Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Det er sant, fly kan i relativt stor grad kjøre selv også i dag.

 

AtW

Det er sant. I mange tilfeller så er det eneste piloten gjør, er å taxe, lette, skru av autopilot og autothrottle når flyet allerede har landet. Dette avhenger av flyplass, værforhold og selvsagt flytype. :)

 

Det er også krav til redundans, og at alle systemene fungerer. Dersom én av tre AP-computere har feilet, så er det f.eks. no-go.

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har tydeligvis ikke mangel på fantasi, så det er veldig spesielt at du tror at øvre grense for teknologien i dag er en grense som ikke kan flyttes.

Såklart det ikke ikke gjort over natten, på lik linje med alt annet. La oss for eksempel se på de tidligste moderne bilene; de hadde tohjulstrekk. I dag finnes det biler med firehjulstrekksystemer som er så intelligente at de på et blunk kan overføre kraft til hvert individuelle hjul for å utnytte kraften maksimalt.

Eller girkasser; det finnes automatiske girkasser med dobbelclutch som kan gire raskere enn et menneske sannsynligvis noen gang vil klare - men i starten var automatgir mindre imponerende.

 

Forøvrig en interessant artikkel som ikke brukte masse tid på å gå unødvendig mye i detalj på mulig tekniske løsninger, og det setter jeg stor pris på.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Fantasi ? jeg har lest det som står der.

 

Det er en masse ideer hvordan man skal hjelpe sjåføren , ikke noe annet.

 

Forøvrig så tar dere alt for lett på alle mulige "symptomer" et automatisk kjøre system må takle

Noen av disse kan man ta bort hvis ingen kjører selv

 

At en bil er i stand til kjøre selv på sommerføre betyr ikke at den nødvendigvis takler alle kjøreforhold

Da må man også ha været som et av parametrene og temperatur som et amet

 

Kanskje det er på tide begynne å diskutere alle problemene som må løses først ?

Lenke til kommentar

Elgen; ingen har sagt biler problemfritt kan kjøre alene under alle forhold i dag. Følg med.

 

AtW

 

Flere av dere har sagt at det er ikke noe problem , man får det til om noen få år .

Siden det ikke er så enkelt , så synes jeg at man i mere grad bør diskutere de konkrete problemene

Nå har man bare en ide om at man kan få en bil til kjøre opptil 50 km/t .

Men hvilke krav stilles da ?

Dessuten er fartsgrensen mye høyere en det mange steder

Lenke til kommentar

Problemene og løsningene er i stor grad diskutert i denne tråden. Alt fra mangfoldet av sensorer, redundans, teknologier, spesielle kjøreforhold og situasjoner, lover og regler, politikk, praktisk tilrettelegging og spesielle behov for ulike førere. Hvilke konkrete problemer er det du savner diskusjon om?

 

50 km/t er en grense som er menneskelig valgt på dette stadiet. Det er ikke noe teknisk hinder, men sikkert en del vurderinger rundt automatikk, responstid og dynamikk. Hvilke grenser andre produsenter velger har ikke kommet frem ennå.

Lenke til kommentar

Det har da viselig kommet en lang rekke svar på det ClintE? Det har grundig blitt forklart hvordan dette kan løses med sensorer som registrer situasjonen og bakenforliggende datasystemer som vurderer handlingsalternativer og iverksetter det som for systemet fremstår som det best.

 

Og om du mener at disse svarene ikke er gode nok er det jo bare å ta en titt på virkligheten. Tror du virklig at Googles biler har kjørt så mange mil som de nå har uten å møte veiarbeider? Det tror ikke jeg, og da spiller det ikke noen rolle om jeg eller du forstår nøyaktig hvordan man utstyrer en bil til å løse disse situasjonene uten en fører, noen har nemlig gjort det, ergo er det mulig.

Endret av ptta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har da viselig kommet en lang rekke svar på det ClintE? Det har grundig blitt forklart hvordan dette kan løses med sensorer som registrer situasjonen og bakenforliggende datasystemer som vurderer handlingsalternativer og iverksetter det som for systemet fremstår som det best.

 

Og om du mener at disse svarene ikke er gode nok er det jo bare å ta en titt på virkligheten. Tror du virklig at Googles biler har kjørt så mange mil som de nå har uten å møte veiarbeider? Det tror ikke jeg, og da spiller det ikke noen rolle om jeg eller du forstår nøyaktig hvordan man utstyrer en bil til å løse disse situasjonene uten en fører, noen har nemlig gjort det, ergo er det mulig.

 

Nå har vel Googles biler kjørt med en person sittende bak rattet, klar til å ta over når som helst. Jeg tviler meget sterkt på at de har utviklet biler som klarer å tolke en person som står og dirigerer trafikken manuelt. I tillegg hvordan bilen skal finne veien gjennom et komplisert område med veiarbeide. Det tror jeg ikke før jeg ser det.

Forøvrig så har bransjen selv uttalt at de slilter med hvordan de skal takle veiarbeide og masse andre "spesial" situasjoner.

 

F.eks denne situasjonen. Vil en selvkjørende bil finne veien her?

 

Endret av ClintE
Lenke til kommentar
Nå har vel Googles biler kjørt med en person sittende bak rattet, klar til å ta over når som helst.

Nei, den har fått sertifikat til å kjøre på egenhånd uten fører, noe de også har testet i ganske stort monn.

 

Angående veiarbeider og manuell dirigering er det allerede skissert gode løsninger på det tidligere i tråden. Du får søke det opp selv så vi andre slipper å være din personlige sekretær.

 

En annen test : glatt føre og sterk vind i bratt oppover og nedover bakker på piggfri dekk ved 0-føre Det er visselig mange utfordringer som ikke er nevnt enda.

Vind, glatt og bakker er nevnt. Følg med!

 

Forøvrig er det selvsagt snakk om et tidsperspektiv her. Dere skriver som om dere tror noen påstår dette skal komme til din lokale bilforhandler i 2012. Det er altså ikke påstått.

Lenke til kommentar

Vind, glatt og bakker er nevnt. Følg med!

Forøvrig er det selvsagt snakk om et tidsperspektiv her. Dere skriver som om dere tror noen påstår dette skal komme til din lokale bilforhandler i 2012. Det er altså ikke påstått.

 

Ikke et slikt før som jeg mener , der er det ikke kommet noen løsning

Her der det snakk om alle "problemene " samtidig ikke hver for seg

 

Dett er en utfordring selv for en moderne 4hulstrekekr med piggdekk

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor du fokuserer slik på veiarbeider jeg. Hvorfor skulle disse problemene være så store? Fordi du synes det er vansklig? Situasjonen i videoen må jo være helt kurant for en førerløs bil. Klart avgrenset veibane med tydlige kanter, ingen motgående trafikk, ingen paralellgående trafikk. De store problemene oppstår selvsagt der man må ta høyde for uforutsigbare beslutninger i omgivelsene, f.eks. sterkt trafikerte veier med varierende kjøremønster, og her greier altså eksisterende kjøretøy seg helt fint uten at mennesker blander seg. Og da er vi helt tidlig i utviklingen.

 

For å være ærlig er jeg ikke i stand til å forstå at det går an å være så trangsynt at man ikke er i stand til å se at dette kommer nærmere og nærmere å være en realitet. Uten at jeg kan slå fast hva de er, greier jeg ikke annet enn å mistenke at du og enkelte andre har bakenforliggende motiver.

 

Edit: Dette innlegget var ment som et svar på innlegg #412, men samme poeng gjelder for Den Andre Elgens etterfølgende innlegg

Endret av ptta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.nettavisen.no/imagecache/parameter/?upsizable=true&action=resize&width=980&height=-1&url=http://www.nettavisen.no/multimedia/na/archive/00808/swindon-round_80844016x9.jpg

 

"Ifølge BMW er en av de aller største utfordringene for å få selvkjørende biler til å fungere skikkelig, utfordringer som veiarbeid og omkjøring. Dette er ting som normalt ikke vil kunne være tilgjengelig i GPS-systemene, og som kan skape ulogiske trafikkmønstre."

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor du fokuserer slik på veiarbeider jeg. Hvorfor skulle disse problemene være så store? Fordi du synes det er vansklig? Situasjonen i videoen må jo være helt kurant for en førerløs bil. Klart avgrenset veibane med tydlige kanter, ingen motgående trafikk, ingen paralellgående trafikk. De store problemene oppstår selvsagt der man må ta høyde for uforutsigbare beslutninger i omgivelsene, f.eks. sterkt trafikerte veier med varierende kjøremønster, og her greier altså eksisterende kjøretøy seg helt fint uten at mennesker blander seg. Og da er vi helt tidlig i utviklingen.

 

For å være ærlig er jeg ikke i stand til å forstå at det går an å være så trangsynt at man ikke er i stand til å se at dette kommer nærmere og nærmere å være en realitet. Uten at jeg kan slå fast hva de er, greier jeg ikke annet enn å mistenke at du og enkelte andre har bakenforliggende motiver.

 

Haha...utbroder gjerne din teori om at jeg har "bakenforliggende motiver"

 

Litt morsomt at du kaller meg "trangsynt"...jeg vil heller snu på flisa og kalle deg transynt som ikke klarer å se de ekstremt store tekniske utfordringene en selvkjørende bil står overfor. Virker som du ikke forstår hvor utrolig mange scenarioer en selvkjørende bil må takle.

 

Og så skal jeg innrømme at løsningen du skissserer på veiarbeidet i videoen høres fryktelig enkelt ut...på tegnebordet. Husk at alt dette skal implementeres i praksis...en litt verre oppgave.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor du fokuserer slik på veiarbeider jeg. Hvorfor skulle disse problemene være så store? Fordi du synes det er vansklig? Situasjonen i videoen må jo være helt kurant for en førerløs bil. Klart avgrenset veibane med tydlige kanter, ingen motgående trafikk, ingen paralellgående trafikk. De store problemene oppstår selvsagt der man må ta høyde for uforutsigbare beslutninger i omgivelsene, f.eks. sterkt trafikerte veier med varierende kjøremønster, og her greier altså eksisterende kjøretøy seg helt fint uten at mennesker blander seg. Og da er vi helt tidlig i utviklingen.

 

For å være ærlig er jeg ikke i stand til å forstå at det går an å være så trangsynt at man ikke er i stand til å se at dette kommer nærmere og nærmere å være en realitet. Uten at jeg kan slå fast hva de er, greier jeg ikke annet enn å mistenke at du og enkelte andre har bakenforliggende motiver.

 

Edit: Dette innlegget var ment som et svar på innlegg #412, men samme poeng gjelder for Den Andre Elgens etterfølgende innlegg

 

Da er 2 typer for trangsynet her.

De som må ha skikkelig dokumentasjon før man er overbevist, som vil ha absolutt alle mulig problemstiltiger med og så de som tro at alt lar seg løs på noen få år , som også tar alt for lett på denne "utfordringen"

Lenke til kommentar

http://www.nettavisen.no/side3/article3480393.ece

 

Antar du mener denne artikkelen? Du linket til et bilde av en rundkjøring.

 

Mener du på ramme alvor å trekke frem det som et signal om at du har rett? Snakk om å ta ting ut av kontekst, artikkelen handler om hvordan selvkjørende biler er i ferd med å bli en realitet, BMW sier altså at det er enkelte problemer som er krevende å løse, men sammenhengen det sies i får frem at dette er problemer de på ingen måte ser på som uløslige.

 

Og jeg forstår selvsagt at dette ikke er trivielle oppgaver, men ærlig talt, hva får deg til å tro at noe man er langt inne i utestingen av er umulig å gjennomføre?

 

Den Andre Elgen, jeg bruker trangsynt i den betydningen at man ikke er i stand til å sette pågående utviklingstrekk i en sammenheng og se for seg sannsynlige resultater av pågående utvikling. At man ikke kan bevise fremtiden burde vel være overflødig å påpeke, din påstander om at dette ikke kommer til å være mulig er altså like udokumenterte som mine om at det ser ut til å utviklingen vil ta oss ditt i løpet av ikke alt for mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...