Gå til innhold

Noen spørsmål ateister ofte har


Anbefalte innlegg

Et spørsmål jeg stiller meg mange ganger som ateist er hvorfor så mange tror på den dusten som blir beskrevet i GT og NT... =)

Det som er enda verre er at den dusten liksom er skaperen av det ufattelig store og komplekse universet... Det er kanskje enda rarere enn at den dusten skulle ha noen som helst interesse av noen bitte små evolverte karbon baserte skapninger på denne lille kula....

 

Er som jeg sier: finnes det en gud er det ingen vi har beskrevet i gamle bøker på denne planeten ihvertfall... Det blir bare mer og mer klart til mer man leser slike duste historier som de tre vi har om yahwhe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TurboNello og RWS, på tross av at dere tror på Gud så spotter dere han. Vær klar over at dere vil få igjen for dette, det fikk jeg. Dere aner ikke hvilken hard tid dere må gå gjennom for å spotte Gud. Om dere visste ville dere holdt godt om munnen. Dere tror kanskje at fordi dere spotter Gud i år etter år uten konsekvenser, så vil dette gå dere forbi. Stol på meg, dere vil få straffen I DETTE LIVET. Dere aner ikke hvilket helvete som ligger i vente, dere tror det er en mann med hvitt skjegg som sitter i himmelen og er snill og grei og kanskje litt streng, dere tar så veldig feil. Det er et beist som sitter der. Dere har kanskje hørt at profeter truer med helvete, og de vet kanskje ikke hva de snakker om, kanskje har de glede av å spre slike ting, men jeg sier dere to, jeg sier dette fordi jeg vet det vil skje, dere kommer til å få et levende helvete i nærmeste fremtid. Vær ekstremt forsiktig med den spottingen dere gjør. Dere har blitt advart :yes:

Lenke til kommentar

Hvordan kan du tro på en gud uten å ha en grunn -- altså ha en overbevisning -- altså tro at du har beviser for guden?

 

Hvorfor kan ikke en gud bevises dersom den påvirker verden?

Ingenting som ikke påvirker verden kan bevises, og alt som påvirker verden kan bevises.

Det som ikke påvirker verden er det ingen grunn til å tro på.

Det som påvirker verden kan bevises og dokumenteres.

Har du noen eksempler på noe som ikke kan bevises men som finnes?

Du sier kanskje gud.

Men hvorfor, eksakt, tror du på gud dersom du ikke har noen rasjonell grunn til å gjøre det?

For å tro på en gud må man enten være indoktrinert, og ha gudene som fundament for sin verdensanskuelse, eller ha en overbevisning om at de eksisterer.

Personlige opplevelser er en favoritt blant kristne, jøder, muslimer, hinduister og åsatruende.

Dette er fordi opplevelsen av å kommunisere med vesener utenfor verden forekommer i hjernene våre, noe som vi kan bevise fordi vi kan replikere opplevelsene med "the God Helmet" eller simpelthen LSD, for å oppnå samme effekt som religiøse som har en religiøs opplevelse, som kan forklares gjennom naturlig opiumat i blodet.

Hjernen vår er nemlig laget for å generere ideen om at det er en annen eller flere person tilstede. Det er en essensiell del av barnas lek, og en viktig del av overlevelsesinstinktet vårt.

Hvis du noen gang har vært i et mørkt rom helt alene, så "vet du" at det er noe farlig der.

Hjernen arbeider på spreng for å plassere denne "noen" et sted i rommet.

Av og til klarer den å plassere noen et sted i rommet, og da blir du livredd, og har følelsen av at "noen" er der, og du har følelsen av at denne "noen" ønsker å gjøre noe med deg.

 

"Noen" kan skapes i frykt for å beskytte deg ved jage deg.

"Noen" kan skapes i onani for å elske deg.

"Noen" kan skapes i lek for at du ikke skal være ensom.

"Noen" kan skapes i gledesrus for at du skal ha noen som er glad med deg.

"Noen" kan skapes i sorg for at du skal ha noen som har medlidenhet med deg.

"Noen" kan skapes i eksistensielle kriser for at du skal ha noen som kan redde deg.

"Noen" skapes også i drømmer.

 

"Noen" er skapt av underbevisstheten.

 

Når man konstant har ufrivillig kontakt med "noen", så har man en alvorlig psykisk lidelse.

 

Siden viljen vår ikke er fri fra naturlovene, er vi prisgitt naturlovene eller gudene for finne gudene, fordi folk flest trenger beviser for å tro på en (annen) gud (enn den de ble indoktrinert med), og kan ikke tro på en gud med mindre verden (hjernecellene er en del av verden) fører dem til guden gjennom logikk, eller guden kommer til dem.

 

==============

 

De eneste spørsmålene jeg stiller meg angående min ateisme i forhold til livssyn og verdensbilde:

 

1: Hvorfor tror noen på guder uten å ha beviser for dem, og akkurat gudenene som er populær akkurat der de bor, blant deres familie og venner -- uten at det ringer en bjelle?

 

2: Hva nøyaktig er tid (det som driver hendelsesforløp) og tyngdekraften og hvordan fungerer disse?

 

3: Er strenghypotesene riktige, og hvordan kan man forske på området?

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Det dere må forstå er at jeg har tenkt mer eller mindre likt som dere ateister skriver, jeg var ateist hele livet mitt inntil i fjor. Jeg er antakeligvis den mest skeptiske av alle her inne, enn så rart det høres ut, det burde gi en pekepinn på mengden med bevis jeg besitter. Jeg kan garantere dere folkens. Om dere ikke tror på Gud, så iallefall gjør dere selv en tjeneste som ikke koster så mye. Det er to ting du må holde deg langt vekke fra.

 

1. Aldri spott Gud

2. Aldri angrip hans folk (de som forkynner)

 

Disse to tingene er hva som gjør Gud ekstremt vred, men folk skjønner ikke hva ordet vred betyr før det biter seg fast i virkeligheten. Jeg vil bare at dere skal ha et godt liv. Om du velger å ikke tro på Gud, så iallefall hold deg unna disse to punktene.

Lenke til kommentar

Det dere må forstå er at jeg har tenkt mer eller mindre likt som dere ateister skriver, jeg var ateist hele livet mitt inntil i fjor. Jeg er antakeligvis den mest skeptiske av alle her inne, enn så rart det høres ut, det burde gi en pekepinn på mengden med bevis jeg besitter. Jeg kan garantere dere folkens. Om dere ikke tror på Gud, så iallefall gjør dere selv en tjeneste som ikke koster så mye. Det er to ting du må holde deg langt vekke fra.

Det dere må forstå er at jeg har tenkt mer eller mindre liktsom dere teister skriver, jeg var teist hele livet mitt fram til jeg var 10 år. Jeg er definitivt blant de mest kritisk-rasjonelle a alle her inne, noe som burde gi en pekepinn på mangelen av bevis de religiøse har kommet med. Jeg kan garantere dere folkens. Om dere tror på Gud, så i alle fall gjøre dere selv en tjeneste som ikke koster så mye. Det er to ting du må gjøre:

 

Spørre deg selv hvorfor du tror på gud og ikke på Odin.

Spørre deg selv om gudene faktisk er en god nok forklaring på hvordan verden ble til.

Lenke til kommentar

Det dere må forstå er at jeg har tenkt mer eller mindre likt som dere ateister skriver, jeg var ateist hele livet mitt inntil i fjor. Jeg er antakeligvis den mest skeptiske av alle her inne, enn så rart det høres ut, det burde gi en pekepinn på mengden med bevis jeg besitter. Jeg kan garantere dere folkens. Om dere ikke tror på Gud, så iallefall gjør dere selv en tjeneste som ikke koster så mye. Det er to ting du må holde deg langt vekke fra.

 

1. Aldri spott Gud

2. Aldri angrip hans folk (de som forkynner)

 

Disse to tingene er hva som gjør Gud ekstremt vred, men folk skjønner ikke hva ordet vred betyr før det biter seg fast i virkeligheten. Jeg vil bare at dere skal ha et godt liv. Om du velger å ikke tro på Gud, så iallefall hold deg unna disse to punktene.

Dersom gud vill at vi skal ta han alvorlig, hvorfor sender han en tulling som deg for og overbevise oss om at han eksisterer?

 

Har lest gjennom hele tråden nå, og du har ikke kommet med noen saklige argumenter. Spørsmål du ikke kan svare på blir avist fordi det er "dumme spørsmål" eller "irrelevant".

 

Desutten så har jeg et sprsmåll. Du er en allmektig gud, og holder på med sine ting, sånn som allmektige guder pleier og gjøre. Og plutselig slår en tanke deg, "hey, kanskje jeg skal lage et univers!". Så du lager et univers, og planeten vår. Så fyller du opp planeten med menneskerasen, du gir oss fri vilje, for og så aldri vise trynet ditt igjenn. Og så begynner du og dømme oss etter handlingene våre.

Hvilken interesse har en allmektig gud av dette? Hva er tankene bak hele projektet?

 

Det ble litt rotete, men meh, who cares..

Endret av oddsmurf
Lenke til kommentar

TurboNello og RWS, på tross av at dere tror på Gud så spotter dere han. Vær klar over at dere vil få igjen for dette, det fikk jeg. Dere aner ikke hvilken hard tid dere må gå gjennom for å spotte Gud. Om dere visste ville dere holdt godt om munnen. Dere tror kanskje at fordi dere spotter Gud i år etter år uten konsekvenser, så vil dette gå dere forbi. Stol på meg, dere vil få straffen I DETTE LIVET. Dere aner ikke hvilket helvete som ligger i vente, dere tror det er en mann med hvitt skjegg som sitter i himmelen og er snill og grei og kanskje litt streng, dere tar så veldig feil. Det er et beist som sitter der. Dere har kanskje hørt at profeter truer med helvete, og de vet kanskje ikke hva de snakker om, kanskje har de glede av å spre slike ting, men jeg sier dere to, jeg sier dette fordi jeg vet det vil skje, dere kommer til å få et levende helvete i nærmeste fremtid. Vær ekstremt forsiktig med den spottingen dere gjør. Dere har blitt advart :yes:

 

Den gud du tror vi spotter finnes ikke lonelyman, så hvorfor i all verden skulle vi få svi for det? Hvis den guden hadde fantes ville han vært for dum til å finne meg allikevel... Men jeg spotter ikka bare ham, men jesus og det hellige spøkelset også. Havner jeg i helvette nå? Du skjønner, jeg kjenner ijgen som er i himmelen og jeg vil jo gjerne treffe kjentfolk...

 

Trusslene dine virker ikke på meg lonelyman... Har ikke sett fjøra av hverken yahwhe eller noen av de andre gudene som det har blitt påstått at finnes i løpet av mine førti år som ateist så det tar jeg helt med ro... Jeg har ingen slike fantasier jeg skjønner du... Coz it is all in the head... And that all it is too it...

Lenke til kommentar

Elsker trusler fra religiøse om at hvis du ikke tror på gud så straffer han deg, og du havner i helvete osv.

Hva får de til å tro at vi bryr oss om vi ikke tror på noen av delene?

 

Dette er gyldig og "sannhet" for dem som tror på dette vettu... For en ateist kunne det like gjerne vært trussler fra ethvert eventyr, det hadde virket like skremmende... Vi er nå en gang slik at vi tror at det som skremmer oss selv skremmer alle andre også... Men det er jo ingenting der å være redd for... Løfter om evig liv og en evighet i ildsjøen gis villig vekk over en lav sko i denne ørken religionens avarter, men legg merke til at garantiene utblir og har alltid uteblitt... De dekker seg bak "vi kan ikke vite..." isteden for å ta en titt på faktiske realiteter...

 

For det er INGENTING som tyder på at vi har en udødelig (?) sjel, alt tyder på at når hjernen slutter å virke så ender JEG'et ditt, din bevisthet, også... Hjernen er faktisk bare kjemiske og elektriske signaler som har en funksjon så lenge kroppen din lever (Unntak finnes så klart, det finnes "hjernedøde" mennesker som ikke lenger har noen bevissthet å snakke om annet enn at hjernen opprettholder primær funksjonene til kroppen... Hvor er sjelen hen der?).. Men lonelyman tenker at hans påståtte guds nedtegnede straffer gjelder for ALLE mennesker verden over, samme hva, da han faktisk er overbevist om at den guden, som ikke viser seg andre steder enn i fantasien til folk, har noen som helst makt utenfor den fantasien også...

 

Til tross for at det ikke er noe som taler for denne overtroens dogmer i det virkelige liv... Dette er hva man får når man forsøker å bøye virkeligheten til å stemme med dogmene i tro, der "sannhetene" står tett i tett for den som tror... den ene tuftet på den andre "sannheten" til ingen lenger har noen oversikt over hva som faktisk ER sant og ikke... Religiøse og deres tro i et nøtteskal...

 

Trussler om helvette og yahwhes påståtte straffer skremmeren ateist like mye som trussler om do draugen... Det er ingenting som tyder på at noen av dem eksisterer utenfor vår blomstrende fantasi...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

- Kjære Gud? hvorfor lider jeg? hvorfor ble jeg født syk? hvorfor er jeg født i fattigdom? hvorfor er pappa narkoman? hvorfor blir jeg misshandlet?

 

- em..det bygger karakter

 

- son of a...!

 

 

Det argument gir ingen mening forersten..Ikke nok med at det er direkte stygt å putte noen gjennom lides fordi "ellers fjerner man fri valg og det bygger karakter",men guds opprinnelige plan var jo at mennesker skulle leve i et pardis, så gud skapte oss isåfall uten behov for enten fri valg eller uten behov for å bygge karakter,men så kom satan og var helt "yo bro,jeg er bedre enn deg" og gud bare "oh no you didnt " og måtte ta igjen med å putte sine skapninger i unødvendige lidelse i millioner av år..Ups,jeg mente 6000 år ofc:)

 

Sååå fjerner han seg fra våres samfunn og forventer at vi magisk tror på han, for hvis ikke så straffer han oss.... javel...Syns vi burde minst få en premie for å unødvendig lyve sånn at gud ikke mister ansikt

Endret av mobillader
Lenke til kommentar

Jeg hadde en lang diskusjon med en venninne som handlet om at mine problemer med å velge hva jeg skulle tro på.

 

Religion var igrunn ikke et samtaleemne, men det gikk mer på det åndelige plan. Om hvordan alt henger i sammen, at alle mennesker er en, om hvordan vi har utviklet oss gjennom tusenvis av år og at det neste steget i evolusjonen ville bli en mental forandring, kall det gjerne en felles oppvåking av en kollektiv bevissthet.

Og slik gikk det, vi diskuterte for og i mot uten å konkludere noe som helst. Den logiske delen i hjernen min heller naturligvis mot hva som kan forklares med vitenskap og som kan etterprøves. Den logiske delen ser heller ingen logikk i at det skal finnes en kraft som har mulighet til å straffe en hvis en ikke lever etter noen utvalgte leveregler

 

Den andre delen (la meg kalle det den spirituelle) heller mot hva som ikke kan forklares, som f.eks at all vitenskap kan være feil, at vi egentlig ikke aner noenting om hvor vi kommer fra eller hvordan universet er skapt. At alt jeg ser kan være en virkelighet som jeg har konstruert i mitt eget hode. At mitt liv kan være en test for som avgjør hvordan mitt neste liv her på jorden vil være. Dette kommer nok av at jeg personlig heller mot buddisme og konseptet med karma hvis jeg absolutt måtte velge en religion.

 

Så etter at vi følte oss ferdig diskutert kom jeg med et aldri så lite gullkorn.

 

Tenk om kristne og andre religiøse hadde hatt samme fremgangsmåte som meg når det gjaldt å velge hva man skal tro på

Lenke til kommentar

TurboNello og RWS, på tross av at dere tror på Gud så spotter dere han. Vær klar over at dere vil få igjen for dette, det fikk jeg. Dere aner ikke hvilken hard tid dere må gå gjennom for å spotte Gud. Om dere visste ville dere holdt godt om munnen. Dere tror kanskje at fordi dere spotter Gud i år etter år uten konsekvenser, så vil dette gå dere forbi. Stol på meg, dere vil få straffen I DETTE LIVET. Dere aner ikke hvilket helvete som ligger i vente, dere tror det er en mann med hvitt skjegg som sitter i himmelen og er snill og grei og kanskje litt streng, dere tar så veldig feil. Det er et beist som sitter der. Dere har kanskje hørt at profeter truer med helvete, og de vet kanskje ikke hva de snakker om, kanskje har de glede av å spre slike ting, men jeg sier dere to, jeg sier dette fordi jeg vet det vil skje, dere kommer til å få et levende helvete i nærmeste fremtid. Vær ekstremt forsiktig med den spottingen dere gjør. Dere har blitt advart :yes:

 

Placebo er en fin effekt. Tror man at fæle ting skjer, tiltrekker man seg muligheten for at det skjer.

Lenke til kommentar

Et spørsmål jeg stiller meg mange ganger som ateist er hvorfor så mange tror på den dusten som blir beskrevet i GT og NT... =)

Det som er enda verre er at den dusten liksom er skaperen av det ufattelig store og komplekse universet... Det er kanskje enda rarere enn at den dusten skulle ha noen som helst interesse av noen bitte små evolverte karbon baserte skapninger på denne lille kula....

 

Er som jeg sier: finnes det en gud er det ingen vi har beskrevet i gamle bøker på denne planeten ihvertfall... Det blir bare mer og mer klart til mer man leser slike duste historier som de tre vi har om yahwhe...

Yepp! =)

Lenke til kommentar

TurboNello og RWS, på tross av at dere tror på Gud så spotter dere han.

Ta det helt med ro... Vi tror bare at Gud er en fantasivenn dere kristne har, og vi går bare ut i fra beskrivelsene av ham i diverse bøker skrevet av mennesker... Denne Guden eksisterer jo i bildenes og drømmenes verden... Så det er ut i fra dette vi skriver det vi skriver om denne guddommen...

 

Vær klar over at dere vil få igjen for dette, det fikk jeg.

Jeg er klar over at du innbiller deg dette...

 

Dere aner ikke hvilken hard tid dere må gå gjennom for å spotte Gud.

Var da voldsomt til sterke ord og uttrykk du bruker om det da? =)

Er jo klar over at dersom den dusten som du har av en Gud, hadde visst om hva jeg hadde sagt, og RWS, så ville ha blitt helt rød som en tomat i ansiktet og blitt morderisk...

 

I GT så er han jo en ustoppelig drapsmaskin som ønsker å utslette absolutt alle som gjør seg opp andre meninger enn ham selv...

 

Gud er ikke noe annet enn en syk despott... Slik han er beskrevet i de såkalte "hellige" skriftene i alle fall...

 

 

Om dere visste ville dere holdt godt om munnen. Dere tror kanskje at fordi dere spotter Gud i år etter år uten konsekvenser, så vil dette gå dere forbi.

Selvsagt... Så lenge ingen religiøse fanatikere kommer å dreper oss i guds navn, så kan vi fint gjøre det...

Guden eksisterer jo selvsagt; I FANTASIEN! =) ... Men noe ut over det, finnes han ikke så alt for mange steder...

 

Stol på meg, dere vil få straffen I DETTE LIVET.

Man kan aldri stole på en lystløgner. Jeg har avslørt deg for lenge siden jeg, LonleyMan...

 

Dere aner ikke hvilket helvete som ligger i vente, dere tror det er en mann med hvitt skjegg som sitter i himmelen og er snill og grei og kanskje litt streng, dere tar så veldig feil.

Nei... Jeg og RWS tror ikke det... Vi tror han er ren ånd (=tøv), og at denne ånden(=tøvet) befinner seg inni hodet på religiøse skrullinger over hele verden...

 

Det er et beist som sitter der. Dere har kanskje hørt at profeter truer med helvete, og de vet kanskje ikke hva de snakker om, kanskje har de glede av å spre slike ting, men jeg sier dere to, jeg sier dette fordi jeg vet det vil skje, dere kommer til å få et levende helvete i nærmeste fremtid. Vær ekstremt forsiktig med den spottingen dere gjør. Dere har blitt advart :yes:

Å spotte Gud, er en gave gitt fra naturens side, og jeg nekter å slutte med det... Det er en frigjørende og herlig opplevelse, som anbefales på det sterkeste. Det er som en velsignelse som er kommet over meg fra oven =)

 

Spott Gud. Han er ikke verdig tilbedelse. Gudsbespottelse kan være nyttig til mye. Mye mer nyttig enn gudsfrykt må skjønne.

 

Det frigjør sjelen og gir den ro.

 

Det frelser deg fra all religiøs overtro.... ;)

Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gud er en ekstremt god Gud også, la meg bare legge til det. Men som jeg sa, dere må jo selvfølgelig få lov til å velge selv, men jeg forteller bare mine egne erfaringer her, det er som en fyllik som går inn i et sirkus og tror at elefanten bare vil stå der og se på at fylliken sparker elefanten, det vil gjøre fryktelig vondt om elefanten skulle gå til motangrep.

 

Overmodige småflis som står med strak hals og ikke engang klarer å vinne en diskusjon mot meg, hvordan tror du at du står mot Gud. Bare vær forsiktig som sagt :)

 

Jeg har aldri tapt en diskusjon her inne mot noen ateister, men da jeg diskuterte med Gud tapte jeg på første forsøk. Han er så veldig mye smartere enn dere.

 

Dere har alt å tape ved å stå imot Gud og alt å vinne ved å holde dere til han.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Du har ikke vunnet en eneste diskusjon, da du aldri har klart å argumentere for ditt synspunkt.

Hvis du mener at du har vunnet noe argument så siter gjerne seiren i kontekst, slik at vi kan forklare deg hvorfor du tar feil.

 

Overmodige småflis som står med strak hals og ikke engang klarer å vinne en diskusjon mot ateister, hvorfor tror du at noen skal ta ditt uargumenterte ord for at din gud eksisterer? Ta en banan som sagt.

 

Dere har alt å tape ved å tro på guder og alt å vinne på å være kritiske og rasjonelle og ikke tro på stemmer i deres egne hoder.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...