Gå til innhold

Skyrim - Er det ok å selge et ødelagt spill? (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for at du skriver om dette! Har forsøkt å få redaksjonen til å belyse dette emnet tidligere, uten hell. Mulig nå som BBC er på gang, kan vi få frem den fem tonn tunge elefanten fra hjørnet sitt og ut i lyset: Vi serveres uferdige spill og har ingen eller få rettigheter. Fallout New Vegas (PS3) var et mareritt med sine feil og frys, Codemasters Operation Flashpoint Red River hadde radbrukken onlinedel. Patch fikset ikke dette (da den kom mååååneder senere). Satte maskina mi i DMZ for å kunne spille med vennene mine, skal ikke være nødvendig når det år bra å spille Battlefield. Zombiespillet Dead Island, uferdig og utilgjengelig onlinedel med mindre du kjører lan (so 1998...) 600 x 3=1800 kroner for uferdige produkter (ja, jeg kjøper i butikk og ikke over nett). Patchene kommer for sent, de fleste av utgiverne ignorerer negativ feedback i de sosiale mediene og fronter de kommende ekstrapakkene sine for å tyne nok en slant ut av oss. Det er på tide å ta grep. Spillere, foren eder. Jeg har fått nok. Det er slutt på å kjøpe spill ved lansering. Heretter skal jeg overvåke de aktuelle Facebook-sidene og forum i noen uker etter lansering, for så å mulig kjøpe spillene dersom ingen klager på et uferdig produkt, Ergo sum, SKyrim skal ikke spilles med mindre noen fikser dette før ribba er fortært julaften.

 

Flere som gjør som meg mao,jeg kjøper heller aldri spill på lanseringsdato heller.Det sluttet jeg med etter GTA IV til pc episoden..

Lenke til kommentar

Forsett med disse artiklene. God helgeunderholdning dette.

 

Ser at alle dog er enig med artikkelforfatter. ;)

 

Merker at jeg står på sidelinjen og applauderer de fleste meningene i disse artiklene.

Denne gangen er jeg dog mer uenig enn enig.

Artikkelen ser problemet litt for mye fra en side for min smak.

 

Et eksempel på det er at vi tolererer patch-fenomenet som om det skulle være den største av selvfølger.

Uenig her. Synes nærmest hver eneste tittel som kommer får hardkjør pga bugs, og få er vel mer kjent med dette hardkjøret enn Bethesda. Hvis Google-søkemotor snapper opp så gamle ;) NEWS innlegg (teknologien som kom før forum), eller reviews, er det bare å søke på nøkkelordene Daggerfall og bugs og se hvor mange treff du får. Daggerfall solgte ikke spesielt bra (dog bedre enn Arena) og mye av grunnen til dette var nok at på den tiden var slike type spill sett på som smale, men tror nok at Bethesda ble "straffet" i salget pga disse bugsene og at folk "ropte" at spillet vra uspillbart.

 

Jeg håper artikkelen peker på den spesielle bug'en på PS3 der spillet blir treigere over tid. Hvis spillet er totalt uspillbart over tid er dette kjipt selvsagt. Selvom dog forfatter har spilt 200 timer hvilket er endel.

 

Vil sette det litt på spissen å si at jeg håper vi får se spill med bugs fremover. Ellers blir det bare enkle kjedelige blockbustere som vil komme.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Forsett med disse artiklene. God helgeunderholdning dette.Ser at alle dog er enig med artikkelforfatter ukritisk. ;-)Merker at jeg står på sidelinjen og applauderer de fleste meningene i disse artiklene.Denne gangen er jeg dog mer uenig enn enig.Artikkelen ser problemet litt for mye fra en side for min smak.

Et eksempel på det er at vi tolererer patch-fenomenet som om det skulle være den største av selvfølger.
Uenig her. Synes nærmest hver eneste tittel som kommer får hardkjør pga bugs, og få er vel mer kjent med dette hardkjøret enn Bethesda. Hvis Google-søkemotor snapper opp så gamle ;) NEWS innlegg (teknologien som kom før forum), eller reviews, er det bare å søke på nøkkelordene Daggerfall og bugs og se hvor mange treff du får. Daggerfall solgte ikke spesielt bra (dog bedre enn Arena) og mye av grunnen til dette var nok at på den tiden var slike type spill sett på som smale, men tror nok at Bethesda ble "straffet" i salget pga disse bugsene og at folk "ropte" at spillet vra uspillbart.Jeg håper artikkelen peker på den spesielle bug'en på PS3 der spillet blir treigere over tid. Hvis spillet er totalt uspillbart over tid er dette kjipt selvsagt. Selvom dog forfatter har spilt 200 timer hvilket er endel.Vil sette det litt på spissen å si at jeg håper vi får se spill med bugs fremover. Ellers blir det bare enkle kjedelige blockbustere som vil komme.

 

Ja, artikkelen handler hovedsakelig om PS3-versjonen, hvor spillet i praksis blir umulig å spille når lagringsfilen når den magiske grensen på rundt 12-13 megabyte. Ja, 200 timer er selvsagt mye, og derfor føles det heller ikke så bittert å legge det på hyllen inntil videre i påvente av eventuelle mirakelkurer fra Bethesda. Men uansett hvilken side du ser saken fra er produktet midlertidig defekt, og selv om jeg generelt har en høy terskel når det gjelder å kritisere spillutviklere, særlig når de lager mesterverk som Skyrim, mener jeg det er betimelig å i alle fall aktualisere temaet. Det finnes tross alt utviklere som klarer å lage bugfrie titler, hva gjør disse annerledes?

Lenke til kommentar

Har du ramla fra månen maanemann, eller er du bare ute og troller nå? Du håper på spill med bugs? Jeg er enig i at det er urealistisk å forvente at alle typer spill skal være 100% feilfrie i utgangspunktet (bugs). Men jeg tror det er nettopp den type avslappa holdning som gjør at utviklere/de involverte hviler mer og mer på laurbærbladene. For de det gjelder vel å merke.

 

Og jeg snakker ikke bare om bugs som kan patches nå, men spill design generelt. Ta de pokkers objektene i Oblivion f.eks. Det er dårlig spill design etter min mening. Dårlig design generelt, og mangel på sunn fornuft. Men money talks. De kan umulig ha oversett dette før utgivelse... Nei, de vet at det selger som varmt hvetebrød uansett. Den eneste måten vi som spillere kan forandre på denne trenden er at vi kollektivt (eller vesentlig flere i alle fall) begynner å stille oss mer kritiske. Noe jeg neppe tror kommer til å skje med det første.

 

Det slo meg aldri med Morrowind forresten. Litt tankevekkende at et spill er mer troverdig (personlig mening) fordi det er eldre og mer begrenset og ikke omvendt.

 

 

Det finnes tross alt utviklere som klarer å lage bugfrie titler, hva gjør disse annerledes?

Touché.

Endret av Istapp
Lenke til kommentar

betimelig å i alle fall aktualisere temaet. Det finnes tross alt utviklere som klarer å lage bugfrie titler, hva gjør disse annerledes?

 

Vet ikke om jeg kommmer på noen ifarta som lager bugfrie titler. Synes det begynner å bli lenge siden. De som lager tunnelstyrte spill har definitivt færre bugs. Jo mindre spillet er jo færre blir det selvsagt også.

 

Valve ble nevnt tidligere her og kanskje er de et hakk bedre enn Bethesda på dette. Men så legger de lista lavere også, med mindre verden færre våpen mer scripting etc.

Lenke til kommentar

Synes nærmest hver eneste tittel som kommer får hardkjør pga bugs

 

Ja, for det er vel ikke så farlig å levere et uferdig produkt til fullpris, for så å selge bug-fiksene som DLC-er om noen måneder? Hvert eneste selskap som slipper spill fulle av bugs bør få hardkjør og massiv negativ kritikk for det. Ikke unnskyldes av brukerne fordi "man tross alt får spilt" uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[/size]Ja, for det er vel ikke så farlig å levere et uferdig produkt til fullpris, for så å selge bug-fiksene som DLC-er om noen måneder? Hvert eneste selskap som slipper spill fulle av bugs bør få hardkjør og massiv negativ kritikk for det. Ikke unnskyldes av brukerne fordi "man tross alt får spilt" uansett.

 

I en ideel verden bør spill være bugfrie.

 

Men dersom store ambisiøse spill skulle vært bugfrie ville noen av dem som TES (Daggerfall,Morrowind,Skyrim,Oblivion) aldri kommet. Enten fordi de ville vært utdaterte innen de var bugfrie og/eller fordi kostnadene med endel ekstra år på utviklingen ikke ville gjøre dem til god butikk.

 

Hvis utviklingssyklusen blir for lang må man støtt og stadig begynne på nytt (eks. Duke Nukem Forever som byttet hvor mange spillemotorer og brukte hvor mye i utviklingskostnander?). Derfor må man på et eller annet tidspunkt si at noe er godt nok.

 

Vi ser en utvikling hvor spill bare blir mindre og mindre, samt mer og mer skriptet, samt mer og mer tunnelstyrt. Vil vi at utviklingen bare skal gå den veien?

 

Tror også det er ulike terskeler på hva folk irriterer seg over av bugs, og hva folk synes gjør spillet uspillbart. Endel av de bugsene som folk irriterer seg over i Skyrim, legger jeg knapt merke til. Dog har jeg full forståelse for PS3 problemet hvis det er bråstopp etter 200 timer, og at dette ikke kan løses med å restarte boksen eller lignende.

 

Mitt poeng er også at må så mange linjer kode, vil det alltid et eller annet sted være en bug.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Selv har jeg spilt Skyrim i 40 timer og jeg har hatt noen CTD, lilla teksturer og andre småbugs. Jeg elsker spillet, og friheten i det. Jeg tror det skal vanskelig gjøres å lage et så stort spill uten at det kommer mye bugs. Og alle spill jeg har elsket, har hatt mer enn snittet av bugs. Det er selvsagt fordi disse spillene har vært omfavnsrike.

Bugs er ikke bra, men jeg irriterer meg mer over folk som ikke har spilt spillet, og likevel klager over hvor mye bugs og hvor jævelig spillet er.

Lenke til kommentar

Grunnen til mange bugs er at de har releasedatoer å overholde. Hvem andre utviklere enn Blizzard kan si "ok, spillet er ikke ferdig, vi utsetter på ubestemt tid"?

 

Jeg tror problemet er at det markedsføres for mye på en satt dato, gjerne satt i en lang tid i forveien. Når den satte datoen nærmer seg, har de ikke noe valg, pga millionene med kroner som har spredd budskapet om at spillet kommer 1.november eller når det måtte være. Det er rettogslett for mye penger på spill, og utgivere som nekter en utsettelse.Derfor tror jeg det kommer uferdige spill til fastsatt tid, istedet for ferdig spill som er 2 måneder forsinket.

Lenke til kommentar

Jeg priser meg bare lykkelig for at jeg så langt har styrt unna stort sett alt av bugs. Har spillet til PS3, og den eneste buggen jeg har opplevd er at en drage var udødelig. Forrige patchen ryddet opp i det.

 

Utover det er det noen få tider der bildefrekvensen faller, da spesielt når jeg går inn i byer. I tillegg har jeg hatt en frys.

 

Hadde ganske mange flere bugs på både Oblivion og Fallout 3.

Lenke til kommentar

Ser ut som man er nødt til å vente med å spille de store titlene til det har gått et stykke tid. Gjør ikke så mye for meg da jeg har en travel jobb, men skjønner det er jævelig irriterende for de mest ivrige.

 

Blir vel truende til å kaste meg rett over neste gta når det kommer på lanseringsdagen. Selv der sleit man med en lei bugg på introvideoen som krasjet mange PS3'er. Vel vel. Det er jo ikke den størte krisa i verden. Vi mangler jo smør til julebaksten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leser noen av kommentarene her og ler meg faktisk ihjel. På førhånd vil jeg gjerne si at jeg er fra en polsk opprinnelse og at norsk skriftlig ikke er min sterke side. Trudde egentlig at PS3 buggen var borte for en god stund siden, mange klager på den og det skjønner jeg meget mye. Men ingen sa noen ting om for eksempel minecraft ja det er indie spill men de slapp ut en fullversjon som er rett og slett ikke ferdig. NPC bare stuker rundt some noen raringer, experience baren er meningsløs osv. Skyrim har bugs, men jeg syns fortsatt spillet fortjener GOTY ikke bare fordi det har fått deg til å sitte i 200 timer som er ganske sick men gitt deg en bedre RPG følse enn mange spill. Hvis du er virkelig glad i spillet kjøp det til pc kjøp det til xbox. Vi er narkomane når det gjelder spill, vi venter på den patchen som kommer til å komme og det vet du selv.

 

Battlefield 3 var jo HELT elendig når det kom ut..nå er det relativt greit men fortsatt ikke perfekt. Ting tar tid det er en vanskelig ting å fikse forskjellige bugs osv hvertfall til konsoller siden du må legge ut en jævel patch hver gang. Bethesda ødela spille til ps3 men det er fortsatt fungerene til pc og til xbox360 derfor har spillet f.eks fått xbox 360 game of the year og pc game of the year av gamespot. Det er bra i seg selv bare ikke til ps3..kommer til å bli fiksa men det er bare spørsmål om tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...