Gå til innhold

Skal du oppgradere til Win8?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har man microsoft Technet lisens kan man fint oppgradere.

Men jeg er enig det er lite poeng for en stasjonær spill PC. Jeg ville heller valgt oppgradering på laptop først og fremst siden det går rykter om windows 8 skal ta mindre ressurser.

 

Men det er jo bedre sikkerhet og flere drivere sånn sett er det ikke helt ubrukelig.

Lenke til kommentar

Jeg sier det hver gang til meg selv; "Dette blir det siste Windows OSet jeg har" og så mumler jeg litt om overvåkning, Paladium, Secure Base Computing blabla, WMP som sender vekk brukerinfo og alt sånt.

 

Men det ender med at jeg kjøper meg en bærbar hvert 8. år og må ha nytt OS og da følger som regel Windows med i en eller annen form.

 

Linux virker ikke helt for meg enda. Jeg har runda 30, begynner å bli gammel og knoting med settings-filer blir for mye. Jeg er altså blitt så gammel at jeg forventer at ting skal virke. Samtidig er jeg blitt så gammel at jeg foretrekker det gamle og det kjente.

 

Tiles og sånt høres supert ut på mobiler og sånne på sånne pæds, men ikke på PC hvor man bruker mus og tastatur og hvor man ikke har en skjerm som man kan trykke på.

 

I fremtiden ser jeg for meg en vanlig PC som vi har i dag, men med en trykkkfølsom skjerm. Av og til kan det være fristende og trykke på OK-knappen en gang i blandt.

 

Så, sålenge Win 7 holder seg helt utmerket (som det gjør for meg), så holder jeg meg til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke enda ihvertfall.

Jeg hoppa lett over vista og kjrte xp til begynnelsen av 2011.

Ser fint lite grunn til å skifte ut win7 før on et par år, ihvertfall så lenge windows kostel nesten like mye som en maskin..

 

Vista kom for tidlig i forhold til XP, så veldig mange bedrifter hoppa over det. Mange større bedrifter kjører fortsatt win XP og endel har begynt å gå over til win7 nå. Jeg selv jobber i en bedrift med over 10000 maskiner, og det er XP som gjelder fortsatt.

 

Jeg mener MS folka burde jobbe for å få win7 ut som standard før de starter på win8.

 

Hvis MS vil ha kortere levetid pr OS burde de skifte til en oppgraderingsmodell lik Mac OS, der OS kommer hvert 24 måned og oppgraderingskostnad er på 209kr pr OS.

 

For mange er det uaktuellt å kjøpe OS til over 2000kr hvert tredje år.

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å oppgradere med det første. Har tilgang på både Technet og MSDN så vil ikke mangle lisenser. Men det har ikke mye å si, siden jeg per dags dato ikke liker Windows 8 i det hele tatt.

Kommer nok til å kjøre Win8 virtuelt en stund, og kanskje jeg en gang får sansen for det.

 

Skulle jeg kjøpe meg en ny pc og det følger med, så får jeg vurdere. Men ser jo ingen spesielle grunner til å ikke bruke Windows 7, som jeg er kjempe fornøyd med.

Kanskje Win7 blir mitt "XP" som jeg nekter å kvitte meg med ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje windows 8 kun er en forbedret versjon av windows xp tablet edition.

 

Det sier jo litt, at den er mere for nettbrett en stasjonære maskiner.

Synd jeg ikke har prøvd windows 8 customer preview på nettbrett der kan den være noe.

Overhode ikke. Ved siden av å ikke være basert på XP kernelen, så er det nye API-er som ikke er å finne i noen andre Windows versjoner. Det nye WinRT API-et er også en COM/.NET hybrid som gjør at en kan skrive både managed og unmanaged kode med den, og den nye Microsoft C++/RT dialekten fører med seg templates uten type erasure.

C# 5.0 og Visual Basic 12 fører også med seg nye språk-basert asynkron modell (async og wait nøkkelordene i C#).

WinRT baserer seg også på en deskriptiv modell for GUI (i likhet med Silverlight og Windows Presentation Foundation) men peker seg inn også mot native code utvikling (i motsetning til WPF og Silverlight)

 

Det er ikke bare touch som er nytt (som ikke egentlig heller er nytt; både Silverlight og WPF var laget for å takle multi-touch fra før, det var bare mer klumsete å bruke Windows 7 med touch).

Det er massevis av nyheter i Windows 8.

Lenke til kommentar

Ser overhodet ikke noen grunn til å nedgradere fra Windows 7.

 

Windows 8 er kanskje en våt drøm for utviklere, men det er pent lite som frister for oss sluttbrukere, og jeg kan så langt ikke se noen fordeler med å gå over til Windows 8 selv om jeg har tilgang på MSDN lisenser. For meg virker Windows 8 mer som en mellomstasjon for å få bedret støtten for touch enheter samt å prøve å låse folk enda mer til Windows ved å forsøke å låse ut andre operativsystem fra hardware man kjøper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser overhodet ikke noen grunn til å nedgradere fra Windows 7.

 

Windows 8 er kanskje en våt drøm for utviklere, men det er pent lite som frister for oss sluttbrukere, og jeg kan så langt ikke se noen fordeler med å gå over til Windows 8 selv om jeg har tilgang på MSDN lisenser. For meg virker Windows 8 mer som en mellomstasjon for å få bedret støtten for touch enheter samt å prøve å låse folk enda mer til Windows ved å forsøke å låse ut andre operativsystem fra hardware man kjøper.

Hva er det du forventer av et operativsystem? Oppgaven er å behandle minne, starte programmer, gi et grunnleggende menneskelig interaksjonsskall og servere API-er for utviklere for å gjøre de tingene du bruker en PC til. Hvis du oppgraderer operativsystem av noen annen grunn har du missforstått hva poenget med et operativsystem er.

 

Det de har gjort er å forbedre minnebehandling, oppgradert skallet vesentlig (Explorer, Metro og PowerShell), og lagt til masse nye API-er. De har utbedret kjernen av hva et operativsystem brukes til, og du nekter å oppgradere fordi de ikke har fokusert på helt uvesentlige ting?

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Jeg forventer at en oppgradering av et operativsystem skal gi insentiv til oppgradering. At man får noe tilbake for pengene, at ting forbedres. Forbedret ytelse er ett godt eksempel på slikt, men ut i fra alt jeg har sett er det ingen nevneverdig forskjell på den fronten med unntak av noe forbedret oppstartstid og ytelse for netbook og tablets. Om du tror at folk er interessert i å oppgradere fra Windows 7 til Windows 8 fordi utviklerne har fått bedre verktøy å jobbe med, men som sluttbrukerne får nyte minimalt av, so be it. Men jeg ser ingen grunn til å oppgradere av den grunn.

 

Jeg er fullstendig klar over hva et operativsystem er og hva det skal gjøre, og som jeg allerede har påpekt, det foreligger veldig lite insentiv til å oppgradere, noe tilbakemeldingene Windows 8 har fått fra Desktop verdenen også viser. Da hjelper det lite at utviklere har fått nye leketøy.

 

For meg er ytelse en vesentlig ting. For meg er mulighet til å benytte hvilke operativsystem jeg vil på min hardware en vesentlig ting. For meg er brukeropplevelsen ved daglig bruk av et operativsystem en vesentlig ting.

Ja microsoft har gjort en del småting med brukeropplevelsen som er positive, blandt annet så har endelig MS etter x antall år gjort noe med den horrible fil kopierings funksonaliteten sin.

 

Men Windows 8 framstår som lite givende for sluttbrukere på desktop. Den virker mest som en utgivelse med hovedfokus på håndholdte touch enheter, og gir veldig lite til desktop. Og hvorfor skal man da bruke penger på det når man har Windows 7 som fungerer, som har et bedre brukergrensesnitt, som ikke krever hardware restriksjoner, og som kan tilby de fleste av de positive endringene i Windows 8 gjennom tredjeparts programvare (ofte gratis) allerede?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mere en jeg som syns windows 8 metro er ganske så dårlig til desktop?

 

Måten man avslutter programmer der: Alt + F4

For den vanlige brukeren er det vanskelig å huske eller kjenne til.

 

Bare se på windows mail på metro, er så vanskelig å bruke at jeg foretrekker å installere windows live mail slik som i windows 7.

 

Så for meg kunne jeg gjerne tatt windows 8 uten metro. Men med startmeny.

Metro kan godt følge med men den blir lite brukt.

 

Metro Mediaplayer?

Er jo vanvittig vanskelig å høre på mere en 1 låt, den burde heller vært på windows mobile platformen.

 

Men det er vel en grunn windows 8 kommer i butikkene så tidlig da har microsoft noe å forbedre til neste generasjon.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har hppoet på hver eneste oppgradring av Microsoft OS'er hele tiden, men tviler sterkt på at jeg kommer til å oppgradere til Win8. Som nevnt er Windows 7 meget stabil, dessuten er jeg ikke happy med det derre Metro opplegget som passer fint til touch enheter som tablet og smart telefoner. Til desktop synes jeg at det ikke passer i det hele tatt.

 

Men tiden vil vise, fjerner de Metro kan det hende at det blir oppgradering. For øyeblikket er jeg ikke hipp på å oppgradere.

Lenke til kommentar

Er det mere en jeg som syns windows 8 metro er ganske så dårlig til desktop?

 

Måten man avslutter programmer der: Alt + F4

For den vanlige brukeren er det vanskelig å huske eller kjenne til.

 

Bare se på windows mail på metro, er så vanskelig å bruke at jeg foretrekker å installere windows live mail slik som i windows 7.

 

Så for meg kunne jeg gjerne tatt windows 8 uten metro. Men med startmeny.

Metro kan godt følge med men den blir lite brukt.

 

Metro Mediaplayer?

Er jo vanvittig vanskelig å høre på mere en 1 låt, den burde heller vært på windows mobile platformen.

 

Men det er vel en grunn windows 8 kommer i butikkene så tidlig da har microsoft noe å forbedre til neste generasjon.

 

ALT + F4 har da vært brukt lenge i Windows sammenheng så det argumentet synes er passe dårlig. Jeg for min del kommer kanskje til å bruke Win 8, men tvilsomt at det blir med det første.

Lenke til kommentar

Det kommer faktisk litt an på om forbedringene i Kernelen på Windows 8 faktisk utgjør en såpass stor ytelseforskjell at det er lurt å oppdatere for Amd FX eiere ( vurderer neste revisjon , sitter på PII x VI nå) , hvis ikke så må jeg nesten ta en vurdering utifra funksjonalitet og nytteverdi , er det ingenting å hente der fortsetter jeg på W7 eller eventuelt en technett versjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...