Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

 

Er det ikke på tide å innse at det aner du ingenting om? Du vet nesten ingenting om hvordan dette fungerer teknisk.

 

AtW

jeg har da rimelig god innsikt her ( men ikke i detalj)

For å si det på en kortfattet måte

Man har ikke enda Innset kompleksiteten i det hele hvis man også skal bli nektet å kjøre helt på alle steder

inkludert din egen bakgård.

 

bilen funger under gitte forutsetninger .

Skal dette funger over alt så må systemet funger 100% uten betingelser

 

Det er disse betingelsene som er problemet her.

Det kommer aldri til bli helt innfridd overalt

 

Nå kunne jeg begrunne det i deljer men da blir innlegget temmelig lang.

( antar at det da går over flere sider )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvilke regler er det de vil ender på ?

 

Hvis man lagger alle mulige situasjoner til grunn og ser lit på konsekvensen , både øyeblikkelige og i ettertid så kan jeg ikke se at det vill være trygt å la bilen kjøre helt av seg selv på veldig lang tid

 

her er de minst 2 ting som betyr noe

- det er ikke alltid det er du som skader din egen bil

- har man lov til kjøre den når den eller deler av systemet er skadet ?

 

et poeng her er å kunne kjøre bilen selv når overvåkningssystemet ikke fungerer

jeg stiller også spørmål tegn hvor god et slik system vil funger her i Norge med alle veien som ikke er veier

samt områder med dårlig kommunikasjon

Lenke til kommentar

Går det an å anta hvor mye som må brukes av midler.

I dag klare de så vid å holde veien farbare , men lite fremkommelig fler steder

Man har altså alt fra stengte veier til de som er ok

 

Nå under valgkampen mente jo høyre at de kunne få skikk på veien ved bruke 20 milliarder ekstra ved å legge om hele måten det ble gjort på

Så kommer staten å påstår at de mangler 130 milliarder for få det til å gå opp

Dette var visstnok bare vedlikeholdskostnader

 

Det som mangler i denne diskusjoner om selvkjørende biler er an klar definisjon på minuskravene for at dette skal funger sømløst.

 

siden flere veier her i Norge har en tendens til endre seg til gjørmehull , tviler jeg på at alle de sensorene som må til for å styre bilen vil funger tilstrekkelig.

spesielt ille vil det være når de er saltet ned

hvordan vil disse takle tykk gjørme f.eks ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg er enig med elgen...tror det kreves enorme investeringer i det norske veinettet før man kan slippe selvkjørende biler til.

 

Nøyaktig hvilke investeringer tenker du på? De aller første selvkjørende bilene var offroadkjøretøy så veistandard har ingenting å si, og ingen autonome kjøretøy kommer til å gjøre seg avhengige av eksterne markeringer utover de vi alt bruker.

Lenke til kommentar

 

Nøyaktig hvilke investeringer tenker du på? De aller første selvkjørende bilene var offroadkjøretøy så veistandard har ingenting å si, og ingen autonome kjøretøy kommer til å gjøre seg avhengige av eksterne markeringer utover de vi alt bruker.

Offroad kjøretøy krever jo mere vedlikehold en standard biler

Man må ikke forveksle det med biler med bare 4hjulstrekk

Lenke til kommentar

 

Nøyaktig hvilke investeringer tenker du på? De aller første selvkjørende bilene var offroadkjøretøy så veistandard har ingenting å si, og ingen autonome kjøretøy kommer til å gjøre seg avhengige av eksterne markeringer utover de vi alt bruker.

 

Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å forestille meg at selvkjørende biler skal kunne fungere på det norske veinettet.

Kjørte en tur i Stavangerområdet i dag. Trafikkulykker og køer, anleggsområder som ser ut som krigssoner, manuell dirigering av trafikken, tusen forskjellige varianter av rundkjøringer, gamle slitt uleselige trafikkskilt osv osv.

Lenke til kommentar

 

Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å forestille meg at selvkjørende biler skal kunne fungere på det norske veinettet.

Kjørte en tur i Stavangerområdet i dag. Trafikkulykker og køer, anleggsområder som ser ut som krigssoner, manuell dirigering av trafikken, tusen forskjellige varianter av rundkjøringer, gamle slitt uleselige trafikkskilt osv osv.

 

Nå vet jeg ikke hvorfor vi skal la oss begrense av din fantasi. Jeg tror alle de hundreder og tusner av software og hardwareutviklere som jobber på emnet har lengt mer begrep på hva som er mulig. Når et japansk selskap sier at de vil levere om 7 år, da har det troverdighet. (Vet ikke hvor godt du kjenner bedriftskulturen i japan, men de er ekstremt konseravative. De lover ikke noe uten å være sikre på at de kan levere.) 7 år er også temmelig kort tid i bilbransjen. Det betyr i praksis at dette er et kommersiellt igangsatt prosjekt og ikke lengre ren R&D.

 

At veier er slitte og har defekter i oppmerkingen er noe man kan teste for. Dette er på ingen måte noe særnorsk fenomen.

Lenke til kommentar

Kanskje er det ikke noe særnorsk hvis man tar med Romania og lignede land.

for å si det slik så tviler jeg på at slike bile vil funger i Romania

 

 

Problemet er uansett infrastrukturen rund slike styresystemer

Her skiller Norge seg ut i forhold til det man forventet

 

og hvorfor diskuter man ikke sabotasjen myndighetene driver med i dag på norske veier som allerede i dag ødelegger elektronisk og meksikanske systemer på bilene .

Elektronikken på en slik automatisk bil blir er ikke mindre følsom i forhold til dagens biler

 

Da kan man ikke si at en mer avansert bil er mindre utsatt for slik

Lenke til kommentar

Det er utvilsomt en utfordring på norske veier. Selvkjørende biler må selvfølgelig ha et større antall sensorer som skal lese trafikkbildet. Alle har sett hvordan norske biler ser ut om vinteren når saltsørpa er som verst.

Det er noen sensorer i dagens biler også, og meg bekjent baserer vi oss helt og holdent på de også om vinteren. Kan du holde frontruta gjennomsiktig kan du holde dekselet til en sensor gjennomsiktig.

Lenke til kommentar

Det er noen sensorer i dagens biler også, og meg bekjent baserer vi oss helt og holdent på de også om vinteren. Kan du holde frontruta gjennomsiktig kan du holde dekselet til en sensor gjennomsiktig.

 

Tror nok kompleksiteten og kritikaliteten øker betraktelig på disse sensorene når bilene blir 100% selvkjørte.

Lenke til kommentar

Det er noen sensorer i dagens biler også, og meg bekjent baserer vi oss helt og holdent på de også om vinteren. Kan du holde frontruta gjennomsiktig kan du holde dekselet til en sensor gjennomsiktig.

De mest moderne bilen i dag har mange sensorer plassert overalt på bilen.

Ikke alle er tildekket av glass likevel er det problemer med å få dem til å virke etter noen få år

f.eks så kan man ikke stole på avstandalarmen på en av bilene på jobben

Dette er sensorer få bryr seg om å bytte ut når bilen blir noe år

 

jeg har også har også hørt hvor mye feil det er på de mest avanserte bilene.

Når sensorene i dagens biler ikke tåler det norske vei-klimaet hvorfor tror man da at det vil andre seg når bilen blir enda mere avanserte , med enda mere utstyr ?

 

Ser man på kjøpemønstret av biler og hvor mye folk legger i det så vil mange av de avanserte bilene være farlig hvis de skulle være helt automatiske med mindre man halt plutselig får alle til bytte bil etter noen få år .

Detter dog veldig ønsketenking .

 

Norske myndigheter legger heller ikke opp til at folk skal kjøpe nye bil så ofte , heller det motsatte og da vil man også i fremtiden har gamle biler , men mange skulte feil på.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Tror nok kompleksiteten og kritikaliteten øker betraktelig på disse sensorene når bilene blir 100% selvkjørte

Akkurat slik øynene til føreren er kritiske nå. Vi greier å holde sikten ut slik at vi selv kan kjøre da kan vi holde sikten ut slik at bilens kamera kan kjøre i en selvkjørende bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...