Gå til innhold

Hvordan få den første jobben?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en gutt på 18 år som har et stadig økende behov for inntekt. Derfor er jeg på utkikk etter en jobb, men en som kan kombineres med skole/studier - altså en deltidsjobb.

 

Problemet er at jeg aldri har hatt jobb før og da jeg fremdeles kun går på videregående skole (VG3), har jeg hverken utdanning eller jobberfaring å slå i bordet med. Da er det forståelig at jeg ikke er førstevalget hos arbeidsgivere, men nå har jeg søkt på så mange jobber at jeg begynner å bli frustrert.

 

CVen min er det ikke mye å gjøre noe med; jeg har ikke noe utdanning, ikke noe tidligere arbeidserfaring, ikke noe tidligere verv, ingen kurs, ingen førerkort av noe slag - kort sagt er det en heller dårlig CV.

 

Så det jeg lurer på er hvordan jeg kan skille meg ut fra mengden av uerfarne ungdommer som meg selv, i jakten på den første jobben. Er det noe spesielt jeg kan skrive på jobbsøknaden eller evt. CVen? Eller har dere noen andre tips?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Må jeg?

Jeg finner som regel jobber på Finn.no i mitt område. Videre sender jeg søknad på Finn.no eller evt. på e-mail om det oppgis. I tillegg pleier jeg å ringe til personen som oppgis som kontaktperson, for å vise interesse for jobben og av og til komme med noen spørsmål angående jobben. I noen tilfeller drar jeg til selve bedriften og lever søknad og CV personlig.

 

Jeg har de siste månedene søkt på nærmere 30 jobber i området, hvorav jeg fant rundt 20 av dem på Finn.no og fant resten ved at butikken/bedriften hadde satt opp en lapp hvor det stod at de hadde ledig stilling(er).

 

Etter at jeg har sendt søknad får jeg enten tilbakemelding med at stillingen er blitt tatt, eller så får jeg ikke noe svar i det hele tatt. Har aldri blitt kalt inn til intervju...

 

@Student of Life

Butikkmedarbeider er det jeg håper mest på, men jeg har også søkt andre type jobber (postbud og servitør for å nevne noen).

Endret av EirikYeah
Lenke til kommentar

Møt opp på ulike plasser med en cv hvor du skriver egenskapene dine. Søker du bare på de på finn er det klart at du ikke får dem, ettersom det ofte er flere hundre søkere på ufaglærte jobber på finn og nav.

 

Jeg søkte på 8 butikker for noen år siden i midten av juni og fikk tilbud om sommerjobb på tre av dem. Greit, jeg har hatt jobb siden jeg var 13, men poenget er at de ansetter deg ikke på om du har hatt en "drittjobb" tidligere. De ansetter deg ut i fra personligheten din. Innstilling, holdning, osv..

 

Vist du leverer en cv så har de vertfall navn og nummer, for mange butikker tar vare på dem og ringer vist de trenger flere folk seinere.

Lenke til kommentar

I dag var jeg innom en Rema 1000 i området. Jeg har tidligere i uken søkt på denne jobben på Finn.no, men gikk i dag bort og fikk hilst på butikksjefen og levert søknad og CV til ham. Fikk en god feeling, men det har jeg fått tidligere, så jeg prøver å ikke ha for store forhåpninger.

 

Hva slags egenskaper er det bra å skrive om i CVen?

Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

 

Var på intervju på tirsdag på Rema 1000. Fikk ikke gjort et godt intrykk, da sjefen stort sett snakket om seg og sitt gjennom hele intervjuet. Dessuten kom det etter hvert frem at det arbeidsgiver var ute etter var en som kunne kontaktes og stille på jobb på kort varsel. Altså en ringejobb med lite jobbetid (sjefen snakkte om muligens det var jobb et par timer annen hver uke). Dette er ikke det jeg er ute etter, så om jeg ikke blir tilbudt jobben er det ikke krise.

 

I dag sendte jeg inn en søknad på en jobb jeg fant via NAV. Jeg ringte for å snakke med arbeidsgiver, men han var ikke inne. Ringer igjen i morgen og spør om han har tid til å motta søknaden personlig.

 

Det jeg sliter mest med er å bestemme meg for hva jeg skal skrive i CV og jobbsøknader. Hva bør jeg ha med i CV? Hva er relevant? Hva bør jeg trekke frem for stille meg selv i et så godt lys som mulig? Jeg mener ikke å skrøne på meg ting jeg ikke kan, men å lagt til ting jeg kan som kan oppfattes som positivt av arbeidsgiver. Jeg er f.eks både tålmodig og ryddig, men jeg føler det blir litt kjlisjéaktig og teit å skrive det i CVen.

 

Har dere noen linker til "guider" e.l. som kan hjelpe meg med å skrive en god søknad?

Lenke til kommentar

Dette bør du ha med i en CV:

 

Personalia

 

Nøkkelkvalifikasjoner

Eks: Effektiv, sosial, fleksibel, serviceinnstilt osv.

 

Arbeidserfaring

Alt av arbeid er relevant. Spesielt for deg som ikke har hatt jobb tidligere. Utplassert via skolen? Sommerjobb?

 

Utdanning

Begynn med den utdanningen du hadde sist. Barne og ungdomsskole er ikke relevant.

 

Kurs

Her er også alt relevant (siden du ikke har så mye annet)

 

IT-kunnskaper

Dette er alltid et pluss å ha med.

 

Språk

Få ned de språkene du kan og hvor godt du kan dem muntlig og skriftlig.

 

Interesser/hobbyer

Her er det greit å ha med ting som kan linkes mot stillingen.

Dropp ting som venner, film osv. Dette kan også få i gang en samtale på evt intervju.

 

Referanser

Finn deg minst 2 stk, men skriv: Oppgis ved forespørsel slik at du kan gi dem beskjed før arbeidsgiver ringer.

 

 

Håper dette hjalp deg litt. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Søk alt du kommer over, alt som er relevant! Gjerne i kommunen også. Vil du heller satse på sommerjobb, så vet jeg at en del kommunter tilbyd jobb til unge som deg med greie lønnsforhold.

 

Men som sagt, søk søk og søk. Det er helt normalt å få avslag når man skal søke sin første jobb, men vær motivert og ta det med god forståelse og fortsett å søke. Så skal jeg love deg, at så lenge du ihvertfall prøver så får du nok en eller annen jobb til slutt. Ikke vær for kresen første gangen. Når man går på skole, så er alt av penger gode penger :) Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor du bor, men i byen min finnes det ikke kjangs i havet til å få jobb hvis man ikke kjenner noen som kan få en inn et sted. Så du bør høre med familie og venner. Kanskje de vet om noe eller kan høre med arbeidsgiveren sin om de trenger noen der.

 

Jeg har sett deg i treningsdelen av forumet, så du kan skrive det på hobbyer/interesser. Arbeidsgivere vil gjerne ha folk som holder seg form, slik at de slipper sykefravær. Dette viser også at du er disiplinert og kan omgås andre fremmede mennesker i treningslokalet.

Lenke til kommentar

Hey Zarac :).

 

Jeg bor i Stavanger og situasjonen her er ganske lik. Det er veldig vanskelig for en 18-åring å få seg deltidsjobb uten at man kjenner noen som kan skaffe deg jobb :(.

 

Jeg har satt opp trening som interesse under "annet" delen av CVen min. Det fikk jeg positiv respons på under intervjuet på Rema 1000 :).

 

Har snakket med den lokale Jernia butikken her. De hadde en "halveis" ledig stilling som de egentlig hadde lovet bort til noen, men ingenting var bestemt. Håper virkelig å få den jobben da den er veldig nærme der jeg bor og virker veldig grei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...