Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Jul

 

Jeg er vokst opp i en ateistisk familie. Vi feirer jul. Det er jo primært en tradisjon og den stammer jo tilbake til lenge før Kristendommen. Måten vi feirer jul på i Norge minner jo og veldig mye på nettopp den norrøne feiringen: etegilder, øl og festing med familie og venner. De nye tilskuddene ift. norrøn tid er pakker og akevitt.

 

En tradisjonell norsk julefeiring har i mine øyne svært lite med kristendommen og gjøre, og er direkte hedensk. Det blir direkte komisk å skulle feire Jesus, denne mannen/guden/whatever som skal ha vært så ydmyk og ikke-materealistisk, ved å ha etegilder, drikke store mengder alkohol og gi hverandre masse dyre ting? Norsk julefeiring virker for meg direkte "ukristelig" og direkte hedensk/norrøn, akkurat slik jeg liker den. Nei kristne som skal feire Jesus bør heller leve spartansk i noen uker i oktober og overnatte i en stall/fjøs. Om de skal gi noen gaver får de gi det til saubønder som takk for overnatting.

 

Forøvrig er det som irriterer meg mest med jula de kristne julesangene. De er bare så dårlige! (med noen hederlige som O helga natt når den er fremført av en god sanger). Jeg kommer i så utrolig mye mer stemning av sanger om nisser, julebjeller, snø o.l. enn trøtte sanger om engler, gud og jesusbarnet. Vi må kurrere dette landet fra hvitekrist slik at vi slipper disse trøtte jævla sangene hver jul :p.

ENIG!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min (og 95% av alle andre i dette landet vil jeg tro) er det tradisjon og familie som er den viktigste grunnen til at man feirer jul, og ikke det kristne aspektet.

Det stemmer nok bra det, men likevel fyller hyklerne opp de fleste kirker så fulle at mange ikke slipper inn. Er de ikke flaue når de menger seg kun på julaften?

Jeg har ALDRI vært i kirka på julaften... Hvordan er det egentlig?

Har jeg gått glipp av noe? Har aldri tenkt på det engang... =P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Jeg tror ikke på noe av dette og går derfor aldri i kirka, men i dag må jeg unytte meg av den for å komme i rett stemning." Dobbeltmoralskt for meg.

 

Dette utgjør ikke en dobbeltmoral da personen ikke har to sett moraler. Du kan godt synes denne personen har en dårlig moral (ergo at det er dårlig moral å ikke tro, men samtidig bruke kirka for å komme i stemning), men det gjør ikke personen dobbeltmoralsk.

 

Beklager off topic, men liker ikke voldtekt av det norske språket :p

Lenke til kommentar

Klart det er pga. tradisjon. Men hele grunnlaget for julegudstjenesten, hele poenget, er jo troa som ligger i bunn. Er ikke den til stede er det dobbeltmoralsk å møte opp.

Tja, ja og nei... Det har sikkert en eller annen underholdnigsverdi som man da setter pris på, samt den sosiale biten ved at folk møtes..

 

For å ta en sammenlikning så trenger man jo ikke tro på satan og være satanist om man drar på en konsert med satanistisk metal heller... For å ta den sammenlikningen... Dessuten så er det mange som er helligdagskristne og høytidskristne også, det vil si at de vanligvis ikke går rundt å tror noe spesielt, men at troen deres blusser opp hver eneste gang det er høytider, eller hver gang de trer inn i kirkens lokaler... Da forandres alt, og all viten og logisk sans blir igjen ved dørstokken i det man trer inn i den åndelige sfæren der man kan la seg underholde av urgamle fortellinger om den legendariske Jesus Kristus-figuren, ørkenfolkets Konge; den jødiske guddommens sønn, og la seg trollbinde av "Ham"...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min (og 95% av alle andre i dette landet vil jeg tro) er det tradisjon og familie som er den viktigste grunnen til at man feirer jul, og ikke det kristne aspektet.

Det stemmer nok bra det, men likevel fyller hyklerne opp de fleste kirker så fulle at mange ikke slipper inn. Er de ikke flaue når de menger seg kun på julaften?

Jeg har ALDRI vært i kirka på julaften... Hvordan er det egentlig?

Har jeg gått glipp av noe? Har aldri tenkt på det engang... =P

 

Har vært der fordi jeg kjørte min gamle bestemor. Ble og tvunget med på julegudstjenester i militæret (yay til at Norge fortsatt ikke er et sekulært land og tvinger soldater inn i kristne ritualer).

 

Julegudstjenesten er veldig, veldig kjedelig og du sitter på noen forferdelige benker. Presten preker lenge og det synges en del salmer. Det som dog kan være morsomt er å faktisk lytte til det presten sier. Teksten i prekenene er nemlig helt latterlig og du blir sittende igjen å måpe over hvordan i faen kan noen i det hele tatt tro på dette, har de tatt sterke narkotiske stoffer som gjør at de ikke legger merke til at det presten preker er totalt usammenhengende, ulogisk vås? (merk her jeg snakker om hva jeg har hørt av prekener, ikke den kristne tro i sin helhet). Spesielt i julemessene jeg var med på var det til tider vanskelig å holde maska og ikke le, ellers var det bare vanskelig å ikke sovne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å ta en sammenlikning så trenger man jo ikke tro på satan og være satanist om man drar på en konsert med satanistisk metall heller... For å ta den sammenlikningen... Dessuten så er det mange som er helligdagskristne og høytidskristne også, det vil si at de vanligvis ikke går rundt å tror noe spesielt, men at troen deres blusser opp hver eneste gang det er høytider, eller hver gang de trer inn i kirkens lokaler... Da forandres alt, og all viten og logisk sans blir igjen ved dørstokken i det man trer inn i den åndelige sfæren der man kan la seg underholde av urgamle fortellinger om den legendariske Jesus Kristus-figuren, ørkenfolkets Konge; den jødiske guddommens sønn, og la seg trollbinde av "Ham"...

 

Det er jo ikke så mange alternativer heller. Du kan jo dra på teater, men det koster penger. Det er vel bare eventyrfortelling, om ikke annet. Har ikke vært der på julaften noen gang.

 

Vi skulle åpnet lokaler hvor vi kunne fortalt om den modige Frodo og hans ferd til Mordor. Kanskje flere hadde møtt opp?

Lenke til kommentar

Av de som ikke tror i kirken på Julaften, så antar jeg det er en blanding av de som ikke er åpne om sin ikke-tro (i det minste innenfor familien), de som er åpne men ser på det som en form for respekt for f.eks. familiemedlemmer at de likevel er der, de som liker å være rundt folk uavhengig av kontekst, de som liker musikk og sang uavhengig av innhold, og slike som meg som utnytter at det er et samlingspunkt for kjentfolk som du ellers ikke ser så ofte.

 

Men jeg har bestemt meg for å kutte det ut, og heller søke bedre alternativ, evt. arrangere bedre alternativ selv. Kjedelig å måtte holde volumet nede inne under Guderop, og å fryse ute bare for en prat.

 

aJeg har ALDRI vært i kirka på julaften... Hvordan er det egentlig?

Har jeg gått glipp av noe? Har aldri tenkt på det engang... =P

Det er omtrent som alle andre messer jeg kan huske, men kanskje presten er noe blidere.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

For min (og 95% av alle andre i dette landet vil jeg tro) er det tradisjon og familie som er den viktigste grunnen til at man feirer jul, og ikke det kristne aspektet.

Det stemmer nok bra det, men likevel fyller hyklerne opp de fleste kirker så fulle at mange ikke slipper inn. Er de ikke flaue når de menger seg kun på julaften?

Jeg har ALDRI vært i kirka på julaften... Hvordan er det egentlig?

Har jeg gått glipp av noe? Har aldri tenkt på det engang... =P

 

Har vært der fordi jeg kjørte min gamle bestemor. Ble og tvunget med på julegudstjenester i militæret (yay til at Norge fortsatt ikke er et sekulært land og tvinger soldater inn i kristne ritualer).

 

Julegudstjenesten er veldig, veldig kjedelig og du sitter på noen forferdelige benker. Presten preker lenge og det synges en del salmer. Det som dog kan være morsomt er å faktisk lytte til det presten sier. Teksten i prekenene er nemlig helt latterlig og du blir sittende igjen å måpe over hvordan i faen kan noen i det hele tatt tro på dette, har de tatt sterke narkotiske stoffer som gjør at de ikke legger merke til at det presten preker er totalt usammenhengende, ulogisk vås? (merk her jeg snakker om hva jeg har hørt av prekener, ikke den kristne tro i sin helhet). Spesielt i julemessene jeg var med på var det til tider vanskelig å holde maska og ikke le, ellers var det bare vanskelig å ikke sovne.

Hehe. Da føler jeg egentlig ikke at jeg har gått glipp av noe, egentlig. =)

 

Jeg hadde egentlig foretrukket det, dersom det hadde sittet ateister og teister og diskutert innholdet i den kristne troen ved alteret. Da ville jeg ha møtt opp! Men så lenge folk kan lyve og komme med løse påstander i all offentlighet uten å bli møtt av et eneste motargument, ville det blitt ren tortur for mitt vedkommende... Mine tanker under en slik gudstjeneste ville ha kvernet rundt dette: "Kan noen reise seg å snakke denne mannen i hvit kjortel til fornuft" ???" Og; "hvor mange i denne salen er det som tror på alt det denne mannen ytrer" ??? "Er det bare meg i dette rommet som blir søvnig av dette"? "Er alle like støle, med tresmak i rompa som det jeg har av å sitte her?" :- P

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å ta en sammenlikning så trenger man jo ikke tro på satan og være satanist om man drar på en konsert med satanistisk metall heller... For å ta den sammenlikningen... Dessuten så er det mange som er helligdagskristne og høytidskristne også, det vil si at de vanligvis ikke går rundt å tror noe spesielt, men at troen deres blusser opp hver eneste gang det er høytider, eller hver gang de trer inn i kirkens lokaler... Da forandres alt, og all viten og logisk sans blir igjen ved dørstokken i det man trer inn i den åndelige sfæren der man kan la seg underholde av urgamle fortellinger om den legendariske Jesus Kristus-figuren, ørkenfolkets Konge; den jødiske guddommens sønn, og la seg trollbinde av "Ham"...

 

Det er jo ikke så mange alternativer heller. Du kan jo dra på teater, men det koster penger. Det er vel bare eventyrfortelling, om ikke annet. Har ikke vært der på julaften noen gang.

 

Vi skulle åpnet lokaler hvor vi kunne fortalt om den modige Frodo og hans ferd til Mordor. Kanskje flere hadde møtt opp?

Tror du det hadde vært mer gøyalt å dratt dit dersom man drar dit med den innstillingen og forventningen at man kommer til å høre på en mann iført kjortel som har som jobb og formidle urgamle eventyr og mytologiske fortellinger? Tror du det hadde gjort noen forskjell? Samt late som om at alle andre også har denne forestillingen, til og med presten selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager off topic, men liker ikke voldtekt av det norske språket :p

Mulig dobbeltmoral var dårlig, om ikke feil ordbruk. Jeg ser den.

 

Det som dog kan være morsomt er å faktisk lytte til det presten sier. Teksten i prekenene er nemlig helt latterlig og du blir sittende igjen å måpe over hvordan i faen kan noen i det hele tatt tro på dette, har de tatt sterke narkotiske stoffer som gjør at de ikke legger merke til at det presten preker er totalt usammenhengende, ulogisk vås?

Ja, det er ganske provoserende. Pokerfjeset jobbet hardt for to måneder siden da jeg satt i et av disse byggene under en barndåp. Den, unnskyld meg, falske og sleipe presten gikk senere ned og "vitset" med ungene og delte ut noen bøker. Til mange foreldres og besteforeldres "ååååh :blush: ". Lovte meg selv at det var siste gang, men så var det dette med familien da. Er jo onkel til det barnet som ble døpt og det blir sikkert flere barn etter hvert, bryllup kommer vel og. Og begravelser, huff, huff, huff...

 

Det er for ille at kirka har så godt som monopol på alle store hendelser.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så mange alternativer heller.

Vel, kirken har aldri vært noe alternativ for meg... Det var ingen tradisjon verken på farssiden eller morssiden. Farssiden er jo strengt talt ikke religiøse i det hele tatt. Der er det svært manglende interesse for religiøse temaer generelt sett, mens på morssiden er det annerledes da omtrent alle er kristne... Hehe... Da ikke reint lite heller, da min onkel driver den lokale Radio Filadelfia i drammen... =P

 

Jeg har hørt litt på den radiokanalen, og kan ikke fatte hvordan onkel kan få seg til å tro på det da han burde vite bedre... Han er tross alt IT-ingeniør... Vel, det jeg tror er at det henger veldig i sammen med at hans foreldre er det jeg ser på som úberkristne, ja du vet, sånne skikkelig strenge kristne, "som kunne funnet på å tvinge deg til å stå i skammekroken dersom du ikke trodde, eller som ville sett på deg som umoralsk dersom du yttret noe som helst kritiske tanker rundt det kristne mytologiske verdensbildet"...

 

Uansett så er vel muttern's familie er såkalte pinsevenner, som jo ikke går i kirka på julaften... Og fatterns familie en a-religiøs ateistisk-agnostisk familie som heller ikke har noen tradisjon på det. Å gurimalla så glad jeg er for akkurat det!

 

Vi skulle åpnet lokaler hvor vi kunne fortalt om den modige Frodo og hans ferd til Mordor. Kanskje flere hadde møtt opp?

Tja, det ville jo vært ett fett... Jeg syntes at man burde ordne det slik som i for eksempel spillet Skyrim... I spillet kan man gå i mange ulike kirker viet til mange ulike guddommer, slik som i gamle dager. Jeg syntes at man burde ha tatt vare på veldig mange fler tradisjoner.. Man kunne bygget stavkirker til ære for Odin og de gamle gudene og så videre, og praktisert det like alvorlig som tidligere. Det ville være en påminnelse for oss, og lærerikt, siden vi da kunne ha gått inn i disse kirkene og få innsikt i hvordan våre norske forfedre dyrket sine guder, og fått den samme opplevelsen som det de hadde... Kunne vert interessant, og gøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg er enig i at vi skulle bygd masse ekstra religiøse bygninger i et forsøk på å gjenskape gamle religiøse tradisjoner. Jeg vil vel heller at vi jobber vekk fra et midelaldersamfunn som Skyrim er satt i...

 

Forøvrig er stavkirker nettopp kirker og har fint lite med Odin og Tor å gjøre...

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg er enig i at vi skulle bygd masse ekstra religiøse bygninger i et forsøk på å gjenskape gamle religiøse tradisjoner. Jeg vil vel heller at vi jobber vekk fra et midelaldersamfunn som Skyrim er satt i...

 

Det mener jeg.. Bare sånn for pomp og prakt sin skyld.. Jeg vet jo at dette aldri kommer på tale... Men hvis poenget med kirker er for å samle folk til et fellesskap, så spiller det ingen rolle hva slags gudebilder man plasserer inne der, eller hva slags guder man forteller om...

 

Man kan samtidig også vie disse bygningene til filosofien... Og prestene kunne fremdeles ha forkynt medmenneskelgihet og toleranse etc, uten den kristne platformen... Man kunne tatt i bruk mange ulike platformer og formidlet dette på, og ikke kun den kristne.

Skjønner? ... Et moderne samfunn burde slik jeg ser det burde være litt kunstenersk... For meg trenger ikke alt være i børstet stål fordi det er viktig at ting er moderne... Det kan godt være i tre, og se ut som noe som ble laget i oldtiden...

 

Jeg syntes det å skape god stemning er viktig... Jeg er kanskje pragmatisk... :p

 

Forøvrig er stavkirker nettopp kirker og har fint lite med Odin og Tor å gjøre...

Hehe...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det jul snart folkens. Hva tenker vi egentlig om det? Hvor sekulære er vi egentlig? Er vi hyklere hele gjengen? Jeg har jo gjort meg mine tanker, men vil høre andres.

Er lenge siden, kan faktisk ikke engang huske det, at plastikk jesus sto i stua vår...

 

Jul er IKKE jesus sin fødsels dag, ikke engang i følge bibelen... Men de kristne hijacket den dagen da de skjønte at de ikke ble kvitt den eldgamle tradisjonen med juleblot/vinterblot/solsnu... Kjært barn har mange navn... :)

 

Så hvorfor feire jesus på den dagen da? Nei, si det! Jesus i krybben har ungen kastet ut og erstattet med trollet under broen (Stallen SER jo ut som en bro vettu...) Engler, plastikk jesuser, kors og annet religiøst tullball er havnet på dynga, hos oss regjerer all annen pynt på treet og ellers... Samt den amerikanske film versjonen av nissen da.... He he. Man er jo et produkt av tiden man lever i, helt enkelt...

 

Men det har aldri vært en strofe med religiøse julesanger eller bønn eller annet tull hos oss, jul er for oss en kos for hele familien, tiden da vi koser oss og kommer sammen hele slekten (Bortsett fra de religiøse biggottene i familien da, som må sette en fiktiv figur i forkant av alt de gjør (OG såklart avkreve det samme av alle andre), noe som for meg blir like dumt som å prise batman på julaften... Det eneste jeg har til felles med de kristne i min familie er forakten jeg føler for dem som tror på den fiktive personen de tror ble født på denne dagen...)

 

Så hvorfor feirer ateister jul? Jo nettopp derfor!!!

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har også funnet ut at det er ubehagelig å snakke med kristne mennesker IRL om kristentroen,... (...) Dersom du ikke jatter med da, og du spiller på kristne premisser...

 

Jeg hadde en slik ubehagelig opplevelse i dag, da jeg snakket med foreldra til kjæresten... De har jo en svært sterk kristentro, og er tilknyttet frelsesarmen. Og da man kom inn på dette med Noahs ark, og syndefloden etc. og jeg sa at: "det har jeg vansker med å tro på" (...)og sa noe om tyngden på insekter, og diverse ymse i den forbindelsen(...)- så endret stemningen seg drastisk, og jeg sleit virkelig merket jeg, og følte egentlig at jeg var på litt tynn is...

...Og at det ikke var det rette stedet, eller personene og si dette til...

 

Skikkelig ubehagelig. Noen andre som har opplevd dette, og som har noen gode råd rundt det? :- P

 

Jeg avrundet i alle fall, pinlig, og unnskyldte meg med at: Dette var "bare mine meninger, ut fra det jeg har lest og hørt og fått av overbevisninger" etc ... :- p Følte meg igrunn skikkelig liten... Jeg har jo ingen grunn til det, egentlig... For jeg var bare ærlig, og det kunne ikke fall meg inn å sitte der å juge dem midt i ansiktet, selv om jeg følte jeg var på vei til å gjøre det helt i starten... Bare jatte med liksom.. Jaja, syndefloden ja, ... mm... Nesten tusen år gamle mennesker... mm.. Riktig.. det er det det står... osv... De ble så gamle før i tiden... Jeg var på nippet til å nevne den dragen med syv hoder som pustet ild, som er beskrevet i bibelen, men det turte jeg rett og slett ikke...

 

Man kan trygt si at jeg er mye mer frilynt her inne, enn hva jeg er mot de kristne "svigerforeldra"... hehe.. Her inne kan man jo faktisk si meningen sin uten å føle press på seg... :)

 

Er det mange av dere som bare jatter med når dere kommer i slike situasjoner? Tror dere det er mange som gjør det for å ikke bli sett ned på å bli akseptert? Jeg sa i alle fall rett ut at "Jeg er bare ærlig, og jeg ønsker jo ikke sitte her å juge, og si at jeg tror på noe jeg slettes ikke tror på..." .. :- p

 

Uansett, utrolig ubehagelig... hehe... Man vil jo nødig starte en diskusjon / krangel, eller insinuere at svigerforeldrene man snakker med tror på usannheter, og sånt... For å si det rett ut; Skikkelig pinlig... Man får en følelse av at man har gjort noe galt, men samtidig gjort noe riktig, og det er en rar følelse... hehe...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • TSP avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...