Gå til innhold

– Kopisperren fungerer som den skal (PC)


Anbefalte innlegg

 

Jeg må laste ned piratversjonen av Anno 2070 dersom jeg ønsker å spille spillet slik jeg har krav på i norske forbrukerrettigheter.

 

Min definisjon av tulling er en person som bruker sine penger til å støtte opp om et ulovlig og forbrukerfiendtlig system.

 

Har du betalt for spillet er det jo greit nok.

Men du kan ikke rettferdiggjøre piratkopiering (dvs ikke betalt) med at du ikke kan støtte Ubisoft sin oppførsel. Vil du ikke støtte dem gir du de ikke penger og benytter deg ikke av produktene deres (dvs spiller spilla deres).

Eventuelt kjøper du det brukt, dog det er vanskelig med PC- spill.

 

Men "ikke støtte" =\= rett til piratvirksomhet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom situasjonen er at man virkelig har lyst på dette spillet, så er alternativene å enten piratkopiere eller å kjøpe spillet. Å kjøpe det sender en "tommel opp" til Ubisoft og vises som salgsstatistikk på deres neste styremøte der de snakker om strategi senere utgivelser. Det blir en belønning, og er det noe alle hundeeiere vet så er det at belønning forsterker adferd. Slik sett er det rasjonelt å piratkopiere spillet. Så kan det selvfølgelig måles opp mot moral, og der kommer folk til forskjellige konklusjoner avhengig av moralsk ståsted.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er lov til å la være selv om du har lyst til noe, så å prøve å si at det er noen rasjonelle grunner til å stjele spill under slike forutsetninger er vel ett ganske dårlig argument.

 

Laster man ned en crack eller eventuelt en piratkopi fordi man har originalen, men ikke får brukt den som man skal er noe annet, men det er jo ikke tyveri.

 

Så det rasjonelle er å boikotte, ikke sitte bak utedoen og spise en sjokolade (lese piratkopier) mens man er i en sulteaksjon (les boikotte)

 

 

Lenke til kommentar
Så det rasjonelle er å boikotte, ikke sitte bak utedoen og spise en sjokolade (lese piratkopier) mens man er i en sulteaksjon (les boikotte)

 

Jeg sier "det er rasjonelt..", du sier "det rasjonelle er..". Liten forskjell i ord, men stor i handling. Faktum er at det finnes flere måter å løse et problem på i den virkelige verden, verden er ikke svart/hvitt.   

 

Men jeg burde skrevet "dersom du kommer til å anskaffe deg spillet.." helt i begynnelsen. Det er premisset jeg bygde argumentet mitt på, og jeg ser på det som realistisk siden en del folk kommer til å skaffe seg spillet uavhengig av deres følelser mot Ubisoft.

 

 

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Vel, spillet er ikke så viktig eller grunnleggende nødvendig på noen som helst måte at man ikke kan stå over å anskaffe spillet. Det å ikke betale for det, men å piratkopiere er ikke noen protest, men gi Ubisoft rett i at de må beskytte produktet sitt (ihvertfall i dem sine hoder)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Om en tyv stjal en bil fra en annen person, så betyr ikke det at det er greit for deg å stjele tyvens bil.

 

http://www.youtube.com/watch?v=V_gZZHu4TBk

 

"I was at the movies yesterday and before the movie started they had this long ad where they were trying to say like — you know those ads where it’s like, “Don’t download things illegally, et cetera,” —- and the way they did it was they were like, “You wouldn’t steal a purse, would you? You wouldn’t think of stealing a car.” And I was thinking about it, I was watching it and I was like, “You know what? I would steal a car if it was as easy as touching the car and then thirty seconds later I owned the car. And, like, I would steal a car if by stealing the car, the person who owned the car, they got to keep the car. And um, I would also steal a car if no one I had ever met had ever bought a car before in their whole lives."

-Mindy Kaling

 

Poenget mitt var ikke å sammenligne piratkopiering med stjeling av biler. Jeg synes de reklamene er like dumme selv. Det jeg sier, er at Ubisoft tar vekk rettigheten til å spille spillet fra forbrukere som har skiftet hardware... det er forferdelig. Men det gjør det IKKE GREIT FOR DEG å laste ned en piratkopi av spillet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pffft... fælt så mye klaging det var her da. For min del, så høres det ut som ubisoft har klart å sette en effektiv sperre for pirater. For de av dere som på liv og død må oppgradere pc'en deres 3 ganger i den perioden dere spiller spillet, er det helt sikkert ikke verre enn å ta kontakt med ubisoft, forklare situvasjonen og få dem til å slette de tidligere aktiveringene, så du kan spille videre. Dessuten, åpner ikke dette for å dele spillet med 2 andre kompiser, selv om bare en av dere har kjøpt det?

 

Ja dette er en SUUUUUUPER ide, eller ikke... For de gamere som liker og spille eldre spill de har kjøpt la oss si om 5, 10, 15 år så tror jeg ikke det bare er lett å få aktivert det spillet igjen nei. Ikke noe stort problem for min del, som sjelden drar fram gamle spill, men det finnes mange som er i den situasjonen.

 

Og argumentet fra Ubisoft om at for "folk flest" kommer ikke dette til å være noe problem. De som kjøper spillene er gamere, og de som bruker penger på å oppgrader en PC er gamere. "Folk flest" kan ha en PC i 5-10 år de og være fornøyd med det, men de gamer ikke.

 

For min del kommer ikke jeg til å sponse Ubisoft med en eneste kr til, kjøpte noen spill fra Ubisoft via Steam sitt desember salg, angrer nå, samma hvor billige de var da. Når jeg kjøper et spill er det jeg som eier det og jeg som bestemmer hvor mange PC'er jeg vil installere det på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jasså, kopisperren fungerer som den skal?

 

Forklar meg hvordan jeg kan sitte med en piratkopi uten noen kopisperre, mens alle de som kjøper dette for fullpris ikke kan installere sitt eget spill slik som de vil?

 

Et eller annet sted må Ubisoft ha bestemt seg for å masseansette mentalt tilbakestående personer.

Lenke til kommentar

Problemet med det er at du, mens du lastet det ned, har (mest sannsynlig)delt det, eller deler av fila, med andre og dermed vært med å spre kopier av spillet til andre som gjerne ikke kopierer det bare for å få en fungerende versjon av spillet.

 

Hvis UBIsoft tror at det å tvinge lovlige kjøpere av spillet til å laste det ned fra typiske piratkopikilder i tillegg skal redusere piratkopieringen, så har de misforstått gundig.

 

Men jeg tror det er UBIsoft som "troller" og egentlig vil ut av hele PC markedet (men ikke har baller nok til å si det rett ut).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...