Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Det er nok ikke så ekstremt mange år før risikoen med selvkjørende biler er lavere enn med menneskelige sjåfører

 

 

...og da er vi tilbake til det vi har diskutert (mange ganger) tidligere om hvor pålitelig autonome biler må være før de kan bli en kommersiell suksess...kravene til sikkerhet blir skyhøye.

 

Det holder definitivt ikke at autonome biler har en feilprosent som medfører færre ulykker enn dagens manuelle biler. For at Ola og Kari vil våge å sette seg inn i baksetet på en autonom bil og overlate 100% av kontrollen til bilen...så må dette fungere 100%

Dette vil være et krav både fra forbrukere og veimyndigheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De gjør selv taktiske vurderinger om hvordan de skal kjøre siden det er 30 min. roundtrip for signaler. Av sikkerhetshensyn ber de imidlertid ofte om bekreftelse fra JPL.

 

Hver eneste bevegelse blir styrt og godkjent fra jorden, de tar ingen sjanser. Derfor kjører marskjøreteøyene ekstremt sent.

Dette er ikke helautomatiske autonome kjøretøy.

Lenke til kommentar

Hver eneste bevegelse blir styrt og godkjent fra jorden, de tar ingen sjanser. Derfor kjører marskjøreteøyene ekstremt sent.

Dette er ikke helautomatiske autonome kjøretøy.

 

De er autonome, men ikke helautonome

 

Curiosity RoverVerified ‏@MarsCuriosity

Dear @neiltyson, while I can do short autonomous drives, longer sequences are sent by the team. Wonder if they'll let me do donuts?

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Det er sant, til gjengjeld er det mange uventede situasjoner, iogmed at man ikke aner hvordan det er der på forhånd. AtW

 

Hva slags uventede situasjoner? Det er (sannsynligvis) helt øde der oppe. Bilen har et arsenal av sensorer og kameraer. Terrenget blir grundig analysert og hver minste stein, sprekk og usikkert underlag blir vurdert før NASA fjernstyrer bilen videre meter for meter.

Lenke til kommentar

Hva slags uventede situasjoner? Det er (sannsynligvis) helt øde der oppe. Bilen har et arsenal av sensorer og kameraer. Terrenget blir grundig analysert og hver minste stein, sprekk og usikkert underlag blir vurdert før NASA fjernstyrer bilen videre meter for meter.

 

Ingen kjenner terrenget før bilen har landet, all automatisk kjøring foregår på terreng som er helt ukjent på forhånd.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ingen kjenner terrenget før bilen har landet, all automatisk kjøring foregår på terreng som er helt ukjent på forhånd. AtW

 

Joda, men det er kun terrenget marsbilen behøver å ta hensyn til. Den kjører i max 1 km/t og en NASA har en stor stab som overvåker den kontinuerlig.

 

Så jeg ser ikke helt relevansen til diskusjonen om autonome biler på moder jord.

Lenke til kommentar

Googles selvkjørende bil gjør unna jordisk kjøring på egenhånd, på veier som i hvert fall kjennes på kartet. Ergo er det allerede bevist at det er praktisk mulig her på jorda. Dere prøver å forklare at det er svært langt inn i fremtiden å kjøre på dårlige veier, utenfor vei og i ukjent terreng. Noe DARPA og Mars-kjøretøyene Spirit, Opportunity og Curiosity motbeviser.

 

Hvorfor prøver dere så desperat å bortforklare de tekniske fremskrittene for å få selvkjørende biler til å virke som mye lengre inn i fremtiden enn det er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

for meg så virker det som dere glemmer flere faktorer oppe i denne diskusjonen

 

Det gjør det i grunnen for meg også. Et aspekt som såvidt jeg kan se nesten ikke har vært berørt i det hele tatt er overgangsfasen. Den byr på mange spesielle utfordringer som vi ikke har i dag, og som vi heller ikke vil ha når alle biler kjører helautomatisk uten mulighet for føreren til å gripe inn.

 

Overgangen må nødvendigvis skje gradvis i både tid og rom. Med sistnevnte mener jeg at ting vil skje til forskjellig tid i forskjellige land. Det i seg selv er en utfordring hvis lover og regler i en periode vil være vesensforskjellige i to naboland med stor trafikk over grensene. Land vil med andre ord måtte koordinere en overgang og med tanke på hvor vanskelig det kan være å bli enige land imellom er dette en betydelig utfordring. Her vil også helt sikkert land som har egen bilindustri skjele til hva som skader eller tjener deres egen bilindustri og bruke vikarierende argumenter i krangelen med andre land.

 

Uansett, første fase vil formodentlig bli å tillate biler som KAN kjøre automatisk. Den fasen er vi vel for så vidt i allerede i dag. En bil som er typegodkjent i dag uten å kunne kjøre automatisk vil neppe miste denne typegodkjenningen om man legger til mulighet for å kjøre automatisk, forutsatt at føreren kan gripe inn og overstyre manuelt.

 

Neste fase vil være å påby at alle nye biler skal kunne kjøre automatisk. Jeg ser definitivt ikke for meg at man samtidig kan forby mulighet for manuell overstyring, det må i tilfelle komme senere. Hvis det blir påbudt i alle nye biler vil man selvsagt etter som årene går få en gradvis økning av andelen biler som kan kjøre automatisk, men her vil nok prosentkurvene variere veldig fra et land til et annet.

 

Det neste skrittet vil trolig være å forby mulighet for manuell overstyring i nye biler og det siste og virkelig store spranget å forby kjøring med eldre biler som har mulighet til å kjøres manuelt. Hver av disse fasene forutsetter nærmest en generasjon med biler, kanskje mer. Det er mulig at de som tar førerkort i dag vil oppleve det noen år før de leverer inn bilnøklene for godt, men det tviler jeg på.

 

I den siste overgangsfasen vil også nok et problem melde seg: Hva med dispensasjoner? Skal ikke automatikken kunne overstyres for f eks utrykningskjøretrøyer? Og hva med militære kjøretøyer som er beregnet for strid, men som også bruker offentlig vei? Skal de nektes å gjøre det?

 

Problemene står med andre ord i kø. De er tekniske, de er økonomiske, de er juridiske, de er politiske og de er også dypest sett moralske og kulturelle.

Lenke til kommentar

Det gjør det i grunnen for meg også. Et aspekt som såvidt jeg kan se nesten ikke har vært berørt i det hele tatt er overgangsfasen. Den byr på mange spesielle utfordringer som vi ikke har i dag, og som vi heller ikke vil ha når alle biler kjører helautomatisk uten mulighet for føreren til å gripe inn.

 

 

For å være helt ærlig, så synes jeg heller det virker som du har litt liten innsikt i hva man kan få til teknisk av slike ting.Svært mange av dine innvendinger er ting som allerede har blitt tatt hånd om på ett eller annet vis. Ingen sier forøvrig det blir simpelt å lage slike kjøretøy, men med de ENORME besparelsene det vil ha for samfunnet, så kommer det til å bli brukt mye ressurser på det. Se bare de siste 5 årene hvor mange "kjøreassistenter" som har dukket opp.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig med Jarle S. Det vil kreve betydelige ressurser for bilfabrikantene å utvikle teknologi og produksjonslinjer for selvkjørende biler. Overgangsfasen fra manuelle til selvkjørende vil måtte gå over mange tiår og bilfabrikantene må i så tilfelle produsere manuelle og selvjkørende biler parallelt.

Med tanke på verdensøkonomien og den vedvarende krisen i bilindustrien så er det ikke sikkert de er villige til å starte dette løpet med det første.

I tillegg vil selvjkjørende biler også sannsynligvis kreve en oppgradering i veinett, og det krever politisk vilje. Jeg er skeptisk til at den politiske viljen eksisterer blant norske politikere.

Lenke til kommentar

I tillegg vil selvjkjørende biler også sannsynligvis kreve en oppgradering i veinett, og det krever politisk vilje. Jeg er skeptisk til at den politiske viljen eksisterer blant norske politikere.

 

Ingen konsepter for selvkjørende biler krever spesiell infrastruktur for å fungere. Om noe så er ett av de viktige samfunnsmessige argumentene for å forsere introduksjon av selvkjørende biler at de kan spare store investeringer i vei da selvkjørende biler under motorveiforhold kan utnytte veien langt mer effektivt. Se. f.eks SARTRE.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...