Gå til innhold

Hvorfor man ikke skal bry seg om anmeldelser av spill.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Døm spill selv, ikke la noen anmelder gjøre dette for deg.

 

Selvfølgelig, men andmeldelser, være det musikk-, film-, spillandmeldelser eller andre andmeldelser, kan være greit å lese for å få et lite inntrykk. Jeg er sjeldent veldig enig med andmeldelser, men en godt andmeldelse er gull verdt, uansett om andmelderen gir 1/6, 3/6 eller 6/6.

Lenke til kommentar

Tja, jeg mistet all tiltro til anmeldelser når jeg så DinSide sin anmeldelse av Nokia N9, hvor de rett og slett bare la ut feil informasjon og.. ja rett og slett feilinformasjon.

 

Så er enig i at reviews kan være misledende og at folk bør legge mindre vekt på reviews når de skal velge seg et produkt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke spilt det selv enda, men punktene han lister opp som negative er det jo helt legitimt å kritisere for:

 

"Fryktelig historie,

Jeg siterer anmelderen: "Historien om gategjengen The Saint's utvikling var aldri ment å være noe annet enn en bakgrunn for kreativ galskap i byen Stilwater." Fryktelig historie? Hva så?

Steelport mangler identitet

Det er så, men kommer nok ann på hva man mener med identitet. For min del er det mer enn nok av ting å gjøre her, så jeg kjeder meg aldri.

 

elendige skytespillmekanikker

Jeg har ingenting imot skytemekanikken i SR3. Greit det ikke er Battlefield 3, men det er mer enn bra nok til et sånt spill. Det er ikke noe problem å sikte raskt og treffe der man sikter, og selv headshots mot bevegelige fiender langt unna er ikke noe problem med litt trening.

, masse bugs,

Som for eksempel? Jeg har ennå til gode å se en eneste bug.

 

dårlig kjørefysikk"

Jeg gav opp GTAIV fordi bilfysikken av elendig. For ikke å snakke om GTA: San Andreas. Jeg prøvde et kjøreoppdrag fem ganger på rad og feilet hver eneste gang fordi fysikken var så håpløs at det ikke var mulig å kjøre rett frem engang. Da jeg endelig klarte oppdraget med en ren tilfeldighet fikk jeg enda et kjøreoppdrag. Der og da gav jeg opp historien.

 

 

 

Lenke til kommentar

Hva pokker er poenget med å lese subjektive anmeldelser? Hvis jeg vil ha meninger, så spør jeg folk etter meninger, hvis jeg vil ha en anmeldelse, så vil jeg få innblikk på produktet, altså, at anmeldelsen er skrevet så objektivt som mulig, greit med noen meninger, men ikke for mye.

Det er en anmeldelse av et spill ikke en jævla teknisk innholdsliste.

Finn en anmeldelse av noe som helste som ikke inneholder anmelderens PERSONLIGE mening om det som anmeldes er BRA eller DÅRLIG.

Slutt å les anmeldelser om det gjør så vondt i lillehjernen.

Lenke til kommentar

Jeg mente bare å si at det er derfor jeg som oftest ikke leser anmeldelser. Ta det med en klype salt, det er bare hva jeg mener.

Hvis det var det du mente så er jeg enig med deg :D Alltid ta omtaler en leser med en klype salt da det uansett vil være farget av meningene til den som har forfattet teksten.

Jeg leser alltid anmeldelser med tanke på at det jeg leser er en annen persons mening om produktet og så avhenger kvaliteten på hvor flink vedkommende er til å ordlegge seg og se på de tingene som er relevant for opplevelsen av spillet.

Lenke til kommentar

Jeg synes ærlig talt at denne diskusjonen blir veldig svart / hvitt. En god anmeldelse skal ei være hundre prosent subjektiv eller 100 prosent objektiv.

 

Den bør først og fremst gi en god beskrivelse av spillet, hvilke egenskaper det er godt på og hvilke det ikke er like heldig med. Anmelder må gjerne legge ut om hvor mye han elsker spillet, men bør evne å skildre godt både hvordan f.eks. AI, UI, kampsystem, dialoger og valg / konsekvenser av valg fungerer (og gjerne sammenligne dette med andre spill slik at det gir en referanse som er forståelig). Videre bør vedkommende være i stand til å skildre spillverdenen, om spillet er mer eller mindre åpent eller lineært (hvor velllykket dette er og hva det får å si for spillopplevelsen osv.), storyen, dybden, hvordan stemningen er og gjerne også kvaliteten på spillmusikken og hvordan denne passer inn i spillet og det som skjer underveis. Dette er bare noen eksempler på ting som er viktig å drøfte i en anmeldelse, og som er avgjørende for om anmeldelsen har verdi for spilllere som vurderer om de skal kjøpe et spill eller ei.

 

Hvis anmeldelsen er 100% subjektiv og lite informativ om de enkelte avgjørende bestanddeler et spill består av, har den ingen verdi for lesere utover eventuelle fanboys som allerede har bestemt seg for å kjøpe spillet lenge før anmeldelsen, og eventuelt for anmelder selv dersom han / hun har stor glede av å se sine egne halleluja-skriblerier på trykk. Det samme gjelder også ved full (eller halvfull :tease: ) slakt selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Skyrim derimot fikk 10/10 av Gamer.no

 

Jeg har spilt i 27 år, siden en alder av fire, og har sjelden sett lignende makkverk til grafikkmotor og kontroller. For ikke å nevne at plottet og historien er som en dårlig vikingsaga.

 

Så nei, du kan ikke blindt stole på anmeldelser. Ikke engang en haug anmeldelser, og særlig ikke når de gjennomgående skrives av fanboys av spesifike sjangre og produsenter, som Fallout og Elder Scrolls med Bethesda osv.

Endret av Runinho
Lenke til kommentar

det står døm spill selv lengre oppe, men det er ikke alle som har råd til og kjøpe alle de spillene og dømme dem. derfor er det veldig kurant med anmeldelser for og gi deg en liten smakebit av hva som faktisk venter deg. og helst se på flere anmeldelser for og se likheter om hva som var dårlig ved spillet eller eventuelt bra.

Lenke til kommentar

det står døm spill selv lengre oppe, men det er ikke alle som har råd til og kjøpe alle de spillene og dømme dem. derfor er det veldig kurant med anmeldelser for og gi deg en liten smakebit av hva som faktisk venter deg. og helst se på flere anmeldelser for og se likheter om hva som var dårlig ved spillet eller eventuelt bra.

Eng i den første setningen din. Resten hadde jeg vært enig i dersom det fantes særlig gode anmeldelser der ute. Må si det begynner å bli lenger og lenger mellom dem. Du kan lese 3-4 anmeldelser om samme spill og de kan være like intetsigende. Ikke få ganger jeg har opplevd å kjøpe et helt annet spill enn hva jeg har kunnet forvente etter å ha lest anmeldelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...