Gå til innhold

Den store Nikon D800 tråden


Anbefalte innlegg

Jeg har grep på mitt D700, jeg later ikke som om jeg har vertikalgrep. Jeg har hatt 2 D3 med innebygget grep, det var litt bedre å holde i, men et D700 med grep er ikke noe problem.

 

På D800 med grep så er det kanskje bedre ergonomi, det bør det ihvertfall være til den prisen som det er på grepet.

 

Prøvde å få holde et slikt hus på messa på Lillestrøm, men fikk ikke det etter 2 besøk på Nikonstanden. Måtte de fara åt helvete på Nikon Norge.

 

Alt de gjorde var å peke på et kamera som lå i et glassbur og sa det ligger der. Så det lå et D800 der uten grep og et med grep på bordet i buret.

Skal teste D800E før jeg bestemmer meg, men mistenker D800/D800E blir brukt uten grep.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette gjelder nok ikke i Norge, ser Interfoto har flyttet datoen til 5 April på D800, ser det står 11 April på D4. D4 skulle vært butikken 16 Februar, litt forsinket med andre ord. Ser ellers i verden at enkelte har fått seg et D4 alt.

Det står at de ikke har klart å produsere nok. Ikke nok til å dekke opp for forhåndsbestillingene en gang. At det bare blir å påvirke Nårje er jeg ikke så sikker på. Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Snakket med Stavanger Foto i dag. De er blitt lovet D800 kameraer i løpet av uken, men vet ikke hvor mange enda. De hadde håpet på svar i dag, men da jeg snakket med de så hadde ikke Nikon svart på mail enda.

Men de hadde som sagt mellom 30 og 40 bestilte i midten av februar, så de får nok ikke nok til å dekke de.

Lenke til kommentar

Snakket med Stavanger Foto i dag. De er blitt lovet D800 kameraer i løpet av uken, men vet ikke hvor mange enda. De hadde håpet på svar i dag, men da jeg snakket med de så hadde ikke Nikon svart på mail enda.

Men de hadde som sagt mellom 30 og 40 bestilte i midten av februar, så de får nok ikke nok til å dekke de.

Nikon Norge er del av Nikon Nordic som styres fra Sverige, så har en mistanke om hvordan ting blir prioritert fra hovedkontoret i Sverige ;)

 

Nordic avdelingen tildeles D4 og D800 på lik linje med andre land. Vi får håpe andelen av denne cutten til Norge ikke blir altfor liten.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Snakket med Stavanger Foto i dag. De er blitt lovet D800 kameraer i løpet av uken, men vet ikke hvor mange enda. De hadde håpet på svar i dag, men da jeg snakket med de så hadde ikke Nikon svart på mail enda.

Men de hadde som sagt mellom 30 og 40 bestilte i midten av februar, så de får nok ikke nok til å dekke de.

Nikon Norge er del av Nikon Nordic som styres fra Sverige, så har en mistanke om hvordan ting blir prioritert fra hovedkontoret i Sverige ;)

 

Nordic avdelingen tildeles D4 og D800 på lik linje med andre land. Vi får håpe andelen av denne cutten til Norge ikke blir altfor liten.

 

bare nekt svenskene jobb i norge,så får de ikke solgt noe der borte :-)

Lenke til kommentar

Nå har forresten dpreview lagt ut bilder fra sitt normale testoppsett med D800.

 

http://www.dpreview....ews/nikonD800/7

 

Mitt første inntrykk er hvertfall ikke noe wow!. Når jeg sammenligner råfiler med Nikon D700 og Canon 5DII synes det å være mye mindre synlige detaljforskjeller enn hva jeg trodde ville bli resultatet. Mulig at testbildene ikke er helt optimale, men det vil/kan og i såfall gjelde for de kameraene man sammenligner med. Reaksjonene i kommentarene er og litt bob-bob i begge retninger. Antagelig vil D800E gi noe annerledes resultat, men så er det andre faktorer der som kan gi negative utslag i daglig bruk.

 

Det ligner litt på inntrykket man fikk i "prøvetesten" til akam mellom 5DII og 5DIII: Forskjellene er mindre enn man kanskje ville trodd mot utgående modell. Mer av typen finjusteringer. Jeg tror og at man nok en gang vil få avvikende resultater mellom rent tekniske tester og tester som lar øynene være dommeren.

 

For min del kan det se ut som om man har nådd en eller flere maksimaler med dagens sensorteknologi (brukt av Nikon/Sony/Canon) allerede i forrige generasjon, og det man nå ser er kun finpussing.

 

Tor

Lenke til kommentar

For å gjenta meg fra en tidligere post, vi kommer nok ikke øverst på lista i Norge. Hvis jeg har oppfattet det rett, så mener noen at det har samlet på seg rundt 100 forhåndsbestille kamera. Sammenlign dette med rykte om at BHPhoto alene skal ha bestilt 10000. Jeg har en mistanke om hvem som blir prioritert...

 

TorVidle har sikkert rett, det er ingen revolusjon, men en evolusjon. Og det kommer nok fremtidige generasjoner også til å være. Men det går da fremover, hvis man skal tro enkelte YouTube videoer, så er jo D800 nå i klasse med mellomformat. Og det er da noe. Men det kreves jo også mellomformat kompetanse på fotografen også hvis man virkelig vil utnytte potensiale, men det er kanskje ikke så nøye...

Lenke til kommentar

Nå har forresten dpreview lagt ut bilder fra sitt normale testoppsett med D800.

 

http://www.dpreview....ews/nikonD800/7

 

Mitt første inntrykk er hvertfall ikke noe wow!. Når jeg sammenligner råfiler med Nikon D700 og Canon 5DII synes det å være mye mindre synlige detaljforskjeller enn hva jeg trodde ville bli resultatet. Mulig at testbildene ikke er helt optimale, men det vil/kan og i såfall gjelde for de kameraene man sammenligner med. Reaksjonene i kommentarene er og litt bob-bob i begge retninger. Antagelig vil D800E gi noe annerledes resultat, men så er det andre faktorer der som kan gi negative utslag i daglig bruk.

 

Det ligner litt på inntrykket man fikk i "prøvetesten" til akam mellom 5DII og 5DIII: Forskjellene er mindre enn man kanskje ville trodd mot utgående modell. Mer av typen finjusteringer. Jeg tror og at man nok en gang vil få avvikende resultater mellom rent tekniske tester og tester som lar øynene være dommeren.

 

For min del kan det se ut som om man har nådd en eller flere maksimaler med dagens sensorteknologi (brukt av Nikon/Sony/Canon) allerede i forrige generasjon, og det man nå ser er kun finpussing.

 

Tor

 

Jepp, hadde ikke forventet noen revlusjon på noen av de to kameraene ang bildekvaliteten, det er vel heller andre ting som er vesentlig forbedret .

Lenke til kommentar

For å gjenta meg fra en tidligere post, vi kommer nok ikke øverst på lista i Norge. Hvis jeg har oppfattet det rett, så mener noen at det har samlet på seg rundt 100 forhåndsbestille kamera. Sammenlign dette med rykte om at BHPhoto alene skal ha bestilt 10000. Jeg har en mistanke om hvem som blir prioritert...

 

Nei, vi er nok ikke øverst på listen. Men tror nok vi får noen kameraer her på berget før BHPhoto får alle sine 10k. Stavanger Foto alene har bestilt over 100 stk. Så skal ikke se bortfra at norske fotobutikker til sammen har noen tusen bestillinger.

Lenke til kommentar

Elendig test av oppløsning og støy. De sammenligner jo hummer og kiwi (ulik forstørrelse).

De viser utsnitt i 100%, du velger hva du sammenligner med og hvordan du tolker resultatene. Jeg kan ikke se at dpreview kunne gjort det noe annerledes.

Lenke til kommentar

Elendig test av oppløsning og støy. De sammenligner jo hummer og kiwi (ulik forstørrelse).

Nei, ikke akkurat den beste testen. Men kan gi en liten pekepinn. Det er vel noe av det beste sammenligningsmaterialet som er kommet ut. Selv om forstørrelsen er forskjellig.

Jeg liker dpreview fordi man kan sammenligne selv. Og man ser jo lett når forstørrelsen er forskjellig og kan ta det med i betrakningen. Liker det bedre enn anmeldere som gjør sammenligningen selv og det eneste vi lesere får er deres tolkning av resultatet.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det og tolker støyen fra sammenligningen til dpreview så er den mye bedre på D800 enn D7000 som jeg har nå. Disse har jo ca samme pixel tetthet. Det ser for meg og ut som at D800 er på linje med (og muligens litt bedre enn) D700/D3. Kanskje og på høyde med 5D Mark II Men fortsatt et hakk (eller to) under D3s. Men synes dette er veldig bra jeg med tanke på at D800 har tre ganger pixlene til alle de tre kameraene. Verden går fremover.

Men dette er min tolkning. Alle er nok ikke enig med det. :)

Lenke til kommentar

se#: De burde selvsagt forstørret bildene like mye for å få et rettferdig sammenligningsgrunnlag.

 

DjIcet: Ja, det er dessverre den beste sammenligningen jeg har sett hittil. De beste sammenligningspunktene jeg klarer å finne er tekst på ulike steder. Blant annet på globusen og flaskeetikettene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...