Gå til innhold

Leserbrev: – Kan Apple redde oss fra NRK-lisensen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kan også oppfylles ved å finansiere NRK gjennom statsbudsjettet.

 

Dersom vi finansierer NRK gjennom statsbudsjettet slik FRP ønsker så blir NRK direkte og indirekte statens propagandakanal nummer èn.

 

"Hvis du ikke gjør som vi sier, så kutter vi budsjettene deres"

 

Penger er makt, og FRP ønsker makt over NRK.

Lenke til kommentar

NRK ER allerede en staskanal som kan spre både det ene og det andre hvis staten ønsker det.

Så å ta det over statsbudsjett endrer ingen ting på det området

 

 

 

Skulle NRK vært finansiert gjennom statsbudsjettet måtte de økt skattene tilsvarende til det vi betaler i lisens i dag for å unngå at kvaliteten går ned. Ergo spiller det ingen rolle om vi kaller det skatt eller lisens. Og NRK mottar da også -solide- bidrag fra statsbudsjettet ellerede.

 

Støtten gjelda da vitterlig bare enkelte bidrag , som i hovedsak går på godkjenne hvor mye NRK kan kreve i lisens.

 

Hvem er det som betaler for jobben lisenskontorer på mo i rana gjør ?

Hvis disse pengen kan brukes til å lage tv programmer så har man fått lit mere igjen for pengene

 

Hvor mye penger NRK får inn i lisens kommer an på hvor mange som faktisk betaler lisens.

man vet jo at det ikke er alle som ser tv som betaler lisens.

Dermed vet jo ikke NRK om de for like mye lisen kr hvert år

 

Derimot hvis de bevilges over statsbudsjettet så vil denne pengesummen være relativ stabil og NRK kan planlegge programmene med bedre økonomi i tankene.

Det vill også føre til at alle bidrar etter evne og man slipper denne skeive skatten

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Tja, med de nye lovene som åpner for at lisensjegerne kan benytte seg av abonnementlistene til leverandører som canal digital osv, så er det ikke lenge til alle de som ser tv må betale lisens.

Lenke til kommentar

Tja, med de nye lovene som åpner for at lisensjegerne kan benytte seg av abonnementlistene til leverandører som canal digital osv, så er det ikke lenge til alle de som ser tv må betale lisens.

 

Rent pragmatisk så er ikke det noe stort problem, snarere enn fordel, da blir det lett å dokumentere at man faktisk ikke ser på TV.

 

AtW

Lenke til kommentar

problemstillingen dreier seg ikke om man kan se på tv eller ikke men om man ser tv programmer fra en stast eid selskap i konkurranse til andre selskaper som også lager tv programmer.

 

Det er prinsippet om at kun de som eier mottakere skal betale fordi man er interessert i andre programmer en det NRK kan tilby samtidig som de som kun er interessert i NRK kan slippe unna med å bruke web tv som er helt bak mål .

 

Hvis jeg forsto det riktig så ser du ikke på TV , ATW , men du kan likevel se NRK gratis på nettet.

Er ikke det urettferdig for de som ikke er interessert i NRK ?

 

Det er et problem til her.

hvis jeg setter det i system så blir det slik .

 

Man må betale lisens for å få lov til å se f.eks discovery channel

lisensen skal altså dekke tv programmer fra NRK som man er interessert i

Men bagge programmene går på samme tid

for å da få sett programmet på NRK så må man ty til Internett , som man kan bruke uten lisensen .

Så hva er det man betaler for egentlig ?

 

 

 

 

 

jeg vil ha et ultimatum .

Enten brukes statsbudsjettet til å drifte NRK via skatten eller så blir NRK sine kanaler på tv frivillig.

Lenke til kommentar

Til studentene så er det vel 0,001% som ikke har foreldre eller nær familie som kan kjøpe en TV i deres navn?

 

Lisensavgiften er en per husholdning, uansett antall TVer. Ergo ikke noe problem.

 

Kommer NRK på besøk? Si at det ikke er din TV. Sjansespill, verste som skjer er at du må betale, beste som skjer er at de sier ok. De facto er det din TV; men den står ikke i ditt navn.

 

Evnt. kan du ha Nornett, Altibox, Get eller whatever fits you i dine foreldres navn. Da kan de iallefall ikke si noe.

 

Alt kan jukses til. Hybeln kan stå i deres navn også, men at du har din postadresse der.

 

Problem solved, students. U mad?

Lenke til kommentar

Kjøpte meg meg LCD skjerm for ikke så lenge siden. Tenkte ikke over dette lisens tullet. Den har aldri vært koplet til noe annet enn pc og xbox, jeg har heller ikke planer om å fikse meg parabol/kabel.

 

Likevel får en fattig student regning på 900,- fra NRK rett før jul. Tusen takk!

 

Noen som vet en vei utenom?

Lenke til kommentar

Kjøpte meg meg LCD skjerm for ikke så lenge siden. Tenkte ikke over dette lisens tullet. Den har aldri vært koplet til noe annet enn pc og xbox, jeg har heller ikke planer om å fikse meg parabol/kabel.

 

Likevel får en fattig student regning på 900,- fra NRK rett før jul. Tusen takk!

 

Noen som vet en vei utenom?

 

Som nevnt før, henvis til lovverket, jeg har lenket til dette, om det ikke er nok, så foreslår jeg du spør i lisenstråden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har du en kilde på det?

 

AtW

 

NRK-plakaten pkt 3.6, hvor det blant annet står som følger (kilde St.meld. nr 6 2008-2009)

NRKs programtilbud på Internett skal som hovedregel være gratis. Bruksavhengige kostnader som knyttes til programtilbudet skal likevel kunne kreves dekket ved brukerbetaling.

 

takker , jeg rakk ikke å finne det ut før spørsmålet kom.

Lenke til kommentar
Redde oss fra NRK-lisensen?Redd oss heller fra den store mengden reklame som de andre kanalene pusher på oss :thumbdown:Betaler lisensen med glede :new_woot:
Det handler om valgmuligheter. 250,- /mnd er et høyt, og ikke minst pålagt og flatt beløp (urettferdig for studenter) for å slippe reklame. Jeg foretrekker da reklame. 250,- er en høy andel av stipendet.

 

Det har du veldig rett i, spesielt for min del.

Jeg får minste stipend, 890kr, og regn ut hvor lenge jeg kan se på TV.

Eller, bare regn ut hvor mange bøker jeg får.

 

Jeg fikk 1, EN!!, bok fra stipendet. Nå har jeg tatt opp ett lån får å kunne betale for resten av bøkene, mat på bordet og for å kunne ha ett sted å bo.

Selvfølgelig jobber jeg også, men hvor mye har man tid til det når man går på skole??

 

Hvis du kun får 890 kr i stipend må du da vitterlig ha noen fordeler som gjør at du ikke får fullt stipend. Normalt studielån ligger på nærmere 8000 kr i mnd om man fordeler årsbeløpet på antall mnd. , og jeg vet veldig godt fra egen studietid at det heller ikke er nok, men det er ikke mye man skal jobbe før det gir en markant bedring i økonomien. Også det av egen erfaring..

 

Heldigvis er ikke alle i norge studenter, og heldigvis er det ikke studentene som bestemmer.

 

 

Fordeler?

Hvilke fordeler, min far tjener godt?

Det er da veldig synn at han ikke har foreldre omsårgen for meg, men jeg har spurt om han kan hjelpe meg med økonomien, men det var han ikke villig til.

 

Dårlig betalt jobb var det eneste som var valget her jeg bor.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg meg LCD skjerm for ikke så lenge siden. Tenkte ikke over dette lisens tullet. Den har aldri vært koplet til noe annet enn pc og xbox, jeg har heller ikke planer om å fikse meg parabol/kabel.

 

Likevel får en fattig student regning på 900,- fra NRK rett før jul. Tusen takk!

 

Noen som vet en vei utenom?

 

Som nevnt før, henvis til lovverket, jeg har lenket til dette, om det ikke er nok, så foreslår jeg du spør i lisenstråden.

 

AtW

 

 

Takker så mye, har sendt en mail til NRK nå så får vi se hva dommen blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...