Gå til innhold

Til dere kristne


Anbefalte innlegg

Angående G's uttalelser om min forståelse av bibelen.

Jeg tror alt som står i bibelen er guds vilje at skal stå der.

Jeg tror de som skrev bibelens tekster var inspirert av ånden.

Jeg tror at ingenting er ulikt i bibelenn enn det var for 1700 år siden, for jeg tror gud har passet på at bibelen ikke blir lagt noe til eller fra.

La meg presentere deg for noe som kalles antropologi, arkeologi, lingvistikk og litteraturhistorie.

Man vet nemlig mye mer om bilelen enn du "tror". (badabom-pssh!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne tråden er først og fremst ment for kristne som diskuterer med kristne om temaer innen kristendom. Så hvis dere ikke er kristne, så ber jeg om at dere diskuterer om andre ting et annet sted en denne tråden. :)

Du vil ikke engang ha noen andre enn kristne her inne? Det blir vel som om et bedehus eller kirke ikke skulle ønske en ateist velkommen? Jeg har vokst opp i en kristen familie, og blitt dratt med på møter på bedehus i barndommen, og folk som ikke var kristne var like velkomne som alle andre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne tråden er først og fremst ment for kristne som diskuterer med kristne om temaer innen kristendom. Så hvis dere ikke er kristne, så ber jeg om at dere diskuterer om andre ting et annet sted en denne tråden. :)

Du vil ikke engang ha noen andre enn kristne her inne? Det blir vel som om et bedehus eller kirke ikke skulle ønske en ateist velkommen? Jeg har vokst opp i en kristen familie, og blitt dratt med på møter på bedehus i barndommen, og folk som ikke var kristne var like velkomne som alle andre!

 

Detter er ikke en tråd for å frelse anrdre ukristne, men en tråd hvor det diskuteres om kristne "uenighetspunkter"

 

Har ikke lest bibelen selv, men vår kateket har nok gjort det opptil flere ganger, jeg har han som min hovedkilde.

 

ANG. homofile

Jeg mener at homofile har like stor rett til kristendommen og jorden som alle andre. Noen sier at de er fristet av satan.

jeg mener at all synd er det satan som står bak. ikke bare homofili.

Lenke til kommentar

ANG. kvinnelige prester

Jeg mener at kvinner har like stor rett til å bli prester som alle andre. Hvorfor skal de være noe dårligere enn oss menn?

1 Corinthians 14:33-35 for God is not a God of confusion but of peace, as in all the churches of the saints. 34 Let the women keep silent in the churches; for they are not permitted to speak, but let them subject themselves, just as the Law also says. 35 And if they desire to learn anything, let them ask their own husbands at home; for it is improper for a woman to speak in church.

 

1 Corinthians 11:3-10 But I want you to understand that Christ is the head of every man, and the man is the head of a woman, and God is the head of Christ. 4 Every man who has something on his head while praying or prophesying, disgraces his head. 5 But every woman who has her head uncovered while praying or prophesying, disgraces her head;for she is one and the same with her whose head is shaved. 6 For if a woman does not cover her head, let her also have her hair cut off; but if it is disgraceful for a woman to have her hair cut off or her head shaved, let her cover her head. 7 For a man ought not to have his head covered, since he is the image and glory of God; but the woman is the glory of man. 8 For man does not originate from woman, but woman from man; 9 for indeed man was not created for the woman’s sake, but woman for the man’s sake. 10 Therefore the woman ought to have a symbol of authority on her head, because of the angels.

 

Mann 1 - Kvinne 0...

Lenke til kommentar

1 Corinthians

Hvem er Korinterne? Hvem er Paulus? Hvilke egenskaper kjennetegner Paulus? Hvorfor sender Paulus brev til de? Hva er kirke? Hvorfor skal kvinner tie? Er dette Guds ord? Eller Paulus' ord? Eller Korinternes ord? Hvis vi tar oss bryet med å lese hele brevet, samt annet som Paulus har skrevet, hvordan skal vi da tolke det?

 

1Kol 1.24

Nå gleder jeg meg over mine lidelser for dere, og det som ennå mangler i Kristi lidelser, det utfyller jeg med min egen kropp; jeg lider for hans kropp, som er kirken.

 

1Kol 3:17

For Guds tempel er hellig, og dette tempelet er dere.

 

1Kol 15:8

..for jeg har forfulgt Guds kirke. (om Jesus)

 

Kor 2 6.16

Hvordan kan Guds tempel og avgudene forlikes? Vi er jo den levende Guds tempel, slik Gud har sagt:

 

Gal 3:28

Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne. Dere er alle én i Kristus Jesus.

 

Gal 3:23

Før troen kom, var vi i varetekt under loven

Gal 3:25

Men nå når troen er kommet, er vi ikke lenger under vokteren

 

1Kol 14:21

Det står skrevet i loven &--#60;snip&--#62;

...

 

Vedr delen i 1Kol som angår kvinner som skal tie i menigheter.

 

1Kol 14:34

[som i alle de helliges menigheter] skal kvinnene tie når menigheten samles. Det er ikke tillatt for dem å tale; de skal underordne seg, slik også loven sier

1Kol 14:35

Hvis det er noe de vil lære, så la dem spørre sine menn hjemme. For det er en skam for en kvinne å tale i menigheten.

 

Det som følger umiddelbart etter, i vers 36, er ganske avgjørende. For å skjønne helheten må vi ty til engelske utgaver iom det ikke kommer innlysende frem i den norske [dersom man bare leser versene uten å tenke over de].

http://bible.cc/1_co...hians/14-36.htm

"What? came the word of God out from you? or came it unto you only?"

(ordet 'hva' negativt ladet)

 

Det kommer tidligere frem i brevet at Paulus tar opp diverse temaer og spørsmålet i brevet han har fått fra Korinterne ("Når det gjelder det dere skrev om"). Flere ganger i løpet av brevet gjengir han først hva korinterne skrev i sitt brev, for deretter å svare på det. Dette er også tilfelle hva angår at kvinnen skal tie.

 

Helheten hadde kanskje kommet tydligere frem dersom det hadde kommet klart og tydelig frem hvilke ord Paulus sier og hvilke ord han bare gjengir (som f.ex. en dialog ala "Paulus sier:" og "Korinterne sier:")

 

Korinterne skriver til Paulus (34-35):

"Som i alle de helliges menigheter skal kvinnene tie når menigheten samles. Det er ikke tillatt for dem å tale; de skal underordne seg, slik også loven sier. Hvis det er noe de vil lære, så la dem spørre sine menn hjemme. For det er en skam for en kvinne å tale i menigheten"

 

Paulus svarer (36):

"HVA? (er dere gale?) Var det kanskje fra dere (Korinterne) Guds ord gikk ut? Er det bare til dere (Korinterne) ordet er kommet?"

 

Korinterne trodde altså tydeligvis at det var deres tolkning (at kvinner skal tie) som var selve fasiten, at det var slik alle kirkene praktiserte og at det var slik alle burde praktisere. Paulus gjør de oppmerksom på dette hvor absurd og tullete deres tolkning er (vers 36). Leser vi et vers eller to til, kommer det enda tydligere frem.

Endret av limahc
Lenke til kommentar

- skal homofili være akseptert som en legning eller synd.

 

Jeg har ikke så mye kunnskaper om bibelen eller kristendommen generelt men anser meg selv som kristen. Jeg mener at homofili burde aksepteres som en legning. Det er også viktig å huske ordtak slik som: "Øye for øye og tann for tann". Hvorfor skal kristne ikke akseptere eller hate andre mennesker på bakgrunn av deres legning? Mennesker er likeverdige uavhengig av legning etter min mening.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

- skal homofili være akseptert som en legning eller synd.

 

Jeg har ikke så mye kunnskaper om bibelen eller kristendommen generelt men anser meg selv som kristen. Jeg mener at homofili burde aksepteres som en legning. Det er også viktig å huske ordtak slik som: "Øye for øye og tann for tann". Hvorfor skal kristne ikke akseptere eller hate andre mennesker på bakgrunn av deres legning? Mennesker er likeverdige uavhengig av legning etter min mening.

Det kan være akseptert som en legning, men den kan ikke leves ut viss du skjønner hva jeg mener med det. Mange kan få hjelp til å bli kvitt legningen, men ikke alle kan. Det er ikke synd å være homofil, men å leve ut som homofil.

Lenke til kommentar

Mange kan få hjelp til å bli kvitt legningen, men ikke alle kan.

Har det noen gang godt opp for deg at de homofile har nøyaktig de samme følelsene for hverandre som hetrofile har? Hvorfor har du sånn i mot at to mennesker som elsker hverandre skal få vise det mellom sex også, som jo er en helt naturlig måte å vise at man er glade i hverandre på?

 

Kan du komme på en eneste grunn til at du tror det du tror om du ikke blander inn bibelen i det?

 

Det er ikke synd å være homofil, men å leve ut som homofil.

Dette er en unnskyldning funnet på i senere tid for å gjøre kristendommens fordømmesler mer spiselige for folk flest dette... Det er ikke galt eller synd om to mennesker har sex med hverandre samme hvilken kjønn de er sålenge dette er frivillig fra begge parter. Å nekte sin seksualitet er å fornekte sin menneskelighet.

 

For hvis det var gud som står bak alt, ville han da vært så jævelig at han skapte mennesker, 1 av 10 faktisk, med en legning han ikke ville de skulle leve ut? Da er han jo direkte sadistisk da.... Har du noensinne tenkt over det?

 

Men det er liksom ikke så farlig, for du er ikke homofil og det går jo ikke ut over deg liksom? Og det er bare til pass for disse homo grisene at de skal få svi for ting de overhodet ikke har valgt selv? Si meg, har du noensinne tenkt hvordan dette du sier påvirker de det gjelder eller er det bare gennuin kristen nestekjærlighet vi ser bevis på her?

Endret av RWS
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bra kommentar RWS. Det er ikke sine egne følelser og meninger om homofili den enkelte kristne (med noen unntak) nødvendigvis deler.

 

MEN, det er "politikken" som religionen fører, som forsvares med nebb og klør.

 

Om man skal forbys å tenke selv, så minner dette mer og mer om politikk. Politikere lager lovene og reglene i landet.

 

Religionen lager (har lagd) lovene og reglene i det samfunnet den omfavner.

 

Det som er det beste kjennemerket på en kristen er at han/hun tar til seg alt som er skrevet i boka (bibelen) og gjør seg til en "partikamerat" som skal forsvare det som står skrevet med nebb og klør.

 

Hos en kristen har kvinnen omtrent ikke noe hun skulle ha sagt (satt på spissen i forhold til bibeltekstene), og hun er vel neppe en kristen uten at mannen hennes godtar det !?

 

Og om du som kvinne ikke gifter deg, så er det vel far som har fostret henne som bestemmer.

Endret av G
Lenke til kommentar

Mange kan få hjelp til å bli kvitt legningen, men ikke alle kan.

Har det noen gang godt opp for deg at de homofile har nøyaktig de samme følelsene for hverandre som hetrofile har? Hvorfor har du sånn i mot at to mennesker som elsker hverandre skal få vise det mellom sex også, som jo er en helt naturlig måte å vise at man er glade i hverandre på?

 

Kan du komme på en eneste grunn til at du tror det du tror om du ikke blander inn bibelen i det?

 

Det er ikke synd å være homofil, men å leve ut som homofil.

Dette er en unnskyldning funnet på i senere tid for å gjøre kristendommens fordømmesler mer spiselige for folk flest dette... Det er ikke galt eller synd om to mennesker har sex med hverandre samme hvilken kjønn de er sålenge dette er frivillig fra begge parter. Å nekte sin seksualitet er å fornekte sin menneskelighet.

 

For hvis det var gud som står bak alt, ville han da vært så jævelig at han skapte mennesker, 1 av 10 faktisk, med en legning han ikke ville de skulle leve ut? Da er han jo direkte sadistisk da.... Har du noensinne tenkt over det?

 

Men det er liksom ikke så farlig, for du er ikke homofil og det går jo ikke ut over deg liksom? Og det er bare til pass for disse homo grisene at de skal få svi for ting de overhodet ikke har valgt selv? Si meg, har du noensinne tenkt hvordan dette du sier påvirker de det gjelder eller er det bare gennuin kristen nestekjærlighet vi ser bevis på her?

En siste kommentar her da:

 

Vennligst begrunn påstanden om at dette er funnet på. Ifølge bibelen er det synd å leve ut legningen, så jeg skjønner ikke hvor du har det fra. Homofili er synd på lik linje med andre synder, og er et utfall av syndefallet (det vet du vel hva er, selv om du ikke tror?)

Lenke til kommentar

Kan du komme på en eneste grunn til at du tror det du tror om du ikke blander inn bibelen i det?

Hva faen? Hvordan kan jeg tro på det jeg tror uten å blande inn Bibelen? Det er jo der jeg har det fra. haha

 

Dere blir for morsomme for meg.

 

Peace Out!

Lenke til kommentar

Vennligst begrunn påstanden om at dette er funnet på. Ifølge bibelen er det synd å leve ut legningen, så jeg skjønner ikke hvor du har det fra. Homofili er synd på lik linje med andre synder, og er et utfall av syndefallet (det vet du vel hva er, selv om du ikke tror?)

 

Hva er vitsen med å la slike jernalder kommentarer i en gammel bok styre mennskers ve og vel i dag? Hva har vi igjen hvis vi da faktisk lar kristendommen og bibelen være styrende i vårt samfunn i dag? Jo, kvinner går tilbake til løpestrengen de hadde mellom seng og komfyr, homofile og alle som ikke går innenfor jernalder doktrinene i bibelen skal steines, forfølges og drepes pluss en hel haug med dritt fra de som kaller seg kjærlighetens budskap... Kort og godt ville vi måtte gi slipp på så og si all rettfedighethet og likestilling hvis vi slapp til kristendommen for fullt... Men det er jo bedre å tekkes en imaginær gud enn at folk skal ha det bra, ikke sant?

Lenke til kommentar

Du skal få mene hva du vil. Jeg respekterer at du ikke tror på noe, Kanskje du burde respektere de som tror. Og jeg har det bra, så den siste setningen skjønner jeg ikke!? Du tenker kanskje på Islam og hvordan den religion herjer i araberlandene? Henretter uskyldige mennesker gjennom sharia osv.

Lenke til kommentar

Ser ut til at ballen ligger stille. Kan vi konkludere med at homofili er synd ettersom den blir fordømt i både GT og NT? Jeg tror de aller fleste kan være enige om at homofili er et avvik fra naturen som er uønskelig ettersom de ikke kan produsere avkom.

 

Kan vi med det flytte over på barnedåp/ikke barnedåp nå? Personlig er jeg født og oppvokst i luthersk kristent hjem og er barnedøpt, men jeg har problemer med å se logikken i og bibelsk grunnlag for barnedåp. Vi blir satt her på jorda for å ta valget om å følge Gud eller ikke, da kan da ikke vår skjebne ligge i hendene til våre foreldre de første årene vi lever inntil vi utvikler en hjerne å tenke med selv. Hva skjer med de udøpte barna som dør? Helvete? I don't think so. De er uskyldige. Troen frelser, ikke en skvett vann.

Lenke til kommentar

Du skal få mene hva du vil. Jeg respekterer at du ikke tror på noe, Kanskje du burde respektere de som tror. Og jeg har det bra, så den siste setningen skjønner jeg ikke!? Du tenker kanskje på Islam og hvordan den religion herjer i araberlandene? Henretter uskyldige mennesker gjennom sharia osv.

Man trenger ikke gå så mye lenger tilbake enn hekseprosesser i Norge. Og om man vil kan man gå enda lenger tilbake til Inkvisisjonen. Kristne prosesser begge deler.
Lenke til kommentar

Ser ut til at ballen ligger stille. Kan vi konkludere med at homofili er synd ettersom den blir fordømt i både GT og NT? Jeg tror de aller fleste kan være enige om at homofili er et avvik fra naturen som er uønskelig ettersom de ikke kan produsere avkom.

 

Kan vi med det flytte over på barnedåp/ikke barnedåp nå? Personlig er jeg født og oppvokst i luthersk kristent hjem og er barnedøpt, men jeg har problemer med å se logikken i og bibelsk grunnlag for barnedåp. Vi blir satt her på jorda for å ta valget om å følge Gud eller ikke, da kan da ikke vår skjebne ligge i hendene til våre foreldre de første årene vi lever inntil vi utvikler en hjerne å tenke med selv. Hva skjer med de udøpte barna som dør? Helvete? I don't think so. De er uskyldige. Troen frelser, ikke en skvett vann.

Nå kan man ikke konkludere, da mange vil være uenige i at homofili er synd.

 

Dessuten ser jeg ikke problemet med reproduksjon, da naturen vil selvregulere dette slik at de ikke får avkom på naturlig måte.

 

Dessuten har man også funnet ut at det dukker opp nye homofile kontinuerlig, om man fjerner menneskene som har legningen eller lar være. Hitler var jo i mot mange forskjellige menneskeraser, legninger og sånn, og selv om det ble gasset i hjel mange, så forsvant ikke de grupperingen heller da.

 

Det NYTTER ikke å gjøre homofili til noe uønskelig. Det eneste man oppnår med en sånn stupid holdning er å stigmatisere gruppen av homofile.

 

Jeg er ikke i mot homofili. Men, også jeg kan føle det er merkelig å se homofile kysse hverandre offentlig. Men man ser så mye merkelige ting omkring oss, så vi må bare bli vant med at det er der ute (legningen).

 

Men, jeg synes gjerne media presser på med å sende en del sendinger som har homofile deltakere. Det er sikkert et resultat av stigmatiseringen, det at de NÅ ønsker å bli sett. Ikke så veldig rart.

 

Det er som RWS forteller ganske mange homofile i blant oss. Og reiser du til partysteder som Gran Canaria og lignende så treffer du riktig mange av dem samlet på samme sted. Også de nyter sol og varme.

 

Kan vi ikke la de homofile få nyte livet like fritt som alle oss andre, så kan heller de forskjellige menighetene velge hvordan de skal forholde seg til voksne homofile. Jeg synes at barna som måtte finne sin homofile legning skal få være i fred i hvilken som helst religiøs familie, og de skal få lov å velge menighet eller å gå ut av menigheten og inn i en annen menighet fritt. Noe annet er mobbing, og det er også lovstridig da man har religionsfrihet i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...