Gå til innhold

Hold avstand, for helvete!


Poppmunn

Anbefalte innlegg

Ja, du kjører jevnt, ja. For andre blir det desto mer kø og MER clutch og gass med rykk og napp. Tenk om alle kjørte med 30 meter avstand i rushtrafikken!

 

Om jeg kjører jevnt eller ikke spiller ingen rolle for spørsmålet mitt. Jeg ønsker bare å få vite hvilke tanker du har gjort deg for å komme frem til den konklusjonen.

 

Jeg tror du må prøve å forklare meg en gang til hvordan dette henger sammen, for jeg ser hva du egentlig mener ut fra dette svaret ditt. Kan du forklare meg dette slik at jeg skjønner hva du mener?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(...) Men enda verre er de som holder lange luker til bilen foran ved kø bare for å jevne ut sin egen kjøring. Da blir det kø da....

 

Kan du utdype litt hvorfor det blir mer kø når man kjører jevnt, i forhold til når man kjører som en kenguru?

 

Ja, du kjører jevnt, ja. For andre blir det desto mer kø og MER clutch og gass med rykk og napp. Tenk om alle kjørte med 30 meter avstand i rushtrafikken!

 

Hvordan kan det bli mer clutching hvis alle hadde kjørt jevnt`??? Clutching blir det når alle bilene skal flytte seg rykkvis hvor eneste millimeter fremgang i bilkøen.. De som kjører jevnt på krypgear er faktisk de som kjører riktig.

 

Du kjører vel ikke riktig når du ikke følger på trafikken. Da skaper du lenger kø bak deg. Det blir alltid rykk og napp når det er rundkjøringer og kryss. Det er det som er problemet med kø, hvorfor skal noen egoister gjøre det enda verre?

Lenke til kommentar

Når jeg får rævkjørere bak meg så pleier jeg først å blinke et par ganger med bremselysene samtidig som jeg holder hånden opp til speilen. Mange tar hintet da.

 

Hvis ikke dette hjelper pleier jeg å legge meg litt ut til høyre i veibanen og gi et blink til høyre, som da signaliserer at jeg vil ha bilen bak forbi.

 

Noen tar hintet, andre blir provosert, bruker lyshorn og legger seg nærmere.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer et annet tiltak.

Tenkte å montere et kamera i bakvinduet, som vises klart og tydelig. Om kameraet virker eller ei er ikke så viktig, men hensikten er å få rævkjørerne til å trekke seg litt bort.

Kunne gjerne ha festet et klistremerke bak som informerte om at jeg filmet, tilsvarende det vaktselskapene fester på dører og vinduer for å forebygge innbrudd.

 

Kom på enda en briljant ide.

Hva med en sensor som skulle fungere tilsvarende ryggesensorer som kontinuelig målte avstand til bil bak og viste på et lite display i bakruten. Hvis avstanden er mindre enn 3 sekunder kunne det blinke et rødt lys i bakruten.

Finnes det noen slike duppedingser...og er det lovlig?

Endret av Bond007
Lenke til kommentar

Kjenner en fyr som tailgater noe helt forferdelig. Jeg er regelrett redd når jeg er nødt til å sitte på med ham. Man er ikke særlig høy i hatten når man sitter på med ham, og man ligger i 70 på vinterføre bare et par meter bak en bil. Og problemet er at han ikke forstår det selv. Er nok bare et spørsmål om tid før han smeller rett inn i en bil. Kanskje han skjønner det da.

Lenke til kommentar

(...) Men enda verre er de som holder lange luker til bilen foran ved kø bare for å jevne ut sin egen kjøring. Da blir det kø da....

 

Kan du utdype litt hvorfor det blir mer kø når man kjører jevnt, i forhold til når man kjører som en kenguru?

 

Ja, du kjører jevnt, ja. For andre blir det desto mer kø og MER clutch og gass med rykk og napp. Tenk om alle kjørte med 30 meter avstand i rushtrafikken!

 

Hvordan kan det bli mer clutching hvis alle hadde kjørt jevnt`??? Clutching blir det når alle bilene skal flytte seg rykkvis hvor eneste millimeter fremgang i bilkøen.. De som kjører jevnt på krypgear er faktisk de som kjører riktig.

 

Du kjører vel ikke riktig når du ikke følger på trafikken. Da skaper du lenger kø bak deg. Det blir alltid rykk og napp når det er rundkjøringer og kryss. Det er det som er problemet med kø, hvorfor skal noen egoister gjøre det enda verre?

 

Følger ikke trafikken? Hva er det du babler om? Kjører da vitterlig etter køen da.. Og bilene bak kan også følge etter meg.. og bilen der igjen.. og felles for dem er at de føler at de forflytter seg.. Krypkjøring betyr ikke at du ligger en halv kilometer unna køen.. men noen billengde.. Grunnen til at køene dannes er jo fordi at den ene gokkolaien etter den andre ikke kan planlegge kjøringen sin og samkjøre med innkjøringsramper og lignende.. og clutcher som en tulling for gud og enhvermandsen istedet for å kjøre jevnt, i glidelås og i samhold med medtraffikanter,,

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg skal ærlig innrømme at jeg til tider ligger for nærme, først og fremst fordi det noen ganger går ekstremt krøkkete. Folk som ikke holder jevn hastighet f eks, og jeg holder jevn, så prøver jeg å la være bruke bremsene(særlig hvis trafikk bak), og da kommer man ofte litt for nærme. Ellers gjør jeg det også for å gi et lite hint om at jeg skal forbi hvis det går veldig sakte og forankjørende ikke slipper forbi. Sjåførene som kjører snegle i svinger, men full pupp på strekkene er den verste sorten. Da lar jeg meg lett irritere.

 

Når jeg selv får folk nærme ræva, gir jeg et kjapt blink til høyre og plasserer meg således også så langt til høyre som mulig hvis det er litt smale landeveier. Det hender også noen drittsekker ligger og snufser på støtfangern min og nekter å kjøre forbi. Her prøver jeg å holde roen og heller lar han ligge og trøkke, eller jeg finner en busslomme. Sistnevnte råtasser er, etter min erfaring, heldigvis en sjeldenhet, iallefall her i distriktet.

 

tomkjetil:

Jeg håper denne illustrasjonen forteller deg litt om hvor viktig jevn hastighet, framfor "rykk og napp", egentlig er. Selv om budskapet i bildet er en bråbrems, vil utfallet være det samme.

pOIyr.png

Endret av Bearar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jævlig bra! Skulle nesten ha testa det ut med den gamle softgunnen min, men da blir vel jeg anmeldt for drapstrusler. Jaja, mange bra tips her ihvertfall. Er veldig fristende å sette ett eller annet merke bak på bilen.

 

Er forresten enig i at det er veldig irriterende med folk som kjører utrolig ujevnt. Lå bak en fyr som var oppe i 100 på rettstrekkene og nede i 60 så fort det var en bakke eller sving, og dette var på sommerføre. Tullingen ga selvsagt på da jeg endelig fikk mulighet til å kjøre forbi.

Lenke til kommentar

Hvordan slipper man folk forbi i trafikken med bil, egentlig? På 50cc ATVen min kommer folk som regel forbi ganske enkelt, ofte også selv om det kommer biler i mot. Hvis jeg har f.eks et vogntog bak meg eller hvis veien er smal pleier jeg å kjøre inn til siden ved avkjørsler, busstopper og så videre.

 

Er det bare å kjøre inn til siden med bil også?

Lenke til kommentar

Hvordan slipper man folk forbi i trafikken med bil, egentlig?

Man trør bremsepedalen hardt inn så man låser alle fire hjulene + reservehjulet(for de som har det) og blinker til høyre samtidig.

 

Enten det eller så legger man seg ut til siden, blinker og senker hastigheten når bilen bak begynner forbikjøringen. Funker også å kjøre ut på en busslomme eller lignende. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tips! Hvis jævelen ligger for nær deg, brems rolig ned og irriter vedkommede med å kjøre dritsakte så lenge du kan... for så å sette opp farten og lage avstand.. Kommer den tilbake, er det bare å repetere til hintet er tatt.. fungerer utmerket!!!

Ja ingenting er bedre enn å straffe folk som lovlig irriterer med å ulovlig irritere dem... det MÅ jo ende godt.

Lenke til kommentar

Hvordan slipper man folk forbi i trafikken med bil, egentlig? På 50cc ATVen min kommer folk som regel forbi ganske enkelt, ofte også selv om det kommer biler i mot.

Det er vel heller hva man IKKE gjør for å slippe folk gjennom.

Det ligger litt i psyken til de fleste at de føler seg tryggere til å holde farten oppe med lange åpne strekninger, for så å slakke av når sikten stagnerer.

Altfor mange speeder skikkelig opp disse strekningene for så å slakke noe voldsomt av etterpå, som gjør det umulig å komme forbi dem

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg pleier å legge venstrefoten på bremsen akkurat nok til at bremselysene kommer på men uten at farten reduseres. Gjorde det f.eks tidligere i høst når jeg fikk en, surprise, surprise, Audi SUV en halvmeter fra skiltet. Jeg hadde da nålen på 70 i en 60sone som erfaringsmessig vil si ca. 64-65km/t. Kjørte i samme fart med bremselyset konstant på i flere hundre meter før jeg skulle ta av til venstre. Hjalp strengt tatt lite. Fyren kom bare nærmere og nærmere og ble etterhvert i overkant ivrig med fjernlysene.

 

Begriper rett og slett ikke at de tør. Hadde jeg ikke vært så glad i bilen min hadde jeg ikke nølt med å smelle inn bremsen og fått en ny bil på hans regning.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Begriper rett og slett ikke at de tør. Hadde jeg ikke vært så glad i bilen min hadde jeg ikke nølt med å smelle inn bremsen og fått en ny bil på hans regning.

 

Tja, med mindre du kunne sannsynliggjøre at du måtte bråbremse for å unngå å treffe noe hadde det nok blitt delt skyld, så helt gratis hadde det nok ikke blitt....

 

OT: Livet er for kort til å irritere seg over slike ting, kjør inn til siden og slipp de forbi. - og det gjelder SELVSAGT også selv om du kjører i 100 i 80-sona, eller det ligger trafikk foran deg.....

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...