Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] For mye utbetalt lønn!


Marius_1337

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg var jobbet et sted i litt over et år. Etter at jeg sluttet der, og begynte hos ny arbeidsgiver, fortsatte jeg å få lønn. Jeg har nå fått et krav om å tilbakebetale dette.

 

Kort info:

- Jeg har aldri fått noen lønnsslipp for dette

- Jeg har ikke visst om dette, da det har blitt utbetalt likt som min andre jobb

- Jeg merket den siste lønningen og ga beskjed til tidligere arbeidsgiver.

 

 

Det dreier seg altså da om 3 mnd med "for mye utbetalt lønn". De mener dette er 28000. For det første stemmer ikke beløpet. Jeg har gått gjennom min konto og det er ikke riktig. Det er inkludert skatt.

 

Jeg kontaktet tidligere arbeidsgiver og fikk da et kontonr. og et beløp. Jeg fikk ingen andre detaljer rundt dette. Jeg er en 21 år gammel student og har SELVSAGT ikke 28000 liggende å slenge. Jeg skal i et møte med noen advokater på mandag, men tenkte jeg kunne spørre her om noen vet noe om dette.

 

HVA GJØR JEG?! jeg får ikke sove om natten på grunn av det her. Stresser så ekstremt.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg var jobbet et sted i litt over et år. Etter at jeg sluttet der, og begynte hos ny arbeidsgiver, fortsatte jeg å få lønn. Jeg har nå fått et krav om å tilbakebetale dette.

 

Kort info:

- Jeg har aldri fått noen lønnsslipp for dette

- Jeg har ikke visst om dette, da det har blitt utbetalt likt som min andre jobb

- Jeg merket den siste lønningen og ga beskjed til tidligere arbeidsgiver.

 

 

Det dreier seg altså da om 3 mnd med "for mye utbetalt lønn". De mener dette er 28000. For det første stemmer ikke beløpet. Jeg har gått gjennom min konto og det er ikke riktig. Det er inkludert skatt.

 

Jeg kontaktet tidligere arbeidsgiver og fikk da et kontonr. og et beløp. Jeg fikk ingen andre detaljer rundt dette. Jeg er en 21 år gammel student og har SELVSAGT ikke 28000 liggende å slenge. Jeg skal i et møte med noen advokater på mandag, men tenkte jeg kunne spørre her om noen vet noe om dette.

 

HVA GJØR JEG?! jeg får ikke sove om natten på grunn av det her. Stresser så ekstremt.....

Det er vanlig at du plikter å tilbakebetale det du har fått for mye utbetalt i lønn. Pleier til og med å stå i kontrakten; se etter!

Ikke sløs penger på advokat med dette, ta heller kontakt med din tidligere arbeidsgiver og si som det er: at du har ikke pengene, og foreslå en nedbetaling du kan leve med. Såpass rettskafne er norske arbeidsgivere.

Lenke til kommentar
- Jeg har ikke visst om dette, da det har blitt utbetalt likt som min andre jobb

 

Så, pengene ramlet ned fra himmelen, uten videre? Du har en selvstendig undersøkelsesplikt, såvidt jeg vet.

Og i allefall om du har brukt opp pengene, uten å forsikre deg om at utbetalinger var riktige så har du et problem eller to.

 

Det dreier seg altså da om 3 mnd med "for mye utbetalt lønn".

Tror ikke du har en sak, dessuten koster en advokat like mye om du taper saken.(i tillegg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg var jobbet et sted i litt over et år. Etter at jeg sluttet der, og begynte hos ny arbeidsgiver, fortsatte jeg å få lønn. Jeg har nå fått et krav om å tilbakebetale dette.

 

Kort info:

- Jeg har aldri fått noen lønnsslipp for dette

- Jeg har ikke visst om dette, da det har blitt utbetalt likt som min andre jobb

- Jeg merket den siste lønningen og ga beskjed til tidligere arbeidsgiver.

 

 

Det dreier seg altså da om 3 mnd med "for mye utbetalt lønn". De mener dette er 28000. For det første stemmer ikke beløpet. Jeg har gått gjennom min konto og det er ikke riktig. Det er inkludert skatt.

 

Jeg kontaktet tidligere arbeidsgiver og fikk da et kontonr. og et beløp. Jeg fikk ingen andre detaljer rundt dette. Jeg er en 21 år gammel student og har SELVSAGT ikke 28000 liggende å slenge. Jeg skal i et møte med noen advokater på mandag, men tenkte jeg kunne spørre her om noen vet noe om dette.

 

HVA GJØR JEG?! jeg får ikke sove om natten på grunn av det her. Stresser så ekstremt.....

 

 

Hvis det du sier stemmer, tar du en utskrift fra din konto der det skal stå merka hvor pengene kommer fra. Om du ikke har nettbank så kan du gjøre det ved å be banken skrive det ut for deg.(altså de siste 3 månedene)

 

For å si det sånn, selv om du har fått pengene på samme dag så vil det fremdeles vises som to forskjellige transaksjoner. På denne måten vil du da eksakt vite hvor mye du har fått for mye.

 

At du ikke har "merket" at det plutselig er en god del 1000 ekstra på konto, er vel også en ganske ubrukelig unnskyldning. Slik at å kaste bort penger på advokat er helt på jordet! Ring din tidligere arbeidsgiver, eventuelt vis han utskriftene fra banken om det ikke stemmer med det beløpet han hevder.

 

Om du løser dette på en voksen og høffelig måte, er det større sjangse for at din tidligere arbeidsgiver også er mer villig til å samarbeide.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det stemmer nok at arbeidsgiver skal ha tilbake det de har utbetalt til deg, dvs. også forskuddstrekket (skattetrekk). :(

Imidlertid regner jeg med at arbeidsgiver har forståelse for at du ikke kan betale tilbake skattedelen med en gang, da det er Staten som har disse pengene akkurat nå ;)

 

Du skrev at du gav beskjed når du fikk siste lønningen, så regner med du har disse pengene tilgjengelig?

 

Jeg ville ha bedt arbeidsgiver om lønnsslippene for månedene du ikke jobbet der, så du vet akkurat hvilke beløp det er snakk om. Det er også veldig viktig at årsoppgaven du får til neste år er korrekt, dette må du sjekke nøye. Denne skal inneholde den lønna du skulle hatt (altså uten de ekstra lønningene du skal tilbakebetale), men med det du har betalt ekstra i skatt.

Disse ekstra betalte skattepengene vil du så få igjen ved skatteoppgjøret neste år (i form av mer penger tilgode eller redusert restskatt).

 

Mitt forslag er da å kontakte arbeidsgiveren og få til en avtale om tilbakebetaling, der du

  • Får til en nedbetalingsplan for det beløpet du har fått utbetalt for mye
  • Tilbakebetaler skattetrekket når du får skatteoppgjøret neste år

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du må nok kontakte din arbeidsgiver å si i fra.

 

Det er en vanskelig situasjon det der :hmm:

 

Det høres ut som en rar situasjon det der :ermm:

 

Du må få løst det der men jeg har dessverre ikke så mange gode råd.

 

Du sier ikke det.

 

TS: Når sluttet du den gamle jobben din, og når kom kravet om etterbetaling?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Enten så har du såpass mye penger på konto at du ikke merket at du har en månedslønn(eller flere), men da har du råd til å betale tilbake. Eller så har du ikke oversikt, og har nå brukt opp alle pengene.

 

In the end vil du måtte betale tilbake hver eneste krone med mindre kravet er foreldet. Noe som skjer etter tre år. Så her hjelper det lite med advokater da det tross alt kun lager mer utgifter, for deg.

 

Men tidligere arbeidsgiver burde vise forståelse for at du ikke kan betale tilbake hele kravet med en gang, og gi deg litt tid til å betale tilbake. Om ikke annet for at det var du som avdekket feilen og gjorde de oppmerksom på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

In the end vil du måtte betale tilbake hver eneste krone med mindre kravet er foreldet. Noe som skjer etter tre år. Så her hjelper det lite med advokater da det tross alt kun lager mer utgifter, for deg.

Et krav som dette blir neppe foreldet etter tre år, da det er lett å kjøre en sak som gjør kravet aktivt i ti år.

Lenke til kommentar

In the end vil du måtte betale tilbake hver eneste krone med mindre kravet er foreldet. Noe som skjer etter tre år. Så her hjelper det lite med advokater da det tross alt kun lager mer utgifter, for deg.

Et krav som dette blir neppe foreldet etter tre år, da det er lett å kjøre en sak som gjør kravet aktivt i ti år.

 

Jo, om ikke saken kjøres gjennom forliksrådet og/eller rettsvesen(rettsvern for kravet) Saken betraktes som enkel pengerkrav uten rettsvern etter 3 år. [kortversjon]

 

:)

Lenke til kommentar

In the end vil du måtte betale tilbake hver eneste krone med mindre kravet er foreldet. Noe som skjer etter tre år. Så her hjelper det lite med advokater da det tross alt kun lager mer utgifter, for deg.

Et krav som dette blir neppe foreldet etter tre år, da det er lett å kjøre en sak som gjør kravet aktivt i ti år.

 

Jo, om ikke saken kjøres gjennom forliksrådet og/eller rettsvesen(rettsvern for kravet) Saken betraktes som enkel pengerkrav uten rettsvern etter 3 år. [kortversjon]

 

:)

Det er jo det jeg skriver ...

Lenke til kommentar

Men tidligere arbeidsgiver burde vise forståelse for at du ikke kan betale tilbake hele kravet med en gang, og gi deg litt tid til å betale tilbake.

Er det seriøst ingen krav til at de faktisk vise forståelse? Altså, om min gamle arbeidsgiver sender 200 000 kr i lønn til meg, jeg får kun 150 000 kr av dem inn på konto (pga skatt). Og så krever de noen dager etterpå å få alle 200 000 kr tilbake. Man kan da umulig kreve det?

(altså, kreve alle pengene tilbake på dagen, når staten sitter på 50 000 kr av dem)

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men tidligere arbeidsgiver burde vise forståelse for at du ikke kan betale tilbake hele kravet med en gang, og gi deg litt tid til å betale tilbake.

Er det seriøst ingen krav til at de faktisk vise forståelse? Altså, om min gamle arbeidsgiver sender 200 000 kr i lønn til meg, jeg får kun 150 000 kr av dem inn på konto (pga skatt). Og så krever de noen dager etterpå å få alle 200 000 kr tilbake. Man kan da umulig kreve det?

(altså, kreve alle pengene tilbake på dagen, når staten sitter på 50 000 kr av dem)

Kan ikke svare for den juridiske biten av det, men med rene rettferdighetsøyne vil jeg si man burde kunne si

"Her er de 150k, de siste 50 får dere selv skaffe tilbake fra skatteetaten, det var dere som ga dem pengene"

Om ikke de går med på dette, mener jeg det minste man kan forvente er at de venter til nærmeste skatteoppgjør, når du da vil få igjen de 50k, og få dem tilbake da. De eventuelle rentene syns jeg du skal få beholde selv, for tort og svie.

Endret av toth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...