Gå til innhold

Snart vil SSD-prisene falle


Anbefalte innlegg

Dum artikkel. Vi må leve i nuet. Verken fortid eller fremtid eksisterer, kun nå. Vi har ikke en FastForward-knapp vi kan trykke på for å komme dit vi vil uten å bli eldre i kroppen. En gang kommer vi "dit" men det er et dårig kompromiss å sløse med tiden som er imellom. Et menneskeliv er kort til at vi skal vente til kvartal 3 2012 med "å leve".

 

Bare tull at SSD er kostbart. En 128 GB SSD leverer ytelse så det holder og det tar flere år å fylle opp med egenprodusert innhold. Selvsagt kan man laste ned "hele internett" til egen PC og lagre det til evig tid, men det er heller ikke meningen. Tipper at hvem som helst i Norge med alder >= 15 år har råd til en SSD til 1300 kr for 128 GB dersom interessen er tilstede. Da jeg var 15 år måtte man ut med 3800 kr for en 4GB Western Digital HDD og da var pengene mer verd også. Dette er bare fjas og tull. De fleste kommer i mål med en SSD på 128 GB til operativsystem og det viktigste av programmer og spill, deretter kan man kjøpe til mer kapasistet etter hvert som behovet kommer.

 

Lavere kostnad per GB medfører i praksis at folk begynner å sløse plassen og i mindre grad frigjør kapasitet ved å arkivere eller slette filer som de ikke lenger bruker.

 

"SSD er dyrt fordi en kapasitet på 128 GB tillater ikke å være like lat med tanke på å rydde i filer som om det var 1 TB til samme prisen. Få ned prisen så kan vi fylle på med 500 000 filer slik at vi må lete fler timer for å finne den filen vi skal ha tilgang på."

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om et-to år: "Snart blir prisen halvert"...

 

Simen1 trekker frem et viktig poeng, MLC tåler etter hvert veldig få skrivesykler, og for hver krymping må stadig mer av kapasiteten rasjoneres. Med andre ord blir "80 GB" på 19nm mindre enn "80 GB" på 25nm.

 

Man trenger jo ikke så mye lagringsplass, man kan jo bare slette det man ikke bruker når man er ferdig.

Det var nettopp derfor jeg nettopp satt opp en maskin med 6x3TB, lagringsplass hva skal vi med det?

 

Fra spøk til alvor, så regner jeg med at du mener bærbare enheter, da burde plass nok til programmer, kanskje noen spill og litt arbeidsplass være tilstrekkelig, ivertfall så lenge brukeren befinner seg på et bra nett, så er det bare å hente resten fra hjemmeserver :)

Lenke til kommentar

Det var nettopp derfor jeg nettopp satt opp en maskin med 6x3TB, lagringsplass hva skal vi med det?Fra spøk til alvor, så regner jeg med at du mener bærbare enheter, da burde plass nok til programmer, kanskje noen spill og litt arbeidsplass være tilstrekkelig, ivertfall så lenge brukeren befinner seg på et bra nett, så er det bare å hente resten fra hjemmeserver :)

Apropo hjemmeserver og 3TB-disker: Når får vi disker som ikke lyver om sektrøstørrelsen for å være kompatible med bugs i utgamle OS? Jeg vil ha en 3TB disk som ikke lyver og sier den har 512 sektorer. Det er no forbannet mas å sette opp med noen dugelig ZFS eller software-raidløsning uten at mulle-mekk drivere og windows er med i likningen.
Lenke til kommentar

Ahh, den dagen vi får Petabyte på SSD for et par hundrelapper. Da sitter vi nok og ler av denne artikkelen.

 

Det har du rett i. Husker bl.a at jeg satt tilbake på 90-tallet og drømte om at man for få hundrelapper kunne kjøpe akkurat så mye minne og disk man bare ville ha. Og der er vi i dag (rent bortsett fra harddisk-krisen akkurat nå da)... Fremtiden er alltid strålende for oss datanerder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke så sikkert at NAND flash vil dominere i 2015.

 

IBM Research, for instance, turned heads over the summer with its announcement that thermal-based PCM might one day enable systems to retrieve data 100 times faster than NAND flash and to endure at least 10 million write cycles, an exponential improvement over the 30,000 write cycles of enterprise multi-level cell (eMLC) flash.

 

 

 

IBM’s Zurich-based research lab claimed to achieve the reliable storage of multiple bits per cell after monitoring the resistance of the PCM material for six months to confirm the cell’s stability. Haris Pozidis, manager of memory and probe technologies at IBM Research in Zurich, said multi-level cell (MLC) PCM could make its way into enterprise servers and storage by 2016. He said the technology could benefit applications such as “big data” analytics and cloud computing.

 

 

Kilde

Lenke til kommentar

Dum artikkel. Vi må leve i nuet. Verken fortid eller fremtid eksisterer, kun nå. Vi har ikke en FastForward-knapp vi kan trykke på for å komme dit vi vil uten å bli eldre i kroppen. En gang kommer vi "dit" men det er et dårig kompromiss å sløse med tiden som er imellom. Et menneskeliv er kort til at vi skal vente til kvartal 3 2012 med "å leve".

 

Bare tull at SSD er kostbart. En 128 GB SSD leverer ytelse så det holder og det tar flere år å fylle opp med egenprodusert innhold. Selvsagt kan man laste ned "hele internett" til egen PC og lagre det til evig tid, men det er heller ikke meningen. Tipper at hvem som helst i Norge med alder >= 15 år har råd til en SSD til 1300 kr for 128 GB dersom interessen er tilstede. Da jeg var 15 år måtte man ut med 3800 kr for en 4GB Western Digital HDD og da var pengene mer verd også. Dette er bare fjas og tull. De fleste kommer i mål med en SSD på 128 GB til operativsystem og det viktigste av programmer og spill, deretter kan man kjøpe til mer kapasistet etter hvert som behovet kommer.

 

Lavere kostnad per GB medfører i praksis at folk begynner å sløse plassen og i mindre grad frigjør kapasitet ved å arkivere eller slette filer som de ikke lenger bruker.

 

"SSD er dyrt fordi en kapasitet på 128 GB tillater ikke å være like lat med tanke på å rydde i filer som om det var 1 TB til samme prisen. Få ned prisen så kan vi fylle på med 500 000 filer slik at vi må lete fler timer for å finne den filen vi skal ha tilgang på."

 

Man fyller jo gjerne ikke opp harddisken med "egenprodusert innhold" som ikke er media. Win7 stiger raskt til 20 gig, caching på picasa og lightroom tar jo fort 10 gig hos meg, og i tillegg noen spill, og programmer, så blir det veldig fort en god del data. Det har lite med sløsing å gjøre, akkurat som det ikke er "sløsing" å ha en leilighet på større enn 30 kvm.

 

Personlig ser jeg gjerne fram til 256 GB disker blir billige, 160 GB fungerer ok nå, men kunne gjerne hatt litt mer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Personlig ser jeg gjerne fram til 256 GB disker blir billige, 160 GB fungerer ok nå, men kunne gjerne hatt litt mer.

 

Akkurat der jeg også er, selv om en 64gig disk i teorien skal holde er 160 litt lite :)

 

 

Ellers så lover 19 nm på ytterligere reduksjon i antall overskrivinger på hver celle. Krympingen kan ikke fortsette i det lange løp så lenge antall overskrivinger reduseres fra gang til gang. "Moores lov" for SSDer vil altså bli en kortvarig affære.

 

Er det for mye å håpe på at dette ordner seg etterhvert?

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
Ellers så lover 19 nm på ytterligere reduksjon i antall overskrivinger på hver celle. Krympingen kan ikke fortsette i det lange løp så lenge antall overskrivinger reduseres fra gang til gang. "Moores lov" for SSDer vil altså bli en kortvarig affære.

Er det for mye å håpe på at dette ordner seg etterhvert?

Det er mye å håpe på at dette skal ordne seg de første par årene i hvert fall, men på litt lengre sikt (5-10 år) tipper jeg de finner en eller annen løsning som innebærer å gå bort fra flashminne. Flash (NOR, TLC/MLC/SLC NAND) ser ikke ut til å ha noen løsning i sikte i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller ha en hybriddisk med 20GB flash og 500GB snurredisk, enn en 120GB SSD, når man tenker på pris/ytelse og ikke minst lagringsplass. Få laptoper i 14"-størrelse me plass til to disker.

 

Den her støtter jeg fullt ut ! Med ett lite forbehold, og det er at vi kommer til å få kombinasjonen mellom hybrid-enheter (altså disker, slik du snakker om), og hybrid-systemer, altså lagrings løsninger som automatisk lagrer i tiers basert på diverse kriterier. EMC har slike løsninger i dag, der de bruker SSD disker som cache til hyppig brukte filer, og gamle filer blir presset nedover gjennom SAS disker, og ned til NL-SAS (som de kaller det), eller SATA som det heter for vanlige folk.

 

Når slike lagringsystemer kommer på NAS bokser til hjemmebruk, da blir det saker. Da har man noen få SSD disker, og en haug med x TB SATA disker, som tilsammen bygger et STORT lagringssystem med redundans, høy ytelse, og enorm kapasitet. Alt i samme enheten.

 

Jeg vil forresten ha en 13,3" laptop med 2 stk av de hybrid diskene, og nok intelligens til å kjøre de 40gb med ssd (siden diskene står i raid0) som en slags fast-cache inn mot windows som faktisk fungerer :)

Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke hvorfor folk skal klage på prisen på ting hele tiden.

 

Husker tilbake in the old days da jeg som fjortiss hadde skramla sammen nesten 4000 spenn for en 340 Megabyte Harddisk som jeg fikk lurt inn i min Amiga 1200. Det var rådyrt den gang. Og plass? tja tok kanskje litt lenger tid og fylle opp den disken da enn i dag.

 

Og skal man regne litt så er jo 340 MB ca en tredjedel av en GB.

 

så i den tid kosta 1 GB ca 12 000. Drit dyrt i forhold til dagens priser.

Endret av Phyltre
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke hvorfor folk skal klage på prisen på ting hele tiden.

 

Husker tilbake in the old days da jeg som fjortiss hadde skramla sammen nesten 4000 spenn for en 340 Megabyte Harddisk som jeg fikk lurt inn i min Amiga 1200. Det var rådyrt den gang. Og plass? tja tok kanskje litt lenger tid og fylle opp den disken da enn i dag.

 

Og skal man regne litt så er jo 340 MB ca en tredjedel av en GB.

 

så i den tid kosta 1 GB ca 12 000. Drit dyrt i forhold til dagens priser.

 

Om du synes det er noe vi kan sammenlikne imot, så har jeg masse harddisker på 250 Gb jeg kan selge deg, 10 000 per stk, mye billigere per GB...

 

AtW

Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke hvorfor folk skal klage på prisen på ting hele tiden.

 

Husker tilbake in the old days da jeg som fjortiss hadde skramla sammen nesten 4000 spenn for en 340 Megabyte Harddisk som jeg fikk lurt inn i min Amiga 1200. Det var rådyrt den gang. Og plass? tja tok kanskje litt lenger tid og fylle opp den disken da enn i dag.

 

Og skal man regne litt så er jo 340 MB ca en tredjedel av en GB.

 

så i den tid kosta 1 GB ca 12 000. Drit dyrt i forhold til dagens priser.

 

Om du synes det er noe vi kan sammenlikne imot, så har jeg masse harddisker på 250 Gb jeg kan selge deg, 10 000 per stk, mye billigere per GB...

 

AtW

 

Vel ellers takk, Har ei svær pappkasse full med disker allerede.

Lenke til kommentar

Det var nettopp derfor jeg nettopp satt opp en maskin med 6x3TB, lagringsplass hva skal vi med det?Fra spøk til alvor, så regner jeg med at du mener bærbare enheter, da burde plass nok til programmer, kanskje noen spill og litt arbeidsplass være tilstrekkelig, ivertfall så lenge brukeren befinner seg på et bra nett, så er det bare å hente resten fra hjemmeserver :)

Apropo hjemmeserver og 3TB-disker: Når får vi disker som ikke lyver om sektrøstørrelsen for å være kompatible med bugs i utgamle OS? Jeg vil ha en 3TB disk som ikke lyver og sier den har 512 sektorer. Det er no forbannet mas å sette opp med noen dugelig ZFS eller software-raidløsning uten at mulle-mekk drivere og windows er med i likningen.

Det er vel ikke et kjempeproblem? Mitt oppsett bruker GPT, og jeg måtte vel bruke parted(kommandolinje-varianten) til formatering over 2TB, men utover det var det intet stress i Ubuntu 11.04. Jeg bruker ext-filsystem, men jeg har ikke testet samba på denne. Uansett skulle samba klare å maskere dette.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...