Gå til innhold

Samsung knuser Apple


Anbefalte innlegg

Derfor liker vi tanken på en verden der Android er monopolist på samme måte som windows er det på PC. Dette er nettopp dette som er grunnen til at Andriod øker så voldsomt.

 

At noen i det hele tatt faktisk kan gå inn for å ønske at noen skal bli monopolist er for meg helt uforståelig. Jeg kan foretrekke gitte selskaper så mye jeg bare vil, men INGEN er NOENGANG tjent med at et eller annet selskap, uavhengig av hvem det måtte være skal sitte å ha monopol på noe som helst uansett situasjon.

 

Det å ønske noe sånt blir for meg like idiotisk som da folk påstår at de ønsker diktatur, de ensete som er tjent med det i lengden er selskapet selv og ingen andre, selv ikke den mest innbilske fanboy selv om vedkommende sikkert vil fortelle seg selv noe annet.

 

 

Det et fordeler og ulemper med alt her i verden, og naturligvis er det en ulempe for mange at Apple skal være både maskinvare og programvareleverandør. Men for andre så er dette en stor fordel da mange av løsningene til Apple går inn i et nokså samkjørt og logisk økosystem hvor brukeren ikke trenger å leke dataprofessor for å få ting til å fungere som de ønsker. Er det en ting Apple er gode, som ingen kan ta i fra dem så er det det at de løsningene de legger opp til er såpass tett integrert og fungerer såpass automatisk og sømløst at selv bestemor skulle klart å ting til om ønsket det. Dette er en av fordelene ved et låst økosystem hvor det er såpass tett integrering mellom maskinvare og programvare.

 

Også kan vi ramse opp en haug av ulemper også, men det må nesten bli opp til hver enkelt å selv vurdere fordelene og ulempene opp imot hverandre og velge utifra eget ståsted og behov. Det at noen ønsker større valgfrihet og løse tøyler betyr ikke nødvendigvis alle andre ønsker det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gleder meg forøvrig til å plukke fram tråden om 5-6år fra nå :) La akkurat inn en påminnelse i 2017 i google kalenderen min :fun:

 

ja,ja. Noe må man jo drive på med :p

Virker som du er veldig glad i monopol (ut i fra dine andre innlegg) Hva er bra med det...?

 

edit: kan vel "plukke" frem noen tråder fra diverse mac forum fra 2000, mye morro å lese der også. Ikke se så svart/hvit på ting. Jeg ønsker ikke sitte med en klumpete telefon i hånda. Du ønsker noe annet. Er ikke vanskeligere enn det vet du. Men når man må støtte kjøpet sitt, så går man vel 100% inn for det også?

Endret av D02
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange Apple fanboys her ja. Det viste nok redaksjonen når de skrev "Samsung knuser Apple".

 

Men egentlig tjener vi som forbrukere lite på en utvikling som går i retning av to store og dominerende markedsaktører. Det er mange som vil ha noe annet å velge mellom enn Apple eller Samsung.

At Samsung lanserer flere produktvarianter av sine modeller synes jeg ikke er et problem. Tvertimot så er det positivt dersom markedet ønsker flere produkter å velge mellom. En kommunistisk verden der alle går rundt med Apple telefoner er det heller ingen som ønsker seg - uansett hvor mye godt å si de har om Apple.

 

Uansett hvordan det går med Apple, så smiler de nok i Samsung også siden omlag 50 % av Apple telenfonen lages av Samsung. Jeg tror ingen vil ha eller vil tjene på at alt blir Samsung heller, det være seg utenpå og/eller inni.

 

Derfor er det er mer spennende å se hvordan det går med Nokia og Windows. Et tredje alternativ er absolutt velkommen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Derfor er det er mer spennende å se hvordan det går med Nokia og Windows. Et tredje alternativ er absolutt velkommen.

 

Helt enig! Gjerne både det 4 og 5 for den del. Og så er det viktig at vi også får mange og relativt likeverdige produsenter på "hardwarebiten".

 

En av de sentrale grunnene til at f.eks PC-er har blitt såpass rimelige tross at vi faktisk har hatt monopoltendenser på faktorene CPU og OS, er at nesten hvem som helst har kunnet begynne med produksjon/sammensetning av selve hardwaren.

 

Ellers ser jeg det er en viss diskusjon rundt mopollignende tilstander her. Da vil jeg kort poengtere at markedsdominans av et system som i realiteten er nærmest åpen kildekode aldri vil kunne bli et reelt monopol (svært vanskelig å få til). Som Noble & Barnes og Amazon alt har bevist, det er mulig å lage Android-baserte enheter uten å blande inn Google i særlig grad.

Lenke til kommentar

Gleder meg forøvrig til å plukke fram tråden om 5-6år fra nå :) La akkurat inn en påminnelse i 2017 i google kalenderen min :fun:

 

ja,ja. Noe må man jo drive på med :p

Virker som du er veldig glad i monopol (ut i fra dine andre innlegg) Hva er bra med det...?

Jeg påstår ikke at det er bra med monopoler, men må jeg velge det værste av to onder går jeg for det minst ubehagelige alternativet. Problemet med Apple er at de skal ha bukta og begge endene, de skal kontrollere både hvilken software og hardware du skal bruke, det er i mine øyne den styggeste løsningen sett fra et forbrukerperspektiv.

 

Apple var på vei til å få for mye makt og for stor dominans. Det er forøvrig også komisk å se alle hipsterne og eplereligøse som framstår som rene idealistene og frihetskjemperne, Che Guevara hadde aldri gått rundt med iPhone i lomma, han hadde garantert foretrukket en Android telefon med rootet modda software og mye tjuvkopiert film, musikk og programvare ;)

 

Selvfølgelig har det sine fordeler at softwareprodusenten dikterer hvilken hardware du skal bruke, og du ender naturligvis opp med høyere brukervennlighet og sømmløs integrering... Men det er jo ikke alle av oss som er idioter og må ha alt enkelt og sømmløst for å kunne bruke utstyret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ikke være idiot og evneveik for å foretrekke sømløse og integrerte løsninger. Ville aldri byttet ut Windows på den stasjonære per dags dato, ei heller FreeBSD på serveren men når det kommer til bærbart, nettbrett, stue-PC og mobil foretrekker jeg at ting fungerer sømløst og integrert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett hvordan det går med Apple, så smiler de nok i Samsung også siden omlag 50 % av Apple telenfonen lages av Samsung. Jeg tror ingen vil ha eller vil tjene på at alt blir Samsung heller, det være seg utenpå og/eller inni.

Hva annet enn A5-prosessoren produseres av Samsung? Denne ene komponenten utgjør mindre enn 10% av materialkostnadene.

http://www.ifixit.co...Teardown/6610/1

http://www.isuppli.com/Teardowns/News/Pages/iPhone-4S-Carries-BOM-of-$188,-IHS-iSuppli-Teardown-Analysis-Reveals.aspx

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Gleder meg forøvrig til å plukke fram tråden om 5-6år fra nå :) La akkurat inn en påminnelse i 2017 i google kalenderen min :fun:

 

ja,ja. Noe må man jo drive på med :p

Virker som du er veldig glad i monopol (ut i fra dine andre innlegg) Hva er bra med det...?

 

Jeg påstår ikke at det er bra med monopoler, men må jeg velge det værste av to onder går jeg for det minst ubehagelige alternativet. I ditt tilfelle velger du med andre ord å legge pengene igjen hos et reklamebyrå? Det høres jo veldig fornuftig ut...

 

Apple var på vei til å få for mye makt og for stor dominans. Derfor støtter du altså nå en aktør med ca. 50% markedsandel. Det gir jo mening...

 

Det er forøvrig også komisk å se alle hipsterne og eplereligøse som framstår som rene idealistene og frihetskjemperne, Medlemmene i A-gjengen her på forumet er jo selvfølgelig ikke religiøse? Tenker vi sier nykristne i ekstrem amerikansk forstand...

 

Che Guevara hadde aldri gått rundt med iPhone i lomma, han hadde garantert foretrukket en Android telefon med rootet modda software og mye tjuvkopiert film, musikk og programvare ;)Nå var det jo gode grunner til at han ble tatt av dage, så... :green:

 

Men det er jo ikke alle av oss som er idioter... Gitt kommentarene jeg satt inn i innlegget ditt, så antar jeg at du forstår i hvilken kategori du plasseres...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grunnen til at Samsung knuser Apple nå (i Norge hvertfall) er fordi Samsung er den beste mobilprodusenten som lager Android mobiler og flere og flere folk har innsett det at Android er mere brukervennlig og enklere å bruke enn iOS og går derfor rett over til disse gode, solide og godt prisede Samsung mobilene med Android i stedet for disse svindyre og tungvindte iOS mobilene (ja se i min signatur på hvorfor Android er mere brukervennlig og enklere å bruke over iOS) som knuser bare man ser hardt nok på en iPhone.

 

Og når folk får se ting som dette også, så skal det egentlig ikke så mye til for å overbevise folk at Android 4.0 (Ice Cream Sandwish) blant annet er bedre enn Apple iOS 5.

 

Jeg er til og med 100% sikker på at alle i fra Apple kaka mente det at Samsung Galaxy Note aldri ville bli noe populært etter at den kom ut fordi den hadde alt for stor skjerm. Men man ser jo på hva som skjedde og på hvor mye man kan tro på det disse Apple karene sier :rofl:

 

En stor skjerm som Galaxy Note har gjør opplevelsen og mulighetene enorme. Alt blir mye lettere å holde på med når skjermen blir så stor som skjermen på Galaxy Note. Og dette har vistnok veldig mange kloke mennesker skjønt.

 

Vindicator puts on his flamesuit and waits for the inferno from the Apple defence force.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uansett hvordan det går med Apple, så smiler de nok i Samsung også siden omlag 50 % av Apple telenfonen lages av Samsung. Jeg tror ingen vil ha eller vil tjene på at alt blir Samsung heller, det være seg utenpå og/eller inni.
Hva annet enn A5-prosessoren produseres av Samsung? Denne ene komponenten utgjør mindre enn 10% av materialkostnadene.http://www.ifixit.co...Teardown/6610/1http://www.isuppli.com/Teardowns/News/Pages/iPhone-4S-Carries-BOM-of-$188,-IHS-iSuppli-Teardown-Analysis-Reveals.aspx

 

Retina skjermen leveres av Samsung. Skjerm og prosessor utgjør anslagsvis 150 USD i forhold til produksjonskost på 316 USD i følge iSuppli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En håndfull innlegg har blitt slettet grunnet unødvendig navnekalling og off-topic. Hvis dere ikke klarer å skrive innlegg uten å bruke ord som «hipstere» om deres motdebattanter, kan dere godt spare de tastetrykkene.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uansett hvordan det går med Apple, så smiler de nok i Samsung også siden omlag 50 % av Apple telenfonen lages av Samsung. Jeg tror ingen vil ha eller vil tjene på at alt blir Samsung heller, det være seg utenpå og/eller inni.
Hva annet enn A5-prosessoren produseres av Samsung? Denne ene komponenten utgjør mindre enn 10% av materialkostnadene.http://www.ifixit.co...Teardown/6610/1http://www.isuppli.c...is-Reveals.aspx

 

Retina skjermen leveres av Samsung. Skjerm og prosessor utgjør anslagsvis 150 USD i forhold til produksjonskost på 316 USD i følge iSuppli.

Nå linket jeg til iSuppli sin BOM (Bill of materials), og leste faktisk igjennom kostnadsestimatet deres - noe du ikke ser ut til å ha gjort. Prosessor: 15 USD, Display: 23 USD. Sum: 38 USD, av en total BOM på 207 USD for 32GB-versjonen. I realiteten er det kun for prosessoren til 15 USD at man med sikkerhet vet at Apple alltid bruker Samsung som underleverandør til iPhone 4S.

 

Dessuten, LG produserer Retina Display for iPhone 4, og det er logisk å anta at de også gjør det for 4S.

 

Det ble visst en del BOM på deg der... ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...