Gå til innhold

– Ny Xbox og PlayStation avsløres på E3


Anbefalte innlegg

Noen interessante tall fra VGChartz.

 

PS3 og X360 solgte mer enn Wii i 2011:

PS3: cirka 13,8 millioner

X360: cirka 13,6 millioner

Wii: cirka 12,1 millioner

 

Den prosentvis endringen for 2011 i forhold til 2010 er enda mer interessant:

X360: +5,15%

PS3: +3,68%

Wii: -28,18%

 

Nå er forsåvidt ikke Nintendos tall så ille, men spørsmålet er jo om Wii-salget bare kommer til å fortsette å falle? Begynner casuals-markedet å bli mett? Stjeler Kinekt og Move mange som tidligere hadde kjøpt Wii?

 

Blir spennende å se fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen interessante tall fra VGChartz.

 

PS3 og X360 solgte mer enn Wii i 2011:

PS3: cirka 13,8 millioner

X360: cirka 13,6 millioner

Wii: cirka 12,1 millioner

 

Den prosentvis endringen for 2011 i forhold til 2010 er enda mer interessant:

X360: +5,15%

PS3: +3,68%

Wii: -28,18%

 

Nå er forsåvidt ikke Nintendos tall så ille, men spørsmålet er jo om Wii-salget bare kommer til å fortsette å falle? Begynner casuals-markedet å bli mett? Stjeler Kinekt og Move mange som tidligere hadde kjøpt Wii?

 

Blir spennende å se fortsettelsen.

 

Det er ingen hemmelighet at Wii sine salg har sunket over lengre tid. To åpenbare grunner for dette er at Wii sin oppfølger allerede er annonsert (det ble den i sommer, men ryktene startet allerede i april), mens det andre og viktigere årsaken er - som jeg vel har påpekt noen ganger allerede i denne tråden - at utenom Zelda har det knapt kommet ut et spill til konsollen av en viss profilering på snart halvannet år. Spør du meg så er det derfor imponerende at konsollen fremdeles tross alt selger respektable tall, da det tradisjonelt sett alltid er spill som selger konsoller. Det er kort sagt et bevis på hvor appellerende den konsollen er for så mange grupper at den helt uten softwarestøtte fortsetter å selge lenge etter at utgivelsene er tørket opp.

 

Så nei, jeg tror hverken "casual-markedet er blitt mett" eller at Kinnect og Move stjeler voldsomt mange kunder. Problemet er spill. Nintendo har sluttet å lage spill for Wii, mens tredjepartsutviklere har vel utenom de spillene Nintendo har kjøpt (Monster Hunter og Dragon Quest), og noen utvalgte få som Just Dance aldri laget noe av mainstream verdi til konsollen. Derfor selger Wii dårligere enn noen gang, og i 2012 kommer fallet - åpenbart - til å fortsette. Den overordnede inntjeningsoversikten for de tre store som jeg har presentert noen ganger, kommer dog ikke til å endres nevneverdig. Sony har tapt voldsomt med penger, Nintendo har tjent voldsomt med penger, og Microsoft har tjent moderat. Om en velger fremtid fra et økonomisk perspektiv - som jeg regner med at selskapenes eiere i all hovedsak er interessert i - så er det altså Nintendo sin strategi som vil få mest innflytelse inn mot neste generasjon.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Undrast kva for optisk medium Microsoft går for i den neste XBOXen.

 

Vonaleg 'kryp dei til korset' og omfavnar blålaser, og ikkje vel ein eigen proprietær løysning som til dømes 4 stk vanlige DVD drev.

 

"No slepp Dykk å byte plate, fordi du kan putte alle 4 platene inn i XBOXen samstundes"

 

Det blir morosamt heilt til spela blir så store at dei kjem på 5 til 8 plater :)

Lenke til kommentar

som pc eiere sverger til 360 stikkene er et godt bevis på :thumbup:

 

 

Åh herregud. Jeg tror dette må være tiårets dummeste, mest fornærmende setning. Hvorfor i alle dager skulle en PC-spiller bruke en håndkontroller, når dette utgjør en klar ufordelaktighet for vedkommede??

 

Hvorfor gidder jeg egentlig å svare på disse patetiske utsagnene...

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

tipper nok de kommer til å gå for en proprietær løsning, slik som wii u. Hvorfor betale sony royalty når man heller kan bruke en billig og minst like god proprietær disk, som i tillegg ikke kan brennes i hjemmet?

Microsoft har betalt royalties til Sony m. flere for DVD-avspilling, så hvorfor ikke gjøre det med BD også?

 

Hvis intensjonen til MS er å være selve "boksen" i stua så vil jo avspilling av BD hjelpe på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vel litt andre tider da. Det var ingen alternativer til dvd. Nå har vi jo hd dvd-teknologien, som microsoft selv har investert i, så for spill alene er blu-ray usannsynlig. Når det gjelder film så er det i hvert fall for meg åpenbart hvilken retting bransjen går i; og det er x-on-demand. Kan jo skje, men etter å se hvordan de har utviklet xbox live-platformen så tror jeg microsoft tror de kan tjene mye penger på digitalt salg;)

 

 

fant forresten denne:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_optical_disc

 

«..the Wii U will also use a unique disc format developed and supplied by Panasonic. With capacities of 25 GB (single layer), 50 GB (double layer) and 75 GB (triple layer).[15] The technology is said to be similar to that of a CH DVD [China Blue High-definition Disc] disk,..»

Endret av formkake
Lenke til kommentar

http://www.engadget.com/2012/01/10/sonys-kaz-hirai-no-playstation-4-at-e3/

 

 

It looks like you can officially put any hopes of a PlayStation 4 announcement at E3 to rest. In a roundtable with reporters at CES, Sony's Kaz Hirai responded to a question about recent comments attributed to gaming division head Andrew House by stating that "Andy is absolutely right in that we are not making any announcements at E3." As The Wall Street Journal reports, Hirai further added that he's "always said a 10-year life cycle for PS3, and there is no reason to go away from that."

 

Dersom MS annonserar ny XBOX på E3 i år, og lanserar vinteren 2012, evt våren 2013 vil dei jo i den neste generasjonen også få eit føresprang.

Lenke til kommentar

Microsoft bør gå Blue-ray.

 

og jeg håper virkelig at HDMI-kabel er inkludert i kjøp av ny konsoll.

Eg har eigen dedikert 3D blu-ray spelar, så for min eigen del er det ikkje noko 'must-have'. Men, Microsoft vil jo at XBOXen skal væra alt-i-ett boksen i huset ditt, med spel, tv og film. Så dei bør nok kanskje gå for blu-ray.

 

Uansett temmeleg likegyldig for min del, såframt dei ikkje går for ei eller anna utdatert løysning, som til dømes DVD, igjen.. :)

Lenke til kommentar

De kommer ikke til å gå for DVD, det er helt sikkert.

 

Ellers så lurer jeg på om folk virkelig har så store problemer med at Xbox bruker DVD som de sier. Hvor mange spill er det det gjelder at man må bytte disk? Og hvor mange ganger? Vi er rimelig late om vi ikke klarer å reise oss å bytte disk en gang hver åttende spilltime - er betydelig mer sentrale ting jeg håper de satser på enn det.

Lenke til kommentar

Per idag har eg ingen problem med det, og har heller ikkje delteke i hylekoret som hevdar dette er ein av årsakene til at det framleis er krig i verda.

 

Men, om 1-3 år, byrjar DVD bli rimelig utdatert, i hovudsak som medium til film sjåing. Og den begrensa plassen vil jo bli eit større problem, sjølv om utviklarar er flinke på å komprimere data.

Lenke til kommentar

En dvd koster 10 cent, det er omtrent ingen ekstra kostnad for utviklere å bruke flere dvd-er. Jeg vil faktisk si at den trege lesetiden på PS3 sin blu-rayspiller, gjør dvd-spilleren på 360 mer fordelaktig (er derfor alle PS3-spill krever installasjon).

 

Men det er klart, neste generasjon bør dette, som alt annet, oppgraderes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...