Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg bruker også å la ting som "gud være med deg" og "gud velsigne deg" passere, siden det i bunn og grunn er et kompliment fra religiøse, og det er jo aldri noen grunn til å begynne å krangle over et kompliment :)

 

Men i noen situasjoner synes jeg bruken av gud blir for dumt. F.eks hvis noen takker gud for at dattera deres ble reddet ut av det brennende huset i siste liten osv så synes jeg det er utrolig respektløst ovenfor røykdykkerne og brannmanskapet som var der og faktisk reddet personen. Må si at deres gud er ganske så passiv i slike situasjoner... :hmm:

 

Dette går mer på USA da, sjelden du hører nordmenn takke gud for slikt, men her borte er det ganske så vanlig. Og det pussige er at de skylder aldri på gud når noe går galt. Snodig hvordan tro fungerer kun når resultatet er positivt.

Endret av Apox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Melder meg inn her. Ville bare si at tråden her er et fantastisk initiativ. Til tross for mye religiøs slekt hvorav mange faktisk er kristne fundamentalister, så tar jeg avstand i fra all religion, og jeg har en visjon om en bedre verden - en verden uten religion.

 

Jeg synes en liste over bøker (og eventuelt filmer) om religion hadde gjort seg veldig bra i førsteposten. Leste The God Delusion av Richard Dawkins forrige helg, og nå sitter jeg og skal begynne med Hva Skal Vi Med Religion? av Rudi Kessel, en tidligere prest som nå har tatt avstand fra religion.

Godt forslag!

 

Er du interessert i en bok lignende The God Delusion anbefaler jeg God Is Not Great: How Religion Poisons Everything av Christopher Hitchens. Den er minst like god, om ikke bedre. ;)

 

Den står på listen over bøker som skal leses. Unnet meg selv en liten førjulsgave i dag, så det ble Det Egoistiske Genet av Richard Dawkins. Aner ikke om det har noe særlig med religion å gjøre, men har hørt gode ting om den, og jeg likte The God Delusion, så den får en sjanse.

Lenke til kommentar

 

 

Så, så folkens… er nå dette egentlig i caféeierens (Zepticon) ånd?

Dette er, for å si det rett ut, mye usaklig pjatt.

Jeg er ingen Islamvenn på noen som helst måte, men nivået i argumentasjonen og de verbale utblåsningene er ikke akkurat noe å rope hurra for.

Dette kan vi mye bedre! Jeg tror ikke vi skal bli så varme i ateisttrøya at vi begynner å fjase på samme måte som på diskusjon.no for øvrig.

Det var jo en grunn til at denne cafeen ble opprettet, og det var jo for å lage en ”vaksine” mot alt skvipet og bunnfallet.

La oss nå bevise at Ateistcafeen er et forum der det er innsikten, leseforståelsen og de gode hardtslående argumentene som rår.

 

 

 

Ja, jeg vet det. Det er barnslige svar til noe jeg kaller en barnslig religion. Det er jo noe spesielt at denne kvinnen, som er oppvokst i et opplyst land, velger denne religionen som sin frelser. Selv kan jeg ikke se noen positive sider for kvinner i denne religionen utenom å bli undertrykt. Da passer det jo for kvinner som vil bli dominert. Vet du om noen motargumenter på det? Så skal vi se om vi får til en saklig diskusjon.

Nå skumma jeg bare kjapt gjennom bloggen hennes i går, men jeg så hun hadde en egen blogg dedikert til 'hvorfor jeg konverterte til Islam.' Vil anta at mange nøkkelsvar ligger i den mtp å få en forståelse for hvordan hun kom frem til valget sitt.

Men, det spiller egentlig liten rolle ift kraftsalven min, som gikk ut på å heve nivået på innholdet og resonnementene våre.

Du kan se det for deg; de typiske "gutta på gølvet"-sliterne som sitter rundt lunsjbordet på lageret og slår neven i bordet. "Dessa pollitikera altså... bare tull og tøys... dem kan ingentingen..."

Det er ingenting som er så enkelt som å generalisere, overforenkle og kommentere i generelle og kunnskapsløse vendinger.

Det får lagergutta gjøre... Her inne har i hvertfall jeg lyst til at vi kan fremstå som gode eksempler på hvordan saklig argumentasjon og gjennomtenkte resonnementer til enhver tid, alltid vil slå ihjel føleri (som RWS bruker å si) og spontane ryggmargsreflekser.

 

Ift de innleggene jeg siterte og reagerte på tidligere, så er essensen 'skepsis ift vestlig kvinnes valg til å konvertere til religionen Islam.' Det er jo kjempetema! Kjør på!

Men så langt har vi landet på at damer som henne mest sannsynlig må være sadomasochist, for det kan jo ikke være noen annen grunn til at en vestlig dame velger Islam?

Det kan for all del stemme i dette tilfellet... men, so what?

Foreløpig har lufta gått ut av ballongen, og sluttsituasjonen er at man sitter med armene i kors og rister på hodet:

" *tsk, tsk...* ja, skjønn det den som kan."

 

Sånn innholdstom surkepludring kan gammelkjerringene på Bingo-kafeen kose seg med - her inne synes jeg nivået må være høyere.

Eller har jeg misforstått noe vesentlig?

 

Og helt til slutt: Islam er vel alt annet enn "barnslig"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Melder meg inn her. Ville bare si at tråden her er et fantastisk initiativ. Til tross for mye religiøs slekt hvorav mange faktisk er kristne fundamentalister, så tar jeg avstand i fra all religion, og jeg har en visjon om en bedre verden - en verden uten religion.

 

Jeg synes en liste over bøker (og eventuelt filmer) om religion hadde gjort seg veldig bra i førsteposten. Leste The God Delusion av Richard Dawkins forrige helg, og nå sitter jeg og skal begynne med Hva Skal Vi Med Religion? av Rudi Kessel, en tidligere prest som nå har tatt avstand fra religion.

Godt forslag!

 

Er du interessert i en bok lignende The God Delusion anbefaler jeg God Is Not Great: How Religion Poisons Everything av Christopher Hitchens. Den er minst like god, om ikke bedre. ;)

 

Den står på listen over bøker som skal leses. Unnet meg selv en liten førjulsgave i dag, så det ble Det Egoistiske Genet av Richard Dawkins. Aner ikke om det har noe særlig med religion å gjøre, men har hørt gode ting om den, og jeg likte The God Delusion, så den får en sjanse.

Har bl.a. 'God is not great' av Hitchens og 'The greatest show on earth' av Dawkins i bokform.

Personlig synes jeg Hitchens sin pompøse og blærete væremåte (som også gjenspeiles i teksten, etter min mening) for ofte smitter over på budskapet. Men han er en no-nonsense hard hitter, ingen tvil om det.

Dawkins lar seg vippe av pinnen til tider, og det irriterer meg litt.

Jeg foretrekker absolutt Sam Harris, både ift litterære verker, paneldebatter og gjesteopptredener. Kan anbefale bl.a 'Letters to a Christian nation' og 'The Moral Landscape.'

:thumbup:

Lenke til kommentar

 

 

Så, så folkens… er nå dette egentlig i caféeierens (Zepticon) ånd?

Dette er, for å si det rett ut, mye usaklig pjatt.

Jeg er ingen Islamvenn på noen som helst måte, men nivået i argumentasjonen og de verbale utblåsningene er ikke akkurat noe å rope hurra for.

Dette kan vi mye bedre! Jeg tror ikke vi skal bli så varme i ateisttrøya at vi begynner å fjase på samme måte som på diskusjon.no for øvrig.

Det var jo en grunn til at denne cafeen ble opprettet, og det var jo for å lage en ”vaksine” mot alt skvipet og bunnfallet.

La oss nå bevise at Ateistcafeen er et forum der det er innsikten, leseforståelsen og de gode hardtslående argumentene som rår.

 

 

 

 

Ja, jeg vet det. Det er barnslige svar til noe jeg kaller en barnslig religion. Det er jo noe spesielt at denne kvinnen, som er oppvokst i et opplyst land, velger denne religionen som sin frelser. Selv kan jeg ikke se noen positive sider for kvinner i denne religionen utenom å bli undertrykt. Da passer det jo for kvinner som vil bli dominert. Vet du om noen motargumenter på det? Så skal vi se om vi får til en saklig diskusjon.

Nå skumma jeg bare kjapt gjennom bloggen hennes i går, men jeg så hun hadde en egen blogg dedikert til 'hvorfor jeg konverterte til Islam.' Vil anta at mange nøkkelsvar ligger i den mtp å få en forståelse for hvordan hun kom frem til valget sitt.

Men, det spiller egentlig liten rolle ift kraftsalven min, som gikk ut på å heve nivået på innholdet og resonnementene våre.

Du kan se det for deg; de typiske "gutta på gølvet"-sliterne som sitter rundt lunsjbordet på lageret og slår neven i bordet. "Dessa pollitikera altså... bare tull og tøys... dem kan ingentingen..."

Det er ingenting som er så enkelt som å generalisere, overforenkle og kommentere i generelle og kunnskapsløse vendinger.

Det får lagergutta gjøre... Her inne har i hvertfall jeg lyst til at vi kan fremstå som gode eksempler på hvordan saklig argumentasjon og gjennomtenkte resonnementer til enhver tid, alltid vil slå ihjel føleri (som RWS bruker å si) og spontane ryggmargsreflekser.

 

Ift de innleggene jeg siterte og reagerte på tidligere, så er essensen 'skepsis ift vestlig kvinnes valg til å konvertere til religionen Islam.' Det er jo kjempetema! Kjør på!

Men så langt har vi landet på at damer som henne mest sannsynlig må være sadomasochist, for det kan jo ikke være noen annen grunn til at en vestlig dame velger Islam?

Det kan for all del stemme i dette tilfellet... men, so what?

Foreløpig har lufta gått ut av ballongen, og sluttsituasjonen er at man sitter med armene i kors og rister på hodet:

" *tsk, tsk...* ja, skjønn det den som kan."

 

Sånn innholdstom surkepludring kan gammelkjerringene på Bingo-kafeen kose seg med - her inne synes jeg nivået må være høyere.

Eller har jeg misforstått noe vesentlig?

 

Og helt til slutt: Islam er vel alt annet enn "barnslig"?

 

Beklager at jeg dro inn sadomasochist, hehe... Bare skrev det for morroskyld. Men det er helt sikkert mange som nok kunne tenke seg det, ja... Det er utrolig mange kvinner som liker å bli dominert og bli sett på som underdanige Herren.... Skjønner, så det KAN være noen av dem også som konverterer til Islam for å få utspring for dette. Men er nok ikke den mest vanlige grunnen, nei, så absolutt ikke... Men i en kafé må det ikke være slik at man ikke kan tulle litt (over kaffen) som er vanlig å gjøre i en Cafe...

 

Men det må også være en del, seriøsitet, ellers er det jo ikke noe vits i dette... Det er jeg enig med deg i..

 

Slik jeg ser det så konverterer man på grunn av overbevisning, og da det er religionsfrihet i Norge, ser jeg ingen betenkeligheter ved å konvertere. Om jeg følte at det var en religion for meg, så ville jeg konvertert... Jeg har friheten til det, heldigvis, til å tro på hva pokker jeg vil.

 

Og folk som velger å konvertere til islam, eller hva de enn måtte konvertere til må selvsagt ha friheten til å gjøre det, og også kunne gjøre det uten at folk stigmatiserer dem, og kommer med usakeligheter/personangrep. Det er i alle fall min mening!

Trosfrihet er trosfrihet, og den inkluderer retten til å ikke tro også!

 

Vi kan være glade vi! For vi kan tro hva pokker vi vil, uten at det får noen alvorlige konsekvenser... Håper virkelig det fortsetter slik for all tid!

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og folk som velger å konvertere til islam, eller hva de enn måtte konvertere til må selvsagt ha friheten til å gjøre det, og også kunne gjøre det uten at folk stigmatiserer dem, og kommer med usakeligheter/personangrep. Det er i alle fall min mening!

Trosfrihet er trosfrihet, og den inkluderer retten til å ikke tro også!

Jeg forbeholder meg retten til å stigmatisere alle religiøse, på lik linje med at jeg stigmatiserer alle bruker hermetisert mat som et argument mot evolusjon. Eller kansje stigmatisering er feil begrep. Jeg ser mer på det som en sykdom enn noe annet. En psykisk lidelse, som gjør folk dumme, uærlige, og farlige.

 

Jeg sliter også med å stole på religiøse, for de er jo troende til hva som helst de blir fortalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og folk som velger å konvertere til islam, eller hva de enn måtte konvertere til må selvsagt ha friheten til å gjøre det, og også kunne gjøre det uten at folk stigmatiserer dem, og kommer med usakeligheter/personangrep. Det er i alle fall min mening!

Trosfrihet er trosfrihet, og den inkluderer retten til å ikke tro også!

Jeg forbeholder meg retten til å stigmatisere alle religiøse,

Men det er ikke noe galt i. =)

Så lenge man gjør det med alle reigiøse, og ikke bare konvertitter.

 

Jeg selv stigmatiserer religiøse en god del, så det er ikke det jeg argumenterer for. Det jeg er uenig i er at man bare skal stigmatisere de som konverterer til Islam... Å "konvertere" til kristendommen, enten det er katolisismen, eller hva det enn er, er like kritikkverdig...

 

på lik linje med at jeg stigmatiserer alle bruker hermetisert mat som et argument mot evolusjon. Eller kansje stigmatisering er feil begrep. Jeg ser mer på det som en sykdom enn noe annet. En psykisk lidelse, som gjør folk dumme, uærlige, og farlige.

 

Jeg sliter også med å stole på religiøse, for de er jo troende til hva som helst de blir fortalt.

Det kommer jo an på hva man legger i betydningen da(...)

Stigmatisere betyr å stemple noen som mindreverdige...

Er vi virkelig mer verd enn religiøse? - Jeg ser det ikke slik...

Fortjener religiøse kritikk? - Jeg ser det slik...

 

Så det kommer jo veldig an på hva man legger i begrepene.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dere det har noe med intelligens å gjøre at man er religiøse, eller er det bare ren og skjær frykt?

 

Det er utenfor min forståelse at man kan i dag, som voksen person med all teknologi og viten, velger Gud som sin skaper. En ting er for 1000 år siden at man kunne tro da, men ikke i dag. Hva gjør at man i dag tror?

 

Er det noen "eks troende" her inne som har vokst av seg kristendommen? Hva skulle til for at dere ikke tror i dag?

*Video av ei meget sur mor*

 

Hehhehe...Dette minner meg veldig om moren min ja, borsett fra at hvis moren min hadde kommet så nær ansiktet mitt og skreket hadde jeg nok dytta henne unna :whistle: For en respektløs måte å oppføre seg på!

 

Og jo,jeg tror det har mye med frykt for døden å gjøre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man vil se en interessant dokumentar med riligion i hovedrollen anbefaler jeg Marjoe:

 

 

 

Jeg ser på slike folk som gale og hjernevaskede mennesker. Jeg kunne aldri ha funnet på å gjort noe liknende selv. Jeg er helt sikker på at det er en eller annen form for personlighetsforstyrrelser som driver disse menneskene, for dette er jo absolutt ikke normal oppførsel. Ikke på noen måte er det det...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ta dem mens de er små...... :nei:

 

Vet ikke om jeg skal le eller gråte.

 

Let me say something about Harry Potter.. Warlocks are enemies of God. And I don't care what kind of hero they are. They are an enemy of God, and had it been in the old testament, Harry Potter would've been put to death!

 

Ser kristne på denne dokumentaren som bra? Dette er jo ekstremt.

Lenke til kommentar

 

Ta dem mens de er små...... :nei:

 

Vet ikke om jeg skal le eller gråte.

 

Let me say something about Harry Potter.. Warlocks are enemies of God. And I don't care what kind of hero they are. They are an enemy of God, and had it been in the old testament, Harry Potter would've been put to death!

 

Ser kristne på denne dokumentaren som bra? Dette er jo ekstremt.

 

Dette kaller jeg barnemishandlig, at ingen reagerer er vel pga. at indoktrineringen i barneåra har hjulpet.

Håper aldri sånne mennesker kommer i maktposisjoner i samfunnet, da snakker vi antageligvis om endetiden.

Lenke til kommentar

Liten kul ting som skjedde i dag!

 

Mine foreldre er kristne, og min far er helt klart verst.

Jeg tror egentlig ikke min mor er særlig religiøs lenger, hun tør bare ikke å "komme ut av skapet".

 

I dag fant mamma en regning fra den norske kristne TV-kanalen "Visjon Norge".

Med den nette sum 3500 kroner. Dette var noe pappa hadde tenkt å gi i "støtte" til TV-kanalen.

Hun rev den i stykker og så mitt store glis, for hun vet at jeg er ateist.

 

Jeg er stolt av henne. :cool:

Endret av ikkespisgress
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...