Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kaffe for en 15-åring?


TomKorawit

Anbefalte innlegg

Hei folks!

 

Jeg fylte nettopp 15 i desember, og begynte å drikke litt kaffe siden da. Og nå drikker jeg det daglig. Jeg drikker det enten med fløte eller hel melk.

 

Jeg drikker det fordi at det får opp farten på dagen, jeg er ikke like trøtt lengre på skolen og jeg føler at jeg har mye mer energi enn før jeg begynte å drikke kaffe.

 

Men jeg lurer på om det skader noe? For jeg har hørt at kaffe kan forstyrre hormonene? Og jeg er sikkert ikke fullt utviklet og har virkelig ikke lyst til å herpe kroppen heller.

 

Cyaa!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

 

Hører flott ut, men hvis vi ser på den farlige siden, er det noe der?

 

Forskerne er usikre på hvilke negative effekter kaffedrikking kan medføre. De har påvist noen tydelige positive effekter, og har lest at en av de negative kan være for de som sliter med høyt kolesterol. Men i likhet med det meste - handler det vel for de fleste å ikke overdrive inntaket.

Lenke til kommentar

Kaffe er et nytelsesmiddel så vær iallfall forsiktig med mengden (foreslår ikke mer enn 2 kopper daglig, iallfall i din alder, maks 4-5 ellers)

 

Det med forstyrre hormoner er jeg litt usikker på. Kjøper du økologisk er du garantert mot rester av sprøytemidler, hvis det er der det ligger. Bra du bruker melk, jeg liker den best bar og tar litt melk etterpå for å nøytalisere garvesyra. Kaffe og te (og alkohol) er også vanndrivende så det er bra å kompensere med litt drikke fra springen. Å drikke vann er rensende og bra uansett.

 

Når det nevnes kolesterol, er det bedre med filterkaffe da fettstoffene blir igjen i filteret.

 

Kaffe og kreft: Vi snakker om brente kaffebønner og vil derfor inneholde akrylamid, men igjen - har man moderat forbruk trenger man neppe å bekymre seg.

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Koffein er vanedannende, kan framkalle migrene, og kan forårsake ujevn hjerterytme og ubehag hos koffeinsensitive personer.

 

...

 

Jeg hadde migrene jevnlig hele oppveksten.

Jeg sluttet å drikke Pepsi Max for tre år siden fordi jeg ikke lengre stolte på søtstoffene...

Men jeg begynte ikke å drikke sukkerholdig brus, fordi jeg ikke ville ha sukkerinntaket.

 

Jeg har ikke hatt migrene siden, utenom når jeg har vært på fest eller besøk og blitt "tvunget" til å drikke cola eller kaffe.

...

Så nå drikker jeg ingefærøl i helgene.

 

...

Men for all del:

Kaffe er sunt for dem som ikke er koffeinsensitive og ikke lider av migrene.

Lenke til kommentar

Jeg drakk min første kaffekopp da jeg var 12 år gammel, og begynte å drikke det ''regelmessig'' ihvertfall to ganger om uken (dro på kaffebar med venninne). Ingen større problemer, er hverken avhengig og ei lider jeg av noe som kan linkes med kaffedrikking.

Så lenge du ikke overdriver bruken, som med alt annet, så vil det mest sannsynlig gå helt greit.

 

Jeg har også hørt noen rykter om at kaffe bekjemper brystkreft ;)

Lenke til kommentar

Koffein er jo sentralstimulerende på nervesystemet, så du setter jo kroppen i en stresstilstand.

Min personlige mening er at det er bedre å understøtte kroppen med god ernæring siden du da får naturlig energi, og ikke via å stresse kroppen ekstra med giften koffein egentlig er. Når du stresser kroppen slik får du også et økt behov for næringsstoffer, noe folk sjelden tenker over, og dette vil over tid tappe kroppen ytterligere.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen tegn på at en moderat mengde kaffe er skadelig, for hverken store eller små.

 

Nyt kaffen din du, bare pass på at det ikke blir for mye. Koffein-overdose er fryktelig dumt å få!

 

Det skal jeg! :D

Koffein-overdose? Hva er det som skjer da`? : )

 

Da skal du drikke mye kaffe! Du overdoser strengt tatt ikke, men du blir rastløs, kaldsvetter, frustrert og får hjertebank. Det er en grusom følelse.

 

Et annet tips er å ikke drikke kaffe om du er stresset over noe, slik som prøver, reise etc. etc. For mye kaffe kan gjøre stresset verre.

Sist men ikke minst, så gjør ikke kaffe deg mer våken, så du trenger ikke store mengder kaffe om du har vært våken hele natten. En kopp holder lenge på morgenkvisten.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Det finnes ingen tegn på at en moderat mengde kaffe er skadelig, for hverken store eller små.

 

Nyt kaffen din du, bare pass på at det ikke blir for mye. Koffein-overdose er fryktelig dumt å få!

 

Det skal jeg! :D

Koffein-overdose? Hva er det som skjer da`? : )

 

Da skal du drikke mye kaffe! Du overdoser strengt tatt ikke, men du blir rastløs, kaldsvetter, frustrert og får hjertebank. Det er en grusom følelse.

 

Et annet tips er å ikke drikke kaffe om du er stresset over noe, slik som prøver, reise etc. etc. For mye kaffe kan gjøre stresset verre.

Sist men ikke minst, så gjør ikke kaffe deg mer våken, så du trenger ikke store mengder kaffe om du har vært våken hele natten. En kopp holder lenge på morgenkvisten.

 

Takk for tipsene! :D

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For noe pess! ... Hvis du inntar litt for meget coffein, blir du bare litt "hyper". Det vil si at du plaprer litt for meget, og diverse andre "merkelige" fysiske utslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...