Gå til innhold

Polygamy og Monogamy


Anbefalte innlegg

Mornings

 

Har på min vandring i verden møtt mye folk, veldig forskjellige fra meg selv, men fortsatt ganske bra folk - ikke bare bruker jeg internett bl.a. for å bli kjent med folk fra hele verden, men har bodd ca 3 år i utlandet, og vært en del på lang ferie. Er fasinert av kulturer, deres forkjeller fra vår, hvordan de ser ting osv, hvilke positive sider, og negative sider de har i forskjell til oss, for å forstå de bedre etc. Er ingen ekspert, og refererer ikke til noen andre enn meg selv og de jeg har møtt på min "vandring".

 

Noe av det som har overrasket meg mest med livssyn blant kvinner fra andre kulturer, er at mange av de, i land som tillater det, ikke har noe i mot polygami, og noen faktisk ville foretrukket det. Faktisk.

Årsakene de har kommet med var litt vanskelig å forstå i starten, men etterhvert som man lærer flere å kjenne, så ser man fort at det som er vanlig, og sosialt akseptert for meg, kan være like uvanlig og uakseptert for de, slik som deres skikker ville vært for meg, uten at det nødvendigvis betyr at jeg har rett fordi jeg er norsk.

 

Det jeg lærer er at selv om andre kulturer håndterer sine anliggende annerledes enn oss, så er de fleste vanlige folk like vennlige, fredelige og oppegående som oss. Selvsagt har de sine råtne epler, og har samfunnet problemer, så blir eplene større proposjonalt, akkurat slik som i resten av verden og gjennom historien.

 

Polygamy, å være gift med flere damer på en gang, i kontrast til monogamy, som å være gift med èn partner.

 

I Norge er det forbud mot flerkoneri.

 

Burde en stat i prinsippet ha lov til å bestemme over personlige forhold mellom mann og kvinne? burde ikke det vært opp til hver enkelt individ å bestemme? om jeg hadde to jente venner som begge kunne tenkt seg å være min hustru på samme tid, hvem er staten til å si nei? og hvorfor?

 

Og om flerkoneri er forbudt, hvorfor er ikke fri puling på byen og bygda regulert?

De to forskjellige ligner jo litt på hverandre i revers, bare at i et polygamisk forhold, så er man altså trekanten/ firkanten bundet med giftemål mellom personer som har gjensidig interesse for ordningen.

 

 

Fyr løs, men ikke mot hodet :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Polygamy, å være gift med flere damer på en gang

Rettere sagt, å være gift med flere personer på en gang.

 

Synes at du tar opp interessante problemstillinger, og sant og si har jeg aldri tenkt over hvorfor ting er som de er. Kan i farta ikke se at polygami medfører noen samfunnsmessige problemer, kanskje har det til og med fordeler? Mistenker at lovverket muligens er basert på et moralsk grunnlag i denne sammenhengen.

 

Ellers lurer jeg på om det er bare slike ekteskap som er forbudt, eller om det er noe som hindrer en i å ha samboerforhold med flere på en gang. Hvis det ikke er det er jo litt underlig.

Lenke til kommentar

Ja, mener naturligvis personer, er hetero så jeg glemte meg.

 

Et annet spørsmål som lurer i bakgrunnen, er om at rettferdighet alltid betyr likestilling, og visa versa, vår sensitivitet med å bestemme oss for hva som er hva, med samme problem med det som kalles moral. I sin tid var homofili umoralsk, å tjene mer penger enn gjennomsnittet var umoralsk, å ikke være kristen var umoralsk etc etc

 

 

Jeg mener også at staten er alt for god til å ta avgjørelser for oss, de legger alt for mye opp til av vi skal trenge dem, i stedet for å dyrke vår egen uavhengighet, og potensiale.

 

For meg ser det rart ut å forbinde det å være sivilisert med utbredt og detaljert regulering, så vel som hvor raske prosessorer våre datamaskiner har, i stedet for dyder som toleranse, medmenneskelighet, fokus på individuell frihet og ansvar, personvern, generøsitet, rettferdighet etc etc vil kanskje mer påstå at handlingene våre basert på disse dyder (og flere) er hva som måler hvor siviliserte vi er.

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

At noen få stikker av med alle/de beste damene ville ført til revolusjon ganske kjapt.

Mange psykologer hevder også at monogami ble innført for å sikre stabilitet i samfunnet, ved at det er én dame til hver og ikke at noen få tar flesteparten.

 

Forsøk med dyr viser jo også dette. Det pleier ofte å være en alfahann som styrer innad en liten gruppe og som har damene, mens resten er underdanige og får seg ikke så mange damer

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noen grunn til å slå ned på polygami, om det ikke er tvang eller hjernevasking involvert.

 

Men barna må få ha sine 2 voksne som har det lovpålagte ansvaret for dem, uavhengig av øvrige forhold.

 

Det trenger heller ikke være polygami der kun én person er i sentrum, en person som har et separat forhold til hver av de andre. Det kan være at alle har et forhold med hverandre, eller at flere av de som en person har forhold til, også har forhold til andre igjen. Det totale bildet kan bli svært komplisert, men det er deres problem. Og med DNA-testing er det ikke noe problem å kontrollere hvem som er foreldre.

 

Hehe, greit at det blir noen til overs til "oss andre" også.

 

...men seriøst, hvem vil ha flere damer i hus samtidig? Kan vel bare glemme å se innsiden av badet for evig tid da vil jeg tro.

 

Trenger ikke å bo i samme hus. Ellers bør den samlede økonomien være god nok til å gjøre det levelig for husholdningen.

 

Med den mer tradisjonelle formen for polygami, så er det de med mye penger og ressurser som tiltrekker seg, eller på annet vis skaffer seg, flere partnere.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det være noe verre eller bedre om det er én kvinne og mange menn, én mann og mange kvinner, mange kvinner og mange menn, bare kvinner, eller bare menn?

 

Det står litt om polyandri, det å ha flere ektemenn, på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Polyandry Det er selvsagt langt vanligere at det er menn som er i sentrum. Men utenom ekteskapslivet i de deler av verden ekteskap har blitt mindre viktig, så skulle jeg likt å ha sett statistikk på antall samtidige partnere for kvinner vs. menn, hetero vs. homo vs. bi.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Det jeg lærer er at selv om andre kulturer håndterer sine anliggende annerledes enn oss, så er de fleste vanlige folk like vennlige, fredelige og oppegående som oss. Selvsagt har de sine råtne epler, og har samfunnet problemer, så blir eplene større proposjonalt, akkurat slik som i resten av verden og gjennom historien.

 

Polygamy, å være gift med flere damer på en gang, i kontrast til monogamy, som å være gift med èn partner.

 

Fyr løs, men ikke mot hodet :p

 

Dersom både mann og kvinne ønsker et åpent forhold med flere kjærester så er det ingenting i veien for det. En del religioner og religiøse sekter vil slå hardt ned på deg hvis du tenker selv eller ønsker å leve fritt, så du kan ekskluderes fra mange religioner på grunn av dette.

 

I Norge så er det av juridisk betydning å være gift med en person, det er en juridisk bindende avtale. Derfor kan du bare være gift med én person.

Lenke til kommentar

Men barna må få ha sine 2 voksne som har det lovpålagte ansvaret for dem, uavhengig av øvrige forhold.

 

Hvorfor det? Så vidt meg bekjent, så har diverse former for kollektiv oppdragelse eksistert med suksess ved flere anledninger i historien. Vi ser det jo også hos andre primater.

 

Slik jeg ser det vil det være greit om de ønsker å organisere det på ulike måter , men det vil være de 2 som er ansvarlige for å sørge for at barna har et minimum av tilsyn, næring, osv. Det er de som først kan bli stilt for retten, for å si det på den måten.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

Dersom både mann og kvinne ønsker et åpent forhold med flere kjærester så er det ingenting i veien for det. En del religioner og religiøse sekter vil slå hardt ned på deg hvis du tenker selv eller ønsker å leve fritt, så du kan ekskluderes fra mange religioner på grunn av dette.

 

I Norge så er det av juridisk betydning å være gift med en person, det er en juridisk bindende avtale. Derfor kan du bare være gift med én person.

 

Kan du nevne noen av disse sektene og religionene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...