Gå til innhold

Skal du oppgradere til Win8?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FX-8120 sliter med spill i dag, ikke snakk om at det vil ta så lang tid som tre år før den er utdatert. Spillytelsen til en FX-8120 er vel praktisk talt noe slikt som 30% bedre enn en Phenom II X2 (stock mot stock, overklokkede Phenom II er bedre.)

HD 7850 er litt under dobbelt så kraftig som et 5770, er det virkelig realistisk å forvente tre år levetid da?

Har jo hatt pc'en jeg har nå i to år+, og føler det begynner bli på tide med en oppgradering.

Så kjøper jeg komponenter som er ett par hakk over komponentene jeg brukte i utgangspunktet (i prisklasse, kan jo forsåvidt gå opp til 8150 + overslokking) og regner med at det skal holde seg bedre enn det jeg har nå. (og derfor ha det i 3 istedenfor 2 år)

 

Edit:

Og XP er faktisk fremdeles like utbredt som Win 7.

Tja, windows 7 har jo rukket på kun 3 år og bli like utbredt som xp, samtidig som det svelget vista, så antar det vil ta en godt stund før Win8 gjør det samme.

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

Har jo hatt pc'en jeg har nå i to år+, og føler det begynner bli på tide med en oppgradering.

Så kjøper jeg komponenter som er ett par hakk over komponentene jeg brukte i utgangspunktet (i prisklasse, kan jo forsåvidt gå opp til 8150 + overslokking) og regner med at det skal holde seg bedre enn det jeg har nå. (og derfor ha det i 3 istedenfor 2 år)

 

Tja, windows 7 har jo rukket på kun 3 år og bli like utbredt som xp, samtidig som det svelget vista, så antar det vil ta en godt stund før Win8 gjør det samme.

En Phenom II X2 545 er noe slikt som 10% bak en FX-8120 i enkelttrådet ytelse (ytelse per kjerne,) de færreste vanlige programmer klarer å ta i bruk mer enn 1 kjerne, og selv de nyeste spillene med stort fokus på PC (Witcher 2, BF3, Skyrim, etc) klarer sjelden å dra nytte av mer enn 4 kjerner. Om spill er ditt hovedfokus vil det være bedre å kjøpe en brukt Phenom II X4 eller FX-4100 og vente på bedre tider eller å bare gå for Intel og en billig i5 (selv en i5-2300 stock vil gruse en FX-8150 overklokket i spill.) Det fungerer sjelden bra å erstatte ytelse per kjerne med flere kjerner for en vanlig forbruker.

 

EDIT:

Windows 8 kommer ikke til å bli tatt opp i like stor grad som Windows 7 i bedrifter siden win8 er en radikal endring fra den vanlige løsningen med oppgavelinje og startmeny. Hvorfor skal man legge ut for å bytte OS så man bruker enorme summer på å lære opp ansatte til å fikse det nye brukergrensesnittet, spesielt når det i utgangspunktet er lagt opp for å kjøre en oppgave av gangen.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Ikke helt enig der, synes FX-8150'en holder greit følge med det meste, både under og overklokket i de testene jeg har skumlest.

 

http://www.overclockersclub.com/reviews/amd_fx8150/11.htm

 

Ellers så spiller jeg kanskje 5-10% av tiden jeg sitter pc'en hjemme, og er glad i multitasking med gjerne store bilder i photoshop med mange layers. musikk, 100 faner, 1080p filmer samtidig, og til det bør vel en overklokket 8120/8150 fungere ypperlig?

 

(ble mye ot her nå)

Lenke til kommentar

Har jo hatt pc'en jeg har nå i to år+, og føler det begynner bli på tide med en oppgradering.

Så kjøper jeg komponenter som er ett par hakk over komponentene jeg brukte i utgangspunktet (i prisklasse, kan jo forsåvidt gå opp til 8150 + overslokking) og regner med at det skal holde seg bedre enn det jeg har nå. (og derfor ha det i 3 istedenfor 2 år)

 

Tja, windows 7 har jo rukket på kun 3 år og bli like utbredt som xp, samtidig som det svelget vista, så antar det vil ta en godt stund før Win8 gjør det samme.

[...] de færreste vanlige programmer klarer å ta i bruk mer enn 1 kjerne, og selv de nyeste spillene med stort fokus på PC (Witcher 2, BF3, Skyrim, etc) klarer sjelden å dra nytte av mer enn 4 kjerner.

Hvor har du dette fra? Høres ut som sludder nemlig.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
[...] de færreste vanlige programmer klarer å ta i bruk mer enn 1 kjerne, og selv de nyeste spillene med stort fokus på PC (Witcher 2, BF3, Skyrim, etc) klarer sjelden å dra nytte av mer enn 4 kjerner.
Hvor har du dette fra? Høres ut som sludder nemlig.

Witcher 2 ser ikke ut til å bry seg stort om kjernetall: http://www.techspot.com/review/405-the-witcher-2-performance/page8.html

BF3 bryr seg veldig: http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-battlefield-3/5#pagehead

Skyrim ser ut til å bry seg mer om cache eller minnebåndbredde enn kjernetall: http://www.tomshardware.com/reviews/skyrim-performance-benchmark,3074-9.html

 

Eller ta en kikk på Tom's HArdware sin test av cpu-ytelse i mange spill: http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-fx-pentium-apu-benchmark,3120-10.html

Sammenlign i3-2100 mot i5-2500k, så ser du at 4 kjerner ikke gir i nærheten av den økningen mange skulle tro.

Lenke til kommentar
[...] de færreste vanlige programmer klarer å ta i bruk mer enn 1 kjerne, og selv de nyeste spillene med stort fokus på PC (Witcher 2, BF3, Skyrim, etc) klarer sjelden å dra nytte av mer enn 4 kjerner.
Hvor har du dette fra? Høres ut som sludder nemlig.

Witcher 2 ser ikke ut til å bry seg stort om kjernetall: http://www.techspot....ance/page8.html

BF3 bryr seg veldig: http://www.sweclocke...ld-3/5#pagehead

Skyrim ser ut til å bry seg mer om cache eller minnebåndbredde enn kjernetall: http://www.tomshardw...ark,3074-9.html

 

Eller ta en kikk på Tom's HArdware sin test av cpu-ytelse i mange spill: http://www.tomshardw...rk,3120-10.html

Sammenlign i3-2100 mot i5-2500k, så ser du at 4 kjerner ikke gir i nærheten av den økningen mange skulle tro.

Kommer helt an på spillet, og prosessoren selvsagt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, eg skal oppdatere til Windows 8. Selv om eg ikkje syns metro apps passer for desktops, liker eg mange av forandringene. Det er ikkje så ille som folk sier det er, men det krever litt opplæring. Krysser fingrene for at vi ein dag, kan spille Xbox spill på Windows 8. Synes det er synd at Microsoft ikkje har hatt fokus på PC-gaming, men heller på konsoll.

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

Ja, eg skal oppgradere til Windows 8. Selv om eg ikkje syns metro apps passer for desktops, liker eg mange av forandringene. Det er ikkje så ille som folk sier det er, men det krever litt opplæring. Krysser fingrene for at vi ein dag, kan spille Xbox spill på Windows 8. Synes det er synd at Microsoft ikkje har hatt fokus på PC-gaming, men heller fokusert på konsoll.

  1. Microsoft tjener mer på et Xbox-salg enn et Windows-salg av spill.
  2. For å emulere en X360 må du ha en langt kraftigere prosessor enn du får i dagens maskiner, og noen fantastisk gode programmerere.

Lenke til kommentar

@arni90, er powerpc prosessorane mye kraftigare enn x86 per dags dato då? Apple har jo gått vekk ifra det.

Tviler på at de er kraftigere, men det er fortsatt et annet instruksjonssett, en helt annen arkitektur, 3 kjerner på 3.2GHz med SMT...

For å emulere en Nintendo DS trenger man vel noe slikt som en 1.2GHz Sandy Bridge-prosessor, og da snakker vi om å emulere en 67MHz ARM-prosessor og en 33MHz ARM-prosessor. Xbox 360s prosessor er nok minst 50 ganger kraftigere ;)

Lenke til kommentar

Går ikke over til winows 8 selv om jeg hadde fått betalt for det, i mine øyne er det et tablet os med en nedstrippet win 7 versjon i vm, holder meg til win 7 til de kommer med et rent desktop miljø igjen, om ikke så finnes det da flere alternativer på markedet.

 

Microsoft flopper med å prøve å låse systemet mer ned til deres tjenester så app storen kan de kjøre et visst sted, har heller ingen interesse av at win 8 skal være mer integrert i sosiale medier å utføre funksjoner som mobilen min gjør.

Lenke til kommentar

@arni90, er powerpc prosessorane mye kraftigare enn x86 per dags dato då? Apple har jo gått vekk ifra det.

Tviler på at de er kraftigere, men det er fortsatt et annet instruksjonssett, en helt annen arkitektur, 3 kjerner på 3.2GHz med SMT...

For å emulere en Nintendo DS trenger man vel noe slikt som en 1.2GHz Dual-core Sandy Bridge-prosessor, og da snakker vi om å emulere en 67MHz ARM-prosessor og en 33MHz ARM-prosessor. Xbox 360s prosessor er nok minst 50 ganger kraftigere ;)

Lenke til kommentar

Ja, eg skal oppgradere til Windows 8. Selv om eg ikkje syns metro apps passer for desktops, liker eg mange av forandringene. Det er ikkje så ille som folk sier det er, men det krever litt opplæring. Krysser fingrene for at vi ein dag, kan spille Xbox spill på Windows 8. Synes det er synd at Microsoft ikkje har hatt fokus på PC-gaming, men heller fokusert på konsoll.

  1. Microsoft tjener mer på et Xbox-salg enn et Windows-salg av spill.
  2. For å emulere en X360 må du ha en langt kraftigere prosessor enn du får i dagens maskiner, og noen fantastisk gode programmerere.

 

Hvis man skal emulere det ja, men nå har det seg slik at Microsoft har tilgang på programmeringen som er brukt i Xboxene. I så måte kan de produsere en slags "wrapper" som tar seg av konverteringen til noe en PC kan jobbe med, noe som vil kreve mye mindre ressurser en å bare emulere helt og holdent. Emulering, slik man tenker på det i forhold til Playstation 2 og lignende, gjøres uten tilgang på kildekode.

 

Dette ville vært en meget god ide å gjøre for microsoft. Når de gir ut Xbox 720, kunne de tjent MYE på å gi ut Xbox 360 spillene til PC brukere gjennom Microsoft Store i Metro. Gi dem en tune-up med litt anti aliasing via skjermkort, så blir grafikken bra også.

Endret av AndersKarlsen
Lenke til kommentar
Kan jeg minne om at det er Windows 8 vi snakker om i denne tråden og ikke X-box. Det kan vel tas i en egen tråd?

Det relaterer nesten til Windows 8. De kommer ikke til å legge inn xbox støtte i Windows 8. Det er en egen prosessor som ikke har noe med hverken ARM eller x86 å gjøre. En emulator ville vært nødvendig.

Microsoft hevder også at xbox sitt oeprativsystem ikke har noe med Windows å gjøre.

Lenke til kommentar

Er det flere en meg som merker tydlig overgang fra windows vista til windows 8 på en laptop harddisk?

 

Å bruke windows 8 enterprise Build 9200 på en 5200 RPM HDD er omtrent som å vente på en snegle.

 

Vet noen hvorfor windows 8 er så veldig treg? Får nesten ikke brukt maskinen til harddisken leses konstant. Men Fedora 17 belaster harddisken minimalt, så det må være noe sikkerhet eller dårlig optimalistering av harddisken.

 

Fikk lyst å kjøpe Crucial m4 512GB men det er veldig stiv pris.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan man kan oversette:

 

ViStart?

 

Siden den virker på windows 8 enterprise, men med engelske menyer.

 

Har prøvd å creacke inn windows Gadget og windows mediacenter på windows 8 men merkelig virker det dårlig selv med kompaktibilitetsmodus for windows 7? Begge er 64 bits operativsystem men C:\Program Files (x86)\Windows Sidebar ligger i 32 bits mappen.

 

Har du noen råd? Må jeg redigere registeret og kopiere noen dll filer fra windows mappen?

 

Jeg vil ha windows 7 opplevelse på mine stasjonær men jeg syns metro/windows store er praksis, det det beste er at jeg slipper å logge meg på windows mail, om jeg først bruker epostkonto i windows.

 

Men er disse kontoene sikre? Selv ikke produsenten hadde klart å komme inn i min konto selv om man bruker en linux distribusjon å resetter passordet så er ikke passordet lagret på maskinen den er laget i på microsoft sine servere?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan man kan oversette:

 

ViStart?

 

Siden den virker på windows 8 enterprise, men med engelske menyer.

 

Hvorfor ikke bruke Classic Shell i stedet? Den bruker meny språket du har på pcen, så altså norsk om du har norsk versjon.

 

win8start5.jpg

 

win8start5big.jpg

 

Du kan nok bare glemme å få Media Center til å fungere med Enterprise, Microsoft vil aldri lansere noen utgave av Media Center sammen med Enterprise. Bedriftskunder trenger ikke Media Center.

Da må du gå over til Core eller Pro. Og du vil selvsagt ikke få installert Media Center versjonen som fulgte med Windows 7. De har startet med å ta betalt for Media Center, og du må ha en egen aktiveringsnøkkel. Disse blir nok ikke tilgjengelige før lansering i oktober.

 

Det finnes noen sirkulerende på nett, men disse lar seg ikke aktivere og ødelegger din egentlig installasjon, og gjør slik at du eventuelt må aktivere Core eller Pro på nytt om du har brukt en ekte nøkkel i første omgang.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...