Gå til innhold

? Apple klarer ikke å slå oss på bildekvalitet


Anbefalte innlegg

for dere som er lit blinde her så kan dette sees fra minst 2 sider .

 

jeg velger den korte forklaringen.

 

For de som liker Apple produkter og kun vil velg dem så er det ikke noe problemer.

 

Derimot så er ikke verden så svart / hvit at alle følger denne stramme linjen .

Det er jo også et folkekrav at man skal kunne velg produkter fritt , fra forskjellige produsenter samtidig som de skal kunne funger ok sammen .

 

Her er altså problemet at hvis man velger bort Apple produkter så går det stort sett greit.

Derimot hvis man blander inn produkter produsert under Apple så blir det mere trøblete

Riktig nok er det endel som klarer å få det til funger , men det er mye mere stress å få det til fungere

 

Etterhvert har Apple likevel godtatt at det slik at enkelte produkter fungerer

 

det som virker å være lit pussig er at det ser ut til at tilleggsutstyr som ikke er produser under Apple ser ut til å funger bedre mot mac en tilleggsutstyr produsert av Apple mot ikke Apple produkter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

enkelt : Apple tar bare hensyn til egne produkter mens konkurrentene blir tvunget til å ta hensyn til alle.

Apple er her mer konsekvent på det en konkretene.

 

Nå er det likevel ikke alle som er like konsekvent på dette slik at man av og til for lit trøbbel uansett.

 

 

Det har jo vært klaget på at de som vil bruke Apple produkter samme med Windows pcer må ty til dårlige programvarer

 

og så har man det med docking stasjonen for Iphone. man fikke en stund ikke tak i slike uten Apple kontakten.

Det gikk ikke an å gjemme den bort slik at den ble stående der å glise mot deg uten at du kunne bruke den

Lenke til kommentar

enkelt : Apple tar bare hensyn til egne produkter mens konkurrentene blir tvunget til å ta hensyn til alle.

Apple er her mer konsekvent på det en konkretene.

 

Nå er det likevel ikke alle som er like konsekvent på dette slik at man av og til for lit trøbbel uansett.

 

 

Det har jo vært klaget på at de som vil bruke Apple produkter samme med Windows pcer må ty til dårlige programvarer

 

og så har man det med docking stasjonen for Iphone. man fikke en stund ikke tak i slike uten Apple kontakten.

Det gikk ikke an å gjemme den bort slik at den ble stående der å glise mot deg uten at du kunne bruke den

Apple tar hensyn til brukeren. De andre produsentene tar hensyn til seg selv.

 

Eksemplet er igjen den godt kjente apple connector, som er utviklet spesielt for det den brukes til, og er som sådan genial med både video, audio strøm USB og Firewire. A/V pluggene krever ingen dekoding, og kan plugges rett i en forsterker.

 

miniUSB er søppel i forhold. En standard utviklet for dataoverføring. har ingen lyd eller bildeutganger. Skal du kunne docke den må docken inneholde dekodingsutstyr, og blir dermed alt for dyrt. HAdde de andre gjort leksa si og laget en ny og god standard, så hadde det vært like mye og kansje mer ekstrautstyr til android en til apple. Men det står og faller på pluggen, og som det er i dag, så leverer ikke miniUSB varene i det hele tatt. De tok den raskeste og biligste løsningen.

 

Jeg bruker da apple utstyr til min PC, og jeg har ingen problemer. Jeg kjører til og emd OSX på maskina uten stress.

 

Hva du mener med siste avsnitt aner jeg ikke. Hva skal du med en dock for iPhone UTEN apple kontakten? Bare ha den til pynt?

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple tar bare hensyn til egne produkter mens konkurrentene blir tvunget til å ta hensyn til alle.

På hvilken måte?

 

Det har jo vært klaget på at de som vil bruke Apple produkter samme med Windows pcer må ty til dårlige programvarer

Igjen, hva tenker du på?

 

Første som slår meg er kompatibilitet mellom Microsoft Word/Excel for Windows og for Mac, men jeg vet ikke hva du sikter til.

 

og så har man det med docking stasjonen for Iphone. man fikke en stund ikke tak i slike uten Apple kontakten.

Det gikk ikke an å gjemme den bort slik at den ble stående der å glise mot deg uten at du kunne bruke den

Fikk man ikke tak i den uten Apple-kontakten? Nei, gud bedre. Det hørtes rett og slett helt forferdelig ut. /sarkasme Når man skal kjøpe en dockingstasjon til et Appleprodukt er det vel helt legitimt å forvente at de blir kjøpt for bruk med et Appleprodukt. Dermed har man allerede en slik kabel. Du får med en i pakka til Appleproduktene og en til i Docking-pakka. Ser ikke det store problemet, om man ikke er ute etter å finne et.

Lenke til kommentar

På hvilken måte?

 

Apple har jo den holdningen at de er best , derfor

 

 

Igjen, hva tenker du på?

 

Første som slår meg er kompatibilitet mellom Microsoft Word/Excel for Windows og for Mac, men jeg vet ikke hva du sikter til.

 

Kompatibiliteten er bare en del av det hele

Man kjøper et produkt fordi det er det man ønsker seg så skal man oppdatere det eller legge til ekstra funksjoner.

Da kan det vær trøblete å få det til virke siden programvare er for dårlig hvis man bruker Windows.

 

 

Hva skal du med en dock for iPhone UTEN apple kontakten? Bare ha den til pynt?

man har jo ikke noe valg.

Det dreier seg f.eks om ekstra høyttalere med forsterker til telefonen.

Skal man ha en der man kan plassere telefonen i så må man kjøpe et produkt med Apple kontakten.

 

Der står disse høyttalerne enten det er en forsterker klokke radio med en slik kontakt og gliser mot deg .

du her da ikke noen Iphone som du kan plassere der.

og ikke finnes det tilsvarende produkt uten denne .

 

Dette her også med design å gjøre.

det som da irriterer er at man har en kontakt som bare er veldig fremtredende uten å være til nytte

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Apple har jo den holdningen at de er best , derfor

Ironisk at du sier dette i en tråd som handler om at Samsung kaller seg selv de beste. Alle produsenter av hva som helst vil alltid si at de er de beste. Selvfølgelig.

 

Kompatibiliteten er bare en del av det hele

Man kjøper et produkt fordi det er det man ønsker seg så skal man oppdatere det eller legge til ekstra funksjoner.

Da kan det vær trøblete å få det til virke siden programvare er for dårlig hvis man bruker Windows.

Jeg sliter med å forstå hva du mener her, beklager.

 

man har jo ikke noe valg.

Det dreier seg f.eks om ekstra høyttalere med forsterker til telefonen.

Skal man ha en der man kan plassere telefonen i så må man kjøpe et produkt med Apple kontakten.

 

Der står disse høyttalerne enten det er en forsterker klokke radio med en slik kontakt og gliser mot deg .

du her da ikke noen Iphone som du kan plassere der.

og ikke finnes det tilsvarende produkt uten denne .

 

Dette her også med design å gjøre.

det som da irriterer er at man har en kontakt som bare er veldig fremtredende uten å være til nytte

Du kan da ikke mene at det er Apple sin skyld at andre produsenter sine produkter får dockingstasjoner som passer deres produkter, for ikke å snakke om hvordan de løser det? Apple produserer ikke disse andre produktene og betaler ei for at de skal bruke deres kontakt. Selv bruker jeg ikke docking, kun AirPlay så det er ikke et problem for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan da ikke mene at det er Apple sin skyld at andre produsenter sine produkter får dockingstasjoner som passer deres produkter, for ikke å snakke om hvordan de løser det? Apple produserer ikke disse andre produktene og betaler ei for at de skal bruke deres kontakt. Selv bruker jeg ikke docking, kun AirPlay så det er ikke et problem for min del.

 

jeg sa da ikke det , kun at det var veldig inntredende.

det jeg derimot ikke er i tvil her er at Apple har vært med på å påvirke det hele.

 

 

Ironisk at du sier dette i en tråd som handler om at Samsung kaller seg selv de beste. Alle produsenter av hva som helst vil alltid si at de er de beste. Selvfølgelig.

 

Det virkelig ironiske er jo så mange tror at det er Apple som har rett selv om tester kan vis noe annet.

 

 

Jeg sliter med å forstå hva du mener her, beklager.

 

Hvis du ikke forstår det bedre så har jeg beklageligvis problemer med forklare.

 

Problemet er dog at mange sliter med å få utstyr fra Apple til fungere samme de utstyr fra annet hold .

selvfølgelig er det andre som får det til fungere.

 

Derfor mener jeg at Apple er for lite fleksibelt i forhold til konkurrentene.

Lenke til kommentar

Problemet er dog at mange sliter med å få utstyr fra Apple til fungere samme de utstyr fra annet hold .

selvfølgelig er det andre som får det til fungere.

 

Derfor mener jeg at Apple er for lite fleksibelt i forhold til konkurrentene.

Nevn eksempler da???

 

Faktum er jo at apple ahr den desidert største sammlingen av "tilbehør" som finnes på markedet. Stort sett alle mini anlegg har iPhone dock, nesten alle Bilstereoer har det. Så hvor ligger problemet?

 

Det virkelig ironiske er jo så mange tror at det er Apple som har rett selv om tester kan vis noe annet.

Tenker du på den testen som viser at apple har den desidert mest fornøyde kundegruppen, med latterlig god margin?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nevn eksempler da???

 

Jeg har jo nevnt ITune som de måtte fikse på.

eller så er det enkelte programmer som jeg ikke husker/vet navnet navnet på

 

 

Faktum er jo at apple ahr den desidert største sammlingen av "tilbehør" som finnes på markedet. Stort sett alle mini anlegg har iPhone dock, nesten alle Bilstereoer har det. Så hvor ligger problemet?

 

Det hjelper ikke hvis det ikke virker

lapperer jo også ekspert på å tviholde på andre tilkoblinger en det flertalet bruker.

 

Tenker du på den testen som viser at apple har den desidert mest fornøyde kundegruppen, med latterlig god margin?

 

Nei, den teste her jeg ikke sett .

Her har det betydning hvordan den er gjennomført

 

 

Jeg tenker heller på tester foretatt av forskjellige hold der Apple produkter havner alt mellom nr 1 og 10 på listen

altså der de ikke vinner hver gang

 

Slike test her dog et lite minus når man setter setter maks pris på produktet som testes.

produsentene operer ikke helt i samme prissegment som testen .

 

Noe som gjør at teste ikke blir helt rettferdig

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Skal vi se. Et par kjappe rettinger.

 

  • 50 mrd i boka. Ikke 100mrd.
  • Apple har hyrt inn en selstendig tredjepart for å overvåke Foxconn fabrikkene slik at arbeiderne deres skal få gode forhold. Skulle likt å se Nike, Adidas eller noen som helst andre store produsenter av hva som helst gjøre dette.
  • Selvmordsraten på Foxconn sine fabrikker er allerede langt lavere enn landets gjennomsnittrate for selvmord

 

Om du først skal rette så er det en fordel å komme med KORREKTE rettelser, og ikke bare gammelt fud og ubegrunnede rykter! :-)

 

1: Fordel å sjekke litt nyligere kilder enn dine fra et år tilbake... :-)

http://www.theglobeandmail.com/news/technology/business-technology/apple-ceo-seeks-patience-from-investors-on-98-billion-cash-hoard/article2338981/print/

 

2: Joda, Apple har leid inn "uavhengige" tredjeparter til å gjøre det flere år tilbake. I alle fall helt tilbake til 2006. Og de har ikke gjort noe som helst med saken. Offentlig så tror folk som du at Apple faktisk gjør noe, siden de jo har leid inn "uavhengige" kilder til å se på saken, og så dør det bort til nye hendelser inntreffer. Apples eneste fokus er å ha så lave kostnader som mulig, om det resulterer i noen dødsfall så får det heller bare skje. Og Tim Cook er superdyktig på akkurat dette, og er sannsynligvis personlig ansvarlig for de fleste slike kontrakter Apple har.

 

Din sammenligning med Nike er vel også feil. For det første, Nike har opplevd et skadet rykte som følge av dårlige arbeidsforhold på fabrikkene på 90-tallet. Og det har de tatt seriøst og gjort noe med. Fabrikkene til Nike er så vidt jeg har skjønt i snitt med resten av bransjen.

 

3: Vil gjerne se noen kilder på denne her, da jeg har vondt for å tro det er sammenlingbare tall... I tillegg så er det vel såpass mange som dør i arbeidet at det ikke er rom for så mye selvmord? Og når det gjelder statistikk: Man må ta høyde for ganske mange faktorer før en reell sammenligning er mulig. F.eks. om det bare er byer som er sjekket, eller om det også er landsbygda? Hva med folk som er syke? Hva med en statistikk på selvmordsrate blant arbeidsføre kinesere i storbyer? Hadde tallene vært annerledes da? Som du burde vite: Statistikk kan misbrukes til alt :-)

 

Mer "lock-in" gjelder bare om du velger å bruke produktene. Du merker ingenting til noe av hva Apple driver med om du kjøper et produkt fra f.eks Samsung. I samme åndedrag så lurer jeg på hvordan Apple kan gjøre livet ditt surere om du ikke bruker produktene deres? De sørger for at sine egne produkter fungerer så sømløst og optimalt med hverandre som mulig. Hvis du har et problem med at laptopen min, tableten min, TVén min og telefonen min mer eller mindre kan brukes helt sømløst så kjøp og bruk et annet produkt enn meg. Det er ikke verre.

 

Jeg ser at du ikke helt evner å se verden utenfor din begrensede sfære. Så lenge du lever i ditt apple-univers så gir du blaffen i alle andre. Faktum er at Apple har tilnærmet monopol med ipod. (Eller en mediespiller til bruk blant barn) ipod har blant annet facetime og apple messenger. Fins det støtte for disse på andre platformer? Nei. Er det da mulig å video-chat'e mellom folk med android/win mobile og med ipod-brukere (med "stock" ipod)? Nei, fordi ipod-brukerne lever i sin egen lille proprietære verden. Hva skjer da? De som ikke har ipod/iphone og som ønsker å være med "i det gode selskap" må da kjøpe seg en ipod/iphone.

 

Dette gjelder primært barn, men du hadde blitt overasket om du fant ut hvor mange barn i 7-9-årsalderen som har en ipod. Og hvorpå det da tvinger hele vennegjengen inn i ipod-verdenen. Og er man der, så er alt i gang. Evt. tilbehør man kjøper funker kun med apple-produkter. etc etc. Og man tvinges på mange måter til å fortsette i det økosystemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle vet et det er en viss krig på disse nettbrettene, alle skal jo lage det som er best.

Mens tester har vist at det er Samsung og Apple som ligger øverst.

 

Men nå er det jo et stort fokus på at alle større selskap og orgienasjoner skal ha et nettbrett for å spare på alt papiret som flyte.

så virker det som alle da kun velger Ipad.

 

Ville det da ikke føre til konkurransevridning her ?

 

Apple får jo en stor fordel av at alle selskaper velger IPad.

Den blir sikkert også brukt privat selv om hensikten er å bruke den i jobbsammenheng.

 

Da trenger man ikke å kjøpe Samsung sin når man trenger en slik i privat sammenheng selv om mange risikert ville fore trekke den

Lenke til kommentar

Dette gjelder primært barn, men du hadde blitt overasket om du fant ut hvor mange barn i 7-9-årsalderen som har en ipod. Og hvorpå det da tvinger hele vennegjengen inn i ipod-verdenen. Og er man der, så er alt i gang. Evt. tilbehør man kjøper funker kun med apple-produkter. etc etc. Og man tvinges på mange måter til å fortsette i det økosystemet.

 

Tja, jeg ser noe av poenget ditt, men er ikke helt enig i vinklingen. Det finnes ikke mage "smarte" MP3-spillere i dag (utenom iPod Touch) som i det heletatt har hardware som er i stand til å kjøre videosamtaler. FaceTime er et Apple program, og de står fritt til å lisensiere det til de dem ønsker - eller holde det for seg selv om de mener det er en fordel. Det finnes massevis av tilsvarende programmer. Skype er et godt eksempel. Det er nok vesentlig mer utbredt enn FaceTime og finnes til alle plattformer. Apples konkurrenter står helt fritt til å lage iPod killere - om de tør satse på det.

 

man har jo ikke noe valg.

Det dreier seg f.eks om ekstra høyttalere med forsterker til telefonen.

Skal man ha en der man kan plassere telefonen i så må man kjøpe et produkt med Apple kontakten.

 

Der står disse høyttalerne enten det er en forsterker klokke radio med en slik kontakt og gliser mot deg .

du her da ikke noen Iphone som du kan plassere der.

og ikke finnes det tilsvarende produkt uten denne .

 

Dette her også med design å gjøre.

det som da irriterer er at man har en kontakt som bare er veldig fremtredende uten å være til nytte

 

Du ser jo på feil produkt. Hvorfor vurderer du en iPod/IPhone docking om du ikke skal bruke det til det? En iPod/iPhone docking markedsføres ikke som en mobilhøyttaler! At få produsenter satser på dette er vel ikke Apple sin feil? Hva med å heller se på PC-høyttalere, BT-spillere osv?

Lenke til kommentar

Jeg snakker om høyttalere og anlegg som man kobler til mobiltelefon for å få bedre lyd .

Disse har gjerne en del andre funksjoner også s.fks . vekkeklokke

 

problemet at det ikke finnes utgaver uten denne Apple kontakten.

jeg kalte dockking for at der skulle forstå hva jeg snakket om , selv om det ikke er direkte docking stasjoner jeg snakker om.

men jeg ser nå at det ble feil

 

forøvrig så er det ikke jeg som har tenkt å skaffe meg en , men jeg ser på hvilken mulighet man har hvis det blir aktuelt

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg snakker om høyttalere og anlegg som man kobler til mobiltelefon for å få bedre lyd .

Disse har gjerne en del andre funksjoner også s.fks . vekkeklokke

 

problemet at det ikke finnes utgaver uten denne Apple kontakten.

jeg kalte dockking for at der skulle forstå hva jeg snakket om , selv om det ikke er direkte docking stasjoner jeg snakker om.

men jeg ser nå at det ble feil

 

forøvrig så er det ikke jeg som har tenkt å skaffe meg en , men jeg ser på hvilken mulighet man har hvis det blir aktuelt

Jeg har prøvd å fortelle deg det før, kan du lese det nøye denne gangen?

 

Grunnen til at det finnes slikt tilbehør til Apple, og ikke til andre telefoner, er nettopp docking pluggen. For å spille av lyd fra iPhone, til en dock, så trengs bare tre(?) ledninger og en forsterker. Jord, lyd1 og lyd2. Dette skyldes at apples plugg har analog lyd ut. Prisen for å lage et produkt med denne koblingen er veldig lav, siden lyden allerede er i analogt format.

 

På en samsung, så får man enten lyd ut fra minijack, eller USB. De fleste annlegg har jack inngang, men disse gir ofte dårlig kvalitet. Det er i hvertfall det på de eg har prøvd. Dersom man skal få ut lyd av god kvalitet, må man bruke USB. Denne støtter derimot ikke lyd, men data. Dette betyr at docken må ha et kretskort som kan spille av lyden den leser fra USB. Dette blir dyrt.

 

Apple har gjort leksen, og lagt til rette for at man enkelt kan lage ekstrautstyr til apple enheter. Og det funker!

 

Samsung, HTC og redten av gjengen valgte USB, og resultatet er at det ikke finnes gode dockingløsninger i den grad det finnes til apple.

 

Dette er IKKE apple sin feil. De andre kan lage en like god løsning, og de vil få like mye tilbehør som apple. Men det gidder de ikke.

 

Var noe av dette uklart?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

vel . det var ikke helt det svaret jeg var ute etter , selv om du har forstått problemet .

 

Spørmålet er hvor man ikke har løsninger der man kan gjemme bort Apple kontakten og få fram disse andre tilkoblingene.

De kunne nok selv ha brukt den samme kontakten på egne mobiler og nettbrett , men da må de nok også betale for det .

 

Slik jeg ser det så kan man god ha Apple kontakten der hvis man kan skule den .

 

Jeg ser for mang en løsning der man snur hel greia og på den andre siden har man de mere vanlig kontene slik at man likevel kan plaser telefon eller nettbrett på samme sted. hvorfor er det ingen som har tenkt på en slik løsning ?

Spesielt fordyrende burde det heller ikke bli.

 

Så kunne det lages noen modeller med USB lyd støte hvis markedet vil betale

 

trådløs overføring er vel og bra , men mange mener at det også tære på batteriene

Lenke til kommentar

Problemet er at de andre produsentene ikke har noe alternativ i det hele tatt. De har bare minijack, og miniUSB. Sistnevnte gjerne plassert på siden av telefonen for sikkerhets skyld, slik at det er helt håpløst.

 

Kjøper du en samsung, så må du bare innse at de gir en lang blank faen i om du vil koble telefonen din til andre enheter enn pc og wifi.

 

Apple innså ganke tidlig at denne var gull verdt og det selger som hakka møkk.

 

Du mener det er kjipt at apple gir brukerne det de ønsker, mens alle andre må ta til takke med smulene de får fra sine produsenter.

 

Det er som å kjøpe en toyota prius, og så gi ferrari skylden for at det er liten motor i priusen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke helt riktig .

 

Produsenten har tydeligvis bestemt seg for å lage noe som passer til Apple produkter.

Som kjent har Apple folket god med penger når de skal ut og handle

Da betyr ikke prisen så mye .

 

Likevel skal det vær billigst mulig å produsere ekstra utstyr av andre produsenter

 

 

Hvis det er slik at man kan få til god lyd ved å bruke USB selv om det koster lit mere for å få god lyd .

Da virker det lit lat at markedet har bestemt seg for ikke å prøve engang .

 

hvis man er opptatt av god lyd så vil man også betale

Lenke til kommentar

Ikke helt riktig .

JO det er 100% riktig!

 

Produsenten har tydeligvis bestemt seg for å lage noe som passer til Apple produkter.

Ja? fordi apple har lagt til rette for at de skal gjøre dette. Apple gjør det lett for produsentene å lage ekstrautstyr, på samme måte som de gjorde det lett å lage og selge apps.

 

Som kjent har Apple folket god med penger når de skal ut og handle

Da betyr ikke prisen så mye .

Som kjent? Apple telefoner er ikke noe dyrere en enn tilsvarende smartphone. Og om du kjøper en iPhone så varer den i hvertfall to generasjoner.

De jeg kjenner med iPhone har ikke mer penger enn adnre, og de kjøper ikke portable høytaler som koster mer enn 200kr. Det er alt de trenger for å dra på stranden.

 

Likevel skal det vær billigst mulig å produsere ekstra utstyr av andre produsenter

Ja. Fordi verden i dag handler om profitt profitt profitt.

 

 

Hvis det er slik at man kan få til god lyd ved å bruke USB selv om det koster lit mere for å få god lyd .

Da virker det lit lat at markedet har bestemt seg for ikke å prøve engang.

Hvorfor skal de gidde å prøve? Kundegruppen for slike enheter er ikke de som er villige til å betale for lyd. Det er de som vil ha høytalere for stranden. Det er ikke mange som drar med seg en høytalerpakke til 1200kr på stranden.

 

hvis man er opptatt av god lyd så vil man også betale

Ja, men da kjøper man en skikkelig stereo. Det er fysisk umulig å klemme ut god lyd av et minianlegg til tusenlappen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...