Gå til innhold

Streaming stanser piratkopiering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dumt filmbransjen ikke kommer etter å tilbyr lignende tjenester for film og serier.
Netflix?
AFAIK er Netflix kun tilgjengelig i NA. Det å styre med VPN for å kunne bruke tjenesten er noe mange cba.

Jeg sluttet å piratkopiere spill etter Steam, og sluttet å piratkopiere musikk etter Spotify. Forhåpentligvis innser fler i bransjen at gode, lovlige løsninger er en mer effektiv løsning enn innskrenkinger og straff.

 

Når det gjelder film og serier har vi fremdeles en lang vei å gå.

Lenke til kommentar

Dumt filmbransjen ikke kommer etter å tilbyr lignende tjenester for film og serier.

 

Netflix og Hulu er eksempler på hva som er på vei, også i Europa (jeg skrev litt om det her).

 

Nå er Netflix i et tonn med finansielle problemer og har dårlig ry, men at streaming er noe som satses på er helt klart.

 

Kanalene, også norske, satser langt mer på å tilby programmer på nett. NRK jobber med en ny løsning, mens TVNorge alt har startet å flytte deler av programmet over.

 

Ideelt sett kanskje unødvendige mellomledd, men det handler til syvende og sist om forretningsplan og hva som tjener seg for selskapene. Når det hele blir litt mer brukervennlig og vanene våre smått endrer seg, vil det nok skyte mer fart.

 

Men selvfølgelig ikke raskt nok for oss teknologi-geeks. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg kunne betalt for en youtube-lignende tjeneste der jeg får nye filmer hadde jeg gjort det. Spotify er jo et herlig konsept og fungerer utmerket

 

Fungerer det utmerket for deg, eller for artistene? Sist jeg sjekket var det flere artister som etterhvert begynte å vende ryggen til Spotify fordi de ikke fikk utbetalt så mye som de ønsket.

Lenke til kommentar

I server admin miljøet er det en gylden regel som gjelder når du skal behandle ansatte.

Den måten du vil at de skal "oppføre" seg må være den enkleste måten.

Legger du ikke til rette for dette så bruker du all din tid som admin på å "Kjefte" på ansatte og konstant forsøke å styre dem, en handling som er ganske meningsløs i lengden.

Det samme gjelder kunder, og akkurat nå har piratene tatt innersvingen og kjørt forbi MAFIAAen med enkle løsninger, som dog er ulovlige og uønsket, men er dette letteste vei så er det veien kundene tar.

 

Skal MAFIAA tilbake i løpet så må de lage noe som er bedre enn det piratene har, nytter ikke med halvveis løsning, de må slåes på pris, tilgjengelighet, utvalg og pålitlighet.

Pris biten er dog subjektiv, men spår uansett døden for utgiver gutta, noe de er redde for i MAFIAAen siden det er disse som stjeler 80-90% av kaka eller fortjenesten om du vil.

Med dagens modell kan vi få til samme pris og heller hoppe over dette feite beistet siden kostnadene er mye lavere med massedistribusjon over nettet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
It's not piracy when kids swap music over the Internet using Napster or Gnutella or Freenet or iMesh or beaming their CDs into a My.MP3.com or MyPlay.com music locker. It's piracy when those guys that run those companies make side deals with the cartel lawyers and label heads so that they can be the labels friend, and not the artists

Fra år 2000.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det samme gjelder kunder, og akkurat nå har piratene tatt innersvingen og kjørt forbi MAFIAAen med enkle løsninger, som dog er ulovlige og uønsket, men er dette letteste vei så er det veien kundene tar.

Ja, det ligger i menneskets natur :yes:

 

6138096309_85dd68e419_z.jpg

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er selvsagt. Når noe blir enklere enn å gå via TPB vil folk hive seg på dersom prisen ikke er helt avskrekkende. Folk er ønsker ikke laste ned ulovlig, men gjør dette av mangel på noe bedre.

 

Jeg vet ikke jeg. Etter de siste dagenes nyheter med Acta Sopa og mer så har jeg egentlig kommet frem til at å betale for film og musik er en uting. Den bransjen der trenger en slankekur uten like og mitt lille bidrag blir å stjele alt jeg kan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sluttet å piratkopiere spill etter Steam, og sluttet å piratkopiere musikk etter Spotify. Forhåpentligvis innser fler i bransjen at gode, lovlige løsninger er en mer effektiv løsning enn innskrenkinger og straff.

 

Når det gjelder film og serier har vi fremdeles en lang vei å gå.

Jeg er i helt lik situasjon. Og den dagen man enkelt kan få tilgang til den enkelte serien (uavhengig om det er HBO, AMC eller FOX), og man kan enkelt forberede den for offline (siden mange inkl megselv ikke har god nok linje til å streame god kvalitet) slutter jeg tvert med nedlasting av film og tv.

Lenke til kommentar

Dette er selvsagt. Når noe blir enklere enn å gå via TPB vil folk hive seg på dersom prisen ikke er helt avskrekkende. Folk er ønsker ikke laste ned ulovlig, men gjør dette av mangel på noe bedre.

 

Jeg vet ikke jeg. Etter de siste dagenes nyheter med Acta Sopa og mer så har jeg egentlig kommet frem til at å betale for film og musik er en uting. Den bransjen der trenger en slankekur uten like og mitt lille bidrag blir å stjele alt jeg kan.

 

Da fremmer du de kreftene som er lobby for SOPA, ACTA og flere andre hemmende tiltak - dvs de konservative kreftene innen bransjen. Så dersom "forbrukerne" velger løsningen ikke å betale så vil en unison bransje (inklusive artister/kunstnere) velge de tiltakene som redder inntjeningen. Fordi alternativet er ikke akseptabelt i det hele. Dersom en bransje har et ekstremt dårlig alternativ så vil det aldri fremme omstilling - bare kamp mot alternativet. Har en bransje et alternativ som på tid kan skape like store eller større verdier for aktørene vil det bli valgt.

 

Om vi som forbrukere konsekvent velger å betale for "produktene" gjennom gode digitale løsninger, dvs streaming, nedlasting til evig bruksrett, nedlasting til tidsbegrenset bruksrett (f.eks leie et spill i X antall dager) osv, vil de aktørene innen bransjen som ser mulighetene for god inntjening gjennom nye kanaler bli vinnere over tid.

 

Og det kommer til å være mangler med mange av disse tjenestene i fra starten - men mye av dette vil endres pga brukerpress over tid - personlig tror jeg regionalisering av innhold vil bli betydelig redusert - og løsningene når det gjelder film/serier vil fungere langt bedre.

 

Personlig laster jeg ikke ned en tøddel fra "bukta" eller andre - jeg bruker streamingtjenester både på musikk og film/serie - kjøper en del på tradisjonelle medium og også en del digitalt. Samt at jeg har streamingsløsning på alt jeg har av kjøpt musikk, serier og film. Og av musikk henter jeg også en gode del fra kilder som Jamendo. Men jeg har uansett ikke behov for å fylle opp maskinene mine med video og musikk heller.

 

Så ønsker vi gode digitale løsninger er krav nr en at vi faktisk tar de i bruk tross mangler og ikke gir de "konservative" kreftene i bransjen argumenter for å bekjempe piratkopiering.

Lenke til kommentar

Jeg har heller aldri lastet ned en sang siden jeg fikk spotify. Det er genialt, pga :

 

- Enkelheten, spesielt mellom PC og mobil.

- Har enormt utvalg av sanger

- Kvalitet (.. på sangene er gode)

- Pris. 99 kr i måneden for "free use" er abselutt verdt det, jeg ville aldri betalt for hver sang.

 

 

Jeg tror film får vanskeligheter med å lykkes like bra, ihvertfall for kunder som meg. Jeg har mine tvil på at det vil komme en tjeneste som kan gi like bra utvalg(vi i Norge må vente lenge på releaser), til god kvalitet(1080p + DTS MASTER krever enorm linjekapasitet) til en tilfredstillende pris.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Om jeg kunne betalt for en youtube-lignende tjeneste der jeg får nye filmer hadde jeg gjort det. Spotify er jo et herlig konsept og fungerer utmerket

 

Fungerer det utmerket for deg, eller for artistene? Sist jeg sjekket var det flere artister som etterhvert begynte å vende ryggen til Spotify fordi de ikke fikk utbetalt så mye som de ønsket.

 

Nå er dette en god del artister som alt har mangfoldige millioner og som er litt snurt over at de ikke får like mye som før - eventuelt som resultat over at de har dårlig avtale med plateselskapet sitt.

 

Internet har gjort at alle artister nå har tilgang til lekeplassen, fremfor tidligere hvor det kun var de som danset plateselskapenes pipe.

 

Jeg har virkelig lite sympati for om millionærer som Metallica eller Red Hot Chilli Peppers boikotter streaming og krever at jeg skal kjøpe enkeltlåter. Da er det nok av andre artister - med en langt mer kundevennlig tilnærming - å velge mellom.

 

Akkurat som jeg heller bruker tiden på å lese ditt gratisproduserte innlegg, fremfor å betale for en papiravis. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja jeg er villig til å betale for streaming men da skal det være knallgod kvalitet og et enormt utbud. Først da ser jeg meg villig til å betale 99kr måneden eller hva det nå måtte være.

 

Det ER allerede knallgod kvalitet og enormt tilbud..

Lenke til kommentar

 

Da fremmer du de kreftene som er lobby for SOPA, ACTA og flere andre hemmende tiltak - dvs de konservative kreftene innen bransjen. Så dersom "forbrukerne" velger løsningen ikke å betale så vil en unison bransje (inklusive artister/kunstnere) velge de tiltakene som redder inntjeningen. Fordi alternativet er ikke akseptabelt i det hele. Dersom en bransje har et ekstremt dårlig alternativ så vil det aldri fremme omstilling - bare kamp mot alternativet. Har en bransje et alternativ som på tid kan skape like store eller større verdier for aktørene vil det bli valgt.

 

Om vi som forbrukere konsekvent velger å betale for "produktene" gjennom gode digitale løsninger, dvs streaming, nedlasting til evig bruksrett, nedlasting til tidsbegrenset bruksrett (f.eks leie et spill i X antall dager) osv, vil de aktørene innen bransjen som ser mulighetene for god inntjening gjennom nye kanaler bli vinnere over tid.

 

Og det kommer til å være mangler med mange av disse tjenestene i fra starten - men mye av dette vil endres pga brukerpress over tid - personlig tror jeg regionalisering av innhold vil bli betydelig redusert - og løsningene når det gjelder film/serier vil fungere langt bedre.

 

Personlig laster jeg ikke ned en tøddel fra "bukta" eller andre - jeg bruker streamingtjenester både på musikk og film/serie - kjøper en del på tradisjonelle medium og også en del digitalt. Samt at jeg har streamingsløsning på alt jeg har av kjøpt musikk, serier og film. Og av musikk henter jeg også en gode del fra kilder som Jamendo. Men jeg har uansett ikke behov for å fylle opp maskinene mine med video og musikk heller.

 

Så ønsker vi gode digitale løsninger er krav nr en at vi faktisk tar de i bruk tross mangler og ikke gir de "konservative" kreftene i bransjen argumenter for å bekjempe piratkopiering.

 

Jeg har da ingenting å bevise. Den dagen bransjen klarer å få på plass løsninger som fungerer og ikke er så griske som de er i dag så skal jeg vurdere det. Men per dags dato er det ingen løsninger som fungerer fullt ut. Faktum er at jeg er nødt til å ty til nedlastning da det faktisk er det eneste alternativet i en rekke tilfeller.

 

Ja vi har spotitfy og sikkert lignende tjenester på film/serier etterhvert. Men ingen av disse kan gi meg samme frihet og utvalg som kopiering i dag gir.

 

Personlig gir jeg litt faen i hva de måtte finne på. Er selvfølgelig litt synd med sopa og acta. Men det vil ikke stoppe piratkopiering. Og de vil heller ikka gagne industrien.

 

De har hatt over ti år på seg til å ta seg sammen nå og nå har de så smått begynt. Men herregud så lang tid det tar. Det beste hadde vært en ny start der de gamle selskapene går over ende og gir plass til noe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...