Gå til innhold

Tvang av innmelding i boligbyggelag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror neppe du kommer unna.

 

Skal du spille fotball for det lokale laget, må du være medlem.

Skal du trene på helsestudio, må du være medlem (eller betale per gang)

 

Det er en god del administrasjon i forbindelse med boligbyggelag, og derfor må alle være med å betale.

 

Du burde sjekke hvilke medlemsfordeler dere kan få. For min del sparer jeg lett inn de pengene bare på forsikring. Det er tusenvis av kroner å spare på div avtaler NBBL har gjort med telenor, forsikringsselskaper, banker/billån, Falck, trensingssenter, klær +++

Trenger jeg nye dekk til bilen, får jeg 40% rabatt.

 

De få hundrelappene et medlemskap koster betaler jeg gladlig :)

Lenke til kommentar

Tror neppe du kommer unna.

 

Skal du spille fotball for det lokale laget, må du være medlem.

Skal du trene på helsestudio, må du være medlem (eller betale per gang)

 

Det er en god del administrasjon i forbindelse med boligbyggelag, og derfor må alle være med å betale.

 

Du burde sjekke hvilke medlemsfordeler dere kan få. For min del sparer jeg lett inn de pengene bare på forsikring. Det er tusenvis av kroner å spare på div avtaler NBBL har gjort med telenor, forsikringsselskaper, banker/billån, Falck, trensingssenter, klær +++

Trenger jeg nye dekk til bilen, får jeg 40% rabatt.

 

De få hundrelappene et medlemskap koster betaler jeg gladlig :)

 

Det er ikke noe å tjene på medlemskap for min del.

Lenke til kommentar

Du eier ikke leiligheten, du har kjøpt retten til å bo der.

Borettslaget eier selve bygget, så du må være medlem der for å kunne bo der.

Regner med at det var en klausul i kontrakten som sa at du måtte melde deg inn GOBB i kjøpskontrakten også.

 

Hadde det vært helt og holdent din leilighet, hadde du ikke trengt å melde deg inn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du er en andelseier i et borettslag, altså, du har kjøpt et medlemskap i et borettslag som det følger en rett til eksklusiv bruk av en leilighet borettslaget eier til. Vedtektene i borettslaget kan fastslå at alle medlemmer i borettslaget må være medlemmer i et boligbyggelag.

 

I slike tilfeller får man den situasjonen at for å bo i leiligheten må man være medlem i borettslaget, og for å være medlem i borettslaget må man være medlem i boligbyggelaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe å tjene på medlemskap for min del.

 

 

Er det ikke noe du trenger?

 

Pizza fra peppes, spenst,mekonomen, stena line, forsikring, canal digital, billån, elektriske artikler, Falck veihjelp, Eidsiva bredbånd.. Ingen av disse tingene er noe du trenger? Eller har du alt ordnet deg bedre rabatter?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe å tjene på medlemskap for min del.

 

 

Er det ikke noe du trenger?

 

Pizza fra peppes, spenst,mekonomen, stena line, forsikring, canal digital, billån, elektriske artikler, Falck veihjelp, Eidsiva bredbånd.. Ingen av disse tingene er noe du trenger? Eller har du alt ordnet deg bedre rabatter?

 

Jeg er ingen storforbruker av noe som helst, og gidder ikke å ha et medlemskap for å spare f.eks. 100kr når jeg kjøper parkett for 3000kr. Helt likegyldig. Og jeg er dritt lei av all pengetyningen i samfunnet. Man blir påtvunget alle slags utgifter hele tiden.

Lenke til kommentar

Det er ille når man må betale for seg....

 

Medlemsfordelene er kun en bonus, det er ikke et rabattkort du kjøper. Nesten halv pris på ting som forsikring, 20% på bredbånd er noe helt annet en å spare 100,- ved kjøp av parkett, det skjønner du også.

 

Det jeg er drittlei, er folk som ikke følger med og syter etterpå.

 

Hvis du faktisk klarer å kjøpe en bolig uten å lese kontrakten, så det er ikke noe rart du lei av pengesugere, for da er du tydeligvis et lett bytte.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg er medlem i OBOS, selv om jeg ikke har en OBOS-leilighet eller har planer om å kjøpe OBOS-leilighet (men man vet jo aldri).

 

Jeg har brukt ett eneste av medlemsfordelene deres, og sparer 600 kroner i året, og et OBOS medlemskap koster meg 200 kroner i året. Totalt 400 kroner spart hvert år (i tillegg til forkjøpsrett og OBOS-bladet (som riktignok ikke er noe å skryte av).

Lenke til kommentar

Sist jeg leste en kjøpskontrakt sto det ingenting om medlemskap i boligbyggelag der. Det sto derimot i borettslagets vedtakter, noe jeg får inntrykk av at svært få leser.

Sist jeg leste en kjøpskontrakt, ståd det at "Dersom kjøper ikke er medlem av Gjøvik og Omegn Boligbyggelag AL, må det betales innmeldingsavgift til GOBB."

Og "Andelen overdras når endelig oppgjør har funnet sted, og styrets godkjennelse av kjøper som ny eier av andelen foreligger"

Nå er ikke jeg jurist, men vil tippe dette er det samme som at du må være medlem for å overta leiligheten.

Finner ingenting som tilsier at man ikke kan melde seg ut igjen da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg leste en kjøpskontrakt sto det ingenting om medlemskap i boligbyggelag der. Det sto derimot i borettslagets vedtakter, noe jeg får inntrykk av at svært få leser.

Sist jeg leste en kjøpskontrakt, ståd det at "Dersom kjøper ikke er medlem av Gjøvik og Omegn Boligbyggelag AL, må det betales innmeldingsavgift til GOBB."

Og "Andelen overdras når endelig oppgjør har funnet sted, og styrets godkjennelse av kjøper som ny eier av andelen foreligger"

Nå er ikke jeg jurist, men vil tippe dette er det samme som at du må være medlem for å overta leiligheten.

Finner ingenting som tilsier at man ikke kan melde seg ut igjen da...

 

Hjelper ikke å melde seg ut igjen, for man har allerede gitt dem 800kr - og årskontigenten går via faste utgifter. Sleipe jævler

Lenke til kommentar

Sist jeg leste en kjøpskontrakt sto det ingenting om medlemskap i boligbyggelag der. Det sto derimot i borettslagets vedtakter, noe jeg får inntrykk av at svært få leser.

Sist jeg leste en kjøpskontrakt, ståd det at "Dersom kjøper ikke er medlem av Gjøvik og Omegn Boligbyggelag AL, må det betales innmeldingsavgift til GOBB."

Og "Andelen overdras når endelig oppgjør har funnet sted, og styrets godkjennelse av kjøper som ny eier av andelen foreligger"

Nå er ikke jeg jurist, men vil tippe dette er det samme som at du må være medlem for å overta leiligheten.

Finner ingenting som tilsier at man ikke kan melde seg ut igjen da...

 

Hjelper ikke å melde seg ut igjen, for man har allerede gitt dem 800kr - og årskontigenten går via faste utgifter. Sleipe jævler

Å kom igjen, da. Du har selv godtatt dette, og det er på ingen måte verken sleip eller tvang. De har spilt med åpne kort, og du har valgt å inngå en avtale med dem. Du har ingenting å klage på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I utgangspunktet støtter jeg tanken om å bli kvitt unødvendige utgifter.

 

Alternativet er å kjøpe en selveierleilighet neste gang.

 

Da slipper du denne utgiften på 800 kroner i året, men får isteden en dokumentavgift til staten på 2,5% av kjøpesummen. For en leilighet til 1 million vil dokumentavgiften på 25 000 tilsvare kostnaden ved å være medlem i et boligbyggelag i 31 år. For en leilighet til 2 millioner vil dokumentavgiften på 50 000 tilsvarer medlemskap i 62 år...

 

Muligheten for å sette krav til medlemskap i et boligbyggelag følger av Burettslagslova:

 

"§ 1-3. Tilknytte lag

 

(1) Tilknytte burettslag er burettslag der det følgjer av vedtektene at andelseigarane skal vere andelseigarar i eit bestemt bustadbyggjelag.

 

(2) Med tilslutning frå alle andelseigarar og bustadbyggjelaget kan det fastsetjast i vedtektene at burettslaget skal vere eit tilknytt lag."

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-20030606-039.html for hele burettslagslova.

Endret av what_no2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av siteringsfunksjonen. Vær vennlig å passe på og sitere det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke sitere mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved sitering av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å sitere flere innlegg bakover, så oppfordres man til å bruke skjul-funksjonen.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hjelper ikke å melde seg ut igjen, for man har allerede gitt dem 800kr - og årskontigenten går via faste utgifter. Sleipe jævler

 

Selg leiligheten og flytt inn i en hule i skogen da, siden du er så lite interessert i å være en del av samfunnet.

Endret av coyoteulf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hjelper ikke å melde seg ut igjen, for man har allerede gitt dem 800kr - og årskontigenten går via faste utgifter. Sleipe jævler

 

Selg leiligheten og flytt inn i en hule i skogen da, siden du er så lite interessert i å være en del av samfunnet.

 

Hvem vil en del av samfunnet egentlig? Vi gjør det fordi vi blir for ensomme ellers

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...