Gå til innhold

Skal du oppgradere til Win8?


Anbefalte innlegg

Jeg liker Win8 så langt. Synes det er oversiktlig, lettfattelig, ryddig, kjapt og enkelt å bruke. Har Consumer Preview på mediamaskinen koblet i TVen nå, og det går kjapt og stabilt på en Atom 1.6 GHz med 2 gig ram. Jeg kommer glatt til å bytte fra Win7 til 8. Er bare bakstrebersk å klamre seg fast i gammel teknologi. (Ingen regel uten unntak; Windows ME og Vista er unntakene her.)

Endret av captzalo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bare bakstrebersk å klamre seg fast i gammel teknologi. (Ingen regel uten unntak; Windows ME og Vista er unntakene her.)

 

Herregud med så gammel maskin Atom + 2 GB ram, hvorfor heller ikke ta bryet å installere linux?

Hadde du hatt AMD E-450 + 4 GB ram hadde maskinen i minstefall vært brukbar til mere en internetsurfing. Så med mindre du vil bruke dos spill som antakelig ikke vil virke bra, kunne du like godt bruk XP ennå.

 

Det er ikke snakk om verken latskap eller grådighet vi ikke gidder å oppgradere.

Det blir jo som å donere noen kroner til microsoft når programvaren vi har funger bra nok for våres bruk.

 

Man kan jo tvile på om microsoft kommer i heletatt med en service pack 2 for windows 7 dermed kan den forhåpelig bli like god som windows 8 uten at den har metro, som vi ikke har behov for på stasjonære maskiner. Eller release av windows 7+ kanskje eneste forskjell den har service pack 2 + pinball FX2 da kunne jeg kanskje betalt en 1000 kr for det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er bare bakstrebersk å klamre seg fast i gammel teknologi. (Ingen regel uten unntak; Windows ME og Vista er unntakene her.)

 

Herregud med så gammel maskin Atom + 2 GB ram, hvorfor heller ikke ta bryet å installere linux?

Hadde du hatt AMD E-450 + 4 GB ram hadde maskinen i minstefall vært brukbar til mere en internetsurfing. Så med mindre du vil bruke dos spill som antakelig ikke vil virke bra, kunne du like godt bruk XP ennå.

 

Det er ikke snakk om verken latskap eller grådighet vi ikke gidder å oppgradere.

Det blir jo som å donere noen kroner til microsoft når programvaren vi har funger bra nok for våres bruk.

 

Man kan jo tvile på om microsoft kommer i heletatt med en service pack 2 for windows 7 dermed kan den forhåpelig bli like god som windows 8 uten at den har metro, som vi ikke har behov for på stasjonære maskiner. Eller release av windows 7+ kanskje eneste forskjell den har service pack 2 + pinball FX2 da kunne jeg kanskje betalt en 1000 kr for det.

Det er massevis av endringer i Windows 8 og lavere systemkrav er et av dem. 2 GB fungerer helt flott på Windows 8. Det fungerer helt flott på Windows 7 for den saks skyld. Jeg hadde en PC med 1 GB RAM og Intel Atom med Windows 7 Ultimate og det fungerte helt kurrant.

Lenke til kommentar

Blosser i lavere systemkrav men er fin for folk med 5 år gammel pc som kan ennå vente par år til å bytte ut maskinen sin.

 

Angående DX11.1 Hva hjelper det på spillytelsen? Kanskje 3dvision er inkludert i windows?

Angående metro, hva hjelper det på brukervennligheten?

 

Hvordan utviklere måtte mene angående windows 8 får bli dems sak.

Rådet blir da og tømme windows 8 til å bli så lite som mulig, få plass på en 1 GB usb minnepenn og bruke avanserte komprimeringer som gjør at operativsystemet kun tar 10 GB harddiskplass.

 

Kanskje det er poenget med windows 9? At vi går tilbake til XP tilsvarende systemkrav?

Riktignok 600 mhz, 64 mb minne, 6 GB SSD og 64 mb skjermkort er mere nok.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

- DirectX 11.1 nyheter ser ut til å være mest myntet på utviklere. Det kommer noe ytelsesforbedringer av det sannsynligvis, men det ser ikke ut til å ha vært fokuset.

- 3DVision blir neppe inkludert med Windows da det er et produkt utviklet av nVidia.

- Metro hjelper på brukervennligheten ved å være relativt minimalistisk og nærmest standardisert

Lenke til kommentar

På maskiner med touch interface (tablet-pc/nettbrett osv) kan jeg nok finne på å kjøre Windows 8 men ikke søren om det skal nærme seg desktop og laptop hos meg med mindre de gjør ett par drastiske endringer her og der.

La godviljen till når tech-preview com og har siden dengang prøvd hardt å like/venne meg til det, men sitter bare igjen med avsmak... det har vært noe behagelig sak å bruke som desktop i det heletatt...

Sveipe hit og dit med mus på en 27" høyopløst skjerm kommer til å bli grunnlaget for en serie senebetennelser/musesyker etter win8 lansering... :-P

Får holde meg til windows 7, xp og linux inntil det komer noe brukbart.

 

@SturlaTheZombie

Jeg ser daglig arbeidsplasser/firma/skoler med Windows 7, de fleste har konvertert til windows 7 i disse dager med mindre de sitter på gammelt utstyr enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er bare bakstrebersk å klamre seg fast i gammel teknologi. (Ingen regel uten unntak; Windows ME og Vista er unntakene her.)

 

Herregud med så gammel maskin Atom + 2 GB ram, hvorfor heller ikke ta bryet å installere linux?

Hadde du hatt AMD E-450 + 4 GB ram hadde maskinen i minstefall vært brukbar til mere en internetsurfing. Så med mindre du vil bruke dos spill som antakelig ikke vil virke bra, kunne du like godt bruk XP ennå.

 

Det er ikke snakk om verken latskap eller grådighet vi ikke gidder å oppgradere.

Det blir jo som å donere noen kroner til microsoft når programvaren vi har funger bra nok for våres bruk.

 

Man kan jo tvile på om microsoft kommer i heletatt med en service pack 2 for windows 7 dermed kan den forhåpelig bli like god som windows 8 uten at den har metro, som vi ikke har behov for på stasjonære maskiner. Eller release av windows 7+ kanskje eneste forskjell den har service pack 2 + pinball FX2 da kunne jeg kanskje betalt en 1000 kr for det.

 

Hadde en 64 gigs ssd-disk liggende som jeg kippet inn i den atom-baserte mediesenter-burken (en zotac zbox). Den spiller video (720p mkv) crispy og fint med Ubuntu 12/xbmc-comboen, og jeg ville teste win8 på samme kjerra. Det går like fint. Kan ikke si jeg finner nevneverdige forskjeller i ytelse heller. Har testet win7 på samme atom-boksen, og det var smertefullt.

 

Jeg har testet win8 på hovedmaskinen min også (i5 2500k med 8 gig ram og raptor 150g/3.gen ssd/nv570) og det var noe ganske annet. Føler Win8 er ganske slitsomt å bruke på primærmaskinen av samme grunn som nevnt tidligere i tråden. Tile-løsningen er ganske fjasete, synes jeg. Men det er jo, som alt annet, en vanesak. Så lenge apps kan pinnes til taskbaren, er det ikke noe poeng i å bruke tile-knappen.

 

Win8 CR virker også veldig mye snillere på minnet og ressurser. Taskmanageren er latterlig fet i forhold til win7 implementasjonen.

 

Men igjen - å bytte til nyere OS er noe macbrukerne gjør annethvert år og betaler 30 dollar for. Linux-brukere får oppdateringer fortløpende og reinstallasjon av OS er ikke mye stress så lenge man kan veien rundt i den verdenen. Men så er jo linux grætis også. I forhold til osx koster Windows uforholdsmessig mye å kjøpe, synes jeg. Litt trist at det skal koste 1-2000 flis for å få windows på hjemmemaskinen man bygger selv - med mindre man har selectavtale gjennom jobben. :/ Hadde de tonet prisen ned til 400-500 kroner, ville nok mange fler kjøpt OSet originalt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Win 8 kommer ikke i nærheten av min desktop eller latop... På en tablet er det OK, men å tvinge desktop brukere over på et tablet UI er å skyte seg i foten med hagle. Om Vista var en flopp kommer Win8 til å bli en katastrofe for MS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva er egentlig nytt i Win8 kontra 7?

 

Sitter her med pirat win 7, men har tenkt å kjøpe en ssd og windows. Men så kommer spørsmålet, er win8 verdt å vente på? Har ikke prøvd previewen, men må ærlig innrømme at jeg liker ikke utseende på de skjermbildene jeg har sett.

Win7 er jeg strålende fornøyd med, dønn stabilt og funker.

 

Er det noe nytt med " må ha"-faktor i win8? Noe ala direct x som det var fra xp til vista?

Lenke til kommentar

Det er vel touchskjerm støtte, Metro, bedre sikkerhet, Windows store støtte for ARM prosessorer etc.

 

Kansje bedre skalering på eldre maskinvare, men spessiel harddisk som systemdisk merker jeg jobber tregt.

 

Så det er bare å beholde din pirat windows 7 en stund til før vi ser til service pack 2.

 

Angående SSD samsung 830 OEM er god til prisen.

 

Det er litt rart at windows 8 brukte nesten 3 år til ingen nytte, hadde håpet på et operativsystem som gjør at man trenger minst 4 kjernes prosessor og 8 GB ram samt et GTX 560TI/HD6970 skjermkort for at man skal få 3d vision/ATI3D å fungere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

har kjørt en virtuel utgave av win8 og kan ikke si jeg liker metro oppsettet, savner virkelig start menyen på skrivebordet, så bare for de standard tingene som min datamaskin etc. har en dell flipp skjerm sak jeg har glemt navnet på og kommer kanskje til å slenge inn win 8 der for å prøve ut metro 100%

 

har testa et par windows tlf med metro konseptet men det som gjorde at jeg stakk tilbake til Ip enhetene var maskinvaren og hvor tungvindt og ukomfertabelt det føltes.

Lenke til kommentar

Jeg er enormt fornøyd med Release Preview; samtlige PCer i husholdningen er blitt lynkjappe, inkludert 5-6 år gamle modeller. Ytelsen går Windows 7 en høy gang, og jeg synes Metro er helt OK. Jeg kommer helt klart til å oppgradere alle maskinene mine hvis det blir så rimelig som det ser ut til å bli.

Lenke til kommentar

Synes de spytter ut nye operativsystem alt for ofte, er jo bare ett par år siden man gikk fra xp til windows 7 jo.

 

Blir nok å bytte til nyeste windows når jeg får meg ny pc, Men tror det kan bli leeeenge til, vil tro neste oppgraderingenkommer til og inneholde: AMD FX-8120, HD7850, 4gb mer 1600mhz ram, 120gb ssd til operativsystem. (Vet intel er poppis nå men kjøpte nytt amd hovedkort ett halvt år siden det forrige gikk gonken)

 

Og når det oppsettet er like dårlig på splitter nye spill som

HD5770/Phenom II 545/2x2gb 1600mhz

Burde vel ta en tre år.

 

Ja da blir det glade dager med ny-pc bygging og windows 9? :)

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

Vel primer, er jo 3 år siden sist. Synes ikke det er for ofte å oppgrade software. Glad for at utvikla går kjapt, enn tregt. Og jeg tror mye av grunnen til at vi får hyppigre oppdateringer er pga økt konkuranse, noe som også er sundt. Jeg kommer til å oppgrade.

 

If it works, dont fix it, ser ikke det reelle behovet for ett nytt operativsystem nå, alle digger jo windows 7.

 

Var det opp til meg ville det bli ett slags nytt xp, (dvs. vare i 6 år uten utbytting)

Lenke til kommentar

Synes de spytter ut nye operativsystem alt for ofte, er jo bare ett par år siden man gikk fra xp til windows 7 jo.

 

Blir nok å bytte til nyeste windows når jeg får meg ny pc, Men tror det kan bli leeeenge til, vil tro neste oppgraderingenkommer til og inneholde: AMD FX-8120, HD7850, 4gb mer 1600mhz ram, 120gb ssd til operativsystem. (Vet intel er poppis nå men kjøpte nytt amd hovedkort ett halvt år siden det forrige gikk gonken)

 

Og når det oppsettet er like dårlig på splitter nye spill som

HD5770/Phenom II 545/2x2gb 1600mhz

Burde vel ta en tre år.

 

Ja da blir det glade dager med ny-pc bygging og windows 9? :)

FX-8120 sliter med spill i dag, ikke snakk om at det vil ta så lang tid som tre år før den er utdatert. Spillytelsen til en FX-8120 er vel praktisk talt noe slikt som 30% bedre enn en Phenom II X2 (stock mot stock, overklokkede Phenom II er bedre.)

HD 7850 er litt under dobbelt så kraftig som et 5770, er det virkelig realistisk å forvente tre år levetid da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...