Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

 

Jepp, hadde ikke forventet noen revlusjon på noen av de to kameraene ang bildekvaliteten, det er vel heller andre ting som er vesentlig forbedret .

Dynamikken på D800/D800E er helt garantert i området 14 trinn+ (D3x er på 13.7). Så det vil jeg definere som en dramatisk forskjell mot 12.2 trinn dynamikk på D700/D3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, hadde ikke forventet noen revlusjon på noen av de to kameraene ang bildekvaliteten, det er vel heller andre ting som er vesentlig forbedret .

Dynamikken på D800/D800E er helt garantert i området 14 trinn+ (D3x er på 13.7). Så det vil jeg definere som en dramatisk forskjell mot 12.2 trinn dynamikk på D700/D3.

Jeg synes DR-forskjeller er vanskelig å se/definere med øynene. Hva testopplegg/programmer kommer frem til kan ofte avvike fra hva man selv oppfatter, særlig hvis man ikke er forutinntatt og er fortalt på forhånd at A skal være bedre enn B.

 

Det er veldig mange momenter som påvirker et ferdig bilde - og særlig objektivvalg og råfilbehandling er betydelige faktorer som begge kan bevege resultatet inn i hver sin ytterlighet. Selv vil jeg tro at svært mange av oss fremdeles ikke klarer å dra maks ut av det kameraet vi allerede har - og særlig gjelder dette i behandlingen av råfilene. Selv ikke tester gir de optimale resultater, og kanskje særlig fordi de bruker et udefinert standardoppsett fra samme råfilbehandler uansett kamera. Skal man dra maks ut av et kamera er det en feil valgt vei og ingen endelig fasit.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jepp, hadde ikke forventet noen revlusjon på noen av de to kameraene ang bildekvaliteten, det er vel heller andre ting som er vesentlig forbedret .

Dynamikken på D800/D800E er helt garantert i området 14 trinn+ (D3x er på 13.7). Så det vil jeg definere som en dramatisk forskjell mot 12.2 trinn dynamikk på D700/D3.

Jeg synes DR-forskjeller er vanskelig å se/definere med øynene. Hva testopplegg/programmer kommer frem til kan ofte avvike fra hva man selv oppfatter, særlig hvis man ikke er forutinntatt og er fortalt på forhånd at A skal være bedre enn B.

 

Det er veldig mange momenter som påvirker et ferdig bilde - og særlig objektivvalg og råfilbehandling er betydelige faktorer som begge kan bevege resultatet inn i hver sin ytterlighet. Selv vil jeg tro at svært mange av oss fremdeles ikke klarer å dra maks ut av det kameraet vi allerede har - og særlig gjelder dette i behandlingen av råfilene. Selv ikke tester gir de optimale resultater, og kanskje særlig fordi de bruker et udefinert standardoppsett fra samme råfilbehandler uansett kamera. Skal man dra maks ut av et kamera er det en feil valgt vei og ingen endelig fasit.

 

Tor

DR er lett å se ved å trekke opp undereksponerte bilder eller skyggepartier på bilder. Forskjellen mellom D3x og D3 på dette området er dramatisk for å si det pent (i D3x sin favør).

 

Edit:

Så om D4 og D800 ikke minimum matcher D3x på dynamikk, så vil jeg se på det som en stor skuffelse. D800 er jeg overbevist om matcher og passerer, D4 er jeg mer spent på.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

DR er lett å se ved å trekke opp undereksponerte bilder eller skyggepartier på bilder.

Jeg ville ment at fullt så enkelt er det ikke i praksis. Motiv, lys/skyggeforhold, mengden av undereksponering, objektivvalg, type råfilbehandler osv er alle momenter som i praksis kan påvirke.

 

Men det jeg vil frem til er det ferdige bildet - hva man opplever der med øynene 2 bilder eller flere satt side ved side og optimalt inviduelt behandlet. Tipper de fleste av oss ville fått problemer med å se nevneverdige DR-forskjeller.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg ville ment at fullt så enkelt er det ikke i praksis. Motiv, lys/skyggeforhold, mengden av undereksponering, objektivvalg, type råfilbehandler osv er alle momenter som i praksis kan påvirke.

Det avhenger også av kamera-fabrikant. Min erfaring er at på Nikon så kan man lette skyggene mer uten å få inn masse støy, mens det er lite å hente i høylysene. På Canon er det motsatt.

Lenke til kommentar

Problemet med din fremgangsmåte TorVilde, er objektivitet.

 

Målinger har ikke unøyaktigheter på grunn av personlig subjektivitet

Sensormålinger har ikke unøyaktigheter på grunn av forskjeller i objektivene

Sammenligning av ubehandlede råfiler tar bort unøyaktigheter på grunn av forskjeller i råfilbehandleren.

Samme motiv og lysforhold tar bort unøyaktigheter som kommer av ulike motiv og ulike lysforhold.

 

Sammenligningsgrunnlaget raseres dersom man innfører disse feilkildene.

 

Joda, til slutt er det sluttresultatet som teller, men hvis man skal sammenligne et kamerahus med et annet så blir det hele tullete å innføre en rekke utenforliggende forstyrrelser av sammenligningen. Sluttresultatet er summen av de ulike komponentene, men la oss nå sammenligne komponentene objektivt i stedet for en subjektiv smørje av ulike faktorer som er rørt inn i hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

se#: De burde selvsagt forstørret bildene like mye for å få et rettferdig sammenligningsgrunnlag.

 

DjIcet: Ja, det er dessverre den beste sammenligningen jeg har sett hittil. De beste sammenligningspunktene jeg klarer å finne er tekst på ulike steder. Blant annet på globusen og flaskeetikettene.

Klokken nede til høyre er og bra.

Lenke til kommentar

Problemet med din fremgangsmåte TorVilde, er objektivitet.

 

Jeg er interessert i det dynamiske omfanget jeg kan se i det ferdige bildet - hva tekniske tester og testprogrammers kurver og tall måtte mene jeg burde se, driter jeg i, enkelt sagt.

 

Etter min mening er det og klart at ulike råfilbehandlere gir ulike resultater, og noen kameras råfiler får bedre uttelling ved bruk av konverter X i forhold til andre, og motsatt. Særlig når man velger en udefinert standard som kun produsenten av programmet vet hva innebærer for forskjellige kamera.

 

Jeg er klar over at skal man teste forskjellige kamera må man ha et fast opplegg - men det er dermed ikke sagt at opplegget gir de beste resultatene eller viser det egentlige potensialet for hvert enkeltkamera. Testing er butikk, men samtid må det bli problemer over tid når testmetodikken baserer seg på 10 år eller eldre opplegg og ikke fornyes.

 

For min del er støy/støyproblematikken et område man oftere kan se og mene noe konkret om enn DR i det ferdige bildet. Men selv her er man veldig avhengig av hvordan råfilene behandles og ofte og hvilken råfilbehandler man velger å bruke.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg er interessert i det dynamiske omfanget jeg kan se i det ferdige bildet - hva tekniske tester og testprogrammers kurver og tall måtte mene jeg burde se, driter jeg i, enkelt sagt.

:thumbup:

 

Dette er riktig holdning, mener jeg. Det er det sluttresultatet man selv kan oppnå som teller.

Lenke til kommentar

For å gjenta meg fra en tidligere post, vi kommer nok ikke øverst på lista i Norge. Hvis jeg har oppfattet det rett, så mener noen at det har samlet på seg rundt 100 forhåndsbestille kamera. Sammenlign dette med rykte om at BHPhoto alene skal ha bestilt 10000. Jeg har en mistanke om hvem som blir prioritert...

 

Nei, vi er nok ikke øverst på listen. Men tror nok vi får noen kameraer her på berget før BHPhoto får alle sine 10k. Stavanger Foto alene har bestilt over 100 stk. Så skal ikke se bortfra at norske fotobutikker til sammen har noen tusen bestillinger.

 

Bare som en artig observasjon...:-)

 

På foto.no kan man nå lese at en kunde i Danmark har fått beskjed om forventet levering i slutten av august. Jeg vet ikke om Danmark er høyere eller lavere prioritert enn Norge, og heller ikke om ryktet stemmer. Men kanskje en indikasjon om senket forventningsnivå...?

 

 

Lenke til kommentar

For å gjenta meg fra en tidligere post, vi kommer nok ikke øverst på lista i Norge. Hvis jeg har oppfattet det rett, så mener noen at det har samlet på seg rundt 100 forhåndsbestille kamera. Sammenlign dette med rykte om at BHPhoto alene skal ha bestilt 10000. Jeg har en mistanke om hvem som blir prioritert...

 

Nei, vi er nok ikke øverst på listen. Men tror nok vi får noen kameraer her på berget før BHPhoto får alle sine 10k. Stavanger Foto alene har bestilt over 100 stk. Så skal ikke se bortfra at norske fotobutikker til sammen har noen tusen bestillinger.

 

Bare som en artig observasjon...:-)

 

På foto.no kan man nå lese at en kunde i Danmark har fått beskjed om forventet levering i slutten av august. Jeg vet ikke om Danmark er høyere eller lavere prioritert enn Norge, og heller ikke om ryktet stemmer. Men kanskje en indikasjon om senket forventningsnivå...?

Håper for denne danske kundens skyld at han/hun ikke har forhåndsbestilt. Da må forhandleren han snakket med være veldig lavt prioritert. Som jeg har nevnt tidligere så har Stavanger Foto bitt lovet å få D800'er i løpet av uken. Men vet bare ikke antall.

Og tviler på at kjøpesterke Skandinavia blir prioritert så lavt at det ikke kommer noen x her før i august.

Lenke til kommentar

Denne tråden ble postet etter at en fikk mail fra Japanphoto at D800 var kommet til lager.

 

Jeg fikk mail fra Japanphoto, om at Nikon D4 var kommet til lager i dag. Hjemmesiden til Japanphoto var lenge utilgjengelig, men når jeg først kom inn så var den ikke tilgjengelig. Håper D800 kommer først slik at det ikke kan bli et impulskjøp.

 

Er det noen som så Nikon D4 på lager hos Japanphoto idag? Her kan det jo se ut som om de har vært på lager: http://www.kelkoo.no/p-digitale-kamera-124901/nikon-d4-19774543

 

Ser ikke akkurat bra ut den leveringstiden i Danmark. Jeg har bestillt veldig sent, kanskje jeg også kan få mitt i August.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

For ikke mange min siden skrev Nikon rumors følgende på twitter:

"I was told that If you haven't ordered a D800 by now, you will have to wait until August"

Se vedlagt screengrab.

Nå vet jeg ikke hvor han hørte dette, men han pleier å være veldig godt oppdatert. Har heldigvis forhåndsbestilt. :)

Nikon.tiff

Lenke til kommentar

Jernia??? Jøss, trodde du kødda, men jaggu har du rett. De er jo kjent for sin fotokompetanse...

Hvis du sammenligner nettoppsettet og lagerstatus på diverse på mpx.no/komplett.no/jernia.no så ser du fort hvorfor Jernia plutselig har litt mer enn verktøy og kjøkkenutstyr. :)

Lenke til kommentar

Tror det hadde bydd på trøbbel å gå inn hos min lokale Jerniaforhandler og spurt etter et Nikon D800. Men en drill eller en stekepanne kunne de nok solgt meg.

 

jernia.no er vel under det samme konsernet som komplett.no. Identisk lik nettbutikk på foto.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Nå har forresten dpreview lagt ut bilder fra sitt normale testoppsett med D800.

 

http://www.dpreview....ews/nikonD800/7

På Pentax 645D bildet kan man se rastreringen i Baileys etiketten. Man kan se antydninger til det i D800 også, vel og merke når man sammenligner RAW og ikke JPEG. Utsnittet på 645D er forstørret mere enn på D800, så jeg lurer på om det ikke ville vært bedre med lik forstørrelse, for å sammenligne detaljnivået mellom Pentax 645D og Nikon D800. D800E tror jeg kanskje kan komme helt på høyde med 645D i så måte. Den som venter på noe godt..

Lenke til kommentar

se#: De burde selvsagt forstørret bildene like mye for å få et rettferdig sammenligningsgrunnlag.

 

Der er jeg helt uenig. Jeg ser selvsagt poenget med å behandle bildet for en gitt outputstørrelse, men da introduserer du samtidig en mye mer omfattende etterbehandling av bildene som vil påvirke resultatet. Jeg har mye mer sans for måten dpreview gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...