Gå til innhold

Noen spørsmål ateister ofte har


Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på noen spørsmål ateister stiller seg, som jeg kan prøve å svare på samtidig. Jeg kommer på flere spørsmål etter hvert, men jeg tar et til å begynne med.

 

Spørsmål 1: Hvorfor viser ikke Gud seg eller hvorfor taler han til oss mens han selv er usynlig.

 

Svar 1: Gud er ånd, om du ber Gud vise seg som et menneske ville vært unaturlig å spørre om. Om du som er menneske snakket til meg, og jeg forventer at du skal opptre som en bever ellers så tror jeg ikke på deg, ville også på lik linje vært unaturlig.

 

Spørsmål 2: Hvorfor gjør ikke gud noe med elendigheten i verden?

 

Svar 2A: Det kan hende han gjør noe, vi mennesker har ikke øyne i alle verdens plasser.

Svar 2B: TOTAL inngripen i våre valg ville eliminert valgfrihet og dermed fratatt oss alt ansvar og dermed frata oss muligheten for å manifestere det vi er.

 

Spørsmål 3: Jeg lider, hvorfor blir jeg behandlet så ondt av Gud?

 

Svar 3: Lidelser disiplinerer deg og er også en sjelevekker, død og gift i din sjel forsvinner ved lidelser.

 

Spørsmål 4: Hvorfor svarer ikke Gud på mine bønner?

 

Svar 4: En bønn er ikke et krav som stilles til Gud. En bønn er og forblir en bønn, der hvor alle ting er åpne og ingenting er forpliktet til å skje, derfor lønner det seg ofte å kombinere bønner med ydmykhet, spesielt i nærvær av universets konge.

 

Spørsmål 5: Hvorfor får jeg ikke 100 millioner kroner når jeg ber om frelse?

 

Svar 5: Du blir ikke frelst ved å bli gitt nytelser, mest sannsynlig blir du frelst av det motsatte.

 

Spørsmål 6: Jeg har inntrykk av at Gud ikke bryr seg om små synder eller kommer til å bry seg om små synder, er det riktig?

 

Svar 6: Gud hater de små syndene, det er ikke noe jeg antar, men vet. Du må slutte å drepe fluer, så dyptgående er Gud i synd, han blir vred om du så bare dreper en flue, du må slutte med ALL synd, punktum. Sann mine ord, slutter du ikke å kaste snøball på folk, ja en snøball, så vil Gud holde seg borte fra deg og ikke svare på dine bønner, en snøball er nok. (Snakker av erfaring)

 

Spørsmål 7: Hater Gud forfengelighet?

 

Svar 7: Ja, du må slutte å bruke tid på å fikse håret ditt og du må slutte å kle deg pent. Du kan gjerne raskt ordne deg, men ikke gjør deg forfengelig.

 

Spørsmål 8: Hva med kunst, er det synd?

 

Svar 8: Ja Gud hater kunst, du må slutte med kunstmalerier, du må slutte med fotografier, du må til og med slutte med skrivebordsbakgrunner og bruke en solid farge der og ikke noen bilder. Jeg husker Gud fortalte meg han var vred fordi jeg hadde så pene bakgrunnsbilder på pc'en min, det er ikke tull, Gud liker det ikke, alvorlig talt.

 

Spørsmål 9: Bibelen sier mye stygt om kvinner, men hva mener Gud egentlig om dette?

 

Svar 9: Du skal behandle kvinner med ytterst mildhet og være tro mot henne.

 

Spørsmål 10: Hva hater Gud mest av alt?

 

Svart 10: Utro mennesker. De som forlater Gud og glemmer han. Det straffer og gjengjelder han.

Endret av LonelyMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Igjen er jeg redd du utelater det viktigste, hvilket grunnlag har man for å si at "Gud" (hva det nå måtte være) eksisterer.

 

Spørsmål 5: Hvorfor får jeg ikke 100 millioner kroner når jeg ber om frelse?

Men jeg har lurt en del på dette også, så nå vet jeg hvertfall det. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Igjen er jeg redd du utelater det viktigste, hvilket grunnlag har man for å si at "Gud" (hva det nå måtte være) eksisterer.

jeg og tenkte på dette. mitt svar på spørsmål 1 er at gud ikke eksisterer. man har ingen bevis utenom en skrønnebok som ble skrevet for 2000 år siden..

Lenke til kommentar

Tro det eller ei, denne fyren er seriøs. Men når det skulle vært sagt, synes jeg det går over en grense når gud skal begynne å bestemme hvordan du skal kle deg..

 

Et lite spørsmål. Hvis du gjør noe godt, f. eks. hjelper en venn. Og dagen etterpå vinner du i lotto. Vil du se på det som at gud ga deg belønning?

Lenke til kommentar

Har aldri spurt meg disse spørsmålene jeg da...?

 

Men det beviser jo egentlig at lonelyman aldri har vært i nærheten av å være ateist, slik han påstår...

 

For hvorfor skulle jeg som ateist ha noen glede av å stille spørsmål til en imaginær gud som så langt KUN eksisterer i fantasien til de som allerede er så uærlige mot sitt eget intellekt at de klarer å tro på slikt?

 

Så nei du, dette er IKKE hva ateister spør om nei, annet enn til religiøse da, for å komme ned på deres nivå

Lenke til kommentar

Spørsmål 3: Jeg lider, hvorfor blir jeg behandlet så ondt av Gud?

 

Svar 3: Lidelser disiplinerer deg og er også en sjelevekker, død og gift i din sjel forsvinner ved lidelser.

 

Så tortur er egentlig en helbredelsesprosess for å lege sjelen. :hmm:

 

Tortur gjør ofte at man innrømmer sine synder, rart ikke kirken har forsatt med dette? Er jo barmhjertig ift å redde folk fra en evighet i helvete.

 

Målet helligjør middelet, gjør det ikke?

Lenke til kommentar

Spørsmål 1: Hvorfor viser ikke Gud seg eller hvorfor taler han til oss mens han selv er usynlig.

Spørsmål 2: Hvorfor gjør ikke gud noe med elendigheten i verden?

Spørsmål 3: Jeg lider, hvorfor blir jeg behandlet så ondt av Gud?

Spørsmål 4: Hvorfor svarer ikke Gud på mine bønner?

Spørsmål 5: Hvorfor får jeg ikke 100 millioner kroner når jeg ber om frelse?

Spørsmål 6: Jeg har inntrykk av at Gud ikke bryr seg om små synder eller kommer til å bry seg om små synder, er det riktig?

Spørsmål 7: Hater Gud forfengelighet?

Spørsmål 8: Hva med kunst, er det synd?

Spørsmål 9: Bibelen sier mye stygt om kvinner, men hva mener Gud egentlig om dette?

Spørsmål 10: Hva hater Gud mest av alt?

Som ateist føler jeg meg holdt for narr av denne listen, for dette er ikke hva en ateist lurer på, (en agnostikker kanskje).

 

Her er noen andre spørsmål, (kristne er delt inn i kristenkonservative og kristenliberaler for å differansiere):

  1. Hvorfor insisterer kristenkonservative på at universet ikke oppstod 13,x milliarder år siden gjennom big bang, (Big bang er faktisk en større bekreftelse på at en evt. guds eksistens enn at universet plutselig dukket opp 6'000 år siden med lys som allerede hadde reist 13,x milliarder lysår).
  2. Hvorfor fornekter kristenkonservative evulusjonen når genene forteller historien av vårt opphav tilbake til det først stykke psudo-DNA 3 milliarder år siden. (tilleggspørsmål: hvorfor er skapelseshistorien ubestridelige ord, mens levesettreglene for menstruerende kvinner og alle som ligger ved, tar ved, eller sitter der hun satt blir sett på som svada?)
  3. Kristne er en organisert religon, men Jesus sa aldri til sine disipler at de skulle starte organisert religion, i det nye testamentet står det ingen stede rom at prester skal lede, eller eksistere?
  4. De fleste kristne, liberale som konservative, nekter for muligheten for annet liv i universet grunnet "guds" manglende beskrivelse av dem i bibelen, hvorfor denne holdnignen? Bibelen nevner ikke Jupiters måners eksistens så at noe ikke er nevt i bibelen betyr ikke at det ikke eksisterer
  5. De ti bud og Jesus viser stor forakt for de som dreper, men allikavel står kristne for 4/5 av religiøst motiverte drap, (idag, større andel i tidlig middelalder).
  6. Hvorfor ha forakt for muslimer? de er deres om ikke brødre så fettere i religiøs sammenheng, dere ber til samme gud og har tilnærmet samme hellige bok, til og med muslimene gir et nikk i jesus kristus sin retning, og det kommer klart fram a bibelen at islam er en del av guds plan da historien om Abraham og hans først to sønner forteller dette i overaskende klartekst, (sidenote: Genetisk analyse har bekreftet at det som er den arabiske og persiske stammen og det som er den jødiske stammen var 1 stamme men splittet seg for ca. 10'000 år siden, og opphavstammen var et steppefolk som er trolig de første til å ha brukt hester)
  7. Hvorfor ser så mange kristne på vitenskapen som en fiende? kristne bruker og at evulusjon, og big bangs status som "teorier" gjør dem bevis som usanne, men viser sin manglende forståelse av ordet 'teori' som i vitenskaplige sirkler er det nærmeste man kommer en vitenskaplig sannhet, noe bare en håndfull har, (newton's lover ble det men er blitt motbevist av relativitetsteorien som har blitt testet til stor grad og er infelt som en vitenskapelig lov/sannhet men bærer enda tittelen "teori")
  8. Kristnes manglende vilje til å diskutere en sak's meritter? kristne nøyer seg ofte med "siden bibelen sier det" eller "det er det jeg vet er guds vilje" som et motargument, noe som vil si at de kristne som sier det ikke har fri vilje.
  9. kristne er desidert de minst inkluderende menneskene, med forakt for homofile, bis-sexuelle, transer, kriminelle(??!!!??), andre religioner, for ikke å snakke om vitenskapsmenn som de beskylder for å "tukle med skaperverket" når de gir sterile menn muligheten til å få et barn av deres kjød. Eller når bio-ingeniører lager en hvetesort så produktiv og hardfør at den kan redde afrikas sultproblematikk, kalles det "djevelens verk"??
  10. og til slutt: hvorfor, for alt som er hellig sin skyld, hvorfor proklamerer kristne ut den meningen om at HIV/AIDS er guds straff for afrikanerenes syndighet ved å ha sexuell omgang med apekatter??

For litt bagrunn så er jeg født og oppvokst på sørlandet, og har vært å opplevd den ekstremistiske fundamentalismen i Farsund-området, til jærens konservativisme, og Kristiansands utadvendt-liberale men egentlig fundamentalistiske kristne. Jeg har set tå hørt nok galskap til å for alltid fravike fra religion, (er noen spennende filisofier og levesett der ute, men religioner kan "kyssø mæh i bagen" som mi siø hær nerå ;)

 

-frank

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Spørsmål 6: Jeg har inntrykk av at Gud ikke bryr seg om små synder eller kommer til å bry seg om små synder, er det riktig?

 

Svar 6: Gud hater de små syndene, det er ikke noe jeg antar, men vet. Du må slutte å drepe fluer, så dyptgående er Gud i synd, han blir vred om du så bare dreper en flue, du må slutte med ALL synd, punktum. Sann mine ord, slutter du ikke å kaste snøball på folk, ja en snøball, så vil Gud holde seg borte fra deg og ikke svare på dine bønner, en snøball er nok. (Snakker av erfaring)

 

Denne er litt morsomt, hva er definisjonen på et liv for deg? For i følge de fleste kristene er det mord uansett når man tar abort, da det bare er celler. Så det vill si når du dreper celler på din egen kropp altså klør deg selv, ja da havner man i helvette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det burde være et forbud mot å lage en-to tråder i gjennomsnitt hver dag på forumet kun for å forkynne. Latterlig.

 

Jeg er ateist og lurer ikke på noe av dette, og ingen av svarene har klarnet noe heller.

 

Hovedproblemet i LonelyMan vs. Alle(?)-diskusjonen er: DU (Ja, du LonelyMan) påstår at du har personlig kontakt med Gud, noe jeg regner med at du selv ikke hadde trodd på om jeg, eller hvem som helst andre hadde skrevet her at vi hadde hatt, før du "opplevde" det. Man må oppleve det for å skjønne det. Am I Right? Det går rett og slett ikke an å overbevise folk på den måten. Bare idioter blir overbevist over nettet på noe de har grublet på i lang tid.

 

Du må ty til andre midler om du vil spre dit budskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er umulig han er schitzofren. Gud har jo tross alt bekreftet i hodet hans at han er ekte, så da må jo han være det.

 

Lonelyman, hvordan vet du ikke at gud som er i hodet ditt og ikke djevelen?

Du sier jo selv at du ikke er "ekte" kristen, men heller forholder deg til ditt personlige forhold til den kristne gud. Hvordan vet du at det ikke er djevelen som utgir seg for å være gud, og får deg til å begå syndige handlinger?

Djevelens beste triks er som du vet "deceiving"(bedrageri).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...