på døra". Je gtror de varierer litt fra produkt til produkt.

 

Apple er fortsatt i en helt annen klasse enn de to nevnte firmaene - de produserer ingen ting over hodet.

 

red: Når man slenger ut løse, åpenbart feilaktige påstander av den typen, synes jeg faktisk man fortjener en liten reality-slap.

Endret av NgZ
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gøy med folk som ikke er i nærheten av å ha peiling på det de trøkker ut av seg for å forsvare et poeng de trodde de hadde. :wee:

 

Kom med et motpoeng eller argumentasjon mot hans innlegg, i stedet for billige personangrep, er du snill.

Motpoeng til gode marginer? Nei det er greit nok å ha kjempemarginer, de trykker jo penger og det er jo absolutt god stemning. Ser bare ikke at dette er til glede for andre enn aksjonærene. Er mange andre produkter som kjøpes der man stort sett blir grinete når selskapene tar for stor gevinst per salg. Eneste fordelen er vel at man kanskje får mere penger til R&D men dette har jeg ingen tall på.

Lenke til kommentar

@NgZ: Men han nevner også et par selskaper som gjør akkurat det samme som Apple, nemlig Nokia og Cisco, som ikke produserer elektronikk-komponenter selv. Og listen er selvsagt mye lengre, og omfatter bl.a HTC, Motorola, Dell, Asus, HP, osv.

De samme selskapene du nevner, som også produserer komponenter, bruker også Foxconn og tilsvarende "montasjespesialister" i Kina og andre lavkostland til å montere produktene sine. De samme selskapene bruker komponenter fra ulike produsenter og underleverandører, i tillegg til varierende innslag av egenproduserte deler.

 

Apple har aldri vært en elektronikkprodusent på komponentnivå, det har rett og slett ikke ligget i deres interessesfære. Apple har dessuten foretatt et bevisst valg gjennom å bygge ned sin egen produksjonskapasitet, fra å eie og drive flere fabrikker i vestlige land på 90-tallet, til å outsource sluttmontering av produktene til lavkostland gjennom bl.a Hon Hai/Foxconn og Quanta. Samtidig ble i alle ledd i logistikkjeden strømlinjeformet, og de etablerte seg i detaljistleddet. Tim Cook, Apples nåværende CEO, kan nok sies å være hjernen bak denne operasjonen.

I dag foregår nesten all produksjon av forbrukerelektronikk i Asia, og gjøres nesten utelukkende av asiatiske selskap - og det er sikkert med god grunn at Apple har valgt å ikke forsøke å drive egne fabrikker i Kina eller Korea, og heller fokuserer på å gjøre det de er best på selv gjennom innovasjon, produktutvikling og merkevarebygging.

 

Det Apple gjør på hardwaresiden er nå hovedsaklig å utvikle/designe produkt og komponenter, fra innerst til ytterst - dels basert på spesialproduserte komponenter etter Apples design/spesifikasjoner, dels av hyllevare (f.eks brikker for trådløsteknologi og 3G-telefoni). For noen enheter designer Apple sin egen skreddersydde SoC (f.eks Apple A5). Apple jobber bl.a med materialteknologi, touch-teknologi, brikkedesign, har et eget forskningssenter for antenneteknologi, samarbeider tett med underleverandører i utvikling av nøkkelkomponenter, osv. Selskapet har også gjennom mange år gjort forholdsvis tunge kapitalinvesteringer i oppbygging av produksjonskapasitet hos enkelte underleverandører, bl.a i oppbyggingen av Samsungs LCD-produksjon for noen år tilbake.

 

For å si det enkelt: Apple brukte ikke godt over 2 milliarder USD på FoU i fjor på å ta et par telefoner til Foxconn og bestille en leveranse på 10 millioner iPhone 4S i måneden, på denne måten: "Den skal hete iPhone 4S, dere fikser resten".

Derimot utviklet Apples team av ingeniører, fagspesialister, programmerere og designere en ny telefon, og ga Foxconn i oppgave å masseprodusere den i henhold til Apples design og spesifikasjoner, med komponenter utviklet og produsert for Apple og/eller innkjøpt av Apple fra flere titalls underleverandører.

 

Apple er i en helt annen klasse enn de to nevnte firmaene ja - Apple er bl.a i stand til å utvikle komplette verdikjeder, med både hardware, OS, applikasjoner, økosystem og innholdstjenester i verdensklasse - mens Sony og Samsung er rævadiltere som henger i skjørtene på Google og Microsoft og lar disse skumme fløten. :p

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

newton: enig med deg der, skjedde ikke så mye frekt på mobil fronten før de tidligere dataselskapene apple, google og microsoft kom. I framtiden vil det neppe være mange telefoner som kjører mobilselskapenes egne OS.

 

men hvorfor er dere som apple kunder så fornøyde med at de har skyhøye marginer?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...