Gå til innhold

Samsung knuser Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men hvorfor er dere som apple kunder så fornøyde med at de har skyhøye marginer?

Fornøyd og fornøyd - jeg sier at jeg ikke har noen store problem med Apples marginer. Etter hvilken definisjon er 25% "skyhøye marginer"? Det er vel en grei, sunn margin for et veldrevet høyteknologiselskap som opererer i de øvre segmentene i markedet - men hadde vært ekstremt høyt dersom de hadde solgt melk og brød. Marginene vi ser for tiden er kanskje mest av alt resultatet av enorm vekst, som de har klart å oppnå uten å blåse opp investeringer, utgifter og antall ansatte i samme takt. Det er slett ikke sikkert at det er varig, er litt usikker på om Apple klarer å opprettholde en like "lean and mean" organisasjon med like ekstrem fokus og suksessrate langt inn i framtiden.

 

Hadde for øvrig vært helt greit for meg om de hadde 10-15% profittmargin, men jeg lever altså fint med 25%. Foretrekker tross alt at Apple tjener greit med penger, framfor at de går tilnærmet i null som for 10-15 år siden, ettersom penger på bok gir enorm handlefrihet - noe som igjen kan være en forutsetning for at de skal fortsette å utvikle nye, spennende produkt som jeg kan komme til å like. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

men hvorfor er dere som apple kunder så fornøyde med at de har skyhøye marginer?

Fornøyd og fornøyd - jeg sier at jeg ikke har noen store problem med Apples marginer. Etter hvilken definisjon er 25% "skyhøye marginer"? Det er vel en grei, sunn margin for et veldrevet høyteknologiselskap som opererer i de øvre segmentene i markedet - men hadde vært ekstremt høyt dersom de hadde solgt melk og brød. Marginene vi ser for tiden er kanskje mest av alt resultatet av enorm vekst, som de har klart å oppnå uten å blåse opp investeringer, utgifter og antall ansatte i samme takt. Det er slett ikke sikkert at det er varig, er litt usikker på om Apple klarer å opprettholde en like "lean and mean" organisasjon med like ekstrem fokus og suksessrate langt inn i framtiden.

 

Hadde for øvrig vært helt greit for meg om de hadde 10-15% profittmargin, men jeg lever altså fint med 25%. Foretrekker tross alt at Apple tjener greit med penger, framfor at de går tilnærmet i null som for 10-15 år siden, ettersom penger på bok gir enorm handlefrihet - noe som igjen kan være en forutsetning for at de skal fortsette å utvikle nye, spennende produkt som jeg kan komme til å like. ;)

Når det kommer til hva Apple tjener, så kan man jo se noen av grunnene på hvorfor Apple tjener så mye når Apple ofte prøver å rane sine kunder.

 

Er bare å lese dette her og dette her.

 

Som dere ser der, så har en enkelperson gått å saksøkt Apple og har sine ting på sitt rette og vunnet rettsaken. Og med at omtrent null gjør noe slikt som denne fyren gjør, så kan man se hvordan Apple braser fremover og skal ha rett på sitt.

 

At noen folk gidder å kaste penger etter Apple når dem oppfører seg slikt er jaggu meg et godt spørsmål.

 

Så hva et firma tjener betyr null på hva det endelige produktet mener for en hver person. Et firma kan tjene så mye penger som Apple og alikevel ha elendige produkter og elendig kundebehandling, mens et firma som HTC f.eks som ikke tjener så veldig mye kan ha kjempegode produkter (som HTC One S og X) og samtidig kan ha en enormt god kunderbehandling.

 

Hva er viktigs av disse tingene her?

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du svartmaler fullstendig, jeg har hatt en defekte strømadaptere til min MacBook Pro 17" og de fikk jeg byttet på stedet rett over disk. Du finner worst case scenarioer og legger det frem som om dette skulle være vanlig standard for selskapet.

 

Hvis det faktisk hadde vært sånn at kundebehandlingen til Apple hadde vært katastrofalt dårlig, og produktene deres er totalt rævkjørte så ville Apple aldri solgt produkter i det hele tatt. Enkelt og greit, det er ikke sånn at millioner av mennesker går til anskaffelse av Apple produkter hvert kvartal fordi produktene stinker og kundebehandlingen er katastrofalt dårlig. Nei det skyldes det at de fleste av oss faktisk er fornøyde med produktene og det de gir oss.

 

 

Det er på tide å våkne opp og faktisk innse at noen liker Apple produkter og så enkelt er det faktisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du svartmaler fullstendig, jeg har hatt en defekte strømadaptere til min MacBook Pro 17" og de fikk jeg byttet på stedet rett over disk. Du finner worst case scenarioer og legger det frem som om dette skulle være vanlig standard for selskapet.

 

Hvis det faktisk hadde vært sånn at kundebehandlingen til Apple hadde vært katastrofalt dårlig, og produktene deres er totalt rævkjørte så ville Apple aldri solgt produkter i det hele tatt. Enkelt og greit, det er ikke sånn at millioner av mennesker går til anskaffelse av Apple produkter hvert kvartal fordi produktene stinker og kundebehandlingen er katastrofalt dårlig. Nei det skyldes det at de fleste av oss faktisk er fornøyde med produktene og det de gir oss.

 

 

Det er på tide å våkne opp og faktisk innse at noen liker Apple produkter og så enkelt er det faktisk.

Jeg kjenner mange som har fått noe av det samme som behandling i fra Apple, selv i Norge.

 

Poenget er ikke at dette skal svartmale Apple sånn totalt sett, men poenget er at disse pengene som Apple tjener kan være MYE i fra slike ting som bli vist i mine 2 linker. Så å tro at verden er så vidunderlig i fra Apple med at dem tjener så mye penger er bare å gjøre narr av seg selv.

 

Tingen er at Apple kan komme med mange unskyldninger på det ene og det andre selv om dem faktisk vet at dem tar feil. Nå sier jeg ikke at dem bruker denne taktikken overalt, men det er ikke å skjule at dette skjer i ny og ne.

 

Og dette er nok til å ikke kunne ta Apple for en seriøs bedrift.

 

EDIT: Jeg regner med at du har lest begge linkene fullstendig (om du ikke har gjort det, så les begge linkene fullstendig ut), og vil da si at du også vil finne det ganske rart at Apple hadde penger til 2 advokater for å forsvare Apple i mot denne fyrens søksmål (selv om Apple visste at dem forsvarer noe galt) mens dem ikke ville betale ut pengene til denne fyren i stedet?

 

Noe som skurrer om Apples fremgangsmåte her?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke all denne kjærligheten apple får fra enkelte av sine kunder. Kunder som er 100% trofaste og ikke engang vurdere andre alternativer når de skal gå til innkjøp. Jeg synes ikke det er noe unikt ved deres produkter som gjør at man må ha apple og ingenting annet.

Eneste som var unikt var macbook air men også der er det nå mange konkurrenter.

Som selskap har de i det minste utviklet seg i positiv retning etter at de fikk nye CEO, de er rett og slett blitt litt mer "spiselig" syns jeg.

Jeg bryr meg ikke noe om hvor mye de tjener og heller ikke hva de andre selskapene tjener så lenge det er sunn konkurranse. Per dags dato overkjører jo apple og google alt av andre smarttelefoner med microsoft sånn haltende i startgropa. Personlig håper jeg WP8 blir en høyder så kommer jeg kanskje til å vurdere det ved neste innkjøp. Slik det ser ut nå blir det derimot lenge til neste mobil da jeg ikke helt ser hva nytte jeg har ved å oppgradere. Blir litt som på pc. At man klarer seg lengre og lengre mellom hvert innkjøp. Når mobilen min har 720p skjerm og klarer å gjøre selv tyngre oppgaver, hva skal jeg da med noe raskere når systemet allerede er raskt nok til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Som eksempel har jeg ingen forståelse for folk som kjøpte iphone 4s når de hadde 4. Jeg har derimot litt forståelse for at folk med ipad 2 kjøpte nye ipad. og jeg har stor forståelse for at de som ei gang hadde iphone 3gs kjøpte 4. og da snakker jeg om hengivende apple fan.

Derimot har jeg ingen forståelse dersom de ikke engang vurderte andre produkter. Hvertfall når det kommer til telefoner for der er det mye spennende å velge mellom. Per dags dato har jeg stor forståelse for at folk kjøper ipad3 istedet for android brett dersom man ønsker brett i 10tommers størrelse.

Lenke til kommentar

@Valen: At folk kjøper enkelte Apple-produkt ut fra helt pragmatiske valg og prioriteringer, og har andre preferanser og behov enn deg, er vel ikke et helt umulig konsept å skjønne?

 

Som selskap har Apple ytre sett vært stort sett uforandret siden de fikk ny CEO, siden de opererer etter strategier som er fastlagt måneder og år tilbake i tid. Litt mer kos, og litt mindre knivskarp "edge" regner jeg med at det blir - uten at jeg tror det resulterer i noen vesentlige endinger de første årene, siden Apples DNA er og vil være sterkt preget av arven etter Jobs. Imidlertid har Apple mistet en kaptein som Tim Cook ikke kan erstatte, men håper og tror det går bedre enn for Microsoft etter at sjefsklovnen Ballmer skakkjørte den skuta...Tim Cook kan virke som en myk pusekatt sammenlignet med Steve Jobs, men skinnet kan bedra og det er kanskje lett å glemme at katter er rovdyr med skarpe klør og tenner... ;)

 

Håper da også på en smule forståelse for at jeg har en iPhone fra 2007 liggende på bordet her. Please?

 

(...som om jeg brydde meg. Doh! :p )

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei jeg skjønner ikke at iphone kan brukes til helt andre ting enn andre smarttelefoner.

 

Vel, apple begynte å gi penger til veldedighet umiddelbart da nye CEO tok over. De har også gjort mer for arbeidsforholdene til de som lager produktene. Virker hvertfall som om de bryr seg mer når man leser i media.

Med tanke på markeds verdien til apple så har Tim Cook gjort en langt bedre jobb enn forrige karen i jobben. De har jo gått fra bra til bedre til eksepsjonelt! Det er nå til slutt slik man verdsetter ett selskap, hva deres markedsverdi er.

ja du må gjerne ha en iphone for meg. selv har jeg en samsung wave. godt for oss

Endret av valen
Lenke til kommentar

Jeg kan jo gi deg begrunnelsen til hvorfor jeg nå har endt opp med MacBook Pro 17" Early-2011, MacBook Air 13" Mid-2011, iPad (3) og iPhone 4.

 

Det hele begynte med en MacBook Pro 17" 2010 etter jeg hadde gått igjennom en rekke med Lenovo ThinkPad maskiner, først en SL300, deretter T410s og til slutten W520 hvor alle hadde kritiske feil som gjorde maskinene mer eller mindre ubrukelig. Jeg er stor tilhenger av IBM ThinkPad og innser jo at jeg har vært maksimalt uheldig og Lenovo gav meg en helt superb support som jeg knapt har opplevd maken til å byttet fra den ene nye modellen til den andre knapt uten mellomlegg men til slutt ville jeg prøve noe annet da jeg ble litt lei hele greia.

 

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg er en utrolig kresen og kravstor kunde, men jeg også stort sett villig til å betale det det måtte koste for at jeg skal bli fornøyd. Når jeg velger bærbar så vil jeg at den skal ha topp byggekvalitet, den skal være bunnsolid i så godt som alle ledd. Da snakker vi ikke bare om at selve kabinettet skal føles solid, men det skal være null fleks bak tastaturet, ikke sløve hengsler til skjermen som er løse etter et par måneders bruk osv osv.. Og jeg hater følelsen av plastikk. Her er det ytterst få maskiner på markedet som tilfredsstiller de kravene jeg setter, de jeg fant på den tiden var toppmodeller fra Lenovo ThinkPad serien som har fanatisk byggekvalitet og god support bak tastaturet, Dell Precision og MacBook Pro.

 

Dessverre så viste ThinkPad W520 meg at Lenovo per dags dato ikke leverer godt nok til å tilfredsstille mine høye krav, høyttalerne er en eneste stort vits og det eneste positive jeg kunne si om skjermen var god oppløsning (1920x1080 på 15.6") og at den var matt. For utenom det så var skjermen blass og det var et TN-panel med dårlig innsynsvinkel og lav kontrast. Men så er jo disse hardbanka bedriftsmodeller så det at høyttalerne ikke har fått mye fokus er ingen stort overraskelse, men skjermene jeg gikk igjennom med SL300, T410s og W520 lever ikke på noen måte opp til hva IBM leverte med ThinkPad maskiner for et par år tilbake og dessverre så er det heller ingen mulighet for å betale litt ekstra for å få IPS-skjerm som IBM normalt tilbydde kundene sine når de styrte skuta.

 

 

Så når jeg først hadde gått igjennom tre ThinkPad maskiner med samme kritiske feil (de bare kortsluttet helt ut av det blå, gjerne minst engang om dagen uten noen synlig sammenheng) så bestemt jeg meg for å prøve et av de andre alternativene på lista mi og jeg vurderteDellPrecision til å rett og slett bli for stor og tung i forhold til størrelsen. Jeg fikk jo en MacBook Pro 17" som i tykkelse og vekt var merkbart under hva en Dell Precision 15" var. Jeg syntes også at Mac OS X var spennende da jeg har brukt Windows i alle år siden jeg var 6år og var villig til å gi et alternativt operativsystem en real sjanse, jeg var jo fullstendig klar over at om det feilet så kunne jeg jo uansett kjøre Windows på en Mac uten problemer uansett.

 

Derfor anskaffet jeg meg en MacBook Pro 17" Early-2010 modell og følte den leverte at jeg ønsket når det kom til maskinvaren. Den føles bunnsolid, det er null fleks bak tastaturet og selv om jeg savnet trackpoint fra ThinkPad maskinene (elsker trackpoint!) så fungerte touchpadden så til de grader tilfredsstillende at jeg for førstegang var villig til å si meg fornøyd med touchpad på en bærbar maskin. Høyttalerne er som bærbare generelt ikke noe å hoppe i taket for men de spiller mye høyere og langt bedre enn ThinkPad W520 og det er nok til at jeg sier meg fornøyd med det. Videre så fungerer webkamera bra under mørke omgivelser, noe som jeg verdsetter og skjermen er den beste jeg har sett på noen bærbar maskin, punktum. Jeg vet det finnes bedre der ute, Dell kan levere RGB-LED IPS paneler om du er villig til å betale dyrt for det, du får DreamColor skjermer på HP EliteBook som skal være veldig bra og sikkert bedre enn MacBook Pro 17" men til å være TN-panel så har jeg ikke sett noe TN-panel som måler seg med MacBook Pro 17". Innsynsvinklene er noe halvveis, men langt bedre enn jeg har sett på noe annet TN-panel, fargene og kontrasten er veldig bra til å være en bærbar og ikke minst så er 16:10 en fryd! Fatter ikke hvorfor 16:9 har tatt over på bærbar og desktop når 16:10 er så mye bedre til alt som har med produktivitet å gjøre (eller jo jeg skjønner at produsenter sparer penger, men skjønner ikke alt forbrukere faktisk finner seg i at 16:10 fases ut for 16:9 som er underlegen på alle mulig måter..) og 1920x1200 oppløsning er mer enn akseptabelt.

 

Hva Mac OS X angår så gikk det ca tre dager før det var borte og jeg utelukkende kjørte Windows 7. Kunne ikke fordra hvordan OS X løste ting på i forhold til Windows, det føltes overhode ikke naturlig og hvorfor i allverden skal jeg finne meg i slikt når jeg uansett bare kan kjøre Windows og få en enklere hverdag?

 

Men jeg hadde lovet meg selv at jeg faktisk skulle gi Mac OS X en reell sjanse, så etter noen måneder med Windows 7 så la jeg inn OS X igjen og gav det et nytt forsøk. Denne gangen varte det vell i en uke eller to før jeg var tilbake på Windows 7 og sånn gikk det frem og tilbake i nesten 1år før jeg etterhvert ble mer og mer vandt med løsningene i OS X og ikke lenger var låst til mine gamle Windows vaner og jo mer jeg ble vandt til det jo mer likte jeg det. Kan fremdeles ikke tenke meg å erstatte desktop maskinene mine med OS X men på bærbar så har jeg faktisk endt opp med å foretrekke OS X fremfor Windows av flere grunner, jeg føler det rett og slett fungerer raskere og mer effektivt for meg til det jeg bruker bærbare maskiner til. Enkelt og greit.

 

 

Så det hadde altså gått ett år og jeg var strålende fornøyd med min MacBook Pro 17" fra dag nr1! Og det tok nesten et helt år før jeg ble fornøyd med Mac OS X på den også fremfor det å kjøre Windows 7. Kjæresten fikk jo bruke den litt her og der og i motsetning til meg så er ikke hun like låst i Windows som det jeg er / var så hun sa jo rett ut etter et par dager med OS X at dette ville hun også ha. Og dermed endte jeg opp med å kjøpe meg en MacBook Pro 17" Early 2011 modell også fikk hun overta Early-2010 modellen og vi har begge vært strålende fornøyde med disse maskinene siden. Og skal jeg ha meg ny bærbar i fremtiden så står naturlig nok MacBook Pro langt opp på listen ettersom jeg allerede har erfart og vet at disse maskinene tilfredsstiller mitt noe høye krav til bærbare maskiner, hvorfor risikere en ny ThinkPad runde? Og jeg føler slettes ikke at MacBook Pro er overpriset, sammenlignet med ThinkPad T og W-serien så ligger det omtrent i samme bane, kvalitet koster og kresne folk som meg må være villig til å betale om vi skal bli fornøyde. Liksågreit å innse det først som sist.

 

 

Når det gjelder mobiltelefoner så var jeg en av de tullingene som så iPhone 1Gen og trodde det aldri ville slå an. Jeg satt med en Nokia N95 og var ok fornøyd, byggekvaliteten var relativt laber og Symbian OS gikk tom for minne så fort jeg kjørte opp Live Messenger men på den tiden så følte jeg at det var en krem av en telefon for en hardware entusiast som meg. Også kom dagen hvor min Nokia N95 tok kvelden og jeg måtte se meg om etter en ny telefon, jeg gikk da for en HTC Dream da dette var før jeg hadde skaffet meg en MacBook Pro og før jeg egentlig hadde begynt med Apple produkter i det hele tatt og jeg var en av de som ikke tok Apple spesielt seriøst og jeg ønsket rett og slett ikke Apple produkter (trodde jeg da hvertfall). HTC Dream fungerte jo i for seg den, var jo bedre enn Nokia N95 på alle mulige måter men når jeg fikk prøve en iPhone 1Gen så måtte jeg jo ærlig talt innrømme at min HTC Dream levde ikke helt opp til hva jeg følte en iPhone 1Gen klarte å levere.

 

HTC Dream gikk uheldigvis i vaskemaskinen, jeg måtte ha ny mobil og av ren impuls skaffet jeg en iPhone 3G og var umiddelbart strålende fornøyd. Her var det ingenting som hang, krasjet, lagget eller noe som helst. Alt bare fungerte og tiden skulle vise at var den noe jeg ønsket fra en mobiltelefon så var det at den skal fungere, uten noe særlig fikling, mekking eller konfigurering. Og en ting jeg hatet med Android var mangelen på raske oppdateringer, så fort som det kommer en ny Android versjon så vil jeg ha den umiddelbart! Hva kan jeg si, jeg er en BETA hore, kommer det noe nytt så skal det prøves! Men samtidig så er jeg en hardware entusiast så når det plutselig dukket opp en Google Nexus One på markedet, som var garantert Android oppdateringer sporenstreks og med spennende maskinvare (bedre enn hva som var i min 3G) så solgte jeg 3Gen og importerte en Nexus One fra USA.

 

Resultatet var skuffende, tilgangen på applikasjoner på Android Market var på ingen måte like bra som det jeg hadde på AppStore, og den bedre maskinvaren merket jeg ingenting til da spill som Spore hadde mye dårligere grafikk på Android enn til iOS og hva skal jeg med bedre maskinvare om tingene jeg kjører uansett leveres i dårligere varianter til Android? Og sist men ikke minst så var jo UI fremdeles luggete, tiltross for bedre maskinvare så gikk altså navigering på telefonen merkbart dårligere enn i iOS. Jeg fant dog flere lyspunkter, jeg elsket synkroniseringen opp mot min Google konto, kunne leggen inn Cynogen MOD og få FLAC støtte, widget er kjekt og jeg kunne jo skreddersy telefonen etter mine behov langt mer enn jeg kunne i iOS men dette veide ikke opp for dårligere utvalg av applikasjoner, at spill hadde dårligere grafikk og at menyene lugget i svingene. Det som irriterte meg aller mest var at Nexus One hadde forferdelig lav lyd på høyttalerne, faktisk så lav at jeg som oftest ikke kunne høre folk ringe eller sende meg tekstmeldinger når jeg var på jobb osv.. Noe som gjorde telefonen noe upraktisk i bruk.

 

Så til slutt endte jeg opp med en iPhone 3GS og straks følte jeg meg mer komfortabel og mer fornøyd og jeg endte med å oppgradere til en iPhone 4 når den kom da jeg igjen er en hardware entusiast og kunne ikke motstå skjermoppløsningen til iPhone 4. iPhone 4S derimot hoppet jeg glatt over, bedre maskinvare ja men ikke nok interessant til at jeg gadd å oppgradere. Kjører fremdeles iPhone 4 den dag i dag og er fremdeles fornøyd og ting fungerer jo enda bedre nå med iCloud som synkroniseres direkte opp mot min MacBook Pro osv osv..

 

 

I mellomtiden her skaffet jeg en MacBook Air 13" som jeg brukte som studie-PC da en 17" ble for stor og tung å frakt med seg, igjen så følte jeg meg trygg på at en MacBook Air ville tilfredsstille mine noe høye krav og forventninger til byggekvalitet osv.. Samtidig som jeg har begynt å foretrekke OS X på mine bærbare maskiner så da ble jo valget ganske greit når jeg skulle ha en mindre og mer kompakt maskin.

 

 

Nå nylig anskaffet jeg meg en iPad (3) da jeg alltid har hatt lyst til å teste ut tablet, bruke den til og fra jobben osv for å se på web-TV, surfe på nettet osv.. Hvorfor valgte jeg iPad (3)? Mest på grunn av skjermen, jeg elsker gode og høyoppløste skjermer og her var jo iPad (3) et åpenbart valg.

 

 

 

Er det en ting jeg føler og erfarer etter jeg har gått fra å overhode ikke eie et eneste Apple produkt for 3-4år tilbake til nå å eie plenti så er det det at det er fryktelig lett å anskaffe seg flere Apple produkter om du først har blitt fornøyd og komfortabel med et annet Apple produkt. Hvorfor? Jo fordi er det en ting Apple er god på så er det integrering mellom produktene, når jeg vurderte nettbrett så var det jo ingen tvil om at den raske og enkle synkroniseringen opp mot iCloud som går på tvers av min iPhone og min MacBook Pro og MacBook Air veide høyt. Og når du først har begynt å bygge deg opp et lite økosystem av Apple produkter så ser jeg ingen åpenbar grunn til hvorfor jeg skal begynne å anskaffe produkter som ikke passer inn i det økosystemet jeg allerede har?

 

 

Kall meg gjerne hjernevasket, fanboy eller hva du vil men saken er at de produktene som jeg nå har valgt å skaffe fra Apple er jeg særdeles godt fornøyd med og de er perfekt og ypperlig integrert opp imot hverandre og når jeg først er såpass godt fornøyd og har fått opp et godt integrert økosystem, hvorfor skal jeg da se meg om etter alt mulig annet som kanskje kan fungere like bra eller litt bedre, men mest sannsynlig ikke lar seg integrere like godt.

 

 

 

Det ble fryktelig langt og rotete, men følte hele "historien" måtte ut for folk her ser jo utelukkende ut til å tro at alle som kjøper Apple produkter og er fornøyde med dem må ha blitt gjettet opp av Steve Jobs fra fødeselen

  • Liker 4
Lenke til kommentar

God historie, litt lang bare.

Finner sikkert de samme hos folk som bruker windows/linux/android.

Føler likevel ikke at produktene deres er så unike. Jeg kan sikkert gjøre det samme på mitt vrak av en gammal netbook som kjører fedora og min gamle samsung wave.

Spørsmålet er jo heller nå, siden du er blitt fornøyd. Kommer du da aldri til å vurdere andre produkter igjen i framtiden eller vil du bare fortsette å handle apple ting'?

Stemmer det at ting du handler til din iphone ikke automatisk kan brukes på ditt apple nettbrett, isåfall er det ikke mye det økosystemet er verdt?

Endret av valen
Lenke til kommentar

@Valen: Så hvorfor kommer du med påstander du ikke kan skjønne selv?

 

Konstaterer at du ikke har hørt om Apples mangeårige bidrag på flere titalls milloner USD til "Global Fund to Fight AIDS, Tuberculosis and Malaria" gjennom (Product) RED...og at du heller ikke har registrert at Apples pågående arbeid for å bedre arbeidsforholdene hos underleverandører i Kina er en direkte forsettelse av et initiativ som ble påbegynt for flere år siden, og kontinuerlig utvidet år for år siden, under Steve Jobs' ledelse.

Vel, nå er du i alle fall litt mindre uvitende om noe som du valgte å uttale deg om uten å sette deg inn i noen enkle fakta... ;)

 

Apple under Tim Cook har så langt i stor grad ridd videre på suksessbølgen, og høstet fruktene av strategiene og produktporteføljen forrige CEO og hans team (som Cook var en del av) utviklet. Apple har hatt en eksepsjonell utvikling i ca 15 år nå, og er verdt mer enn hundre ganger så mye som da Jobs overtok sjefsansvaret i siste halvdel av 90-tallet. Tim Cook er imidlertid en svært dyktig fyr, som ikke har fått jobben sin uten grunn, så han vil nok fortsette den gode trenden.

Lenke til kommentar

Synes det var godt forklart. Hadde selv noe MOT apple i de 2 første årene iphone var på markedet, men etter ett håpløst forsøk på smarttelefon med htc touch pro så forsøkte jeg iphone 3gs. Siden da har jeg vært over på 2 andre android mobiler, men de gjør meg ikke like fornøyd som hva iphone gjør. En appletv boks og en airport extreme er også handlet inn. Beste routeren jeg har hatt. Kommer jeg til å vurdere noe annet i fremtiden, tja om ikke apple leverer så vil jeg det. Windows phone 8 blir spennende :)

Lenke til kommentar

Stemmer det at ting du handler til din iphone ikke automatisk kan brukes på ditt apple nettbrett, isåfall er det ikke mye det økosystemet er verdt?

 

Nei, det gjør det så absolutt ikke.

Vurderer å selge min Mac Mini HTPC tilfordel for en selv-bygd en da jeg ikke føler at Mac Minien strekker til til hva jeg ønsker å bruke HTPCen til.

 

Siden jeg er fornøyd med såpass mange Apple produkter vil jeg naturligvis alltid ta en nærmere titt på hva Apple eventuelt har å tilby og vurdere de sterkt, men føler jeg at det finnes andre og mer passende alternativer så går jeg selvfølgelig for de. Er jo ikke totalt hjernevasket.

Lenke til kommentar

Stemmer det at ting du handler til din iphone ikke automatisk kan brukes på ditt apple nettbrett, isåfall er det ikke mye det økosystemet er verdt?

Nei.

Det var bra. Forsto det slik at på android kan man handle og det vil være tilgjengelig på alle de enheter man eier som kjører android.

@Valen: Så hvorfor kommer du med påstander du ikke kan skjønne selv?

 

Konstaterer at du ikke har hørt om Apples mangeårige bidrag på flere titalls milloner USD til "Global Fund to Fight AIDS, Tuberculosis and Malaria" gjennom (Product) RED...og at du heller ikke har registrert at Apples pågående arbeid for å bedre arbeidsforholdene hos underleverandører i Kina er en direkte forsettelse av et initiativ som ble påbegynt for flere år siden, og kontinuerlig utvidet år for år siden, under Steve Jobs' ledelse.

Vel, nå er du i alle fall litt mindre uvitende om noe som du valgte å uttale deg om uten å sette deg inn i noen enkle fakta... ;)

 

Apple under Tim Cook har så langt i stor grad ridd videre på suksessbølgen, og høstet fruktene av strategiene og produktporteføljen forrige CEO og hans team (som Cook var en del av) utviklet. Apple har hatt en eksepsjonell utvikling i ca 15 år nå, og er verdt mer enn hundre ganger så mye som da Jobs overtok sjefsansvaret i siste halvdel av 90-tallet. Tim Cook er imidlertid en svært dyktig fyr, som ikke har fått jobben sin uten grunn, så han vil nok fortsette den gode trenden.

Takk for opplysningen, det var tydeligvis gått fra å være lite bidrag til å bli langt større etter at Tim Cook tok over.

 

Stemmer det at ting du handler til din iphone ikke automatisk kan brukes på ditt apple nettbrett, isåfall er det ikke mye det økosystemet er verdt?

 

Nei, det gjør det så absolutt ikke.

Vurderer å selge min Mac Mini HTPC tilfordel for en selv-bygd en da jeg ikke føler at Mac Minien strekker til til hva jeg ønsker å bruke HTPCen til.

 

Siden jeg er fornøyd med såpass mange Apple produkter vil jeg naturligvis alltid ta en nærmere titt på hva Apple eventuelt har å tilby og vurdere de sterkt, men føler jeg at det finnes andre og mer passende alternativer så går jeg selvfølgelig for de. Er jo ikke totalt hjernevasket.

Og for det har du min respekt. Lykke til med valg av ny HTPC.

Lenke til kommentar

@RamGuy: Godt fortalt og interessant historie, også for meg som aldri har eid en Windows-PC privat, men som har "slitt ut" både et par Windows-PCer og et par Macer på jobb. I motsetning til hva noen synes å tro så er jo ikke Mac-brukere flest akkurat ukjente med hva som er "på den andre siden av gjerdet", og gjør nok relativt veloverveide valg. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

@RamGuy: Godt fortalt og interessant historie, også for meg som aldri har eid en Windows-PC privat, men som har "slitt ut" både et par Windows-PCer og et par Macer på jobb. I motsetning til hva noen synes å tro så er jo ikke Mac-brukere flest akkurat ukjente med hva som er "på den andre siden av gjerdet", og gjør nok relativt veloverveide valg. ;)

Det er nå endel av de som ikke bryr seg om andre ting enn apple også? på samme måte som det er mange i andre leier som aldri vil vurdere noe fra apple. Det er bare at jeg føler det blir litt vanskelig å innse at dere vurderer andre produkter når alt dere har er apple, selvom dere har gått fra andre produsenter og plattformer. Jeg kan skjønne at de har noen ting som kan være bedre men når absolutt alt av elektronikk har apple logoen sin på så skurrer det litt.

Fra en som kun har eid en ipod og per dags dato ikke eier noe fra apple men derimot, mobil fra samsung (wave), nettbrett fra samsung (galaxy tab 7,7), netbook fra acer, bærbar fra sony og stasjonær som er satt sammen selv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...