Gå til innhold

Jeg gir bestandig "romatiggere" en "slant i koppen" - hva gjør du og kan du forsvare det?


Gjest Bruker-95147

Anbefalte innlegg

Folk er folk og de kan drite hvor de vil - selv utsatte do fungerte ikke. Så klarte han sannelig å kommentere at de måtte ha holdbare sanitære muligheter. Hva er liksom poenget - de bruker det jo ikke, de vil jo ha dritten og møkka rundt seg - man kan misstenke at det er bygging av et forsvarsverk ingen kommer seg forbi, så de ikke vil forstyrres

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

oppsummering

Frelsesarmeens tilbud til romfolket våren 2011 var et korttids nødhjelpstiltak som begynte 14. mars og ble avsluttet 1.

mai. Dørene var åpne tre timer tre kvelder i uken, og besøkende

kunne få mat, dusj, nye klær, samt tilgang på toaletter og en sovesal. I snitt var det 81 besøkende per kveld, og ca. 30% av dem

var kvinner. Romfolket vi møtte kom fra noen få landsbyer i Romania, og de fleste hadde lånt penger med 50% rente i måneden

for å komme seg til Norge for å tigge eller lete etter arbeid. Noen

bor i leilighet, andre bor i bil, andre igjen bor på gata. Felles for

de aller fleste er at de kommer til Norge for å få midler til å forsørge familien hjemme i Romania

 

Erfaringene fra dette tiltaket har ført til at Frelsesarmeen er

kommet fram til noen anbefalinger om hva som kan gjøres i Oslo

og i Romania. Det viktigste arbeidet må gjøres i Romania. Anbefalingen for dette er basert på romfolkets uttrykte ønske om å

få arbeid og kunne forsørge seg selv. En måte å oppnå dette på

er å samarbeide med lokale myndighet, og for eksempel opprette

samfunnssentre i landsbyene hvor de kommer fra. Formålet med

slike sentre blir å tilby veiledning, skoledeltakelsesprogrammer,

utdanning, noe materiell hjelp, og i tillegg fungere som en arbeidsformidler. Vi tror at langsiktig vektlegging av integrering,

utdanning og personlig utvikling kan være med på å løse situasjonen for romfolket i Europa. I tillegg må der arbeides for å

avsløre tigging som en løsning, gjennom blant annet opplysning

og politisk påvirkning

 

I Oslo mener vi at romfolket bør få tilgang til sanitære forhold,

samt overnattingstilbud vinterstid. Dusjene våre var i kontinuerlig bruk når de ble gjort tilgjengelige for romfolket. I mediedebatten rundt dette er det blitt nevnt at dusjer ikke løser noen ting

på lang sikt, men tilgangen til vaskerom og dusj førte til betydelige forandringer både når det gjelder renslighet og selvfølelse

for dem. Tilbud som dusj, mat og en madrass kan være med og gi

oss muligheten til å få til en helhetlig forbedring av situasjonen

til romfolket. Romfolket er et sterkt troende folk og oppriktigheten deres under andaktene forteller oss at de også har et åndelig

behov som ble møtt disse ukene. Frelsesarmeen anbefaler videre

at det etableres kontaktsentre som kan tilby råd og veiledning til

romfolket på deres eget språk.

Lenke til kommentar

Det er vel da bare for frelsesarméen og deres likesinnede å iverksette videre tiltak da? Eller ser de kanskje helst at noen andre gjør jobben og tar regninga for dem?

Personlig ser jeg gjerne at føgende endringer også gjøres: Misbruk av friareal bør også kunne bedrives av andre folk, ikke bare romfolk. Offentlig driting og urinering bør også tillates for andre folk uten at de blir bøtelagt eller straffet av politiet. Vanlige folk bør også få reise gratis med det offentlige transportnettet i likhet med romfolket.

Endret av Vice
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dersom man skal tilby sanitære tiltak til sigøynere så må det gjøres en grundig jobb først. Alle utstikkende deler fra gulv, vegger og tak må boltes og limes fast. Det kan ikke være noen løse gjenstander. Det kan ikke være noen bevegelive deler. Og før disse taes i bruk må man teste dem på en gruppe rabiesinfiserte fjellgorillaer.

 

Det blir sikkert billig!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dersom man skal tilby sanitære tiltak til sigøynere så må det gjøres en grundig jobb først. Alle utstikkende deler fra gulv, vegger og tak må boltes og limes fast. Det kan ikke være noen løse gjenstander. Det kan ikke være noen bevegelive deler. Og før disse taes i bruk må man teste dem på en gruppe rabiesinfiserte fjellgorillaer.

 

Det blir sikkert billig!

 

Nettopp - sanitærforholdene må tilpasses brukeren/ne.

 

Ellers er det gledelig å se at mental evolusjon har medført at nå klarer du å omtale de tidligere rottene, som aper ... - og det er en klar fremgang fra tidligere, og helt i tråd med trådens hensikter.

 

Så, jeg gratulerer deg med dine personlige fremskritt.

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er vel da bare for frelsesarméen og deres likesinnede å iverksette videre tiltak da? Eller ser de kanskje helst at noen andre gjør jobben og tar regninga for dem?

Personlig ser jeg gjerne at føgende endringer også gjøres: Misbruk av friareal bør også kunne bedrives av andre folk, ikke bare romfolk. Offentlig driting og urinering bør også tillates for andre folk uten at de blir bøtelagt eller straffet av politiet. Vanlige folk bør også få reise gratis med det offentlige transportnettet i likhet med romfolket.

 

I det minste gjør de noe med driten fremfor visse andre som bare prater om drit. Dessuten er det vel passe uinteressant om du misunner fattigfolka fordi de kan få lov til å bli utsatt for fornedring, og slippe unna med det ... Gå nå bare ut å drit akkurat hvor du vil, eller ta en buss uten å koste biletten, bare du gjør noe med det!

Lenke til kommentar

I det minste gjør de noe med driten fremfor visse andre som bare prater om drit. Dessuten er det vel passe uinteressant om du misunner fattigfolka fordi de kan få lov til å bli utsatt for fornedring, og slippe unna med det ... Gå nå bare ut å drit akkurat hvor du vil, eller ta en buss uten å koste biletten, bare du gjør noe med det!

Tror ikke jeg hadde følt det som voldsomt fornedrende å reise gratis med t-banne/buss. Hadde vært rimelig greit om jeg også bare kunne slå lens der jeg befant meg uten å måtte finne et offentlig toalett og uten å bli trakassert av det fæle politiet. Poenget er at jeg kan ikke gjøre dette uten å bli utsatt for represalier fra samfunnet. Romfolkene skal tydeligvis spesialbehandles og slippe unna med å bryte lover og regler. Hvorfor skal vanlige folk diskrimineres i forhold til romfolkene? Er det "belønningen" for å faktisk følge lover og regler?

Og poenget med Frelsesarmeen er jo at de ikke gjør noe lenger. De bare gjorde noe i kort tid og så var det plutselig ikke så interessant lenger. Er jo veldig greit å "hjelpe" andre så lenge man ikke må gjøre noen innsats selv eller betale regningen selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

I det minste gjør de noe med driten fremfor visse andre som bare prater om drit. Dessuten er det vel passe uinteressant om du misunner fattigfolka fordi de kan få lov til å bli utsatt for fornedring, og slippe unna med det ... Gå nå bare ut å drit akkurat hvor du vil, eller ta en buss uten å koste biletten, bare du gjør noe med det!

Tror ikke jeg hadde følt det som voldsomt fornedrende å reise gratis med t-banne/buss. Hadde vært rimelig greit om jeg også bare kunne slå lens der jeg befant meg uten å måtte finne et offentlig toalett og uten å bli trakassert av det fæle politiet. Poenget er at jeg kan ikke gjøre dette uten å bli utsatt for represalier fra samfunnet. Romfolkene skal tydeligvis spesialbehandles og slippe unna med å bryte lover og regler. Hvorfor skal vanlige folk diskrimineres i forhold til romfolkene? Er det "belønningen" for å faktisk følge lover og regler?

Og poenget med Frelsesarmeen er jo at de ikke gjør noe lenger. De bare gjorde noe i kort tid og så var det plutselig ikke så interessant lenger. Er jo veldig greit å "hjelpe" andre så lenge man ikke må gjøre noen innsats selv eller betale regningen selv.

 

Hvis du føler deg diskriminert i forhold til disse tiggerne, er det vel bare å sette deg ned på gaten og forsøke slaraffenlivet deres - og at du i mangel på andre å glefse etter, finner det for godt å rakke ned på Frelsesarmeen, er for det meste helt uforståelig. Men, så vet jeg jo hvorfor du liker å henge her i tråden. Så det blir bare enda klarere med hver post som kommer fra din kant.

 

:)

Lenke til kommentar

Hvis du føler deg diskriminert i forhold til disse tiggerne, er det vel bare å sette deg ned på gaten og forsøke slaraffenlivet deres - og at du i mangel på andre å glefse etter, finner det for godt å rakke ned på Frelsesarmeen, er for det meste helt uforståelig. Men, så vet jeg jo hvorfor du liker å henge her i tråden. Så det blir bare enda klarere med hver post som kommer fra din kant.

Hvis du skal svare så kan du heller konsentrere deg om de faktiske hendelsene og utsagnene istedet for å komme med det vanlige unnvikende tompratet samt de latterlige og idiotiske insinueringene dine.

Hva er "rakkingen" du mener som gjøres mot frelsesarméen? Hvorfor kan de ikke iverksette tidligere tiltak dersom det var så stor suksess?

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis du føler deg diskriminert i forhold til disse tiggerne, er det vel bare å sette deg ned på gaten og forsøke slaraffenlivet deres - og at du i mangel på andre å glefse etter, finner det for godt å rakke ned på Frelsesarmeen, er for det meste helt uforståelig. Men, så vet jeg jo hvorfor du liker å henge her i tråden. Så det blir bare enda klarere med hver post som kommer fra din kant.

Hvis du skal svare så kan du heller konsentrere deg om de faktiske hendelsene og utsagnene istedet for å komme med det vanlige unnvikende tompratet samt de latterlige og idiotiske insinueringene dine.

Hva er "rakkingen" du mener som gjøres mot frelsesarméen? Hvorfor kan de ikke iverksette tidligere tiltak dersom det var så stor suksess?

 

Jeg forholder meg også til faktiske hendelser her i tråden - de hendelsene er minst like viktige som de andre som skjer utenfor. Så, den typen moderering du forsøker deg på er etter min mening å forsøke å unndra deg kritiske spørsmål angående dine egne holdninger, og det akter jeg ikke å forbigå i stillhet.

 

Angående hvordan frelsesarmeen gjør sin jobbb, og hvilke midler og ressurser de har å sette inn - kan du få lov å sjekke opp de faktaene selv, hvis du i det hele tatt interesserer deg for det!?

 

At du forbigår i stillhet de rådene som frelsesarmeen gir for å løse problemet, og at der samsvarer med "alle" de råd og erfaringer som andre organisasjoner/forskere også gir, er bare enda ett eksempel på at du slett ikke bryr deg om annet enn å kverulere. Men som sagt tidligere - det er bedre at du tømmer deg her, enn at du tar det med deg videre og lar "uskyldige" bli utsatt for negativitetene dine.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg forholder meg også til faktiske hendelser her i tråden - de hendelsene er minst like viktige som de andre som skjer utenfor. Så, den typen moderering du forsøker deg på er etter min mening å forsøke å unndra deg kritiske spørsmål angående dine egne holdninger, og det akter jeg ikke å forbigå i stillhet.

Igjen, tomprat og latterlige,idiotiske insinueringer fra din side. Vi trenger vel ikke gå veldig mange sider tilbake for å få et godt inntrykk av hvem av oss som har unndratt seg og ignorert kritiske spørsmål. ;)

At du forbigår i stillhet de rådene som frelsesarmeen gir for å løse problemet, og at der samsvarer med "alle" de råd og erfaringer som andre organisasjoner/forskere også gir, er bare enda ett eksempel på at du slett ikke bryr deg om annet enn å kverulere. Men som sagt tidligere - det er bedre at du tømmer deg her, enn at du tar det med deg videre og lar "uskyldige" bli utsatt for negativitetene dine.

Jeg spør da igjen(et kritisk spørsmål direkte til "Pencilcase"): Hvorfor tror du at de ikke kan iverksette videre tiltak dersom det var så stor suksess? ;)

Trist, men ikke uventet at du oppfatter den harde realiteten som "negativitet" og "kverulering" fra min side. Jeg lever (uheldigvis?) ikke inne i en egen avgrensede drømmeverden avskjermet for ubehageligheter i motsetning til visse andre her i tråden. (Selv om det sikkert ville vært behagelig fra tid til annen)

Og nøyaktig hvilke råd er det du mener jeg "unngår i stillhet" når jeg kommer med følgende oppfordring til frelsesarmeen: Iverksett!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Og nøyaktig hvilke råd er det du mener jeg "unngår i stillhet" når jeg kommer med følgende oppfordring til frelsesarmeen: Iverksett!

 

Svar på spørsmål angående mangel på videre oppfølging av prøveprosjekter: Økede ressurser, for økte behover (resesjon siden 2009)

Mulig løsning - Her er følgende forslag til deg:

Velkommen som frivillig

Uten frivillige stopper Norge, det samme kan sies om Frelsesarmeen

I Frelsesarmeen kan man være frivillige på mange områder som slumstasjonen, i eldre omsorgen, blandt rusmisbrukere, hva med å være med i et nettverk når personer kommer ut fra fengslet, korpsene / menighetene våre trenger frivillige både til barne-, ungdomsarbeidet og mye praktisk arbeid og på frivillighetssentralene.

Mange ønsker å ta et kurs hvor de bl.a. får informasjon om det å være frivillig i Frelsesarmeen og hvor Frelsesarmeen trenger frivillige.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Litt mer fra de som virkelig anstrenger seg ...

 

Barmhjertige overgrep

– Medborgerskap har med rettigheter å gjøre. Men det har også å gjøre med likebehandling, uavhengig av for eksempel kultur og religion. Er man borger, har man rettigheter, blant annet rett til å bli ivaretatt, sier Trygve Wyller, dekan og professor ved Teologisk Fakultet i Oslo, som sammen med Frelsesarmeen har utviklet studieprogrammet «Profesjonsetikk og diakonivitenskap».

Behandlingen av romfolket har klare ekko i vår egen, nære historie: Behandlingen av taterne.

Men først litt historie. Fra gammelt av var det kirken og klosteret som tok seg av syke. Den første institusjonaliserte omsorgen var klosterhospitalet, der syke fikk pleid kroppslige og åndelige behov samtidig, gjerne i selve kirkerommet. På slutten av 1800-tallet ble barmhjertighetstradisjonen utfordret av staten, senere velferdsstaten, som ønsket å integrere flest mulig i storsamfunnet. Hospitalet oppsto, som ga alle borgere rett til pleie. Målet var helse – og kontroll. Det var nemlig grenser for hvem som var borger.

– Velferdsstaten gjorde sitt, passivt og aktivt, for å konkurrere ut barmhjertighetstradisjonen.

Man ønsket for eksempel ikke tatere, og startet «Norsk misjon blant hjemløse» som fikk støtte både fra Kirken, Stortinget og det norske folk.

Taterne ble ikke regnet som medborgere, og det var skandaløst. De ble gjort til medborgere ved makt, oppdraget var å lære vandringsfolket å bo. Det var «barmhjertig nødvendighet» å sterilisere tatere, ta barna fra foreldrene og tvinge dem til skolegang.

– Det er vanskelig å snakke faglig og ordentlig om behandlingen av taterne, for det ble gjort i beste hensikt. De mente de var barmhjertige, sier Wyller, og påpeker samtidig at det fremdeles er stor spenning mellom de som opplevde dette som bra og de som opplevde det som overgrep.

– Overraskende mange har beholdt troen, først og fremst gjennom pinsebevegelsen.

 

sigøynerne skal ta imot vår type "omsorg", om de så må sette livet til - ferdig med det.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Svar på spørsmål angående mangel på videre oppfølging av prøveprosjekter: Økede ressurser, for økte behover (resesjon siden 2009)

Ja dersom noen andre ka ta regningen er det lett å fikse det meste. Det er ikke snakk om manglende ressurser men prioriteringer. Mindre viktige prøveprosjekter blir avsluttet til fordel for viktigere prosjekt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Svar på spørsmål angående mangel på videre oppfølging av prøveprosjekter: Økede ressurser, for økte behover (resesjon siden 2009)

Ja dersom noen andre ka ta regningen er det lett å fikse det meste. Det er ikke snakk om manglende ressurser men prioriteringer. Mindre viktige prøveprosjekter blir avsluttet til fordel for viktigere prosjekt.

 

Til nå har ikke du kommet med andre forslag enn å tuppe romfolket i baken - har du noen nye og helst mer konstruktive forslager å komme med? Og siden du liker å snu på krona - hva tror du all denne tuppingen i baken fra samfunnet vårt, egentlig koster oss, og hadde det vært billigere å forsøke noe nytt?

Lenke til kommentar

sigøynerne skal ta imot vår type "omsorg", om de så må sette livet til - ferdig med det.

Selvfølgelig kjemisk fritt for beskrivelser av siyønernes egen oppførsel ;)

Rart det der, for flerfordige år siden ble Svarte folk banket og slått og behandlet verre enn det noen romfolk kan forestille seg. Idag er en fra deres bakgrunn lederen for verdens mektigste land. ;)

Lenke til kommentar

Til nå har ikke du kommet med andre forslag enn å tuppe romfolket i baken - har du noen nye og helst mer konstruktive forslager å komme med? Og siden du liker å snu på krona - hva tror du all denne tuppingen i baken fra samfunnet vårt, egentlig koster oss, og hadde det vært billigere å forsøke noe nytt?

Ja vi har jo feks. forsøkt å gi dem bedre sanitærforhold i Oslo. Hvordan syns du det gikk? Sparte man penger på det?

Og hva "tupping i baken" angår: Når samfunnet slutter å "tuppe" lovbrytere i ræva da kan man like gjerne fjerne lovene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

sigøynerne skal ta imot vår type "omsorg", om de så må sette livet til - ferdig med det.

Selvfølgelig kjemisk fritt for beskrivelser av siyønernes egen oppførsel ;)

Rart det der, for flerfordige år siden ble Svarte folk banket og slått og behandlet verre enn det noen romfolk kan forestille seg. Idag er en fra deres bakgrunn lederen for verdens mektigste land. ;)

 

De svarte unngikk holocaust, kanskje det har noe med saken å gjøre ...

Så kan det også hende at de etterhvert fikk kjempet seg til vanlige rettigheter - og så vidt jeg husker så ble det visst satt igang en borgerkrig, nettopp for å hjelpe de svarte. Men hvis du ser på den landene hvor de kom fra, så har de fleste av dem stått på stedet hvil når det gjelder vanlig oppfatninger av ordet "menneskeverd" ... og det er faktsik de i dag som mener at vi i vesten, fremdeles stikker kjepper i hjulene for det kontinentets utvikling.

 

Jeg vil heller sammenligne romfolket med andre "naturfolk", og da antar jeg at du har litt oppdaterte kunnskaper om situasjonen for noen av de folkeslagene. De amerikanske indianerne, samt aboriginerne i Australia, synes jeg er passende målestokk - og felles for begge disse folkeslagene, er at de for det meste får ikke kommer seg av flekken ... - hva tror du om den sammenligningen?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Til nå har ikke du kommet med andre forslag enn å tuppe romfolket i baken - har du noen nye og helst mer konstruktive forslager å komme med? Og siden du liker å snu på krona - hva tror du all denne tuppingen i baken fra samfunnet vårt, egentlig koster oss, og hadde det vært billigere å forsøke noe nytt?

Ja vi har jo feks. forsøkt å gi dem bedre sanitærforhold i Oslo. Hvordan syns du det gikk? Sparte man penger på det?

Og hva "tupping i baken" angår: Når samfunnet slutter å "tuppe" lovbrytere i ræva da kan man like gjerne fjerne lovene.

 

I utgangspunktet er ingen av dem lovbrytere, så vær vennelig å hold litt bakkekontakt! Anghående sanitærforholdene, så er jeg helt enig i at disse burde vi klare å tilrettelegge for dem også. Svakheten ved det forsøket som ble gjort, behøves vel ikke å gjentas, og ikke trenger vi nye rakkettforskere for å bøte på disse - det handler bare om velvilje, men det mangler det jaguu endel av, syes jeg.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er ingen av dem lovbrytere, så vær vennelig å hold litt bakkekontakt! Anghående sanitærforholdene, så er jeg helt enig i at disse burde vi klare å tilrettelegge for dem også. Svakheten ved det forsøket som ble gjort, behøves vel ikke å gjentas, og ikke trenger vi nye rakkettforskere for å bøte på disse - det handler bare om velvilje, men det mangler det jaguu endel av, syes jeg.

Når man får politiet på nakken er det som regel fordi man bryter lover. Hvorfor tror du romfolkene blir bortvist til slutt fra de områdene de herjer i? Svakheten ved toalettforsøket har jeg sannelig gått glipp av. Kan du forklare hva som var galt med de toalettene som ble satt ut? Var de ikke laget for mennesker?
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...