Gå til innhold

Hold avstand, for helvete!


Poppmunn

Anbefalte innlegg

Kan du utdype litt hvorfor det blir mer kø når man kjører jevnt, i forhold til når man kjører som en kenguru?

 

Ja, du kjører jevnt, ja. For andre blir det desto mer kø og MER clutch og gass med rykk og napp. Tenk om alle kjørte med 30 meter avstand i rushtrafikken!

 

Ja tenk. Da hadde det faktisk gått smidigere og alle hadde kommet hjem. "Enkel" kaosforskning, som også kan sees på store folkemengder som blir presset igjennom trange sluser. Blir litt som fletting, der en da må senke farten, men allikevel vil snittet av bilene komme hurtigere frem. Helt til en eller annen ødelegger rytmen, sannsynlighvis deg, gjør at det blir rykk og napp istedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Kjørte på autobahn i tyskland i år og så 3 krasj

Første krasjen var en lastebil som hadde kjørt av veien , andre krasjen var en bil som hadde kjørt under lastebilen. En cabriolet bmw z4. 3 krasjen var noe jeg hadde tenkt meg at kommer til å skje

To idioter i en audi q7 og en bmw x6 kjører forbi meg ( jeg lo i 160km/h) i høyre fila. Dem bare suste forbi og ligger utrolig nærme hverandre, kanskje 10 meter i mer enn 160km/h ( IDIOTI!) Etter å ha kjørt i ca 30 min så er det plutselig kø på autobhan( Farlig situasjon også, da man ikke for noe advarsel i forkant, plutselig stopper alle bilene forann deg, jeg klarte å bremse akkurat, mens han stakkaren bak meg fikk en i baken lol) Ellers . Lo i køen i ca 10 min forså se de samma bilene(q7 og x6) hadde kjørte i hverandre og ene q7 hadde rulla rundt. Ambulanse og shit polizei var der. Ser ikke ut som noen døde, men vet ikke. Snakk om å feile @ life

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bare jeg som har lagt merke til at det som oftest er en BMW eller Mercedes som ligger 20 cm bak deg?

 

Nei, du er ikke den eneste som har lagt merke til det. Det har jeg også, og hva mer er, jeg leste nylig (tror det var på ABC Nyheter) om spørreundersøkelser i både Tyskland og UK hvor resultatet var at nettopp førere av BMW og Mercedes var mer enn gjennomsnittlig pøbelaktige i trafikken. I tillegg til BMW og Mercedes ble også Pegueot nevnt i denne forbindelse.

Lenke til kommentar
At han gjør en feil gir ikke deg rett til å forårsake en ulykke. Det burde alle oppegående personer skjønne. Det er to grunnlegende trafikkregler som ikke burde være nødvendig å minne folk på: 1) Kjør/Sko etter forholdene! 2) Du har ikke påkjørselsrett! Dersom du bremser uten å ha behov for det (og hvorfor skulle du bremse utenom å bevisst provosere han bak?) og det medfører at han kjører i deg bakfra så er du den skyldige. Dersom du bremser pga. en situasjon (bilen forran bremser, elg i veien o.l.) så er det han bak sin feil siden han ikke hodt avstand. Dette er da barnelærdom folkens!

 

Å bremse unødvendig så kraftig at man blir påkjørt bakfra, bare for å fortelle en lavpannet dust som ligger og slikker på støtfangeren bak at han holder for liten avstand er selvfølgelig både uansvarlig og ulovlig. Men det er vel de færreste som går så dramatisk til verks. Det det er snakk om er vel heller en lett touch på bremsepedalen så bremselysene tennes samtidig som man holder skarpt øye med speiler og eventuelt gir på igjen hvis situasjonen holder på å utvikle seg fra farlig til kritisk. Ingen er vel interessert i å bli påkjørt bakfra, med mindre man trenger en ny støtfanger eller baklykt fra før...

Lenke til kommentar

Jeg vurderer et annet tiltak.

Tenkte å montere et kamera i bakvinduet, som vises klart og tydelig. Om kameraet virker eller ei er ikke så viktig, men hensikten er å få rævkjørerne til å trekke seg litt bort.

Kunne gjerne ha festet et klistremerke bak som informerte om at jeg filmet, tilsvarende det vaktselskapene fester på dører og vinduer for å forebygge innbrudd.

 

Når det gjelder klistremerker så jeg en litt artig variant på Fv 17 mellom Namsos og Steinkjer tidligere i høst. Dessverre fungerer den bare for busser. Teksten lød: "Kommer du nærmere nå må du løse billett!".

 

Ellers er kamera og filming gjennom bakruta ingen dum ide. Får man med både bilnummer og førerens ansikt kan man jo levere opptaket til politiet sammen med en anmeldelse av forholdet. Dette med å kline seg opp i rumpa på forankjørende er noe jeg synes blir bare verre og verre. Det er snart i ferd med å bli en risikosport å skulle svinge av en vei til venstre og hvor man må stoppe for å vente for møtende trafikk. En slik manøver må nærmest planlegges i god tid med blinklys, forsiktig oppbremsing og et skarpt øye med trafikken bak. Om man i utgangspunktet ligger 5 - 10 km obver fartsgrensen spiller tydeligvis liten eller ingen rolle.

Lenke til kommentar

Kan jo hende bil 2 og bil 3 klarte å stoppe men bil 4 kom i bra nok fart :p.

 

Men er mange rare folk, en kompis av meg sto faktisk på rødt lys og det kom en splitter ny volvo bak og knuste bakenden på bilen til kompisen min og gjorde bilen ramme feil. Volvoen måtte taues vekk :p.

 

Du ser ikke rødt lys, du ser ikke at det står en bil med bremser. Tror han mistet lappen.

 

 

Men et annet spørsmål vi kan ta her:

 

Hvor mange av dere har faktisk bremset litt hardt når dere har hatt en bil bak ræva?

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli temmelig lei av folk som på død og liv skal ligge rett oppi rævva på bilen min. Spesielt nå som det er vinterføre. Seriøst, hva feiler det sånne folk? På tørt føre skal man helst holde tre sekunder avstand, men når det er glatt bør avstanden være enda lengre. Likevel er det noen som ligger nærmere enn ett sekund, og det er rett og slett bare skremmende. Hva om jeg plutselig må bråbremse? Da er det ikke sikkert vedkommende rekker å i det hele tatt begynne å bremse før det smeller. Nei, makan til idioti skal man lete lenger etter.

 

Hvis det er noen her som faktisk gjør dette så må jeg bare spørre hvorfor. Hva i all verden tror dere at dere oppnår med å bedrive sånn uforsvarlig kjøring? Jeg har såpass bra dekk og bremser at jeg nesten alltid kan holde fartsgrensa, så sant det ikke er veldig glatt eller svingete, så det kan ikke være fordi jeg kjører for sakte. Det spiller uansett ingen rolle, for på vinterføre skal man ta det med ro og kjøre etter forholdene. Selv om bilen foran deg ligger i 40 på den oversiktlige rettstrekka, har det ingen hensikt å legge seg rett oppi rævva på bilen om du ikke har tenkt å kjøre forbi.

 

Jeg lurer på hva man egentlig kan gjøre med dette her. Som regel pleier jeg bare å slippe dem forbi og gi dem en lang finger mens de passerer, men noe må man kunne gjør for å prøve og få slutt på det. Kan jeg anmelde for uforsvarlig kjøring? Jeg blir jo utsatt for unødvendig fare, og i verste fall kan liv gå tapt.

 

Det jeg gjør er å bremser ned 10 km/t for å irritere dem enda mer ^^

Lenke til kommentar

Når det gjelder klistremerker så jeg en litt artig variant på Fv 17 mellom Namsos og Steinkjer tidligere i høst. Dessverre fungerer den bare for busser. Teksten lød: "Kommer du nærmere nå må du løse billett!".

 

 

 

Jeg har også sett noen klistremerker til bakruta med "1001-1002-1003". Noen som vet hvor jeg kan få tak i disse?

Lenke til kommentar

han idioten ser ut til å miste kontrollen når han skal kjøre forbi å haha idiot.

 

Men hadde du bremset hardt der så hadde sammenstøtet ikke blitt så hardt ettersom han hadde jo mindre noen cm hvis du forstår. Blir ikke det riktig da?

 

Yes, det stemmer nok. Pga den korte avstanden vil du ikke rekke å redusere farten noe særlig før bilen treffer deg bakfra. Dermed blir det et mykere sammenstøt siden bilene har omtrent samme fart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også sett noen klistremerker til bakruta med "1001-1002-1003". Noen som vet hvor jeg kan få tak i disse?

 

Jeg har også sett disse og mener å huske at de også hadde navnet på et eller annet forsikringsselskap, muligens Storebrand. Det vil i så fall bety at det er eller var de som sto bak dem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bremse hardt er livsfarig og ulovlig. Riktig fremgangsmåte er markering med bremselys, eventuelt nødlys.

 

Her er et eksempel hvor man ikke bør bremse noe særlig.

 

Har opplevd noe tilsvarende et par ganger - det er helt utrolig hvor totalt frakobla enkelte kan være. Som du sier, bremsing der vil også være både ulovlig og farlig spesielt om farten er høy. Samtidig settes man i en situasjon man overhodet ikke vil være i. Løsninga for min del har vært å slippe opp gassen og senke farta pent og pyntelig til den passer bedre med avstanden bak - så får den lobotomerte nissen bak bare kjøre forbi når det passer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er i bunn og grunn et mentalitetsproblem; mange bilister ser kun sine egne umiddelbare behov, som at man vil komme fort fram, fremfor å tenke på hvordan trafikksystemet skal fungere som helhet, og det forsterkes hvis de er forsinket til noe og føler seg stresset. Derfor er det noen som legger seg i rumpa på bilen foran, men det har også mange andre utslag; farlige forbikjøringer, stopper ikke ved fotgjengerovergang, brå utkjørsler inn på en trafikkert vei og generelt aggressiv kjøring som skaper en amper stemning i hele trafikkbildet. Det er nærmest uunngåelig med slike utslag i et samfunn som er preget av individualistisk tenkning, da det ofre noe av seg selv for at et overgripende system skal fungere står fjernt for mange.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Stor kjedekollisjon i Sverige, minst 100 kjøretøy involvert.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10049440

 

Særdeles vanskelige forhold, men dette bør jo trafikantene ta høyde for.

 

Mer enn 30 vogntog involvert, jeg mistenker at noen av disse er sterkt medvirkende til denne tragedien. Ser daglig store vogntog i trafikken som synder ekstremt med avstand til forankjørende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...