Gå til innhold

? Apple klarer ikke å slå oss på bildekvalitet


Anbefalte innlegg

Problemet er jo at man ikke får doking høyttalere/anlegg til andre en Apple uansett kvalitet .

Ikke vil de lage dem for de tror at markedet nekter å betal det koster.

Med andre ord så vet de ikke med sikkerhet om dette vil slå an

 

lit pussig da lyd over USB er akseptert når det gjelde pcer.

slike høyttalere koster jo bare en hundrelapp. ( hos komplett)

 

Da er det lit pussig at det skal fordyre et anlegg med tusenvis av kr hvis man skal bruke det på en telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skyldes vell hovedsaklig at de digitale til analoge konverterne (DAC) i en mobiltelefonen gjerne stiller endel svakere enn selv de dårligste av dagens integrerte lydkort til både stasjonære og bærbare maskiner.

 

Det er jo nettopp her Apple har lagt ting opp mye enklere for produsenter, ettersom Apple sin dock kontakt ikke bare er en proprietær USB-kontakt for den har nemlig lagt til mulighet for analog overføring av lyd via dock-kontakten og ergo kan Logitech og andre produsenter komme med høyttalerløsninger hvor de ikke må ta høyde for dårlige DAC komponenter hos eventuelle potensielle kjøpere.

 

 

Ikke noe er mer irriterende for en produsent når produktene deres ender opp med dårligere kritikk og omdømme enn hva de faktisk fortjener på grunn flaskehalser på kunden sitt produkt. Blir som når folk jeg kjenner låner mine Sennheiser HD 600 hodetelefoner og kobler de til mobiltelefon eller integrert lydkort på stasjonære PC-er og ikke forstår hvorfor de er så dyre når lyden føles såpass beskjeden og naken, det skyldes jo at hodetelefonene trenger amplifier for å levere, noe jeg har i mitt dedikerte lydkort på min maskin men som de fleste andre ikke har og da sitter de igjen å tror at hodetelefonene i seg selv er dårlige som blir helt feil.

 

 

 

Jeg tror vell også at disse produsentene har gjort en litt mer omfattende markedsanalyse på hva markedet er villig og ikke villig til og handler utifra det. Markedet for dock løsninger for mobiltelefoner med USB er forsvinnende liten ettersom det ikke er satt noen som helst standard for hvor store disse telefonene vil være, det er ei heller ikke satt noen standard på hvor USB-porten eventuelt befinner seg på telefonen, så lager du en USB-dock rettet mot Galaxy S2 så vil det jo ikke nødvendigvis fungere med tilsvarende telefon fra HTC på grunn av forskjellige dimmenasjoner og kanskje har HTC USB-kontakten på siden av telefonen, mens Samsung har den på bunn, mens Sony har den på toppen av telefonen?

 

Markedet blir rett og slett alt for fragmentert til at produsenter ser noe som helst poeng, da tilbyr de heller RCA og eller minijack innganger på eksisterende dockløsninger sånn at de som ikke har dock mulighet heller får nøye seg med å koble til med minijack til minijack, eller RCA til minijack kabel.

 

 

USB er ikke og vil aldri bli noe dock grensesnitt, og derfor fungerer slike løsninger svært dårlig og jeg tviler sterkt på noen mobiltelefonprodusent vil starte å prioritere gode DAC løsninger i telefonene sine med det aller første. Det er både plasskrevende og vil øke produksjonskostnadene på telefonen alt for mye med tanke på at 90% av de potensielle kjøperne ikke engang vet hva DAC er og bryr seg fint lite om det.

 

 

EDIT:

 

Det finnes faktisk noen USB-høyttalere til PC med innebygget lydkort og DAC (de koster gjerne litt mer enn hundrelappen) og disse ville jo potensielt fungert med mobiltelefonen, men disse er gjerne driveravhengige og derfor støttes de stort sett kun av Windows, og kanskje til nød OS X og hvis du er veldig heldig til og med Linux.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Hvis du bruker analog-utgangen fra iPhone/iPod, blir det jo DAC-en i den som brukes, ikke den i forsterkeren osv. Den er jo ikke akkurat noe bedre enn andre mobiltelefonprodusenter, så dermed får du like dårlig lyd. En dock er også ganske dyr, så de eneste som sparer penger på det proprietære systemet er kanskje produsenten selv. Det er i hvertfall ikke oss forbrukere.

 

Det finnes en enkel løsning for bruk via USB - alle telefoner og MP3-spillere støtter bruk av standarden for masselagringsenheter, så det er forholdsvis enkelt å støtte avspilling av musikk digitalt. Ved å implementere det, er det også mulig å bruke minnepinner og/eller minnekort direkte. Det å lage en fysisk holder (hvis det er det som er så viktig for dere) med en USB-kabel ut skulle ikke være noe problem for telefonprodusenten, og det er faktisk de som tilbyr det.

 

(Hvis dere absolutt vil ha analog ut fra andre telefoner, finnes det også såkalte 3,5 mm ministereokontakter)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...