Gå til innhold

Leserbrev: – Kan Apple redde oss fra NRK-lisensen?


Anbefalte innlegg

Men jeg har ikke fått noe ekstra dekket av lånekassen.

 

Jeg vil ikke gå inn for mye om hvorfor jeg ikke kan bo hjemme.

 

Det er greit nok det, jeg skjønner du ikke vil snakke detaljert om det, men på generell basis dekker lånekassa å bo borte om du har spesielle behov for det i VGS-alder, så det er lite representativt å snakke om lisens for en som får 890 kroner i stipend, fordi vedkommende bort borte frivillig, og kunne blitt forsørget om man ønsket det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg meg LCD skjerm for ikke så lenge siden. Tenkte ikke over dette lisens tullet. Den har aldri vært koplet til noe annet enn pc og xbox, jeg har heller ikke planer om å fikse meg parabol/kabel.

 

Likevel får en fattig student regning på 900,- fra NRK rett før jul. Tusen takk!

 

Noen som vet en vei utenom?

 

Bare ring inn til hvilket nå enn nummer som er på brevet, og fortell at du skal ikke bruke den til TV.

Da har de lov å "plombere" noe på den, vis de gidder. Men så lenge du forteller, så har de ingenting de skulle ha sagt, ei heller noen krav.

 

Edit: Enda bedre, skriv inn TVen i dine foreldres navn. Du får TV, lov å så på satellit og rikstv, og de betaler fortsatt samme avgiften.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Jeg betaler lisensen med glede. Kunne bare NRK redde oss fra Apple...

Jeg kan velge å ikke kjøpe noe fra Apple.

Jeg kan ikke velge å la være å betale lisens...

 

 

I løpet av de 6 årene siden jeg flytttet hjemmefra, har jeg enda tilgode å se på NRK. Etter sist gang jeg flyttet, har jeg ikke engang hatt den på kanal-listen.

Lenke til kommentar

Jeg betaler lisensen med glede. Kunne bare NRK redde oss fra Apple...

Jeg kan velge å ikke kjøpe noe fra Apple.

Jeg kan ikke velge å la være å betale lisens...

 

 

I løpet av de 6 årene siden jeg flytttet hjemmefra, har jeg enda tilgode å se på NRK. Etter sist gang jeg flyttet, har jeg ikke engang hatt den på kanal-listen.

 

Jeg valgte å ikke betale lisens...

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke TV. Jeg betaler lisens med glede.Ingen andre mediabedrifter i Norge lager på nært hold like mye kvalitet som NRK. Jeg leser nrk.no, hører på radio, laster podcaster og ser på arkivet.Jeg vil ikke "reddes" fra noen lisens, innholdet må fortsatt lages, og det koster penger. Det er jeg gladelig med på.

 

Hadde lisensen bare vært frivillig. Du skal kunne ha en TV uten å tvinges til å betale lisensen. Hverdagen min hadde ikke blitt forandret uten NRK, så jeg finner meg ikke i å betale for denne lisensen. De kan reklamefinansieres, i stede for å dele ut regninger.

Jeg har simpelthen boikottet hele lisesnsen, dermed: Betaler ikke.

Lenke til kommentar

Jeg valgte å ikke slippe inn lisensmannen da han kom på døra her. Hele kroppsspråket hans formelig skrek "JEG VIL INN!", men jeg var forberedt...

 

Så du sa bare nei og det var greit, så slapp du kontroll?

 

Det er bare politiet med attest som har lov å gå inn din dør uten ditt samtykket, ironisk nok

 

Lisensmannen vil selvfølgelig ikke spørre rett ut om du har TV. Han kan gjerne spørre når du kjøpte TV'en, hvor lenge du har hatt TV eller noe lignende. Hvis du da svarer noe annet enn "Hæ, jeg har ikke TV", så er du fort på syltynn is. Det fikk en kamerat smertelig erfare da kona hans var litt for blond.

Lenke til kommentar
Redde oss fra NRK-lisensen?Redd oss heller fra den store mengden reklame som de andre kanalene pusher på oss :thumbdown:Betaler lisensen med glede :new_woot:
Det handler om valgmuligheter. 250,- /mnd er et høyt, og ikke minst pålagt og flatt beløp (urettferdig for studenter) for å slippe reklame. Jeg foretrekker da reklame. 250,- er en høy andel av stipendet.

 

Veldig få studenter har TV. TPB gir mer enn nok underholdning enn du har tid til uansett, og ingen reklame.

Lenke til kommentar

Hadde lisensen bare vært frivillig. Du skal kunne ha en TV uten å tvinges til å betale lisensen. Hverdagen min hadde ikke blitt forandret uten NRK, så jeg finner meg ikke i å betale for denne lisensen. De kan reklamefinansieres, i stede for å dele ut regninger.

Jeg har simpelthen boikottet hele lisesnsen, dermed: Betaler ikke.

NRK kan ikke drives av reklame alene. Hvertfall ikke med dagens modell. Hvis de skulle ta et stort jafs av TV-reklamen, så ville ikke kanaler som TV2/TVN m.fl drives på dagens nivå heller.

 

Vi behøver allmennkringkasting og noe kontroll på hva som sendes. Det beste hadde kanskje vært å finansiere dette over skatteseddelen. Da vil man skjerme de svakeste gruppene og få en mer rettferdig modell.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Jeg valgte å ikke slippe inn lisensmannen da han kom på døra her. Hele kroppsspråket hans formelig skrek "JEG VIL INN!", men jeg var forberedt...

 

Så du sa bare nei og det var greit, så slapp du kontroll?

 

Det er bare politiet med attest som har lov å gå inn din dør uten ditt samtykket, ironisk nok

 

Lisensmannen vil selvfølgelig ikke spørre rett ut om du har TV. Han kan gjerne spørre når du kjøpte TV'en, hvor lenge du har hatt TV eller noe lignende. Hvis du da svarer noe annet enn "Hæ, jeg har ikke TV", så er du fort på syltynn is. Det fikk en kamerat smertelig erfare da kona hans var litt for blond.

 

Tja, sikkert en liten generasjonsforskjell mellom oss, men for meg er så er et meget valid svar på om jeg har TV at: "Det er en 42 tommers dataskjerm som tilfeldigvis kan kobles til Satellit/Kabel"

Men det jeg egentlig ville frem til er at de har ingen rett til å gå inn i ditt hus uten ditt samtykke, men vis de vil plombere så må du tillate dem å komme inn for at de kan plombere.

Lenke til kommentar

Lisensen ER frivillig. På samme måte som årsavgiften på bil er det.

Feil, du kan eie en bil, uten å betale avgift.

Du kan ikke eie en TV uten å betale avgift.

 

Feil!

Du kan helt fint eie en TV uten å betale lisens. Det er bare å la være å benytte den til å se på fjernsynssendinger.

Da er det ikke en TV lenger, da er det en skjerm.

Og for å få til dette må du fjerne mottakerutstyret i TVn, sist jeg sjekket.

Lenke til kommentar

Hadde lisensen bare vært frivillig. Du skal kunne ha en TV uten å tvinges til å betale lisensen. Hverdagen min hadde ikke blitt forandret uten NRK, så jeg finner meg ikke i å betale for denne lisensen. De kan reklamefinansieres, i stede for å dele ut regninger.

Jeg har simpelthen boikottet hele lisesnsen, dermed: Betaler ikke.

NRK kan ikke drives av reklame alene. Hvertfall ikke med dagens modell. Hvis de skulle ta et stort jafs av TV-reklamen, så ville ikke kanaler som TV2/TVN m.fl drives på dagens nivå heller.

 

Vi behøver allmennkringkasting og noe kontroll på hva som sendes. Det beste hadde kanskje vært å finansiere dette over skatteseddelen. Da vil man skjerme de svakeste gruppene og få en mer rettferdig modell.

 

Nå er reklame "en stor verden", og tviler på at det ville hatt en stor/synelig påvirkning på andre reklamefinasierte kanealer. Men, det er ikke mitt felt. Om de klarer drives helt av rekaleme er en annen sak.

 

"Det beste hadde kanskje vært å finansiere dette over skatteseddelen."

Det å ta penger som andre har tjent (uten samtykke), uansett hvordan en bøyer og tøyer det, så er det tyveri. Selv om det er til en egens beste. Så en påtvungen lisens uansett hvor den gjemmer seg, er ikke noe jeg kommer til å gå med på. Beklagligvis har jeg ikke annet valg en å betale skatten min.

 

En lisens for å se på NRK (på TV-en), en lisens for radio-stasjonen (digital-radio)... Reklame på websiden. Dette burde løyse problemene deres.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...