Gå til innhold

Luringer/rariteter på bruktmarkedet


Anbefalte innlegg

Noen her som har tips til hvor jeg kan få/kjøpe billig et Socket 1155 hovedkort, og kanskje en stock/crappy CPU-kjøler?

 

Vannkjølingen i mitt gamle system har lekket fra inngangen på CPU-blokken, som har dryppet ned på skjermkortet og drept det og GPUen.. Det er ikke krise, men ønsker å få ut dataene fra harddiskene, og kanskje bruke systemet som OK gamingPC hjemme (den har en i5 2500k som fortsatt gjør en OK jobb faktisk!), og kun frakte skjermkortet frem og tilbake når jeg trenger det. :)

 

Komplett dekker skadene om du har kjøpt det av dem. Drept skjermkortet og GPUen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Delene er fra 2011/2012, så jeg vet ikke om det er vits i å prøve. Husker ikke engang hvor jeg har kjøpt de, men tror ikke det var komplett, men en av konkurrentene.

 

Det er ikke bare Komplett som vil dekke slikt. Det er bare det at komplett er veldig bra på service, så de følger faktisk forbrukerkjøpsloven. Det er den som sier at om en del som ryker under reklamasjonstiden ødelegger andre deler, så skal man få dekket kostnaden med å bytte de andre delene også. Jeg solgte et AIO til en kompis for noen år siden som begynte å lekke. Tok med seg ihvertfall HK også. Han fikk dekket alt hos Komplett. Da hadde han kjøpt sine deler hos Komplett også, så mulig det gjorde saken litt enklere.

 

Men det er altså ikke alderen på delen som ryker som er viktig. Det er alderen på AIO'en. Om det er reklamasjonsrett igjen på den, så skal den dekke kostnader til komponenter som har røket som følge av lekkasjen på AIO'en også. Du får høre med utsalgsstedet for AIO'en hvordan de vil gjøre det. Kanskje vil de ha de defekte delene inn til test, eller så vil de ihvertfall se kvittering på dem.

 

Et lite tips er å ringe forbruker rådet først som sist. Spør der hvilke rettigheter du har, og be dem om paragrafene som dekker din sak. Så har du det klart om utsalgssted prøver seg..

Lenke til kommentar

Jeg spesifiserte det aldri, men det er snakk om custom vannkjøling, ikke AIO.

 

Kort fortalt har (eller hadde) pcen custom loop på CPU og GPU. Når pcen ble utdatert, har jeg tatt GTX 1070 fra min nyere PC som står på studiestedet med hjem, for å kunne game nye spill på gamle-pcen. Når jeg har gjort dette, har jeg bare "bøyd" grafikkortet som ikke er i bruk unna. Det er ikke koblet til PCen eller strøm, men er en del av loopen. Når jeg har gjort dette over tid, tror jeg at den ene koblingen på CPU-blokken, som går rett til GPU-blokken har løsnet nok til å starte en treg lekkasje. Dette har jeg ikke oppdaget før "neste gang" jeg dro hjem på ferie, og PCen var død.

 

Det er altså min feil, og jeg har ikke behov for å prøve å redde PCen.

 

Så er jeg litt usikker på hva jeg ønsker. Alternativ 1 er å bare kaste alt, etter jeg har reddet ut alt som står på diskene i PCen (4 disker i JBOD). Alternativ 2 er å kjøpe/få et billig hovedkort som er kompatibelt, og sette den opp på nytt, uten vannkjøling. Den vil da fortsette å være en backup-PC uten grafikkort. Så kan jeg ta kun grafikkortet frem og tilbake mellom pcene, om jeg ønsker det.

Lenke til kommentar

Driver med et retro-rig-prosjekt om dagen å bygger en PC anno 05/06 som skal kjøre XP og eldre spill etc. Tenkte at dette må jo være et overkommelig prosjekt både i forhold til å finne tidsriktige komponenter og til en overkommelig pris, det er jo tross alt ikke verdt noe lenger og bør være relativt enkelt å komme over - men det har vist seg å være mer krevende enn man skulle tro. Og det som er av intreresse er som regel så til de grader overpriset.

 

Har allerede svidd av 700kr og mangler fremdeles noen vitale deler. Og det jeg (foreløpig) har greid å samle inn til den "nette" prisen er et K8N Diamond Plus S939 mobo, AMD X2 3800+ CPU, 4x 512MB TwinMOS minne, Geforce 6800 GS-skjermkort og et Lian-Li PC-V1200 Plus kabinett.

 

Å her er noen gull-eksempler:

 

Overprisede gamle HDDs: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=90974500&ref=conversation&fks=90974500

Bydde karen 50.- for Raptor-disken da dette hadde fungert fint som en systemdisk til riggen min, men det var visst ikke aktuelt.

 

Overpriset PSU: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=100582973

Fant en grei PSU som passet bra til systemet mitt, de MIST-strømforsyningene var jo veldig populære på midten av 00-tallet. 150kr bydde jeg, det var visst ikke aktuelt.

 

Gamle høyttalere: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=54438085

Eller hva med noen gamle, godt innrøyka Trust-høyttalere til 200kr? Tross alt lite brukt! :huh:

 

Så om noen har noe gamle, gjerne high-end komponenter fra rundt 2005-06 ish som ikke koster en formue så si gjerne ifra :rofl:

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Driver med et retro-rig-prosjekt om dagen å bygger en PC anno 05/06 som skal kjøre XP og eldre spill etc. Tenkte at dette må jo være et overkommelig prosjekt både i forhold til å finne tidsriktige komponenter og til en overkommelig pris, det er jo tross alt ikke verdt noe lenger og bør være relativt enkelt å komme over - men det har vist seg å være mer krevende enn man skulle tro. Og det som er av intreresse er som regel så til de grader overpriset.

 

Har allerede svidd av 700kr og mangler fremdeles noen vitale deler. Og det jeg (foreløpig) har greid å samle inn til den "nette" prisen er et K8N Diamond Plus S939 mobo, AMD X2 3800+ CPU, 4x 512MB TwinMOS minne, Geforce 6800 GS-skjermkort og et Lian-Li PC-V1200 Plus kabinett.

 

Å her er noen gull-eksempler:

 

Overprisede gamle HDDs: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=90974500&ref=conversation&fks=90974500

Bydde karen 50.- for Raptor-disken da dette hadde fungert fint som en systemdisk til riggen min, men det var visst ikke aktuelt.

 

Overpriset PSU: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=100582973

Fant en grei PSU som passet bra til systemet mitt, de MIST-strømforsyningene var jo veldig populære på midten av 00-tallet. 150kr bydde jeg, det var visst ikke aktuelt.

 

Gamle høyttalere: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=54438085

Eller hva med noen gamle, godt innrøyka Trust-høyttalere til 200kr? Tross alt lite brukt! :huh:

 

Så om noen har noe gamle, gjerne high-end komponenter fra rundt 2005-06 ish som ikke koster en formue så si gjerne ifra :rofl:

Dagens SSDer har bedre pris pr. GB enn de der.

Ellers hadde jeg selv en slik MIST CPU og den gjorde som de fleste andre - døde rett etter garantien gikk ut. Skulle kanskje gått å grine seg til noe på reklamasjon, men det gjorde jeg ikke den gang.

Lenke til kommentar

Jeg har noen ekstra 2tb harddisker fra rundt 2013 som jeg ikke trenger lenger. Er det noe poeng i å prøve å selge disse brukt? De har vært i lite bruk, så har nok noen år igjen, men jeg kan se for meg at skepsisen for å kjøpe brukte harddisker som allerede er 5 år gammel, er ganske stor. Tenkte meg en pris på 100kr per disk eller noe sånt

Lenke til kommentar

Selgere på Finn tror 7 år gamle disker er gode som gull og selger de for 400-500 kr. Når jeg forsøker å si at de er omtrent ubrukelig siden de begynner å bli gamle så nekter de å høre. Spesielt på Seagate-diskene som bruker et annet datasystem som hvermannsen kanskje ikke forstår. Du virker som en fornuftig kar så jeg regner med at du før solgt de diskene raskt. Var jeg deg ville jeg lattt ut diskene for 300 per stk. og sett hva som skjedde.

Endret av Dreamfault
Lenke til kommentar

Selgere på Finn tror 7 år gamle disker er gode som gull og selger de for 400-500 kr. Når jeg forsøker å si at de er omtrent ubrukelig siden de begynner å bli gamle så nekter de å høre. Spesielt på Seagate-diskene som bruker et annet datasystem som hvermannsen kanskje ikke forstår. Du virker som en fornuftig kar så jeg regner med at du før solgt de diskene raskt. Var jeg deg ville jeg lattt ut diskene for 300 per stk. og sett hva som skjedde.

 

Og hva slags kapasiteter prøver de å selge til en slik pris? Syns ikke 400kr for 2TB eller 500kr for 3TB er noen upris, men det bør være såpass for at det skal være noen vits målt opp mot å kjøpe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...