Gå til innhold

Få "norsk" jobb i Florida ?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver å tenker på hva jeg skal gjøre fremover i livet, nå som nytt år er på vei. Er 21år uten noe høyere utdanning, og jobber på et lager hver dag.

Det er helt greit, men kanskje litt kjedelig i lengden og "dårlig betalt" iforhold til mange andre yrker. Men vil heller det enn å jobbe på et annet sted man ikke trives bare fordi det er bedre betalt.

Har sett litt på studietilbud rundt på skoler, men sånn innerst inne så finner jeg ingen av de noe "spennende". Har allerede prøvd noen av de som jeg trodde var de rette og sett at de ikke var noe for meg likevel, hvis jeg måtte velge noe til neste år så måtte det bli noe som jeg ikke helt ville velge.

Det verste er man er nødt til å bli værende I Norge for jeg er ganske lei av å bo her. Derfor ser jeg på andre alternativer. Mitt ønske er å bo i f.eks. Florida, ser ikke for meg å jobbe resten av livet her i Norge og leve et mainstream liv med barn og stasjonsvogn.

 

Så til temaet. Hvordan er mulighetene med jobb i Florida? Hvor kan man skaffe kontakter? Helst der andre nordmenn/skandinavere også har jobber, på den måten tror jeg ville følt meg mer komfortabel når det er andre der som snakker samme språk. F.eks. et ferieparadis/hotell der norske folk er ansatt, og andre fra skandinavia kommer der på ferie. Dette var noe jeg fikk se i Gran Canaria, et stort norsk luksus senter der mange skandinavere har sine egne leiligheter og kommer der på ferie. Men det som var minus var at han norske som tok oss rundt og visste hvordan det var der, prøvde å selge oss en leilighet på slutten for en stor sum penger, og leve av det må være en slitsom jobb.

Eller jobbe i et shipping firma der man tar imot sendinger fra Norge, eller presentere produkter fra Norge i Florida, eller eksportere ting til Norge, o.l.

Uten utdanning så tenker jeg det blir sånn at jeg blir tvunget til å jobbe på en fastfood restaurang 12-14 timer daglig for å ha råd til å overleve hvis jeg kommer der blakk og uforberedt, er ikke det jeg har i planen.

Hadde mer tenkt på å jobbe noen år til i Norge og spare opp penger til en feit bil, en OK leilighet der det ikke er kriminelle ganger rundt, og en fast jobb som står der og venter på meg som jeg trives med. Noen tips/tankegang rundt dette? Flere som tenker det samme ? :)

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, forutsatt at jeg hadde fått denne jobben jeg ønsker som jeg trives med, og greit betalt.

Så hadde det vel blitt nogenlunde det samme som i Norge, men en annen verden på fritiden, helt annet klima som passer mitt behov, og sjanse til å oppleve masse mer som jeg ønsker. Føler man går glipp av altfor mye når man bor her. Jeg tror jeg ville blitt mer fornøyd med livet hvis jeg kunne bo der jeg ville. Er så lei av Norge og har lyst å starte alt på nytt.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Det er vel veldig vanskelig å få visum til å jobbe i USA hvis jeg ikke tar helt feil. Så det kommer nok til å ende med tanken.

 

Sikkert like så greit! Du bor i et herlig land! Kanskje du bare må utforske andre deler av Norge? :)

Tenker det blir enklere å få visum når jeg kan dokumentere at jeg har en jobb som står der og venter, som jeg skaffer på forhånd. Norge er et bra land når det går på oppvekst, muligheter, trygghet, og spessielt jobbmarkedet, men å leve her ti daglig blir for kjedelig for min del. Er mange andre som synes det også som jeg kjenner/jobber med, ikke bare jeg, så er ikke jeg som er unormal ser det ut som :) Jeg er ikke interessert i å utforske andre deler av Norge, jeg har sett det jeg trenger å se...

 

Hvorfor ikke studere i et annet land? Bare fordi det er bedre betalt betyr det ikke at du ikke trives. Slike scenario som dette argumenterer for en høyere utdanning da du lett kan få jobb og penger til hva du ønsker å gjøre :)

Mener du det blir lettere å flytte til USA hvis jeg tar en utdannelse der eller i annet land?

Det er ikke mye penger og bo i Norge jeg er ute etter, men bo et annet sted og ha greit betalt til å dekke leilighet, andre små rusk og en bra bil. Noe av dette tenkte jeg å spare opp til før jeg eventuelt skulle flytte for å få en bra start ...

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Tenker det blir enklere å få visum når jeg kan dokumentere at jeg har en jobb som står der og venter, som jeg skaffer på forhånd.

På en måte rett det du sier, men det er begrenset til noen utvalgte yrker, f.eks. arkitekt, lege ol., og hvis jobben ikke er innenfor det så må arbeidsgiver søke, hvor de må si hvorfor de akkurat må ha deg osv. En veldig vanskelig prosess. Så med deg uten noe høyere utdanning så er det veldig vanskelig. (Ikke for å være negativ, heller realist)

Lenke til kommentar

Det er for tiden meget høy arbeidsledighet i USA, og det er mange om beinet i jobbmarkedet. For at en amerikansk bedrift, eller en arbeidsplass lokalisert i USA, skal ansette deg må du ha noen meget unike ferdigheter du kan tillby. Noe som de ikke kan finne på to dager ved å legge ut en annonse på craigslist (amerikansk Finn.no).

 

Det er både tidkrevende og usikkert å ansette en person som etter ansettelse må søke om Visum. Arbeidserfaring på lager er deverre ikke nok. Selv folk meg god utannelse kan slite med dette.

 

Finn noe du syntes ser interessant ut, start en bachelor/master i USA, eller ta utveksling dit et år. Jeg mener det er viktig at du får en smakebit av hva du går til før du går all inn og flytter dit. Har selv bodd et halvt år i california. Selv om det var et helt fantastisk halvår er ikke gresset alltid grønnere på den andre siden. Arbeidslivet i USA er beinhardt, man jobber generellt lengere dager og har kortere ferier enn i Norge. Å dra til USA uten spesielle ettertraktede ferdigheter kan nok bi meget problematisk.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Tenker det blir enklere å få visum når jeg kan dokumentere at jeg har en jobb som står der og venter, som jeg skaffer på forhånd.

På en måte rett det du sier, men det er begrenset til noen utvalgte yrker, f.eks. arkitekt, lege ol., og hvis jobben ikke er innenfor det så må arbeidsgiver søke, hvor de må si hvorfor de akkurat må ha deg osv. En veldig vanskelig prosess. Så med deg uten noe høyere utdanning så er det veldig vanskelig. (Ikke for å være negativ, heller realist)

 

Det er for tiden meget høy arbeidsledighet i USA, og det er mange om beinet i jobbmarkedet. For at en amerikansk bedrift, eller en arbeidsplass lokalisert i USA, skal ansette deg må du ha noen meget unike ferdigheter du kan tillby. Noe som de ikke kan finne på to dager ved å legge ut en annonse på craigslist (amerikansk Finn.no).

 

Det er både tidkrevende og usikkert å ansette en person som etter ansettelse må søke om Visum. Arbeidserfaring på lager er deverre ikke nok. Selv folk meg god utannelse kan slite med dette.

 

Finn noe du syntes ser interessant ut, start en bachelor/master i USA, eller ta utveksling dit et år. Jeg mener det er viktig at du får en smakebit av hva du går til før du går all inn og flytter dit. Har selv bodd et halvt år i california. Selv om det var et helt fantastisk halvår er ikke gresset alltid grønnere på den andre siden. Arbeidslivet i USA er beinhardt, man jobber generellt lengere dager og har kortere ferier enn i Norge. Å dra til USA uten spesielle ettertraktede ferdigheter kan nok bi meget problematisk.

Ganske enig med dere to at det er vanskelig for meg å skaffe jobb der sånn uten videre. Derfor ser jeg på litt andre muligheter, altså f.eks sånne bedrifter som tar inn folk fra Norge/skandinavia som krever at man må kunne kommunisere i disse språkene. Da er jo alltid sjansen større å få slik jobb når nesten ingen amerikanere kan ta den jobben, pluss at det sikkert er begrenset hvor mange som gidder/kan forlate alt de har i skandinavia for å så starte nytt liv i USA.

Jeg tror det er noe håp der ute, at noen som trenger noen sånn som meg, er jo bare det å finne det. Jeg kunne nok fått meg jobb på den lille øya i Gran canaria på det norske senteret, så burde være samme mulighet i så stor stat i usa... Har tenkt å ta ferie iløpet av året til Florida for å se/utforske, men det skal vel mye til for at jeg ikke skal like meg der tror jeg da :)

Hvis det så at jeg finner drømmejobben men må ta en spesifik utdannelse først, så hadde det vært aktuelt sålenge det er interessant.

Endret av Iceman22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

f.eks sånne bedrifter som tar inn folk fra Norge/skandinavia som krever at man må kunne kommunisere i disse språkene.

Spørsmålet er vel om det finnes så mange slike bedrifter der borte. Det tviler jeg nemlig sterkt på.

 

USA er et land med mye fattigdom, høy arbeidsledighet, lave lønninger, og det er som sagt ikke nødvendigvis så lett å skaffe visum. Hva med et sted i europa istedenfor? Du har jo nevnt at du sikkert kunne skaffet deg jobb på gran canaria om du ville det?

Lenke til kommentar

f.eks sånne bedrifter som tar inn folk fra Norge/skandinavia som krever at man må kunne kommunisere i disse språkene.

Spørsmålet er vel om det finnes så mange slike bedrifter der borte. Det tviler jeg nemlig sterkt på.

 

USA er et land med mye fattigdom, høy arbeidsledighet, lave lønninger, og det er som sagt ikke nødvendigvis så lett å skaffe visum. Hva med et sted i europa istedenfor? Du har jo nevnt at du sikkert kunne skaffet deg jobb på gran canaria om du ville det?

De finnes sikkert noen få, men vanskelig å finne alene. Jeg tror man burde klare å få visum hvis man har dokumentert at man har fast jobb skaffet. Andre land i Europa ser jeg bare som feriested, ikke noe sted å kunne bo i. Har vært i de mest kjente landene og har opplevd positive/negative ting, men kunne aldri tenkt meg å bo der for alltid, 2-3 uker max er som regel nok. I tillegg så er Amerikansk et språk man delvis allerede kan, mens i Europa må jo man starte helt fra scratch igjen! Amerikansk er også etter min menning det språket som er fint å høre på og enkelt å lære. Engelsk aksent derimot i storbritania, liker jeg ikke i det helle tatt, en grunn til at jeg aldri ville bodd der :p

Gran canaria blir for "lite", på en måte litt isolert fra verden, men perfekt som et feristed. Mens i Florida så er det så mye å finne på, pluss at det bare er noen timer med bil/fly for å utforske andre delstater.

Har sett på noen ledige jobber som er åpent for alle i Florida, og fant en jobb på et lager på et hotell, der jobben går utpå cirka det samme som jeg holder på med nå, men da kan jeg tenke meg at lønna er under 100kr/timen, som blir litt vanskelig å klare seg på selvom alt er billigere der. Det blir ikke helt aktuelt, med mindre man har en samboer som man kan dele regningene med.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Tenker vi sier under 50kr/timen for lagerjobb i statene, jeg. Arbeidsmarkedet i statene er føkka for tiden, SÆRLIG for folk uten utdannelse. Arbeidsvilkårene er også noen hakk verre enn her i norge, gitt. Det er nok ikke akkurat noen enkel framtid som uutdannet ungdom i USA, særlig ikke når man ikke har kontakter der og må etablere seg helt fra starten av.

 

Det er stor forskjell på å feriere et sted og å faktisk bo der. Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden. Hvor i norge bor du da? Hva med å bare flytte til en ny by her i landet, og å starte på nytt der?

Lenke til kommentar

Som det blir nevnt over er det ikke alltid nok å ha fått tillbud om jobb. Det må vanligvis være en spesiell ferdighet/egenskap bare du kan tillby som avgjør at du får visumet. Amerikanske myndigheter vil jo helst ha amerikanere i jobb først. Det er selvfølgelig en mulighet å få godkjent et visum på tross av dette også, jeg er ingen ekspert så du burde for eksempel sende en mail til den amerikanske ambassaden og forhøre deg.

 

Poenget er at arbeidsgiveren som utlyser for eksempel denne lagerjobb stillingen, og andre, trolig heller velger en amerikaner for jobben. De kan trolig starte på dagen, kan språket 100%, og de har et social security number (fødselsnummer), med andre ord en mulighet for arbeidsgiver å sjekke kredittvurdering og eventuelle tidligere straffedommer. Å ansette deg til denne stillingen slik det står nå hadde vært mer bry enn fordelene ved at du har mye erfaring desverre, slik jeg vurderer situasjonen.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Å skaffe seg arbeidstillatelse i USA er en skikkelig jobb i seg selv. Du kan entre green card lotterier, med en minimal sjanse for å vinne. Eller du kan finne en norsk bedrift som befinner seg i USA, og trenger noen der borte, noe som også er - mildt sagt - vanskelig. Det tror jeg det er din beste mulighet uten noen ekstra utdanning. Da kan du få arbeids og oppholdtillatelse via dem. Hva jeg ville gjort er finne noe jeg interesserer meg for, spare opp penger og dra over å studere. Jobbe livskiten av deg med studiene, og hvis du vil bli boende i ettertid så kontakter du en immigration attorney, og møter den personen ansikt til ansikt, mens du befinner deg stateside. Og ser hva han/hun kan gjøre for deg. Ting ordner seg om du vil det nok, og jobber knallhardt for det. Hvis du skulle ombestemme deg kan du bare dra hjem igjen. Bil er forøvrig mye billigere i USA, så der har du en positiv side ved Amerika. Skjønner godt at du ikke vil leve et typisk A4 liv i Norge. Det vil ikke jeg heller. Og synes det er tøft med folk som gjør noe med det.

 

Angående leiligheter i USA kan du sjekke ut Oakwood.

 

 

De sier hvis du har noen spesielle egenskaper som ingen andre i USA kan oppfylle, så vil en eventuell arbeidsgiver ordne arbeids og oppholdtillatelse til deg. Men hvis de kan finne noen i USA som kan gjøre samme jobben, vil en Amerikansk arbeidsgiver (selvsagt) heller ofte foretrekke å gi jobben til en US statsborger. Derfor er det ekstremt vanskelig å få en jobb der uten en spesiell utdannelse eller kontakter. Umulig er det ikke, men anbefaler at du retter fokus mot en utdannelse.

 

 

Håper innlegget ga mening. For trøtt til å lese igjennom.

Lenke til kommentar

Disneyland har nokre jobber i den delen der dei viser fram verdens land. Jobben er då å stå i fake bunad laga av polyester og snakke med turister om norge.

 

Kva lønn og arbeidsforhold denne jobben har veit eg ikkje så mykje om, men dersom du ser norsk ut og snakker norsk så har du kvalifikasjoner som ikkje andre amerikanere har.

Lenke til kommentar

Å skaffe seg arbeidstillatelse i USA er en skikkelig jobb i seg selv. Du kan entre green card lotterier, med en minimal sjanse for å vinne. Eller du kan finne en norsk bedrift som befinner seg i USA, og trenger noen der borte, noe som også er - mildt sagt - vanskelig. Det tror jeg det er din beste mulighet uten noen ekstra utdanning. Da kan du få arbeids og oppholdtillatelse via dem. Hva jeg ville gjort er finne noe jeg interesserer meg for, spare opp penger og dra over å studere. Jobbe livskiten av deg med studiene, og hvis du vil bli boende i ettertid så kontakter du en immigration attorney, og møter den personen ansikt til ansikt, mens du befinner deg stateside. Og ser hva han/hun kan gjøre for deg. Ting ordner seg om du vil det nok, og jobber knallhardt for det. Hvis du skulle ombestemme deg kan du bare dra hjem igjen. Bil er forøvrig mye billigere i USA, så der har du en positiv side ved Amerika. Skjønner godt at du ikke vil leve et typisk A4 liv i Norge. Det vil ikke jeg heller. Og synes det er tøft med folk som gjør noe med det.

 

Angående leiligheter i USA kan du sjekke ut Oakwood.

 

 

De sier hvis du har noen spesielle egenskaper som ingen andre i USA kan oppfylle, så vil en eventuell arbeidsgiver ordne arbeids og oppholdtillatelse til deg. Men hvis de kan finne noen i USA som kan gjøre samme jobben, vil en Amerikansk arbeidsgiver (selvsagt) heller ofte foretrekke å gi jobben til en US statsborger. Derfor er det ekstremt vanskelig å få en jobb der uten en spesiell utdannelse eller kontakter. Umulig er det ikke, men anbefaler at du retter fokus mot en utdannelse.

 

 

Håper innlegget ga mening. For trøtt til å lese igjennom.

Mye bra informasjon her ja..

Før jeg lagde den tråden her så visste jeg at det ikke er noe vits å ta noen enkle jobber og konkurrere mot etniske amerikanere, siden det er så dårlig arbeidsmarked for tiden. Hadde dog håpet på det var flere norske bedrifter som trenger arbeidskraft i USA.. men som du sier så er det vanskelig, kanskje man må dra ditt å oppsøke dem selv... Et annet alternativ kunne kanskje vært å jobbe offshore eller cruiseskip en måned eller to, og bo i USA når man har fri. :hmm:

Ellers så blir siste utvei å ta en skikkelig utdannelse, men som sagt så finner jeg ikke noe spessielt jeg kunne tenkt å studere som jeg virkelig vil ! :no:

Mulig interessen for å studere vokser seg opp med årene forhåpentligvis... =P

 

Disneyland har nokre jobber i den delen der dei viser fram verdens land. Jobben er då å stå i fake bunad laga av polyester og snakke med turister om norge.

 

Kva lønn og arbeidsforhold denne jobben har veit eg ikkje så mykje om, men dersom du ser norsk ut og snakker norsk så har du kvalifikasjoner som ikkje andre amerikanere har.

For meg virker det som det er en ungdomsjobb for de som vil være der par mnd, men ikke noe fast jobb man vil jobbe i flere år. For et par år siden var lønna ca 8 dollar/timen, og den har neppe steget så mye mer siden da..

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er lett å skaffe seg en jobb i USA som er bra betalt(dvs vanlig norsk lønn++). Dog er det nok ikke umulig, hadde en tråd her for en stund siden med en forumbruker som jobbet som ingeniør i USA, mener(er ikke helt sikker) han hadde en vanlig norsk lønn for en ok utdannelse.

 

Hørtes ut som han hadde det ganske bra ihvertfall, en av bilene han kjøpte var en Bentley. Er det like bra som det høres ut som, kunne jeg gjerne ha tenkt meg å finne en slik jobb selv :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

En ingeniør som har 500.000 i året i Norge, har sikkert noe rundt 300.000kr i året hvis man bor i USA.

Men så er leiligheter, mat mye biligere, biler med normal pris (ikke noen skutte folk fra tollvesen som her i landet), mens elektronikk er noe billigere men ikke mye.

Uansett, med de lave prisene så trenger man ikke så høy lønning som i Norge for å ha det bra.

Her i landet derimot må lønningene være høye ellers hadde mange levd meget fattig.

Lenke til kommentar

En ingeniør som har 500.000 i året i Norge, har sikkert noe rundt 300.000kr i året hvis man bor i USA.

Men så er leiligheter, mat mye biligere, biler med normal pris (ikke noen skutte folk fra tollvesen som her i landet), mens elektronikk er noe billigere men ikke mye.

Uansett, med de lave prisene så trenger man ikke så høy lønning som i Norge for å ha det bra.

Her i landet derimot må lønningene være høye ellers hadde mange levd meget fattig.

 

Ja poenget var at han hadde norsk lønn, og da mener jeg norsk lønn, dvs rundt 500.000 eller mer, ikke helt sikker. Tror han var ansatt igjennom et norsk selskap eller noe sånt. Som du sier er prisene mye lavere, og da kan man leve veldig bra på en slik lønn, ja bra nok til å kjøpe en ganske fin bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...