Gå til innhold

Nvidias neste generasjon kommer i Q1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen specs enda? Spørs om 680 GTX kan konkurrere med 7970 ang. pris/ytelse.

7970 er svært høyt priset fordi AMD kan prise den så høyt nå som ingen andre enkelt-gpu skjermkort kommer i nærheten. Men jeg regner med at Nvidia ikke vil tape ansikt og lansere noe dårligere så de kommer nok med bedre ytelse til omtrent samme pris. Det betyr at neste trekk må komme fra AMD i form av prisfall på 7970. Et annet og senere mottrekk fra AMD vil være en dobbelt-GPU 7990. Om Nvidias dobbelt-GPU kommer før eller etter det er usikkert, men det er nå sånn spillet mellom produsentene går.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Håper bare nVidia tvinger prisene ned, 7970 gir 580+ ytelse til 580+ pris, men for alle oss som håpet på et skikkelig fall i ytelse/pris var den vel et lite antiklimaks. Grafikkort til 5000,- er tross alt for spesielt interesserte.

 

1. Prisene for 7970 er ikke tilgjengelig og de rimeligste kortene kommer neppe over 4k.

 

2. De som fokuserer på ytelse vs. pris får dette ved å velge 7950.

 

3. 5000 kr er ikke speiselt mye penger i Norge i 2012. Dersom man ikke er interessert i grafikkytelse så er det jo ikke noe sak i det heletatt og de som er interessert får skaffe pengene eller velge noe rimeligere.

 

4. Ytelse per watt er av mye større betydning enn ytelse per krone. Dersom man ikke er villig til å betale for ytelsen er man rett og slett ikke interessert nok.

 

5. De som er interesser i grafikkytelse har grafikkort fra før og de må ikke absolutt kjøpe noe nytt dersom det ikke innfrir forventningene.

 

Det vesentlige i livet er å sitte i en komfortabel posisjon der du ikke er presset til å gjøre noe som helst krumspring før tiden eller tilbudene er riktig. Isåfall har man kun seg selv å takke og ingen andre å skylde på. Lev smartere, ikke hardere.

 

Nå spiller ikke jeg noen grafikkhorespill men jevnt over så gir mitt fabrikklokkede GTX 480 med Zalman-3000-kjøler en grei ytelse jevnt over med et akseptabelt støynivå. Selv om jeg er klar for et nytt kort når det kommer noe som innfrir mtp ytelse/watt er jeg ikke presset til å kaste meg over det første og beste. Man kjørt de fleste spill på en grei måte med et AMD 6870 til 1299,- så ingen har noe å klage over. Man er ikke nødt til å kjøpe kort til >=3k dersom man ikke er interessert i å betale premium for den marginalt bedre ytelsen. De som påstår noe annet bør klype seg i armen.

 

Det blir spennende å se hva aktørene greier å levere av ytelse på kort mellom 60 og 100W.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har jo aldri vært snakk om at Kepler skal komme ut noe særlig senere enn AMDs nye arkitektur. Det som er greia er at nVidia ga utrykk for at de skulle fòre markedet fra bånn og oppover, hvor de skulle starte med de svært strømsparende GPU`ene først, og toppmodellen senere i 2012. Altså motsatt av tidligere praksis.

Det er ingenting i artikkelen som motsier at det fortsatt blir slik, da Kepler er navnet på hele serien.

Lenke til kommentar

Håper virkelig dette kan gi oss litt priskrig. Hadde tenkt til å oppgradere til AMD 7950 eller 7870 I løpet av vinteren, men prisen på 7970 tydet ikke godt for pris/ytelse for de resterende kortene.

 

Håper ikke at Q1 betyr papirlansering 31 mars, 680 en halv måned etter og følgende produkter enda seinere.

Lenke til kommentar
Det blir spennende å se hva aktørene greier å levere av ytelse på kort mellom 60 og 100W.

Jepp, det er det segmentet jeg også sikter meg inn mot. Trenden med lav 2D/idle effekt er også interessant. Tidligere måtte man bare godta "støvsugerlyd" hele tiden dersom man hadde spill-skjermkort. Nå spinner viftene kraftig ned og når man surfer eller gjør noe annet 2D. Radeon HD 7990 skal vistnok ha ned mot 3 Watt idle og la vifta vile i ro uten overoppheting. Tester viser ganske sprikende tall på idle watt, men det blir sikkert bedre enn 6000-serien likevel. Jeg regner med Nvidia også prøver å trimme med idle effektforbruk.

 

Jeg antar at konkurrentene i klassen 60-100 watt og 900-1500 kr vil hete:

 

Radeon HD 7770

Radeon HD 7850

GeForce GTX 650

GeForce GTX 660

 

Du er ikke alene, men tipper det blir en gedigen skuff med tanke på alt skrytet om 3x ytelse/watt osv.

Jeg også. Nvidia gjør det vanskelig for seg selv når de hyper opp forventningene til de grader på forhånd. Ytelse avhenger i dag stort sett av effekt som igjen stort sett avhenger av produksjonsprosess (nm). 3x ytelseøkning fra 40 til 28 nm kan bli veldig vanskelig med mindre de øker kjernearealet og effekten voldsomt. GTX 680 skal vistnok få en kjerne som er mye mindre og lavere effekt enn GTX 580 og det henger ikke på greip med 3x høyere ytelse. Kanskje Nvidia har holdt skjult en ny og større GPU som skal havne mellom GTX 680 og 690? Eller erstatte 690?

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis den passerer 2x ytelsen ift. forrige generasjon modell for modell og tilsvarende priser så skal jeg være fornøyd. Spesielt når de kommer i versjoner med dobbel minnemengde, eller om den nye arkitekturen tillater en kombinert utnyttelse av grafikkminne og systemminne. Spesielt mtp. 3D-rendring.

Lenke til kommentar

Det vi vet om Kepler:

* Kepler skal komme "tidlig 2012", og det har blitt "bekreftet" at Kepler er i rute.

* nVidia har lovet at Kepler skal ha cirka 3 ganger DP-ytelse/watt i forhold til Fermi (første revisjon).

* Kepler er en stor arkitekturmessig forandring, som også er hovedgrunnen til ytelseforbedringene (dvs. ikke bare krymping).

 

GTX 580 har i dag cirka 90% av ytelsen til HD 7970, så det skal ikke mye til før nVidia tar tilbake ytelsetronen.

 

Det spekuleres høylytt i diverse forum om nVidia vil forlate hotclocks og doble bredden på ALU fra vec16 til vec32 (i dag kjøres vec32 over to sykler), som vil gi bedre termiske egenskaper, tillate høyere klokkehastigheter (gpu clock) og dermed bedre responstid, dette på bekostning av større ALUer.

 

Det er verdt å merke seg at nVidia snakker om DP/W-ytelse, ikke generell spillytelse. For alt vi vet kan det være at nVidia har forbedret fast-DP på et vis som gjør dette mulig, og at generell ytelse ikke blir påvirket i den grad.

 

Med fleksibel pipeline og tilgang til systemminne fra GPU er noe av det mest spennende med Kepler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker som både AMD og Nvidia har mål om å forbedre ytelsen i compute og effektiviteten i første omgang med disse nye modellene, og ikke så stort fokus på spillytelse som mange kunne ønsket seg. Det at et av dagens skjermkort er mer enn nok for 1920x1080 i dag for de fleste spill hjelper heller ikke så voldsomt, da er det nok viktigere å legge fokus på ytelse ved høyere oppløsninger og tyngre grafikklast.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...

Du er ikke alene, men tipper det blir en gedigen skuff med tanke på alt skrytet om 3x ytelse/watt osv.

Jeg også. Nvidia gjør det vanskelig for seg selv når de hyper opp forventningene til de grader på forhånd. Ytelse avhenger i dag stort sett av effekt som igjen stort sett avhenger av produksjonsprosess (nm). 3x ytelseøkning fra 40 til 28 nm kan bli veldig vanskelig med mindre de øker kjernearealet og effekten voldsomt. GTX 680 skal vistnok få en kjerne som er mye mindre og lavere effekt enn GTX 580 og det henger ikke på greip med 3x høyere ytelse. Kanskje Nvidia har holdt skjult en ny og større GPU som skal havne mellom GTX 680 og 690? Eller erstatte 690?

 

Tror ikke Nvidia kommer til å tape på for høye forventninger, snarere tvert imot. Om det forventes fantastisk ytelse fra Kepler, er det sannsynlig at folk venter heller enn å kjøpe et Southern Islands-kort. Og dersom de ikke innfrir, vil de som har venta fremdeles kunne vurdere et Nvidia-kort heller enn et fra AMD.

 

Unntaket blir de som på trass går for AMD hvis Nvidia skuffer, men de tror jeg ikke det er mange av.

 

Nå er det vel vesentlig lettere å oppnå 3x ytelse/pris enn 3x ytelse, men det er fremdeles et veldig positivt estimat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...