Gå til innhold

Test: Bærbar Mac vs. PC


Anbefalte innlegg

Og bare for å ta emd hardware.no sine egne retningslinjer detaljert i Tekstreklameplakaten, sitat: [...]Tekstreklame er uforenlig med god presseskikk. Alle former for sponsing som kan føre til tekstreklame, må unngås.

 

1. Produktomtaler og produkteksponering skal være journalistisk motivert. Utvalg av produkter eller tjenester som omtales, og informasjon som formidles, skal skje på grunnlag av journalistiske vurderinger. Hensikten må aldri være å reklamere for produkter eller tjenester. Også presentasjonsformen må være slik at stoffet ikke oppfattes som reklamebudskap.

 

2. Temabilag og temasider er redaksjonelle produkter som stiller særlige krav til journalistisk integritet. Både planlegging, innhold og presentasjon skal skje i pakt med ordinære prinsipper for redaksjonell uavhengighet og kildekritikk. Annonsebilag er ikke et redaksjonelt produkt, og skal ha en form og en merking som gjør at det ikke kan forveksles med redaksjonelle bilag.

 

3. Vær kritisk ved bruk av produkt- og firmanavn og lignende som er satt som navn på arrangementer, arrangementsteder eller tilsvarende. En eventuell bruk skal være journalistisk motivert. [...] " sitat slutt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er misfornøyd med hardware.no sin fremstilling av næringslivsprodukter, der de i utgangspunktet prøver å lure sine lesere til å tro at de har gjennomført noe som ligner på en metodisk sammenligning på gitte produkter. Det er åpenbart at hardware.no foretrekker enkelte produkter/produsenter og misliker andre. Det har svært lite med god journalistikk å gjøre. Kjøpt og betalt. Enkelt og greit.

Hadde du vært like misfornøyd hvis PC-en hadde «vunnet»?

Lenke til kommentar

Jeg er misfornøyd med hardware.no sin fremstilling av næringslivsprodukter, der de i utgangspunktet prøver å lure sine lesere til å tro at de har gjennomført noe som ligner på en metodisk sammenligning på gitte produkter. Det er åpenbart at hardware.no foretrekker enkelte produkter/produsenter og misliker andre. Det har svært lite med god journalistikk å gjøre. Kjøpt og betalt. Enkelt og greit.

Hadde du vært like misfornøyd hvis PC-en hadde «vunnet»?

“If ifs and buts were candy and nuts, we’d all have a merry Christmas”

Lenke til kommentar

Er vell litt fler reelle faktorer enn kun OS X vs Windows her? Ønsker du større SSD, ønsker du bedre skjerm, ønsker du bedre touchpad, ønsker du knepent bedre ytelse, ønsker du den mest solide maskinen? Klart spiller ingen av disse faktorene noen som helst rolle for deg så blir jo situasjonen annerledes men å legge det frem som at dette er to kliss like maskiner, hvor eneste forskjellen er 3595kr og OS X blir feil.

Du har fått med deg at dette er en test hvor de setter to maskiner opp mot hverandre?

For at testen skal ha noe relevans så bør utstyret de tester være i noenlunde samme klasse ellers så vil det være totalt unødvendig å kjøre noen test når utfallet uansett er gitt på forhånd pga forskjellen i spesifikasjoner. Om spesifikasjonene er noenlunde de samme så er det opp til OS'et å yte og derfor har det noe å si hvilken prisforskjell det er.

På hvilken måte skal du forsvare en prisforskjell på 3595 med mindre utgangspunktet ditt er at du har to maskiner i hver sin klasse. Om Toshibaen yter likt som Mac'en så må det være noe ved OS'et til mac som kan rettferdiggjøre prisforskjellen. Klart det er andre faktorer men det indre kan byttes på en vanlig pc så om det er forskjellig størrelse på SSD'en så bytt denne til en som er like stor som på mac'en så kanskje prisen jevner det kanskje ut prisene litt og gjør det mer fordøyelig å godta testen. Har ikke sjekket Toshibaen men ofte er det også mulig å kjøpe laptop og velge mellom forskjellige typer skjermer noe som igjen også påvirker pris og kvalitet.

 

Jeg går ut i fra at de som utfører en slik test er såpass ærlige at de påpeker de forskjellene som er og tar forbehold om at maskin A har X større CPU enn maskin B eller X mer minne eller hva det måtte være.

 

MacBook Air sammen med tildels iMac blir vell de Mac mest aggressivt prisede Mac maskinene iforhold til Windows maskiner på markedet, og her får du rett og slett veldig gode maskiner (hvis vi ser litt lengre enn utelukkende på innvendig maskinvare) og Mac OS X samtidig som prisen iforhold til konkurransen ikke er spesielt stor. Men er du ikke interessert i de designfordelene som en Mac kommer med, ei heller er interessert i OS X så er jo også disse maskinene like lite interessante som en Mac Pro som selv den ivrigste Mac-bruker kan forsvare prislappen på per dags dato.

Du nevner "designfordeler", dette er i mine øyne noe som blir smak og behag egentlig men for all del - redegjør gjerne for hvilke designmessige utforminger du mener er fordelaktig. Jeg snakker ikke om OS'et her.

 

 

For normale bedrifter og normale mennesker så bør det kunne rettferdiggjøres å bruke 3595 kroner mer på en maskin som gjør det samme som den som er billigere annet enn at utseende på den ene er penere og at den har en eplelogo. DERFOR lurer jeg på om Toshiba ligger i en klasse som er sammenlignbar med Mac'en og hva hvis de bruker en PC som ligger i samme prisklasse som mac'en, hvilket utfall ville det hatt for testen?

Det er dette som er relevant.

Lenke til kommentar
Blir ikke dette som å sammenligne epler og bananer ;)Hvis Mac'n hadde kjørt Windows 7, hvilken hadde da vært best?
Nei.På en mac, kjører du MacOSX for best mulig opplevelse

 

Når man sammenligner hardware, så synes jeg at man burde bruke samme OS (linux eller windows) på begge for å kunne gi en riktig sammenligning.

 

Kjører selvsagt OS X på min Mac: http://soderlind.no/268

Lenke til kommentar

Macen koster nesten 13.000 kroner. PC-en koster 9000 kroner. I rettferdighetens navn burde det vært sammenlignet to maskiner i samme prisklasse. Da hadde det vel blitt et langt jevnere løp på pluss og minussiden.

 

Kort sagt, denne sammenligningen er ikke rettferdig. I det minste burde Macen fått et minus på pris? Denne testen er skrevet kun for å hause opp Mac, nok en gang, uten å tenke på pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er misfornøyd med hardware.no sin fremstilling av næringslivsprodukter, der de i utgangspunktet prøver å lure sine lesere til å tro at de har gjennomført noe som ligner på en metodisk sammenligning på gitte produkter. Det er åpenbart at hardware.no foretrekker enkelte produkter/produsenter og misliker andre. Det har svært lite med god journalistikk å gjøre. Kjøpt og betalt. Enkelt og greit.

Hadde du vært like misfornøyd hvis PC-en hadde «vunnet»?

Du må huske at selv om Macbook-en «vinner», så er det en del småe marginer som skiller dem. Om man hadde funnet en bedre bærbar med tilsvarende pris til Macbook-en kunne utfallet vært noe helt annet.

 

Sannsynligvis er den største grunnen til at man velger en Mac at man ønsker å bruke Mac OS, ikke at maskinvaren nødvendigvis er noe bedre eller dårligere enn alternativene.

 

Hvem av disse enhetene er det som ikke er PC? Når jeg sjekket definisjonen av PC er det generelt noe i duren av:

"personal computer: a small digital computer based on a microprocessor and designed to be used by one person at a time"

... de fleste steder. Kan ikke se at Toshiba-en eller Macbook-en er nevnt som unntak i definisjonene. Hva er det som egentlig skiller en Macbook fra å være en PC, men ikke Thinkpads fra å være en PC?

Lenke til kommentar

Om dere skal stille to maskiner opp mot hverandre, burde de ikke ligge i noenlunde samme prisklasse?

 

Toshiba Z830; fra 8995,-

Mac book Air; 12590,-

(Hentet fra reklamen ved siden av testen)

 

En forskjell på 3595,- er ikke helt uten betydning så er macOS'et alene verdt prisforskjellen? (Vil gjerne ha svar fra en som ikke føler seg bundet i noen av OS-leirene)

For de med dårlige leseferdigheter eller ekstremt kort hukommelse kan jeg gjenta det som står på side 2 i testen:

MacBook Air 13" med 128GB SSD (altså samme SSD-størrelse som Toshiba Z830) koster 10.290,-

 

Den er fortsatt merkbart bedre enn Toshibaen på omtrent alt, og særlig det som teller i kontakt med brukeren: tastatur, styreflate, skjerm, støy. Det eneste punktet MacBook Air taper på er et par hundre gram i mer vekt, som er "prisen" for bl.a bedre batteri og unibody alu-chassis.

 

Er disse forskjellene verdt litt over en tusenlapp? Etter min mening: ja.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

synes de kunne testet en HP Envy 15 (nye versjonen) med oppgraderinger som får den opp i samme prisklasse som en Macbook pro 15" for å å sammenligne dem/teste dem mot hverandre

 

etter min mening burde det danne et bedre bilde av hvordan man kan sammenligne en Windows PC og en OS X PC, muligens også installere Windows eller Linux på begge

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Tek.no bryr seg ikke. Virker som om de bevist har lagt seg på flaimbait-artikler, for å generer klikk. Og som åpenbart i tilegg virker kjøpt og betalt. Tror bare jeg fjerner bokmerket til Tek, og legger inn de mer seriøse som Anatech og Tom's.

 

Støtter den. Før i tiden kunne man lese informative artikler skrevet av, og for, entusiaster. Nå er det desverre alt for langt mellom de virkelig gode artiklene. Tek.no begynner å komme faretruende nært ITavisen sitt nivå, og da burde alarmklokkene begynne å ringe et sted i redaksjonen.

Endret av medlem-83883
Lenke til kommentar

Sammenligner man maskiner i samme prisklasse, blir det en helt annen type sammenligning. Noe av aberet med Mac er at de koster mer enn PC-er med samme spesifikasjoner og omvendt - i samme prisklasse får du mer kraft for pengene med PC enn med Mac. Grunnen til dette er enkel - Apple har høyere marginer enn noen annen PC-produsent. Det er også hovedgrunnen til at de ikke vil selge OS X separat: Det er maskinvare de tjenger penger på, ikke programvare. Ved å ha monopol på OS X sikrer de seg at kundene deres er tvunget til å kjøpe maskinene deres, enkelt og greit.

 

Nok om det og over på noe helt annet - et interessant eksperiment kunne vært å forsøkt å installere en hackintosh-utgave av OS X på disse nye ultrabookene. Med integrert Intel GPU som er like på alle, er det mulighet for at det kan være en mye enklere affære enn med andre maskiner.

Lenke til kommentar

Til de som nevner Asus Zenbook UX31E så er Macbook Air sammenlignet med resultatene til UX31E i anmeldelsen:

http://www.hardware.no/artikler/asus-zenbook-ux31e/104132/4

 

Asus-en ser også ut til å ha en del andre goder som: høyere oppløsning, USB3, HDMI, i7-prosessor, (nokså ubetydelig, men allikevel) lettere, dobbelt så lang garanti fra produsent (reklamasjon er uansett 5 år på begge), den er (nokså ubetydelig, men allikevel) mindre og er i tillegg noen hundrelapper billigere.

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=645088&sku=646757&sku=743332&sku=743332&sku=634099&sku=645088&sku=646757

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Helt enig.

Men så har Hardware.no funnet ut at det å slikke ræv til Apple og selge dere produkter gjennom "journalistikk", er mye mer innbringende. Vg.no er jo mer nyansert når det kommer til produkter. En jævla uke med eple-produkter!? Hvor mye penger blir sendt over Atlanteren til dere for denne artikkelen da?

 

Istedenfor å bare skrive vås og komme med alle slags mulige konspirasjonsteorier så kan du jo heller komme med noe litt mer fornuftig og konstruktiv og faktisk fortelle HVA som er FEIL med DENNE ARTIKKELEN som gjør at du blir helt på tuppa?

Han kan jo f.eks. starte med å nevne at det står i artikkelen at det er 1 000 kr prisforskjell mellom disse, mens den faktiske prisforskjellen er 3 595 kr. Eplet koster altså nesten en halv gang mer, så de er i to helt forskjellige prisklasser, og artikkelen burde absolutt tatt hensyn til dette.

Lenke til kommentar

Synes også det er merkelig at dere har stilt opp en toshiba mot en MBA, ingen jeg kjenner har noen gang vært fornøyde med toshiba maskiner, de lager maskiner som virker som en god deal helt til den er inne på den ørtende reparasjonen på et år

 

Sitter og skriver på en Toshiba Pro L300 som jeg har hatt endel år nå. Fungerer godt enda, så at Toshiba er så innmari på trynet er bare tull. :p

Lenke til kommentar
Helt enig.Men så har Hardware.no funnet ut at det å slikke ræv til Apple og selge dere produkter gjennom "journalistikk", er mye mer innbringende. Vg.no er jo mer nyansert når det kommer til produkter. En jævla uke med eple-produkter!? Hvor mye penger blir sendt over Atlanteren til dere for denne artikkelen da?
Istedenfor å bare skrive vås og komme med alle slags mulige konspirasjonsteorier så kan du jo heller komme med noe litt mer fornuftig og konstruktiv og faktisk fortelle HVA som er FEIL med DENNE ARTIKKELEN som gjør at du blir helt på tuppa?MacBook Air, ifølge testpanelet en bedre maskin enn en Toshiba Satellite Z830 og om du er uenig så argumenter gjerne for det istedenfor å bare skrive fjollete fjas. At flere her kanskje ønsket en test opp mot Asus Zenbook istedenfor er helt greit det, men jeg tviler sterkt på at Hardware.no er i en markedsposisjon hvor de bare kan knipse med fingrene og få hvilken som helst maskin til test så fort som det måtte passe dem, så da må de jo nesten ta til takke med det de får og denne ultrabooken fra Toshiba er jo så absolutt reell tatt i betraktning at det ikke er en utdatert modell, den har helt oppegående maskinvare og er jo på alle måter i samme kategori som en MacBook Air.Det nevnes jo også forøvrig iløpet av testen at testpanelet selv foretrekker MacBook Air fremfor Asus Zenbook, tydeligvis fordi de var forebredt på at folk kom til å dra sammenligninger den veien. Det kommer riktignok svært lite argumentasjon for hvorfor, men så var jo heller ikke dette noen test av Asus Zenbook, ei heller noen sammenligning mellom MacBook Air og Asus Zenbook.Morsomt å se hvor personlig enkelte kan ta det bare fordi noen faktisk kan foretrekke noe annet enn dem selv. Det er på tide å vokse opp og innse at verden ikke er malt i sort hvitt og at vi alle har forskjellige preferanser og liker forskjellige ting. Skulle jo tro det var en personlig fornærmelse at Hardware.no skriver at de liker MacBook Air fremfor en Windows ultrabook om argumentasjonen er aldri så på plass.

 

Dette er helt greit at MacBook Air er en bra maskin og er bedre enn Toshiba sin, for har personlig aldri likt toshiba for tishibas laptoper har virket ræva. Asus har vert på top, jeg ser bildet enkelte ikke VIL se. Du kaller det konspirasjon - jeg kaller det reale penger inntekter og lønn for ansatte for apple kan kjøpe ALLE og monopolisere deres arbeid i forskjellige kretser som f.eks avtale med facebook at kun iPhone og iPad som skal funke best på facebook og at Zuckerberg må ikke gi alle koder til Google/Android slik at facebook funker best på iPhone/iPad mange steder vil ikke gi vei til Google/Android fordi apple har enten hemmelig avtale eller kjøpt opp og semi-monopolisert totalt mange steder slik at de er optimalisert for iOS.

 

Ja - apple lager bedre maskin-hardware, krets-design, chassis-design

Ja windows maskiner suger, har dårlig plasering av komponenter, dårlige kjøle-løsninger, jeg ser det når jeg åpner en bærbar og ser at mye kunne vert optimalisert og spart mye plass og gid mye mer kjøling til komponentene enn windows pc-designere forskere gir - og jeg hater og forstår ikke hvorfor Intel måtte investere milliarder får å lage bærbare tynnere, jeg har ristet på hodet siden 2005 da jeg åpnet min første bærbar-pc kikket på innmaten å så at mye var ræva-effektivt kunstruert.

 

Intel og Microsoft er åpne og så vidt jeg ser røper ut og gir lov til å røpe ut hva de driver med hvor mange milliarder de investerer og hva de driver med om dagene, mens Apple holder alt skjult og hemmelig - sånt liker ikke jeg, monopolisk makt-syke, kaldt blodige, korrupte, fulle av hemmeligheter individer og firmaer/selskaper/sekta/politikk.

 

Alle har forskjellige meninger, ser fra forskjellige vinkler/bredder og har forskjellige analyse-metoder.

 

1. Noen ser kun svart og hvit apple logo, altså ser svart og hvit. Og enten liker eller angriper.

2. Noen ser mørk-RGB, har lest historien om makt og politikk(De syv dødssynder/Seven deadly sins)

3. Noen ser kun rosa og forteller alle at det fins ikke noe konspirasjon, politikere er godet mennesker uten de Syv/7^, og at ingen er kjøpt opp, makt å politikk er kun får å gi mennesket og befolkninga de de trenger.

 

4. Mens folk som er Kalibrert TIL å se FULT SPEKTER RGB og alt som foregår, foregikk og kommer til å skje og splitte all forståelse og informasjon i en korrekt realitet - fins ikke.

Lenke til kommentar

Helt enig.

Men så har Hardware.no funnet ut at det å slikke ræv til Apple og selge dere produkter gjennom "journalistikk", er mye mer innbringende. Vg.no er jo mer nyansert når det kommer til produkter. En jævla uke med eple-produkter!? Hvor mye penger blir sendt over Atlanteren til dere for denne artikkelen da?

 

Istedenfor å bare skrive vås og komme med alle slags mulige konspirasjonsteorier så kan du jo heller komme med noe litt mer fornuftig og konstruktiv og faktisk fortelle HVA som er FEIL med DENNE ARTIKKELEN som gjør at du blir helt på tuppa?

Han kan jo f.eks. starte med å nevne at det står i artikkelen at det er 1 000 kr prisforskjell mellom disse, mens den faktiske prisforskjellen er 3 595 kr. Eplet koster altså nesten en halv gang mer, så de er i to helt forskjellige prisklasser, og artikkelen burde absolutt tatt hensyn til dette.

Sitat fra artikkelen, side 2:

"Prisforskjellen er ved første øyekast betydelig, men så har Apples kandidat dobbelt så mye lagringskapasitet. Hadde vi fått grunnmodellen av Air med 128 GB SSD, ville prisen ligget på 10 290 kroner i stedet. MacBook Air koster altså en drøy tusenlapp mer enn Toshibaen.

 

Apple MacBook Air 13"

13,3-tommers skjerm, 1440 x 900 piksler

1,7 GHz Intel Core i5-2557M, 2 kjerner

Intel HD Graphics 3000

4 GB DDR3-minne

256 GB SSD

OS X 10.7

Pris: 12 590 kroner"

 

Det som står i artikkelen her er helt korrekt.

Gap opp, så skal du få det med teskje enda en gang: MacBook Air - med 128GB, altså samme størrelse på SSD - koster altså en drøy tusenlapp mer enn Toshibaen. Etter det jeg kan se er SSD-diskens størrelse den eneste forskjellen mellom den testede utgaven MacBook Air 13" og den billigere varianten med 128GB. Alt dette er behørig omtalt og tatt hensyn til i artikkelen. Oppfattet?

Lenke til kommentar

Til de som nevner Asus Zenbook UX31E så er Macbook Air sammenlignet med resultatene til UX31E i anmeldelsen:

http://www.hardware.no/artikler/asus-zenbook-ux31e/104132/4

 

Asus-en ser også ut til å ha en del andre goder som: høyere oppløsning, USB3, HDMI, i7-prosessor, (nokså ubetydelig, men allikevel) lettere, dobbelt så lang garanti fra produsent (reklamasjon er uansett 5 år på begge), den er (nokså ubetydelig, men allikevel) mindre og er i tillegg noen hundrelapper billigere.

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=645088&sku=646757&sku=743332&sku=743332&sku=634099&sku=645088&sku=646757

 

tre uker siden jeg betalte 8995 for samme asus fra komplett med lik prosessor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...