Gå til innhold

Slik blir Nvidias nye skjermkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

45% over 7970? Jesus kristus.

Med 6,4 Milliarder transistorer vs 4,3 milliarder = 49% fler transistorer er det fint mulig, men dette er sansynligvis nVidia's egne tall, og bør tas med en klype salt. Kanskje det er snittet i spill som favoriserer nVidia's arkitektur?

 

6.8 Milliarder transistorer...

Har på følelsen at det blir få av toppkortene og at det vil bli en "varm" og temmelig hørbar opplevelse.

Videre er minnemengden ikke helt optimalt men så tipper jeg også at for å få til flere skjermer så må man ha SLI 2x eller 3x.

 

20 til 40% bedre ytelse er selvsagt mulig , men jeg tror nok det er like greit å vente og se hva resultatet blir og på hvilke typer spill / tester dette skjer.

 

Edit : Arni90 Mange som lett lar seg lure eller friste til å tro på alt som står på ryktebørsen...

6,4 B, ikke 6,8 B ;)

Om de prøver å kjøre med den klokken som er oppgitt og ikke 28nm bruker 50-60% av strømmen pr transistor ved samme klokk som 40nm kan de få problemer med kjøling/støy og tillatt strømtrekk ja.

GK110 kjernen vil bli betydelig dyrere, og sansynligvis ha mye lavere yields enn AMD's Tahiti brukt i 7970.

En pekepinn på dette er at de vil komme 3 bins (sorteringer) av GK110; 680, 670, 660ti, mens Tahiti kun har 2 bins; 7970 og 7950.

Binningen som må til for å få GK110 inn på ett kort som skal klare realistisk TDP og strøm nivåer vil nok gjøre de kortene ekstremt dyre, mens AMD ser ut til å ha en del å gå på oppover med Tahiti.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

hah merker at ATI kjøperne her på forumet begynner å skjelve litt. 45% mer enn tahiti ville jo gruse ATI veldig.

 

Ser man på råtallene så er det jo godt mulig. Minne har ikke mye å si med mindre du har galskaps oppløsninger. 2 Gb kan være mer enn nok selv for skyhøye oppløsninger. Jeg mener GTX 580 har jo bare 1.5 Gb og når langt.

 

Kanskje de endelig har oppfattet at store teknologiske hopp er bedre enn å lage små, bare for å holde seg på konkurrentens nivå.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Beklager litt at jeg Quoter deg igjen, men ubeskrivelig mengder feil? må du beskrive nærmere i forhold til 590gtx, rent bortsett fra stuttering som skal kunne forekomme på dual gpu, men som jeg selv sjelden har merket med mine dual kort, samt mangel på drive støtte men det kommer jo etterhvert. Har hatt 590gtx siden release selv som har oppført seg serdeles pent (Oc muligheter på spenning ble jo fjernet, om det er dette du tenker på). - Du skriver videre at det ikke gjir en topp ytelse som 580gtx gir, hva mener du? 590 gtx yter bedre å er etter alt jeg vet toppkortet til nVidia pr i dag.. ja det har Dual gpu der gir jeg deg rett i, men 1 kort i 1 slott.

GTX 590 er fail i mine øyne av disse grunnene:


  •  
  • Overklokking med spenningsjustering (og noen ganger uten) dreper kortet.
  • Ytelsen når du beveger deg over 1920x1080 (som du må for å faktisk nyttegjøre deg ytelsen i dette kortet) er generelt et hakk bak HD 6990
  • Støynivå er for høyt til at det er et viktig poeng.
  • Null støtte for surround-gaming (eyefinity) når SLI ikke fungerer
  • Microstutter
  • Driveravhengighet
  • Fungerer ikke SLI sitter du med ytelse sammenlignbart med et overklokket 560 Ti
  • SLI/CFX-Skalering er aldri like bra som benchmarks sier.
  • Du vil oppleve småhakking til tider uansett hva du prøver.

 

Det er for mange dealbreakers til at de små fordelene du får med 50% bedre (benchmark)ytelse du får over et 580 er verdt det. Om du ønsker et eksempel på Microstutter i handling har jeg flere videoer å vise til:

Litt eldre video:

, 9800GX2 får høyere framerate, men "spillbarheten" er ikke i nærheten av GTX 280.

 

Techspot har også begynt å gjøre noen interessante tester rundt dette. les her. CFX/SLI-ytelse måles definitivt høyere enn enkeltkort, men ikke så mye bedre at det blir verdt det før man beveger seg mot ytelsessegmenter der et enkelt kort ikke er i nærheten av nok (5760x1080)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hah merker at ATI kjøperne her på forumet begynner å skjelve litt. 45% mer enn tahiti ville jo gruse ATI veldig.

 

Ser man på råtallene så er det jo godt mulig.

Kanskje de endelig har oppfattet at store teknologiske hopp er bedre enn å lage små, bare for å holde seg på konkurrentens nivå.

Transistorer skalerer aldri lineært med ytelse.

Barts XT, som er den mest effektive GPUen per transistor på 40nm mot RV770, som er den mest effektive GPUen per transistor på 55nm:

1.7 milliarder mot 0.95 milliarder, 78% flere transistorer

Ytelseshopp per MHz: ~45%

Og dette er toppkort når det kommer til ytelse/transistor, Cayman XT har for eksempel 52% flere transistorer enn Barts XT mens ytelsen per MHz er såvidt 24% høyere. Tahiti XT har 65% flere transistorer enn Cayman XT, 5% høyere klokkefrekvens og omtrent 45% bedre ytelse, det er faktisk veldig bra.

 

Kepler må være en særdeles effektiv arkitektur for å få så mye som ~75% over GTX 580 med bare 107% flere transistorer og 10% høyere klokkefrekvens, et mer sannsynlig estimat for 6.4 milliarder og 10% klokkefrekvens er ~30% over Tahiti XT, og da har de gjort en utrolig god jobb.

 

Store ytelseshopp lønner seg aldri, Fermi tjente inn langt mer med lanseringen av GTX 580 og GTX 480 enn om de hadde lansert kun et GTX 580.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På høy tid at det kommer noe nytt fra nVIDIA snart, mitt GTX 580 strekker ikke helt til når jeg ønsker 100-120 FPS med minimum 4x SSAA på 1920x1080, og SLI og andre dual-GPU løsninger er uaktuelt så da må jeg nesten bare tvinne tommeltotter til det kommer noe ny generasjon fra nVIDIA og det begynner jo å ta sin tid med tanke på at AMD allerede er på banen med nye kort.

Lenke til kommentar

hmm vis jeg kjøper meg en 680 så tror jeg det blir hett! NVidia har ikke verdt kjent for lave temperaturer akkurat, jeg syntes det ser ut som at disse kommer ikke til å bli noe unntak. Tenkte jeg skulle kjøpe meg en ny grill til sommeren, men nå kan jeg bare ta med meg pcen ut og legge på etpar spareribs så tar det ikke lange tiden før de er ferdige.

Lenke til kommentar

Denne lekkasjen har allerede blitt plukket i biter av diverse sites/forum som direkte humbug. Kepler speccs er spennende nok, men ikke for enhver pris vel, eller hw.no?

 

Jeg tipper Kepler sparker bra unna i Pysx titlene, men dummer seg ut vs. Tahiti der patcher er umulig, og det er vel det siste, ehrm, nogenlunde troverdig der ute......

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...