Gå til innhold

? Apple klarer ikke å slå oss på bildekvalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Kjellerstua her står det en Samsung TV, en PS3, Onkyo forsterker, en billig enkel DVD spiller som er sonefri og PC'en min står i en annen krok. Disse kan jeg fint koble sammen og få ting til å fungere fint.

 

Om crApple får det som de vil, så må du ha en crApple TV, crApple forsterker, crApple spillkonsoll, crApple kabler, crApple laptop/stasjonær med Os X etc etc. crApple er enn monopoliserende foretak til de grader, håper de går på trynet så det synger og faktisk går konkurs denne gangen! ;) (selv om jeg tviler på at de senker skuta).

 

Men faktum er at menigfolket er blitt "hjernevasket" til å bli crApple slaver. De betaler gjerne 30-50% mer for produktet bare for å ha logoen på enheten sin og kan skryte av det til vennene....

 

Men skal ikke se bort ifra at crApple klarer å få ut en TV som folk går mann av huse for å kjøpe. Velkommen til saueflokken.... ;)

Lenke til kommentar

Yupp, mange som ikke er objektive. Jeg skal ærlig innrømme at Apple produkter har som regel god design, de ser bra ut og er gode å bruke med tanke på menystyring og slikt. Produktene pleier å ha god byggekvalitet og de er solide nok. Så skjønner at de har har klart å selge så bra som de har gjort.

 

"crApple" ;) er flinke til å selge produktene sine til overpris. De er flinke til å hype opp produktene sine og folk biter på agnet. De har også vært flinke til å finne nye ting som fungerer. Det var primært ipod og itunes om reddet dem fra konkurs og særlig ipod som i starten kun støttet itunes på det meste. Om det jeg har hørt stemmer så stod SJ for å godkjenne ipod design og bruksfølelse, han satte krav, det kom en prototype. Han var ikke fornøyd, fiks det og det, så kom neste prototype og slik gikk det til han var fornøyd. Joda han hadde teft.

 

Så skulle ikke forundre meg at crApple ;) kommer med noe nytt og "revolusjonerende" (merk de er flinke til å hype) når de evt slipper TV.

 

Men mer hemmelig og lukket monopoliserende selskap skal man nok lete lenge etter. Skulle tro de er Nord Korea. ;) LOL

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt dette vil løse seg når Apple godtar at konkurrentene også kan lage bedre produkter en Apple og ikke minst gjøre dem kompatible ..

 

Det er alt for mye holdning om at det er så supper for de det funger med produktet fra samme produsent .

Det er supert kun for dem som godtar monopolisten her

 

For dem som blir tvunget til velge fra annet hold er dette på lang nær så bra.

 

 

Her ser man jo tydelig hva de medfører å ha monopolister selv om dette bare regnes som konkurranse.

Hensikten man konkurranse er jo alternative valg ,aller helst frie valg .

her er det slett ikke frie valg. men hvis man kan kalle det for tvungen valg så ligger de nok i gråsonen

 

 

En IPhone er slett ikke bra ( på lik linje med andre telefoner ) når man ikke kan bruke den i det miljøet man trenger å bruke den i.

Mange har også bruk for mobilen når temperaturen er under 0 grader

Lenke til kommentar

Alt dette vil løse seg når Apple godtar at konkurrentene også kan lage bedre produkter en Apple og ikke minst gjøre dem kompatible ..

Til informasjon:

Maskinen jeg bruker som en server hjemme er en Mac Mini... Den har tilkoblet en mus fra Microsoft, tastatur fra Logitech og skjerm fra Dell... Ingen problemer.

 

En IPhone er slett ikke bra ( på lik linje med andre telefoner ) når man ikke kan bruke den i det miljøet man trenger å bruke den i.

Mange har også bruk for mobilen når temperaturen er under 0 grader

Kan også informere om at min iPhone ikke har hatt noen problemer i vinter, selv ikke etter tre timer i ytterlommen på skitur (bruker telefonen som pulsklokke)

Lenke til kommentar

Nå er det da blitt lit bedre etter press fra forbrukerne.

men så er også mus og tastatur blir så standardisert det er ikke her det største problemet ligger

Så hva er problemet da?

 

Nå pleier ikke jeg å legge telefonen min i en fryseboks... Det er kanskje noe du driver med? For praktisk dagligdags bruk så kjenner jeg meg ikke igjen i den testen. Dette blir uansett veldig off-topic. Du får ta opp den delen av diskusjonen i mobilforumet.

Endret av HKS
Lenke til kommentar

Så hva er problemet da?

 

problemet er alle de andre tingene som ikke fungerer på andre plattformer samtidig som man må ha det for at det skal fungere .

 

Itunes var lenge et av dem

 

siste ot :

Nå pleier ikke jeg å legge telefonen min i en fryseboks

 

du blir kanskje nød til det når bussen ikke kommer eller når bilen streiker mens du står der i minus 10.

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hva er problemet da?

problemet er alle de andre tingene som ikke fungerer på andre plattformer samtidig som man må ha det for at det skal fungere .

 

Itunes var lenge et av dem

Skjønner ikke hva du prøver å skrive her jeg.

 

 

siste ot :

Nå pleier ikke jeg å legge telefonen min i en fryseboks

 

du blir kanskje nød til det når bussen ikke kommer eller når bilen streiker mens du står der i minus 10.

La meg gjenta meg selv:

Kan også informere om at min iPhone ikke har hatt noen problemer i vinter, selv ikke etter tre timer i ytterlommen på skitur (bruker telefonen som pulsklokke)

Lenke til kommentar

Fordelen Samsung (og LG) har: De ligger milevis foran Apple på skjermteknologi. Bl.a. innen OLED.

 

Fordelen Apple har: De samarbeider med Sharp, som slettes ikke ligger så langt bak Samsung og LG. Sharp har også laget den første 8K-skjermen, så... de ligger slettes ikke på latsiden.

 

Sharp har de siste årene slitt mot Samsung på både kvalitet og salg, så jeg tipper dette blir en bløff. Enten overrasker Sharp, eller så kopierer Apple Samsungs teknologi - som de har brukt tidligere - eller så blir det enkelt og greit dårligere skjermer.

 

Selvsagt ligger Samsung og LG milevis forran Apple på skjermteknologi. Apple driver nemlig ikke med slikt. MEN, de kjøper inn teknologi fra de som gjør det. LG er f.eks en stor Apple partner for skjermeknologi. Apple har invistert betydelige summer i LGs produksjonslinjer (også for OLED).

 

Dessuten skal man ikke kimse av Sharp. De sitter for øyeblikket på verdens mest moderne LCD-fabrikker. Sharp har hatt et litt snevert satsningsområde de siste årene. For TV har de i all hovedsak satset på hjemlandet Japan - hvor de forøvrig er desidert største leverandør. De er egentlig generelt store i Asia og USA. Disse markedene har også hatt tilgang på Sharps toppmodeller som tradisjnelt sett faktisk har vert bedre enn hva både Samsung og LG leverer. Dagens eksempel er Sharp X5 Elite - en av de absolutt beste (den beste?) TVene i nåtiden.

 

 

Kan vi ellers legge mobildiskusjonene til en annen del av forumet?

For å gi en rask kommentar til artiklene om temperatur, så er det altså snakk om kjernetemperaturer. Det skal svært mye til for at en mobil skal nå 0 grader i kjernetemperatur. Ved normal oppbevering og bruk er ikke det et reelt problem - til og med for de kaldeste vintrene i Norge. Til sammenlikning trenger kjernetemperaturen i kroppen bare synke 2 grader for det omtales som hypotermi. Men nok om det..

Lenke til kommentar

Personlig er jeg ikke akkurat noen Apple-fan, snarere tvert imot - jeg kommer sannsynligvis aldri til å kjøpe en iPhone eller iPad (for ikke å glemme overpriset MBP), og da heller ikke denne Apple TV-en når den kommer. Men, det betyr ikke at jeg ikke ser fram til den kommer ut og forhåpentligvis skaper konkurranse og innovasjon i markedet. Akkurat som vi har Android for mobiltelefoner, får vi sikkert noe ekvivalent på TV-fronten også. Disse vil vi kunne få kjøpt fra eksisterende TV-produsenter, så hvis man vil ha en Panasonic, Sony e.l., vil man få både i pose og sekk.

 

Om ikke annet burde Samsung hilse dette velkommen, siden det sannsynligvis vil drive salget av TV-er generelt, noe 3D ikke har klart i den grad bransjen har ønsket. Når TV-en ikke ryker, gidder folk som regel ikke å kjøpe en ny TV de ikke trenger bare på grunn av småfunksjoner og annet dildall. Før eller senere når markedet et metningspunkt. For å unngå det må man finne på noe nytt.

Lenke til kommentar

hvordan kan du si det når Apple låste brukerne til et system som ikke virket samme med konkurrentene .

 

Samsung gir flere valg når man ikke trenger å bruke utstyr fra samme produsent

1 - Fordi jeg har gådd 5 år på skole for å lære hvordan forbrukerne tenker og handler.

 

2 - Fordi man overhode ikke er "låst". Apple har mest ekstrautstyr av samtlige mobilprodusenter. De har trådløs sync via iCloud, iPlay og alsken slags superlette måter å koble ting sammen på. Telefonen min ordnet sync med både PCn og Mac'en og kalenderne og alle kontaktene bare ved at jeg tastet inn appleID en min.

 

Folk flest ønsker ikke å bekymre seg om slikt, og vil egentlig slippe å vite noe om det, da det bare kompliserer ting. Det er en unødvendig bekymring.

At du har "bakgrunn fra X år" ikke er et argument i seg selv, dette er en klassisk hersketeknikk (argument from authority), så den utgår. Det rasjonelle argument er det. Hvis du vil si noe om hva forbrukere ønsker, ikke snakk "fra egen erfaring" men henvis til kilder, dette burde du vite hvis du har en mastergrad ;-)

 

Angående punkt 2 er ikke dette unikt for Apple, Android har akkurat samme funksjon (og har hatt det fra dag 1), eneste forskjellen er at det kobles opp mot Google-kontoen istedenfor AppleID.

 

Edit: diskusjon.no på mobilen fungerer ikke alltid optimalt, dette var jo et gammelt innlegg i tråden...

Endret av Geirern
Lenke til kommentar
Og Samsung selv vet vell innerst inne at Apple kan programvare langt bedre enn dem selv, du kan si hva du vil om Samsung og de har i alle år levert blant annet mobiltelefoner med interessant og god maskinvare, men programvare har de aldri imponert med. Samsung ville aldri solgt mobiltelefoner i det kvantumet de gjør i dag om det ikke var fordi Google lisensierer ut et godt operativsystem til mobiltelefonene deres (Android). Går vi tilbake noen år til da Samsung brukte Symbian OS, Brada og alt gikk via TouchWiz så solgte jo Samsung ikke i nærheten av det de gjør i dag, og de hadde ikke i nærheten av så mange fornøyde kunder og tilhengere som idag og det skyldes ikke at telefonene manglet gode spesifikasjoner, det var fordi de var temmelig dårligere på support og oppfølging av Symbian og Brada var for mange en eneste stor vits og nesten ingen likte TouchWiz når alt kom til alt.

Første versjon av bada ble lansert for under 2 år siden så "noen år tilbake" er nok en overdrivelse. Bada er i seg selv helt ok og 1.0 og 1.2 var nok på linje med Android 2.2 og 2.3 som ble lansert omtrent samtidig. Problemet var lite utbredelse og dermed få som gadd å lage programmer og spill til det. Bada 2.0 er helt fersk i disse dager og sies å være bra sett opp mot konkurransen, men app-problemet er dessverre like gjeldende nå som før. Uansett, den første wave-telefonen (s8500) solgte svært bra når den var ny. Hovedårsaken var nok i likhet med denne saken svært god bildekvalitet, kombinert med god pris. Så det går altså an. God maskinvare, programvare og pris selger godt selv om konkurrenter kan kobles til et større "univers" av programvare. Håper dere ser likehten med Apple vs Samsung TV her. Samsung kan sakene sine. At de får skarp konkurranse på enkelte felt (programvare og styring) er bare sunt. Det skjerper produsentene over hele linja og gir oss kunder i sum raskere utvikling og bedre produkter. Folk vekter ulike egenskaper når de skal handle og det gir grunnlag for at mange produsenter kan holde på samtidig. Det er selvsagt ikke noe mål eller ønske at en skal konkurrere ut resten på alle områder. Det Samsung gjør her er å gi tydelig signal om at de fortsatt vil ha en plass i markedet etter at Apple lanserer TV, og hvilke fordeler som gir de den plassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At du har "bakgrunn fra X år" ikke er et argument i seg selv, dette er en klassisk hersketeknikk (argument from authority), så den utgår. Det rasjonelle argument er det. Hvis du vil si noe om hva forbrukere ønsker, ikke snakk "fra egen erfaring" men henvis til kilder, dette burde du vite hvis du har en mastergrad ;-)

Det vet jeg utmerket godt. Men hvordan skal jeg henvise til min lærer i menneske-maskin-interaksjon, GUI design, eller produkt kommersialisering? Argument from authority kjenner jeg også godt til, og det er i og for seg greit. Men poenget var, at gjennom en 5årig utdanning, så har jeg mest sansynlig et bredere og mer korrekt bilde på forburkerne og deres brukermønster, enn den jevne forumbruker. På samme måte som en fysiker, eller elektroingeniør vil kunne si at "hei, dette har jeg lært, og du tar feil i dine spekulasjoner".

 

Angående punkt 2 er ikke dette unikt for Apple, Android har akkurat samme funksjon (og har hatt det fra dag 1), eneste forskjellen er at det kobles opp mot Google-kontoen istedenfor AppleID.

Det har de. Det er bare å se på youtube appen, der alt som trenges er at du er logget på samme googlekonto på telefonen og PCn, og du har full kontroll. Helt latterlig genialt er det. Og frem til Samsung skjønner at vi må leke på det nivået, så kommer de til å slite i kampen mot Apple.

 

Problemet er derimot, at om jeg forsøker å argumentere, og trekker frem apple som et godt eksempel, så kommer alle (anti)fanboyene ut og skriker og roper, og ser ikke poenget i det hele tatt. Apple er sykt flinke på akkurat de små tingene som gjør et produkt til en suksess. De små detaljene som trekker produktet opp flere nivåer. Det er snakk om et gjennomtenkt produkt, fra bunnen av.

 

Om Samsung skal lage en TV så gjetter jeg på at de allerede "vet" hva en TV er, og tenker, hvordan kan vi forbedre denne. Problemet er da at du aldri kommer deg ut av "TV" sporet. Du tenker ikke nytt, og er opptatt av det du allerede har.

 

Apple tenker da mer "hvordan ønsker folk å bruke en TV", "hva kan man gjøre foran en skjerm", "hva er brukermønstrene hos dagens forbrukere" og først når de har besvart alle disse veldig grunnleggende spørsmålene, så starter de å jobbe med et produkt. Denne måten å tenke på er veldig tydelig når de fisket frem iPhone. I stedet for å "forbedre" det som på den tiden var en telefon (aka nokia), så startet de fra scratch og jobbet ut fra behovet, og ønsket til forbrukeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...