Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

LSK og RBK er nok verstingene når det gjelder ensformighet. Når det er sagt er ikke supporterinnsatsen i Norge mye å skryte av for tiden, heller ikke i Brann og VIF. Det jeg kanskje synes er mest skuffende er at alle de knøttsmå supporterklubbene ikke eier originalitet. De er bare bleke kopier av Brann/VIF-stilen eller LSK-stilen, til og med når det gjelder melodi-repertoar. Jeg må innrømme at jeg hadde forventet mer kreativitet og nyskapning fra supporterklubbene til de nye TL-lagene.

 

AaFK-fansen f.eks synger jo bare Brann-sanger. Det er på en måte forståelig, men ikke spesielt imponerende.

Lenke til kommentar

At det kopieres sanger fra utlandet skulle vel bare mangle. Om man konsekvent ikke skal bruke melodier som en eller annen supporterklubb i et annet land har brukt, kan man like greit droppe å synge. Er ikke mange sanger igjen da. I Klanen har vi en "regel" om at vi ikke bruker sanger andre norske supporterklubber har brukt før oss, men vi har da også gått på en og annen blemme. Om man leser på forumet tribunekultur.com, ser man at supporterne aldri blir enige om hvem som hadde den og den sangen først.

Lenke til kommentar

Ja det har du selvsagt rett i, men det skulle jo også bare mangle at man er litt kreativ mtp melodivalg også da eller? Det finnes jo en haug med norske melodier man burde kunne gjøre noe ut av ikke sant? Ellers forstår jeg ikke helt logikken i at man ikke kan bruke sanger som supportergrupperinger fra samme land har brukt mens det samtidig er helt greit å kopiere fra utlandet? Alle kopierer jo alle uansett, i sum mener jeg det er lite kreativitet ute og går. Når det er sagt, og for å skjære alle over en kam, er det vel ikke akkurat blandt fotballsupportere man finner den mest kreative delen av befolkningen ;) (bortsett fra Nico da :p )

Lenke til kommentar

Ja det har du selvsagt rett i, men det skulle jo også bare mangle at man er litt kreativ mtp melodivalg også da eller? Det finnes jo en haug med norske melodier man burde kunne gjøre noe ut av ikke sant? Ellers forstår jeg ikke helt logikken i at man ikke kan bruke sanger som supportergrupperinger fra samme land har brukt mens det samtidig er helt greit å kopiere fra utlandet? Alle kopierer jo alle uansett, i sum mener jeg det er lite kreativitet ute og går. Når det er sagt, og for å skjære alle over en kam, er det vel ikke akkurat blandt fotballsupportere man finner den mest kreative delen av befolkningen ;) (bortsett fra Nico da :p )

 

Ja, det er ekstremt mye kopiering i alle supportergrupper, og det er selvsagt ikke noe særnorsk fenomen. Om noen la litt mer innsats i å lage sine egne sanger tror jeg resultatet kunne blitt utrolig bra. Sjarmerende og originalt. Vi har jo flere eksempler på fengende original-sanger i Brann f.eks, og det er nettopp de sangene som overlever år etter år, og som "alle" andre norske supportere kjenner igjen. Men jeg er enig med Olum i at det er noe annet å kopiere fra utlandet enn fra TL. Jeg vil først og fremst synes det var morsomt med differensierte supportergrupperinger her i Norge, og da betyr det ikke så mye at gruppene som skiller seg ut her i Norge ligner mistenkelig mye på enkelte grupper fra f.eks England eller Tyskland.

Lenke til kommentar
Ellers forstår jeg ikke helt logikken i at man ikke kan bruke sanger som supportergrupperinger fra samme land har brukt mens det samtidig er helt greit å kopiere fra utlandet?

 

Kanskje fordi vi norske lagene sjeldent møter lag fra utlandet. Det er verre når to norske lag møter hverandre og man deler "alle" melodiene. Sist jeg var på Marienlyst ble jeg direkte pinlig berørt. Greit nok at Godsetunionen har kommet seg bra i det siste med tanke på antall folk, men det hørtes jo faktisk ut som det bare var to deler av samme supportergruppe som sang, siden de har vært noen jævler på å stjele fra Klanen. Godsetunionen, Stormen og det som er igjen av Plankehaugen er vel de som stjeler mest, mens Oddrane og Tornekrattet er vel de mest tragiske med tanke på trykk, kreativitet og engasjement. Vikinghordene taper seg også kraftig nå ettersom man ikke kommer inn på stadion med merkeklær (noe som har gjort at noen av disse nå er å se på Sandnes Ulfs kamper).

 

Klanen, Bataljonen og Kanarifansen er de beste i Norge, med Kjernen hengende rett etter, selv om alle disse klubbene også har tapt seg det siste året. Det som derimot er gledelig å se, er at selv om det er færre og færre folk på tribunene, vokser de alternative miljøene i omtrent alle klubbene i Norge. Jeg tror den labre stemningen for tiden bare er en negativ trend, og at stemningen kommer til å nå nye høyder om et par år når ultras-grupperingene+hangs består av flere hundre. Dette er med forbehold om at ikke NFF, med god hjelp av TV-kanalene klarer å drepe det som er igjen av tribunekultur i landet her.

 

Edit: Forøvrig kan man også legge merke til at det er en voksende kultur nedover i divisjonene. Det er jo selvfølgelig Bastionen som setter ny tilskuerrekord med drøy margin i 3. div. Det er også andre klubber, bl.a. i 1. div hvor det både er "store" tifoarrangementer og blussing.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Grunnen til at RBK høres så enformige ut er nok fordi vi synger sangene flere ganger på rad. For våres del blir det utrolig kjedelig om man synger en sang én gang for så at man holder kjeft i 40 minutter. For min del synes jeg det er mye artigere å synge hele tiden, det gir en bedre stemning. Til opplysning har vel Kjernen kommet med fire nye sanger bare i år, i tillegg til de gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...