Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Det er jo ikke sikkert at Nikon regnet med å få så mange forhåndsbestillinger som de har fått heller; det er jo fortsatt rimelig elendige økonomiske tider utenfor vår lille andedam.
De har nok laget ett veldig godt salgs produkt i D800'en, og jeg tror som du hevder Tom at de har feilberegnet forhåndsbestillingene. Den eneste måten de kunne unngått det på, er en annen introduksjonspris, slik som Canon gjør det.

Canon har nok tatt lærdom av 5D2 og forsøkt å ta høyde for det, men det virker som de har tatt for lite høyde. Det er fortsatt lange ventelister. Nikon ser ikke ut til å ha tatt høyde for økt etterspørsel i det hele tatt og har dermed fått ennå lengre ventelister. (Ja, pris spiller nok litt inn på kameravalg)

 

Hadde begge to satt introprisen til f.eks 35 000 kr så hadde nok antallet bestillinger og ventelistene vesentlig kortere. Så kunne de mindre betalingsvillige fulgt etter når produsentene merker at første bølge av bestillinger er levert og de begynner å få litt på lager. Da setter de enkelt ned prisen og starter bølge nr 2. Sånn regulerer de pris mot produksjonskapasitet slik at det aldri blir enorme ventelister eller enorme lagre. Det er også økonomisk smart å melke de mest betalingsvillige først og senke prisen etter hvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo ikke sikkert at Nikon regnet med å få så mange forhåndsbestillinger som de har fått heller; det er jo fortsatt rimelig elendige økonomiske tider utenfor vår lille andedam.
De har nok laget ett veldig godt salgs produkt i D800'en, og jeg tror som du hevder Tom at de har feilberegnet forhåndsbestillingene. Den eneste måten de kunne unngått det på, er en annen introduksjonspris, slik som Canon gjør det.

Canon har nok tatt lærdom av 5D2 og forsøkt å ta høyde for det, men det virker som de har tatt for lite høyde. Det er fortsatt lange ventelister. Nikon ser ikke ut til å ha tatt høyde for økt etterspørsel i det hele tatt og har dermed fått ennå lengre ventelister. (Ja, pris spiller nok litt inn på kameravalg)

 

Hadde begge to satt introprisen til f.eks 35 000 kr så hadde nok antallet bestillinger og ventelistene vesentlig kortere. Så kunne de mindre betalingsvillige fulgt etter når produsentene merker at første bølge av bestillinger er levert og de begynner å få litt på lager. Da setter de enkelt ned prisen og starter bølge nr 2. Sånn regulerer de pris mot produksjonskapasitet slik at det aldri blir enorme ventelister eller enorme lagre. Det er også økonomisk smart å melke de mest betalingsvillige først og senke prisen etter hvert.

 

Ikke minst utifra et bedriftsøkonomisk synspunkt ville dette være lurt, men faktisk tror jeg det kunne være lurt med tanke på å beholde kunder/få nye fordi at en mangel på produkter/bedriften ikke er leveringsdyktig aldri fremmer noe godt,men skaper heller frustrasjon blandt potensielle kunder .

Lenke til kommentar

Joda Snekker'n, det skaper helt sikkert frustrasjon blant noen, potensielle kunder. Men jeg tror at det store flertallet er rimelig vant til usikre leveringstider, uansett hvor påståelig importøren er, at de ikke lar seg verken overraske eller frustrere av utsettelser i planlagt leveranse. Selv om det ville vært til alles fordel om avtalte tidspunkter holdes til punkt og prikke... :huh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ble antatt tid inn på lager på D800 der jeg har bestillt elegant flyttet fra 22/3 til 25/4. Lurer på hvor de fikk den datoen fra, ren gjetting :-)

 

Dette var jo ventet, skal bli spennende å se hva sonm skjer de 24 April.

 

For meg er svaret enkelt og det er CANON

Jeg må ikke ha Nikon ,men jeg hadde tenkt å prøve et annet merke, det hadde jeg faktisk vurdert før 7D dukket opp men den avgjorde da, nå skal jeg over på FF og skal det byttes merke så blir det nok nå eller aldri da et bytte ikke er utifra at jeg er misfornøyd med Canon, langt derifra .

Lenke til kommentar

Da ser det ut som om du kan få deg et Canon 5D Mark III ganske kjapt. Ser på siden til Japanphoto at antatt levering skjer til uken. Leste også på et annet forum at det var en kunde som kunne komme å hente sitt Mark III i morgen hos sin Japanphoto forhandler.

 

Vi som går for Nikon får smøre oss med litt tolmodighet. Men det går meget bra, gull er greit å vente litt på.

Lenke til kommentar

Da ser det ut som om du kan få deg et Canon 5D Mark III ganske kjapt. Ser på siden til Japanphoto at antatt levering skjer til uken. Leste også på et annet forum at det var en kunde som kunne komme å hente sitt Mark III i morgen hos sin Japanphoto forhandler.

 

Vi som går for Nikon får smøre oss med litt tolmodighet. Men det går meget bra, gull er greit å vente litt på.

 

Ja om en bare har troen så kan også gråstein bli til gull, ser du har den troen :tease:

Neida, om en har Nikon eller Canon spiller ingen rolle egentlig , med mindre en er bedekt med skylapper og ikke innser at andre merker har samme muligheter på godt og vondt .

For min del er det viktigere hva som kommer ut av kamera enn hva som er stemplet foran på det :thumbup:

 

Den som venter på noe godt noe, venter ikke forgjeves ;)

 

Dere får kose dere med de nye leketøyene deres.

 

Neida, før eller siden dukker de opp, skal avvente litt og se, men siden det ikke er viktig om det er canon eller nikon så tar jeg det som dukker opp innen tidsfristen jeg har satt bare det er FF .

Lenke til kommentar

Neida, før eller siden dukker de opp, skal avvente litt og se, men siden det ikke er viktig om det er canon eller nikon så tar jeg det som dukker opp innen tidsfristen jeg har satt bare det er FF .

Du får ikke lånt noe imens da? Hvis det drøyer litt, mener jeg.

 

Joda, det er neppe noe problem å låne seg en 5D ll fra kompiser i fotoklubben, så vi får se .

Blir ikke uten kamera, men siden jeg bla skal ta bilder for andre som jeg får betalt for hadde jeg mest lyst til å bruke eget utstyr og egne objektiv . :hmm:

Lenke til kommentar

Joda, det er neppe noe problem å låne seg en 5D ll fra kompiser i fotoklubben, så vi får se .

Blir ikke uten kamera, men siden jeg bla skal ta bilder for andre som jeg får betalt for hadde jeg mest lyst til å bruke eget utstyr og egne objektiv . :hmm:

Ti l betalte jobber ville jeg prioriertert utstyr jeg var komfortabel med. I ditt tilfellle vil det si en 7D og opptikk du har hatt tidligere - selv en 5DMkII byr på nok anderledeshet til at du bør ha brukt det en tre-fire ukers tid før oppdrag.

Lenke til kommentar

Var innom nettsida til Japanphoto her like før klokka 15, så 5D mark III skulle komme til uken. for moro skyld sendte jeg en melding om å få besjed om når det kom på lager. Klokka 15.03 fikk jeg en mail om at det hadde ankommet lager, og at det var først til mølla som gjaldt.

 

De er vel allerede gitt til folk som har forhåndsbestillt, for det sto ikke som tilgjengelig i nettbutikken når jeg var inne å kikket klokka 15.15.

 

Men det skjer ihverfall noe for de som venter på Canon 5D. Jeg vil tippe at det blir lettere å fa tak i et Canon, men det har litt å si med pris, og så tror jeg det er en del som har blitt blendet av antall megapiksler på Nikon D800.

Lenke til kommentar

Var innom nettsida til Japanphoto her like før klokka 15, så 5D mark III skulle komme til uken. for moro skyld sendte jeg en melding om å få besjed om når det kom på lager. Klokka 15.03 fikk jeg en mail om at det hadde ankommet lager, og at det var først til mølla som gjaldt.

 

De er vel allerede gitt til folk som har forhåndsbestillt, for det sto ikke som tilgjengelig i nettbutikken når jeg var inne å kikket klokka 15.15.

 

Men det skjer ihverfall noe for de som venter på Canon 5D. Jeg vil tippe at det blir lettere å fa tak i et Canon, men det har litt å si med pris, og så tror jeg det er en del som har blitt blendet av antall megapiksler på Nikon D800.

 

Da er jo JP lite å stole på, jeg la også inn beskjed og det for flere dager siden, har ikke hørt et ord fra dem . :hmm:

Lenke til kommentar

Joda, det er neppe noe problem å låne seg en 5D ll fra kompiser i fotoklubben, så vi får se .

Blir ikke uten kamera, men siden jeg bla skal ta bilder for andre som jeg får betalt for hadde jeg mest lyst til å bruke eget utstyr og egne objektiv . :hmm:

Ti l betalte jobber ville jeg prioriertert utstyr jeg var komfortabel med. I ditt tilfellle vil det si en 7D og opptikk du har hatt tidligere - selv en 5DMkII byr på nok anderledeshet til at du bør ha brukt det en tre-fire ukers tid før oppdrag.

 

Det var jo nettop hovedgrunnen til at jeg fikk nettbutikken til å sjekke opp med nikon der de fikk beskjed om at de ikke så noen leveringsproblemer :thumbdown:

Lenke til kommentar

Merkelig at du ikke har hørt noe fra de hvis du har meldt deg på at du skulle få beskjed da den kom til lager. Fikk denne mailen 15.03 i dag:

 

Hei!

 

Canon EOS 5D Mark III Kamerahus er nå ankommet vårt lager.

Vennligst bemerk at denne informasjon er sendt ut på "først til mølla" prinsippet.

Vi kan derfor ikke garantere at produktet vil være på lager dersom noen andre har lagt inn en ordre i mellomtiden.

Om varen ikke lenger er på lager når du sjekker, kan du registrere en ny varsling.

 

Mvh

Japan Photo

Lenke til kommentar

Fort gjort å bli blendet, for det er tross alt mye mer spennende med en oppgradering til hele 36 MP enn fra 21 til 22 på et kamera som også ellers virker som en moderat oppgradering (noe som er greit nok, og kameraet leverer sikkert bunnsolid kvalitet, men ikke like spennende). Sånn sett er D800 en omveltende oppgradering i større grad enn 5D3, for den beveger seg ut på upløyd mark. Om mange trenger 36 MP er en annen sak.

Lenke til kommentar

Merkelig at du ikke har hørt noe fra de hvis du har meldt deg på at du skulle få beskjed da den kom til lager. Fikk denne mailen 15.03 i dag:

 

Hei!

 

Canon EOS 5D Mark III Kamerahus er nå ankommet vårt lager.

Vennligst bemerk at denne informasjon er sendt ut på "først til mølla" prinsippet.

Vi kan derfor ikke garantere at produktet vil være på lager dersom noen andre har lagt inn en ordre i mellomtiden.

Om varen ikke lenger er på lager når du sjekker, kan du registrere en ny varsling.

 

Mvh

Japan Photo

 

Har oppgitt både mailadresse og tlf nr , ikke et ord er kommet .

Kansje de fortsatt er sure på meg fordi jeg skrev litt på forumet her om en annen sak :-)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det var jo nettop hovedgrunnen til at jeg fikk nettbutikken til å sjekke opp med nikon der de fikk beskjed om at de ikke så noen leveringsproblemer :thumbdown:

Skjønte det - jeg tenkte mer på at ettersom du har havnet i den situasjonen du er i, så var det like greit å låne en 7D til de oppdragene du har i mai, og drøyd med kjøpet til over sommeren.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Fort gjort å bli blendet, for det er tross alt mye mer spennende med en oppgradering til hele 36 MP enn fra 21 til 22 på et kamera som også ellers virker som en moderat oppgradering (noe som er greit nok, og kameraet leverer sikkert bunnsolid kvalitet, men ikke like spennende). Sånn sett er D800 en omveltende oppgradering i større grad enn 5D3, for den beveger seg ut på upløyd mark. Om mange trenger 36 MP er en annen sak.

 

Jode,men på en annen side har jo 5D lll fått nytt AF system og 6 bps , noe jeg annser var viktigere oppgradering fra 5D ll enn flere mp :hmm:

Lenke til kommentar

Fort gjort å bli blendet, for det er tross alt mye mer spennende med en oppgradering til hele 36 MP enn fra 21 til 22 på et kamera som også ellers virker som en moderat oppgradering (noe som er greit nok, og kameraet leverer sikkert bunnsolid kvalitet, men ikke like spennende). Sånn sett er D800 en omveltende oppgradering i større grad enn 5D3, for den beveger seg ut på upløyd mark. Om mange trenger 36 MP er en annen sak.

36.3 MP er noe man ikke får utbytte av eller trenger i de fleste tilfeller. For studio og landskap med stativ er nytteverdien der uten tvil. For generelle snapshots ser jeg 0 nyttverdi med 36.3 MP. Skal legges til at man kan få veldig bra A2+ og A1 med litt arbeid fra 12 MP, spørsmålet er vel heller hvor stort pleier man printe? Er svaret A3 til A4 eller aldri, så er svaret enkelt - D800 er ikke kamera for deg :)

 

Edit:

La også merke til når 5DmkII ble lansert at folk flest kastet bort store deler av sensorflaten ved å croppe det bort etterpå.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...