Gå til innhold

Slik blir Nvidias nye skjermkort


Anbefalte innlegg

Da gjorde jeg rett i å hoppe over AMD denne gangen da.

7900-kortene er kun ute for de som ønsker det beste skjermkortet de kan få for penga akkurat nå. Ser ikke hvordan du kan trekke noen konklusjoner om hva som er gode eller dårlige kjøp ut fra lekkasjer om ytelse som helt klart er lekket for å hindre folk fra å hindre å kjøpe AMD-kort nå og heller vente på Nvidia.

 

Ikke noe galt i det, men det er skummelt når det er så mange som tar dette for god fisk uten i det hele tatt å vurdere om det er mulig. Nvidia vil ikke lansere et kort som slår GTX 580 til 60% av prisen, det er ingen grunn for dem å gjøre dette siden kortene vil selge superbra uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6.8 Milliarder transistorer...

Har på følelsen at det blir få av toppkortene og at det vil bli en "varm" og temmelig hørbar opplevelse.

Videre er minnemengden ikke helt optimalt men så tipper jeg også at for å få til flere skjermer så må man ha SLI 2x eller 3x.

 

20 til 40% bedre ytelse er selvsagt mulig , men jeg tror nok det er like greit å vente og se hva resultatet blir og på hvilke typer spill / tester dette skjer.

 

Edit : Arni90 Mange som lett lar seg lure eller friste til å tro på alt som står på ryktebørsen...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
"Slik vi tolker informasjonen fra kildene vil GTX 680 og GTX 570 lanseres først, begge i løpet av april måned."Er ikke 570 ute for en stund siden..?
Korrekt, litt tastefeil i farten. Det er rettet nå, takk! :-)

 

Det skal vel heller ikke relanseres noe 550ti.. travel mandag?

Men i... Da skal de siste 500/600-feilene være rettet opp, rettet også byttet av 7950/7970 som ble nevnt her :-)

 

 

 

Lenke til kommentar

Skal bli spennende og se hvor gode disse er ja. De må nok være en hel del bedre om de skal kunne tjene penger på de. AMD har alle forutsetninger for å presse Nvidia hardt på pris. 512bit busbredde er dyrt og Nvidia har ca 30% større diesize på gpu'en.

 

Edit : og markedet ligger ikke i GTX 680 segmentet. Det er forbeholdt fanboys og entusiaster.

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Stemmer dette trenger ikke nVidia å krige på pris, noe jeg personlig håpet mer på. Få roet ned prisene litt.

 

Tja, I Norge kanskje , men på resten av verdensmarkedet er det utvilsomt at det er nå pris / ytelse som får et produkt til å selge. Ikke alle som har råd lenger til å kjøpe det siste og beste.

Lenke til kommentar

Skal bli spennende og se hvor gode disse er ja. De må nok være en hel del bedre om de skal kunne tjene penger på de. AMD har alle forutsetninger for å presse Nvidia hardt på pris. 512bit busbredde er dyrt og Nvidia har ca 30% større diesize på gpu'en.

 

Edit feilpost

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Stemmer dette trenger ikke nVidia å krige på pris, noe jeg personlig håpet mer på. Få roet ned prisene litt.

Det er allerede vanvittig gode priser på skjermkort:

GTX 560 Ti: 1700 kr

HD 6870: 1300 kr

HD 6950 2GB: 2000 kr

 

Prisene i dag er ingenting å klage på sammenlignet med da vi hadde 8800 GTX og Ultra.

 

EDIT:

Har litt vanskelig for å tro at Nvidia klarer å presse 115% flere transistorer på en 4% større brikke, selv om 28nm vs 40nm i teorien skal kunne gi 100% økning i tetthet og noe senket strømforbruk samtidig, GF100 var ikke så tettpakket som 40nm tillot, men jeg tror Nvidia vil møte på to enorme problemer med 6.4 milliarder transistorer:

Strømforbruk/kjøling mot klokkefrekvens.

Effektiv produsering av en så diger brikke.

 

GF100 var jo på ingen måte økonomisk å produsere og lansere GPUer på, GTX 570 og 590 kuttet hjørnene litt for nærme etter min smak.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha. Så lenge varte kongen over énkjerne 7970. Kjøpte den for noen uker siden, men visste at nVidia kom med sitt nye snart. Når skal man egentlig vente på det nye som kommer og når skal man slå til. Hadde glemt hvordan denne galoppen gikk.

For mange år siden kjøpte jeg 2 stk Opteron 242 CPU'er. De ble borte i Posten og før jeg hadde fått erstatning hadde allerede 244 sunket under prisen jeg betalte for 242. Det må ha vært en grunn til at jeg har spillt PS3 de siste årene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om jeg er litt fan av nvidia, så høres dette ut som fantasitall som har blitt dratt opp av en hatt.

Skjer ikke at det yter så bra. At det kan yte bittelitt bedre enn 7970 skal jeg gå med på, men aldri i livet så mye som 45%.

Og når det da i praksis bare vil være bittelitt bedre enn 7970, så vil de jo knapt få solgt noe kort med de prisene der hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer dette trenger ikke nVidia å krige på pris, noe jeg personlig håpet mer på. Få roet ned prisene litt.

Det er allerede vanvittig gode priser på skjermkort:

GTX 560 Ti: 1700 kr

HD 6870: 1300 kr

HD 6950 2GB: 2000 kr

 

Prisene i dag er ingenting å klage på sammenlignet med da vi hadde 8800 GTX og Ultra.

 

Min interesse ligger ikke på "bruktmarkedet" (om ikke det kom tydelig nok frem), mitt poeng var videre ikke at nVidia har vært billigere før, tvært i mot... om du leser så skriver jeg at jeg håpet de nå måtte krige på pris, MEN om det stemmer at de angivelig skal få et så bra ytelse hopp trenger de ikke krige på pris, derav mitt innlegg (som igjen var hele poenget med den).

edit:

Videre har vi så vidt jeg vet ingen priser på kortnee i NOrge enda heller, så blir noe maltplassert svar til mitt innlegg det også.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Haha. Så lenge varte kongen over énkjerne 7970. Kjøpte den for noen uker siden, men visste at nVidia kom med sitt nye snart. Når skal man egentlig vente på det nye som kommer og når skal man slå til. Hadde glemt hvordan denne galoppen gikk.For mange år siden kjøpte jeg 2 stk Opteron 242 CPU'er. De ble borte i Posten og før jeg hadde fått erstatning hadde allerede 244 sunket under prisen jeg betalte for 242. Det må ha vært en grunn til at jeg har spillt PS3 de siste årene :)

 

litt tidlig å si det før det faktisk kommer i butikken og det har blitt testet men det er dyrt å alltid ha det siste og beste ja =) og etter disse kommer, så er det ikke så lenge til radeon 8000 kjæm, hvis vi først er enige om å tro på ryktene. er vel bare å kjøpe det man har råd til når man ikke er fornøyd med det en har

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og når det da i praksis bare vil være bittelitt bedre enn 7970, så vil de jo knapt få solgt noe kort med de prisene der hvertfall.

Aldri undervurder hvor mye folk er villig til å betale for å få det beste. En gang i tida hadde vi 8800 Ultra som kostet over 5000 kr, at prisene går tilbake til dette nivået er ikke noen overraskelse.

 

EDIT:

"Nvidias foreløpige toppmodell, GTX 580." Jeg trodde GTX 590 var toppmodellen jeg? Kan noen forklare?

GTX 590 er en dual-GPU med ubeskrivelige mengder fail innbakt i mine øyne, i andres øyne er det et helt OK produkt, men det gir på ingen måte toppytelse som GTX 580 gir.

Endret av arni90
Lenke til kommentar
"Nvidias foreløpige toppmodell, GTX 580." Jeg trodde GTX 590 var toppmodellen jeg? Kan noen forklare?
580 GTX er 1 kjerners toppmodellen590 GTX er 2 kjerners... 590 yter bedre.... pga 1 kjerne meir.

 

joda men langt i fra i alle spill, derfor beregnes 580 som topmodell.

spill som yter dårlig i sli yter dårligt med 590.

Lenke til kommentar

Og når det da i praksis bare vil være bittelitt bedre enn 7970, så vil de jo knapt få solgt noe kort med de prisene der hvertfall.

Aldri undervurder hvor mye folk er villig til å betale for å få det beste. En gang i tida hadde vi 8800 Ultra som kostet over 5000 kr, at prisene går tilbake til dette nivået er ikke noen overraskelse.

 

EDIT:

"Nvidias foreløpige toppmodell, GTX 580." Jeg trodde GTX 590 var toppmodellen jeg? Kan noen forklare?

GTX 590 er en dual-GPU med ubeskrivelige mengder fail innbakt i mine øyne, i andres øyne er det et helt OK produkt, men det gir på ingen måte toppytelse som GTX 580 gir.

 

Beklager litt at jeg Quoter deg igjen, men ubeskrivelig mengder feil? må du beskrive nærmere i forhold til 590gtx, rent bortsett fra stuttering som skal kunne forekomme på dual gpu, men som jeg selv sjelden har merket med mine dual kort, samt mangel på drive støtte men det kommer jo etterhvert. Har hatt 590gtx siden release selv som har oppført seg serdeles pent (Oc muligheter på spenning ble jo fjernet, om det er dette du tenker på). - Du skriver videre at det ikke gjir en topp ytelse som 580gtx gir, hva mener du? 590 gtx yter bedre å er etter alt jeg vet toppkortet til nVidia pr i dag.. ja det har Dual gpu der gir jeg deg rett i, men 1 kort i 1 slott.

 

 

joda men langt i fra i alle spill, derfor beregnes 580 som topmodell.

spill som yter dårlig i sli yter dårligt med 590.

 

For spill som ikke har sli støtte går det da på 1 gpu som ikke er så høyt klokket da frekvensene er lavere i dual kortet. Så ja MEN det er da ytterst få spill som ikke har sli støtte, i så fall kommer det i neste driver som regel

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...