Gå til innhold

Få "norsk" jobb i Florida ?


Anbefalte innlegg

En ingeniør som har 500.000 i året i Norge, har sikkert noe rundt 300.000kr i året hvis man bor i USA.

Men så er leiligheter, mat mye biligere, biler med normal pris (ikke noen skutte folk fra tollvesen som her i landet), mens elektronikk er noe billigere men ikke mye.

Uansett, med de lave prisene så trenger man ikke så høy lønning som i Norge for å ha det bra.

Her i landet derimot må lønningene være høye ellers hadde mange levd meget fattig.

 

Ja poenget var at han hadde norsk lønn, og da mener jeg norsk lønn, dvs rundt 500.000 eller mer, ikke helt sikker. Tror han var ansatt igjennom et norsk selskap eller noe sånt. Som du sier er prisene mye lavere, og da kan man leve veldig bra på en slik lønn, ja bra nok til å kjøpe en ganske fin bil.

 

Nå er jo også ingeniør en jobb som krever 3-5 års utdannelse og kan passe fint inn i kategorien " unike egenskaper".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange nordmenn drar hvert år til Orlando, FL for å jobbe i Epcot, Disneyworld. Har du sett på dette? Du nevner denne norske feriekolonien på Gran Canaria, og dette blir det nærmeste jeg kommer på... Det er ikke en langvarig løsning å jobbe her selvfølgelig, men i løpet av oppholdet kan du få muligheten til å opprette kontakter i området, f.eks. gjennom Sjømannskirken og andre norske/skandinaviske foreninger.

 

Edit: Ser det har vært nevnt tidligere. Kan legge til at venninnen min som jobbet der var 22 år da hun startet og fikk forlenget oppholdet til 1,5 år totalt. Selv om lønnen er lav, så tror jeg de dekker opphold...

Endret av tmth
Lenke til kommentar

En ingeniør som har 500.000 i året i Norge, har sikkert noe rundt 300.000kr i året hvis man bor i USA.

Men så er leiligheter, mat mye biligere, biler med normal pris (ikke noen skutte folk fra tollvesen som her i landet), mens elektronikk er noe billigere men ikke mye.

Uansett, med de lave prisene så trenger man ikke så høy lønning som i Norge for å ha det bra.

Her i landet derimot må lønningene være høye ellers hadde mange levd meget fattig.

 

Ja poenget var at han hadde norsk lønn, og da mener jeg norsk lønn, dvs rundt 500.000 eller mer, ikke helt sikker. Tror han var ansatt igjennom et norsk selskap eller noe sånt. Som du sier er prisene mye lavere, og da kan man leve veldig bra på en slik lønn, ja bra nok til å kjøpe en ganske fin bil.

 

Nå er jo også ingeniør en jobb som krever 3-5 års utdannelse og kan passe fint inn i kategorien " unike egenskaper".

 

Jeg vil ikke kalle ingeniører for veldig unike da det krever kun 3 års utdannelse, og det er svært mange som har så lang utdannelse i Norge. Men det sier jo seg selv at man må ha litt utdannelse for å få noe annet enn en kassejobb.

 

Hvis man "kun" trenger f.eks ingeniørutdannelse for å så leve på "norsk ingeniør lønn" i USA, hadde det vært ganske fantastisk, man får en veldig god kjøpekraft.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilken linje din bekjente gikk, eller om han tok master, men om du går riktig linje kan du være meget ettertraktet (unik). Det er drøssevis med spesifikke ingeniørlinjer og spesialiseringer. Sier ikke at å ta en hvilketsomhelst bachelor innen ingeniørfeltet gir deg garantert jobb osv, men det er feks mange norske olje ingeniører som jobber i USA.

Lenke til kommentar

Jeg mener GJØR DET!

 

Hvorfor må folk gå rundt og være så forsiktige hele tiden? Folk planlegger jo ferier ned til minste detalj. Ikke bare selge alt du har og eier, ta første fly og legge resten bak deg?

 

"Det er ikke så lett" nei, ikke med den innstillingen. Du kan jo alltids bo på et billig motell til du finner noe selv. Men er jo alltids mulig å få jobb et sted.

 

Ville heller ansatt en energisk person med klare mål til en jobb, selv om andre kanskje hadde høyere utdannelse. Spørs jo også litt på jobben, men...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilken linje din bekjente gikk, eller om han tok master, men om du går riktig linje kan du være meget ettertraktet (unik). Det er drøssevis med spesifikke ingeniørlinjer og spesialiseringer. Sier ikke at å ta en hvilketsomhelst bachelor innen ingeniørfeltet gir deg garantert jobb osv, men det er feks mange norske olje ingeniører som jobber i USA.

 

Tror han var norsk oljeingeniør ja, men jeg kjenner han ikke, leste bare en tråd han hadde på forumet her for lenge siden.

Lenke til kommentar

En ingeniør som har 500.000 i året i Norge, har sikkert noe rundt 300.000kr i året hvis man bor i USA.

Men så er leiligheter, mat mye biligere, biler med normal pris (ikke noen skutte folk fra tollvesen som her i landet), mens elektronikk er noe billigere men ikke mye.

Uansett, med de lave prisene så trenger man ikke så høy lønning som i Norge for å ha det bra.

Her i landet derimot må lønningene være høye ellers hadde mange levd meget fattig.

 

I 2009 var gjennomsnittslønna for ein dataingeniør 61 738 dollar noke som tilsvarer ca 370 000 kroner i årslønn.

 

Sidan blandt anna skatten er forskjellig så blir det vanskelig å vurdere heilt spesifikt kor mykje betre eller dårligare denne lønna er, men om eg ikkje tar heilt feil så tilsvarer vel amerikansk skatt pluss dei nødvendige forsikringane osv sånn omtrent dette samme som norsk skatt slik at det som ein har igjen i fri kapital blir omtrent lik?

 

Fordelen med å være ingniørutdanna i norge og ta seg jobb i USA er at du ikkje er i nærheita til å ha samme studiegjelda som ein amerikaner kan ha for å få tatt høgare utdanning.

 

Kilde:

http://www.bls.gov/oco/ocos027.htm

Lenke til kommentar

Jeg mener GJØR DET!

 

Hvorfor må folk gå rundt og være så forsiktige hele tiden? Folk planlegger jo ferier ned til minste detalj. Ikke bare selge alt du har og eier, ta første fly og legge resten bak deg?

 

"Det er ikke så lett" nei, ikke med den innstillingen. Du kan jo alltids bo på et billig motell til du finner noe selv. Men er jo alltids mulig å få jobb et sted.

 

Ville heller ansatt en energisk person med klare mål til en jobb, selv om andre kanskje hadde høyere utdannelse. Spørs jo også litt på jobben, men...

 

Og da sier vi takk til deg og ønsker deg velkommen tilbake når du har forbedret kunnskapene dine rundt oppholds- og arbeidstillatelse..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Virker som det er noen som faktisk har litt peiling i denne tråden, så jeg lurer på om noen vet om Hawaii også er rammet av denne jobbkrisen som USA sliter sånn med. Hawaii er jo et dyrere sted, noe jeg fort fant ut da jeg hadde lyst å studere der. Helvete, en normal ferie koster jo 23 000kr pr person, hehe. Jeg har også så ekstremt lyst å flytte til utlandet, med et varmt klima og masse sol hvor folk snakker engelsk. Det er kanskje litt drømmetenkning, men så er det greit å finne ut om drømmen er uaktuell. Sitter med 200 000 som ikke er allverden i Norge engang, og vet ikke hvor mye jeg bør ha før jeg skulle flyttet til utlandet eller bodd og jobbet/studert der i et eller et halvt år.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke veldig stor peiling på Hawaii, men 200k tror jeg skal holde veldig bra i ett års tid. Så lenge du ikke stiller veldig store krav til boplass osv. 200k er ikke så fryktelig mye her nei, men så er ting veldig dyrt her også da. I USA koster en 12 pakning med boksbrus rundt 30 kroner. Hawaii vil jeg tro er enda billigere på flere områder. Dessuten er det fersk frukt og mat der i massevis.

 

Håper noen andre vet mer om Hawaii enn meg, for jeg har også interesse av det du spør om.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke veldig stor peiling på Hawaii, men 200k tror jeg skal holde veldig bra i ett års tid. Så lenge du ikke stiller veldig store krav til boplass osv. 200k er ikke så fryktelig mye her nei, men så er ting veldig dyrt her også da. I USA koster en 12 pakning med boksbrus rundt 30 kroner. Hawaii vil jeg tro er enda billigere på flere områder. Dessuten er det fersk frukt og mat der i massevis.

 

Håper noen andre vet mer om Hawaii enn meg, for jeg har også interesse av det du spør om.

 

Jeg kan lett bo i en helt vanlig leilighet på hawaii. Trenger ikke være spesiell utsikt eller noe luksuriøse møbler osv. Selvfølgelig må det være standard på leiligheten, men kravstor ville jeg ikke vært. Lurer på hvilke jobber som ville vært tilgjengelige der da.

 

Hadde passet fint å stikke av med viking lotto gevinsten på onsdag. Da skulle jeg flyttet med en gang :D

Lenke til kommentar

Da tror jeg du kan bo der uten noen problemer. Hvis du skal jobbe kan det fort bli litt mer utfordrende, men desto mer spennende. ;) Usikker på hvordan det er å få arbeidstillatelse der, eller om folk bare driter i det. En jeg så på TV for lenge siden som flyttet i Tobago i ett halvt år. Han tok det på sparket og fikk seg noe alright jobb på en flyplass. Kjørte MacGyver-Jeep, med machete og kokosnøtta i passasjersetet, og bodde helt greit. Biler antar jeg er superbillig der nede om du skulle gå til anskaffelse av det. De er ihvertfall billige i Nord-Amerika.

Lenke til kommentar

Virker som det er noen som faktisk har litt peiling i denne tråden, så jeg lurer på om noen vet om Hawaii også er rammet av denne jobbkrisen som USA sliter sånn med. Hawaii er jo et dyrere sted, noe jeg fort fant ut da jeg hadde lyst å studere der. Helvete, en normal ferie koster jo 23 000kr pr person, hehe. Jeg har også så ekstremt lyst å flytte til utlandet, med et varmt klima og masse sol hvor folk snakker engelsk. Det er kanskje litt drømmetenkning, men så er det greit å finne ut om drømmen er uaktuell. Sitter med 200 000 som ikke er allverden i Norge engang, og vet ikke hvor mye jeg bør ha før jeg skulle flyttet til utlandet eller bodd og jobbet/studert der i et eller et halvt år.

 

Dersom du skal oppholde deg mer enn 90 dager i USA må du ha et visum. Dette er svært vanskelig å få med mindre du er ettertraktet på arbeidsmarkedet og har en arbeidsgiver som er klar for å betale kostnadene for advokater, osv. Alternativt, kan du få studentvisum dersom du er på utveksling/studerer, eller satse på å vinne green card lottery :-) Siden du vurderer å studere der, tror jeg dette er den enkleste måten å få drømmen i oppfyllelse. Vet ikke hvor i studieløpet du er og om du er kvalifisert for støtte fra Lånekassen, men dette kan jo ha mye og si økonomisk sett.

Lenke til kommentar

Du kan også søke om utvidet turistvisum, som er et halvt år om jeg ikke tar hel feil. Jeg dro på utveksling til california med kjæreste på slep. Hun fikk uten videre problemer innvilget utvidet turistvisum, de var mest opptatt av at hun hadde nok penger til å forsørge seg selv. Du kan dog ikke jobbe under dette visumet uten videre søknader.

 

Ettersom Hawaii er en del av USA regner jeg med at det er relativt like regler der som for resten av USA. Uansett burde du sende mail til ambassaden og forhøre deg, er trolig der du får best informasjon.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg ikke veldig stor peiling på Hawaii, men 200k tror jeg skal holde veldig bra i ett års tid. Så lenge du ikke stiller veldig store krav til boplass osv. 200k er ikke så fryktelig mye her nei, men så er ting veldig dyrt her også da. I USA koster en 12 pakning med boksbrus rundt 30 kroner. Hawaii vil jeg tro er enda billigere på flere områder. Dessuten er det fersk frukt og mat der i massevis.

 

Håper noen andre vet mer om Hawaii enn meg, for jeg har også interesse av det du spør om.

 

Jeg kan lett bo i en helt vanlig leilighet på hawaii. Trenger ikke være spesiell utsikt eller noe luksuriøse møbler osv. Selvfølgelig må det være standard på leiligheten, men kravstor ville jeg ikke vært. Lurer på hvilke jobber som ville vært tilgjengelige der da.

 

Hadde passet fint å stikke av med viking lotto gevinsten på onsdag. Da skulle jeg flyttet med en gang :D

 

Tenke jeg skulle gi noen konkrete svar her. Har selv bodd 9 år i USA, i California og Hawaii. Bor du utenfor LA eller Waikiki er prisene stort sett 30 - 50% lavere enn i Oslo. Det finnes ingen lett vei til oppholdstillatelse. For norske borgere fins det 5 måter å bo i USA permanent. Disse måtene er:

 

1. Familiegjenforening. Du har nær familie i USA som søker om familiegjenforening for deg. Familiemedlemmer kan være foreldre, barn over 21 år, ektefelle eller søsken.

2. Opphold via arbeidsgiver. Du har minst en bachelorgrad innen et spesialist yrke med stor etterspørsel i USA, og et stående jobbtilbud.

Arbeidsgiver må søke for deg, og visse til at han ikke klarer å finne amerikanere med tilsvarende kvalifikasjoner.

3. Du kan søke om Diversity Visa. Dette er noe alle kan søke om, gratis. Det gis ut 50.000 årlig med ca 13 millioner søkere. Det e helt vilkårlig hvem som får dem, og derfor heter det på folkemune Green Card lotteriet. Sjansen for å vinne er for nordmenn ca.1% årlig.

4. Du er investor med minimum $1 million dollar å investere i en ny bedrift i USA. Har du i løpet av to år ansatt minst 10 amerikanere kan du få permanent oppholdstillatelse.

5. Du er et akademisk geni (phd eller doktorgrad innen visse fagfelt), internasjonalt anerkjent atlet/artist/skuespiller/kunstner. Du kan da søke om visum for "people with extraordinary abilities" og få permanent oppholdstillatelse.

 

En høyst uvanlig måte å få permanent oppholdstillatelse på er at en senator eller et kongressmedlem sponser en ny lov som gir skkurat DEG permanent opphold. Dette vil si helt spesielle omstendigheter.

 

Asyl er en siste måte å få opphold på, men er umulig for norske borgere.

 

Ønsker du å jobbe i USA midlertidig i inntil et år, kan en arbeidsgiver søke om er H2b visum for deg. Følgende regler gjelder for disse:

1. Du har relevant erfaring.

2. Jobben er sesongbasert, og varer ikke lenger en ett år.

3. Du har språkkunnsksper som arbeidsgiver er avhengig av, eller, arbeidsplassen er i et tynt befolket område av USA hvor arbeidsgiver sliter med å finne arbeidskraft.

 

En annen måte å jobbe i USA på midlertidig er hvis du er student på universitetsnivå. Du kan da jobbe inntil 20 timer i uka på skolen. Får du en grad fra et amerikansk universitet kan du dessuten jobbe inntil ett år etter endt studium utenfor skolen.

Endret av expatjens
Lenke til kommentar

snip.

 

Tusen takk for et veldig bra forklart svar. Jeg har slekt i USA, men ikke familie som du nevner, dessuten bor de ikke i Hawaii. Ser det virkelig ikke er enkelt å få permanent oppholdstillatelse i USA, noe som både er synd for meg, men også forståelig. Jeg er 1,5 med læretid unna å få Automatikerfagbrev (3år skole og 1,5år læretid i utdanning), men er usikker på om det vil si bachelorgrad. Dessuten er jeg usikker på om det er det jeg vil fortsette med i fremtiden.

 

Når det kommer til å studere i USA og jobbe ved siden av studiene så høres det mest realistisk ut for meg. Jeg har derimot ikke anelse om hva jeg skulle studert, for det sliter jeg med å finne ut av her i Norge også.

 

Men igjen, takk for en flott forklaring.

Lenke til kommentar

. Jeg er 1,5 med læretid unna å få Automatikerfagbrev (3år skole og 1,5år læretid i utdanning), men er usikker på om det vil si bachelorgrad.

Du har dessverre ikke bachelorgrad da. Bachelorgrad er noe en oppnår på høyskole/universitet etter et gitt antall studiepoeng, med relevante fag.

 

Vel, det var det jeg trodde, men flott at du bekreftet det.

Lenke til kommentar

Du skal ikke kimse så lett av jobben i Epcot i Disney. Hvis du får jobb i restauranten der blir du etterhvert servitør og tjener rundt 300-400 dollar dagen i tips, så det er ikke bare 8 dollar i timen. Ja, det er midlertidig (1 år), men da har du hvertfall fått foten i døren. Det er en håndfull som jobber der fast, men det er fordi de har giftet seg til greencard (alle av kjærlighet, da). Du vet aldri, kanskje du treffer en amerikaner verdt å bli for også ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for utfyllende svar folkens, og stor takk til deg expatjens med nyttig info !

Det har fått meg til å tenke litt på jeg skal gjøre fremover.

Bo i USA på permament basis er ikke et must. Jeg kunne godt tenkt meg å ta en utdannelse/fagbrev i noe som gjør med kvalifisert til å jobbe offshore/på nordsjøen. Når jeg da har noen uker fri, så kan jeg like greit leie en leilighet/villa der jeg ønsker (florida, ca, hawaii og hele verden generelt), og drar til Norge igjen når jobben kaller inn. Det er jo et visum som gjør at man kan være i USA 6mnd med utvidet turistvisum.

Har ingen behov for å ha noe fast addresse med familie i Norge egentlig, så det hadde passet bra ;)

Ser ut som det er beste løsningen for min del, finnes vel ikke noe bedre enn å kunne bo hvor man vil i verden når man har fri fra jobben + bra norsk lønn ?

 

Du skal ikke kimse så lett av jobben i Epcot i Disney. Hvis du får jobb i restauranten der blir du etterhvert servitør og tjener rundt 300-400 dollar dagen i tips, så det er ikke bare 8 dollar i timen. Ja, det er midlertidig (1 år), men da har du hvertfall fått foten i døren. Det er en håndfull som jobber der fast, men det er fordi de har giftet seg til greencard (alle av kjærlighet, da). Du vet aldri, kanskje du treffer en amerikaner verdt å bli for også ;)

Ikke dum idee det heller, å treffe den rete kan være der også ;)

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...