Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Finnes det noen saklige historiske beviser for Jesus' (som historisk person) eksistens?

Nei.

Vi er enige så langt i hvertfall :D

Men som det lå i kortene så har ejg en liten uovernstemmelse med en som hevder noe annet. Hva kan jeg slå i bordet med. (selv om det ikke er min jobb å bevise noe, så føles det litt bra å bare, nei, du tar feil)

Hehe :D

 

Nei, altså... Det er ingen beviser... Fravær av beviser er jo et godt nok argument? Men altså... Han hevder noe annet... Har han beviser som beviser det motsatte? For noen er jo bibelen nok. Bibelen blir gjerne brukt som bevismateriale... Det kan sammenliknes med at Ringenes Herre er bevismateriale for Gandalfs historiske eksistens. (Det eneste som skiller dem, er at Bibelens forfattere beskriver "Denne verden", og ikke Midgard ("Middle Earth") Men man har helt åpenbart eventyrfigurer med i bibelens fortelling, på samme måte som at det i Ringenes Herre er beskrevet Alver etc. =)

 

Vi har alle vokst opp med, å lært om Jesus... Man lærer stort sett ikke om folk som ikke har levd, og det er svært få som faktisk tar seg bryet med å spørre seg selv og sjekke ut om det finnes noe som støtter oppom dette i bibelen utenom bibelen... Det står jo i bibelen om en mann som heter Jesus. Problemet er bare det at Bibelen selv er annenhåndsinformasjon. Ingen av forfatterne av bibelen påstår at de selv har møtt den historiske Jesus, og de skrev ikke det de skrev mens Jesus levde, langt der i fra...

 

Paulus gir mer uttrykk for at han beskriver en åndelig immateriell Jesus enn en fysisk historisk Jesus av kjøtt og blod...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At Jesus som historisk person faktisk har eksistert er noe de fleste historikere er enige om. Er nok flere kilder enn bibelen som peker mot dette, og til tross for at bibelen er en religiøs bok så betyr ikke det at man skal avstå helt fra å bruke den som en kilde.

Nei. Bibelen er det eneste stedet man finner fablene om jesus som guds sønn. Vi vet at det andre stedet som beskrev jesus er forfalsket av en som også tenkte i de samme baner og som ønsket å lage jesus myten litt mer troverdig...

 

Bibelen er skrevet med en agenda, nemlig for å få folk til å tro på det som står der, gjerne ved hjelp av indoktrinering og tvang (alle kan jo selv se resultatet av hvor religiøse folk er her i landet når de to faktorene ikke spiller inn lenger...) Så å bruke bibelen som troverdig kilde er egentlig det samme som å bruke fartgrensene på autobahn i tyskland på norske landeveier, helt håpløst!!

 

At den har noe riktig fra tid til annen gjøre den faktisk ikke mer troverdig (slik noen tror), spesielt ikke da den feiler stygt på de aller fleste andre områder, vi vet med andre ord at mye av det som står der er løgn og oppspinn, men hva hadde vi egentlig forventet av menn fra jernalderen, som helt åpenbart skrev bibelen? Så nei, man skal være ytterst forsiktig med å tillegge bibelen noen troverdighet... Av en eller annen grunn tror visst enkelte at siden bibelen er "hellig" så har den større troverdighet, men bibelen er ikke hellig. Det er noe de geistelige fant på for nettopp å øke troverdigheten som ikke er der.... og kun derfor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At Jesus som historisk person faktisk har eksistert er noe de fleste historikere er enige om. Er nok flere kilder enn bibelen som peker mot dette, og til tross for at bibelen er en religiøs bok så betyr ikke det at man skal avstå helt fra å bruke den som en kilde.

De fleste seriøse historikere ønsker ikke sette sitt gode navn og rykte på spill på grunn av dette... Men uansett: Det er en god del historikere som er uenige. Bibelen er ingen god kilde dersom man ikke tror på de utrolige historiene der... Det er motstridende beskrivelser om hva som skal ha skjedd i "Jesu liv" og så videre...

Det hele ser ut til å være rent oppdiktet. Og da på samme måte som alt annet på den tiden og tidligere hvor man beskrev Gudene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At Jesus som historisk person faktisk har eksistert er noe de fleste historikere er enige om. Er nok flere kilder enn bibelen som peker mot dette, og til tross for at bibelen er en religiøs bok så betyr ikke det at man skal avstå helt fra å bruke den som en kilde.

En slik påstand krever kilder :)

 

Jeg har og hørt dette og vet at mange anser dette som fakta. For meg er dette like mye "fakta" som at frokosten er det viktigste måltidet om dagen. (altså et resultat av at man sier en ting mange nok ganger så blir den oppfattet som sann)

 

Jeg har enda ikke fått noen solide beviser for at jesus, som historisk person, og som med rimelighet kan kobles til kristus, har eksistert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei og hopp! Her er det nok en tapt sjel som melder seg inn. :D

 

Slik som så mange andre vokste jeg opp som kristen. Jeg var veldig religiøs da jeg var liten, og gjorde ofte ting som å be aftenbønn. Da jeg nådde tenårene, ble jeg mindre og mindre opptatt av religion, og nådde vel et punkt hvor jeg rett og slett ikke tenkte noe over Gud eller Bibelen. Det tok likevel ikke lang tid før jeg begynte å tenke mer på det. Mens jeg gikk på ungdomsskolen var jeg alltid ute etter å være litt rebelsk, blant annet ved å kle meg annerledes enn alle andre. Bare for å provosere sa jeg til moren min at jeg hadde blitt satanist, uten å tenke mye over hva det egentlig betydde å være én. Omsider begynte jeg å tenke mer over saken. Jeg husker ikke hvordan jeg kom inn på tanken eller hvordan min tankegang var da, men jeg mener å huske at jeg spurte en venninne om hun trodde på Gud i 9. klasse. Hun svarte bare at hun ikke visste, og jeg tror jeg fnøs litt av det og sa at jeg i hvert fall ikke trodde på noen gud. Etter hvert ble jeg mer oppmerksom på mine tanker om gudetro, og gikk blant annet inn på Youtube for å se på hva ateister hadde å si der. Folk som TheAmazingAtheist fikk meg til å tenke mer over religion, og deres argumenter og uttalelser hjalp meg til å begynne å tenke mer selvstendig. Jeg stadfesta meg selv som ateist da jeg begynte på videregående.

 

Jeg er glad i vitenskap, men er ofte for lat (og kanskje dum :p ) til å gå inn for å lære meg alt man kan lære om denne verden. Jeg er bare god nok for en 4'er i naturkunnskap, og har aldri vært mye til realfagentusiast på skolen. Likevel har jeg vett nok til å tenke selv, og har ennå ikke hørt noen særlig gode argumenter for gud(ers) eksistens. Må innrømme at jeg får en liten klump i halsen hver gang jeg hører på Carl Sagans "The Pale Blue Dot", og jeg har et spesielt sted i hjertet mitt reservert for vår blå planet. Jeg syns det er utrolig trist at religiøse ser på vår vakre verden med er såpass trangt syn. At alt ble skapt i et poff av en selvgod skjeggete gammel kis er en utrolig kjedelig tanke i forhold til den virkelige verden, som er mye vakrere og mystisk. Det er også trist at folk blir motivert til å være gode mennesker fordi de vil havne i en slags evig inferno ved mindre de blidgjør den "elskverdige" skjeggemannen, og at de tar livet på jorda for gitt. Hva er vitsen med å leve livet her om vi likevel lever evig i Paradis eller hvor-som-helst ellers? Det at vi kun har én sjanse til å leve livet gjør vårt opphold som mennesker på jorda mye mer spesielt og givende.

 

Ja, jeg har mange forskjellige tanker rundt religion, vitenskap og whatnot, men tror jeg avslutter her for denne gang (takk Gud? :tease: )

 

Her er "The Pale Blue Dot", for de som vil høre på!

 

http://www.youtube.com/watch?v=KMjEVG2rrFQ

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Første mosebok, kapittel 6:

 

1 Nå begynte menneskene å bli mange på jorden, og de hadde fått døtre. 2 Da så gudesønnene at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.»

4 Det var kjemper på jorden i de dager, og siden også. For gudesønnene gikk inn til menneskedøtrene, som fødte dem barn. Dette er de mektige fra eldgammel tid, de navngjetne.

 

 

Bare lar den ligge her, som en liten nyttårsgave :ph34r:

Lenke til kommentar

Første mosebok, kapittel 6:

 

1 Nå begynte menneskene å bli mange på jorden, og de hadde fått døtre. 2 Da så gudesønnene at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.»

4 Det var kjemper på jorden i de dager, og siden også. For gudesønnene gikk inn til menneskedøtrene, som fødte dem barn. Dette er de mektige fra eldgammel tid, de navngjetne.

 

 

Bare lar den ligge her, som en liten nyttårsgave :ph34r:

 

Da tenkte jeg på denne:

 

Gud sa: «La oss lage mennesker i vårt bilde, så de ligner oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.»

 

Eller mener han da "oss" som i "meg og de andre dyrene jeg har skapt?". Høres jo ut som om det er flere guder...

Endret av HanAndreTomaten
Lenke til kommentar

Første mosebok, kapittel 6:

 

1 Nå begynte menneskene å bli mange på jorden, og de hadde fått døtre. 2 Da så gudesønnene at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.»

4 Det var kjemper på jorden i de dager, og siden også. For gudesønnene gikk inn til menneskedøtrene, som fødte dem barn. Dette er de mektige fra eldgammel tid, de navngjetne.

 

 

Bare lar den ligge her, som en liten nyttårsgave :ph34r:

 

Da tenkte jeg på denne:

 

Gud sa: «La oss lage mennesker i vårt bilde, så de ligner oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.»

 

Eller mener han da "oss" som i "meg og de andre dyrene jeg har skapt?". Høres jo ut som om det er flere guder...

Og han omtales også som El Elyon, (den høyeste gud) som impliserer andre lavere guder.

Så det er indikasjoner på at tidlig i bibelen var det ikke bare en gud Yawhe, men flere.

Lenke til kommentar

Første mosebok, kapittel 6:

 

1 Nå begynte menneskene å bli mange på jorden, og de hadde fått døtre. 2 Da så gudesønnene at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.»

4 Det var kjemper på jorden i de dager, og siden også. For gudesønnene gikk inn til menneskedøtrene, som fødte dem barn. Dette er de mektige fra eldgammel tid, de navngjetne.

 

 

Bare lar den ligge her, som en liten nyttårsgave :ph34r:

 

Da tenkte jeg på denne:

 

Gud sa: «La oss lage mennesker i vårt bilde, så de ligner oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.»

 

Eller mener han da "oss" som i "meg og de andre dyrene jeg har skapt?". Høres jo ut som om det er flere guder...

 

Jeg ble fortalt at "oss" så betyr det "gud og englene" eller "gud og jesus"

men jeg ble også fortalt at hvis man noen gang så gud,så hadde vi blitt så blendet av det lyset han skinner,at vi hadde blitt blinde ;P (har ingen kilde på dette)

Lenke til kommentar

Første mosebok, kapittel 6:

 

1 Nå begynte menneskene å bli mange på jorden, og de hadde fått døtre. 2 Da så gudesønnene at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.»

4 Det var kjemper på jorden i de dager, og siden også. For gudesønnene gikk inn til menneskedøtrene, som fødte dem barn. Dette er de mektige fra eldgammel tid, de navngjetne.

 

 

Bare lar den ligge her, som en liten nyttårsgave :ph34r:

 

Da tenkte jeg på denne:

 

Gud sa: «La oss lage mennesker i vårt bilde, så de ligner oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.»

 

Eller mener han da "oss" som i "meg og de andre dyrene jeg har skapt?". Høres jo ut som om det er flere guder...

Og han omtales også som El Elyon, (den høyeste gud) som impliserer andre lavere guder.

Så det er indikasjoner på at tidlig i bibelen var det ikke bare en gud Yawhe, men flere.

 

Elohim er også flertall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Første mosebok, kapittel 6:

 

1 Nå begynte menneskene å bli mange på jorden, og de hadde fått døtre. 2 Da så gudesønnene at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.»

4 Det var kjemper på jorden i de dager, og siden også. For gudesønnene gikk inn til menneskedøtrene, som fødte dem barn. Dette er de mektige fra eldgammel tid, de navngjetne.

 

 

Bare lar den ligge her, som en liten nyttårsgave :ph34r:

 

Da tenkte jeg på denne:

 

Gud sa: «La oss lage mennesker i vårt bilde, så de ligner oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.»

 

Eller mener han da "oss" som i "meg og de andre dyrene jeg har skapt?". Høres jo ut som om det er flere guder...

Og han omtales også som El Elyon, (den høyeste gud) som impliserer andre lavere guder.

Så det er indikasjoner på at tidlig i bibelen var det ikke bare en gud Yawhe, men flere.

 

Elohim er også flertall.

 

Det som er irriterende, det er jo det at alle disse navnene bare blir oversatt til Gud...

Det er ekstremt fordummende mener jeg. Det gir folk svært liten innsikt.

 

Elohim, El Shaddai, Eloah, YHWH (Som uttales enten Yahweh/Jahve eller Yehowah/Jehova) og så videre, blir alle bare oversatt til sekkebegrepet Gud og tolket som den/det samme...

 

Videre lekker det fra skriften. Noe er lånt herfra og derfra, fra religioner med andre guder det vil si andre entiteter med andre navn...

 

Det er kommet frem at det er flere forfattere av bibelen, blant annet fordi de bruker forskjellige gudsnavn og uttrykker forskjellige meninger og forestillinger knyttet opp mot gudenavnene sine...

 

Jeg tror egentlig i bunn og grunn at hele bibelen i sin helhet er feil fremstilt. Den blir veldig ofte antatt å være én enkelt bok, og en bok som da er ufeilbarlig, til tross for at de ulike forfatterne hadde helt vidt forskjellige tanker og forestillinger rundt det de trodde på...

 

 

Det står at Gud sa: "La oss skape mennesket i vårt bilde, som et avtrykk av oss" ... Folk lærer at dette er Jesus, Gud og ånden hans... Bare pisspreik altså... Den forfatteren som skrev dette for aller første gang hadde absolutt ikke treenigheten i tankene... Eller har Gud splittet personlighet? Er Jesus en personlighet, Gud en personlighet, og Hellige ånd en personlighet som alle er en avbildning av?

 

Er det ikke mer naturlig å oversette med; "Gudene sa: La oss skape mennesket i vårt bilde som et avtrykk av oss selv" ? Gud er ingen flertallsform, så når man oversetter noe som opprinnelig er en flertallsform med noe som ikke er en flertallsform, så blir det feil. Allerede på dette punktet i bibelen ser man at bibelen er et resultat av feiloversettelse og tullball, og det forvansker teksten... Men andre steder har man ikke gjort denne feilen. Disse stedene i bibelen omtaler i klarhet flere guder og da ikke på noen som helst negativ måte..

 

Tror man bokstavelig talt på bibelen, så må man anta at det finnes flere guder enn en gud, men at det er kun én Gud man skal tilbe... Det er heller ikke snakk om avguder, men faktiske guder. Det kan ikke tolkes til noe annet.

 

Tolk dette bokstavelig:

 

Jeg (Gud) har sagt: Dere er guder, dere er alle sønner av den høyeste, men som mennesker skal dere dø, og som en av fyrstene skal dere falle.

 

Dette står da i salmenes bok, og det står i det nye testamentet. Jesus sier: Jeg har sagt, dere er guder, til jødene, og legger til at skriften av den grunnen ikke kan settes ut av kraft.

 

I følge bibelen er Jesus Gud... I følge skriften er også et hvert menneske Gud; Jeg har sagt dere er guder! Alle mennesker er Gud.. Derfor var også Jesus Gud... Og da gir det jo mer mening på en måte... La oss skape mennesker som et avtrykk av oss selv.. Gåten løst.. Det var mennesker, for det er mennesker som skaper mennesker som et avtrykk av seg selv, i deres egen liknelse.... Sier seg selv.. Bibelgåten er løst... Alle dere sektmedlemmer kan pakke å dra.... Eller de kan gjøre som denne kvinnen:

http://ekstrabladet.dk/vrangen/article1685821.ece

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller de kan gjøre som denne kvinnen:

http://ekstrabladet.dk/vrangen/article1685821.ece

 

:dribble: Jøss, er det mulig? Bare gå bak en liten pall, dra ned buksa og lynkjapt låre en pudding på gulvet før man reiser seg opp, drar på seg buksa og spaserer, på høyhælte sko!!!, vekk derfra som om ingenting hadde skjedd... Vel, mårru så mårru og toalett fasilitetene på de fleste slike supermarkeder er IKKE lette å få aksess til, men den der var allikevel ny....

 

Har jobbet på NSB i noen år og kan fortelle om en del syke ting ala dette fra vognene der... Hva med en pudding oppe i hattehylla? (Hvordan den har kommet opp dit kan man jo lure på...) En annen på det nærmeste setet utenfor toalettet... (Sikkert en som ikke klarte å vente lenger...)(Til opplysning: ALLE slike seter blir byttet komplett pga smittefare, hvis noen lurte. Hatte hyllen ble vasket og desinfirert grundig..)

 

Ellers har jeg sett en kar (eller kanskje det var ei dama, vanskelig å si i mørket...) som dreit ut av et vindu i en fart av 90 km/t på motor veien inn til Oslo engang for noen år siden... Også et ganske orginalt syn i min bok som heter "Så har jeg sett DET også......

 

Drit ut er det vel noe som heter.... he he...

 

 

Var en gang på en Kiss konsert nede i Gøteborg og da bussen stoppet for en tissepause sto det åtte og førti gutter/menn å tisset på rekke og rad bak bussen... og helt nedert i rekken satt det ei dame og tisset... Ble mye latter av den seansen¨....

 

Også et syn du ikke ser hver eneste dag skal jeg si deg.... :)

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at alle religiøse skrifter og myter er er basert på opplevelser og faktiske hendelser. At det kom noen fra himmelen i flyvende fartøyer for tusenvis av år siden. Om det var en svært utviklet befolkning på jorda på den tida, som vi enda ikke har funnet spor av, eller om det var noen fra andre planeter eller fra en annen verden har jeg et åpent forhold til...

 

noen som deler dette?:p

 

jeg ser på meg selv som en ateist, for jeg tror ikke på gud. Jeg tror på alle religioner og at det er utrolig mye vi ikke vet enda!

Endret av Antonsenlarsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror at alle religiøse skrifter og myter er er basert på opplevelser og faktiske hendelser. At det kom noen fra himmelen i flyvende fartøyer for tusenvis av år siden. Om det var en svært utviklet befolkning på jorda på den tida, som vi enda ikke har funnet spor av, eller om det var noen fra andre planeter eller fra en annen verden har jeg et åpent forhold til...

 

noen som deler dette?:p

 

jeg ser på meg selv som en ateist, for jeg tror ikke på gud. Jeg tror på alle religioner og at det er utrolig mye vi ikke vet enda!

 

Selv om det overhode ikke har noen grobunn i vitenskapen og er ren gjettning/takespinn/konspirasjonsteori?

Lenke til kommentar

Jeg tror at alle religiøse skrifter og myter er er basert på opplevelser og faktiske hendelser. At det kom noen fra himmelen i flyvende fartøyer for tusenvis av år siden. Om det var en svært utviklet befolkning på jorda på den tida, som vi enda ikke har funnet spor av, eller om det var noen fra andre planeter eller fra en annen verden har jeg et åpent forhold til...noen som deler dette?:pjeg ser på meg selv som en ateist, for jeg tror ikke på gud. Jeg tror på alle religioner og at det er utrolig mye vi ikke vet enda!

 

Som Zepticon påpekte, det her er akkurat like irrasjonelt som det meste av religion. Det er en vill gjetning. For å sitere Tim Minchin: "Isn't this enough? Just this world? Why does it so fail to hold our attention that we have to diminish it with the invention of cheap man made myths and monsters?"

 

Altså, det finnes så mye fantastisk å utforske, så mye vi ikke vet. Å finne opp rent tull er unødvendig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror at alle religiøse skrifter og myter er er basert på opplevelser og faktiske hendelser. At det kom noen fra himmelen i flyvende fartøyer for tusenvis av år siden. Om det var en svært utviklet befolkning på jorda på den tida, som vi enda ikke har funnet spor av, eller om det var noen fra andre planeter eller fra en annen verden har jeg et åpent forhold til...

 

noen som deler dette?:p

 

jeg ser på meg selv som en ateist, for jeg tror ikke på gud. Jeg tror på alle religioner og at det er utrolig mye vi ikke vet enda!

 

Hvis du ikke har sett på serien på History Channel som heter "Ancient Aliens", burde du gjøre det nå ;) (finner alt på youtube). Jeg hørte om denne teorien for lenge siden, og syntes det var like absurd som alle andre. Men de som tror på det, klarer å finne gode beviser på det. Og ikke sånne uverifiserbare bibelen-er-sann-og-Gud-finnes-beviser, men beviser det er vanskelig å si noe på. Jeg har sett en del episoder og lest en av bøkene til Eric von Däniken, og må jo si jeg synes det er en fantastisk teori, med mange interessante problemstillinger som "vanlige" forskere ikke vurderer å finne svaret på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Første mosebok, kapittel 6:

 

1 Nå begynte menneskene å bli mange på jorden, og de hadde fått døtre. 2 Da så gudesønnene at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bli værende i menneskene, for de er av kjøtt og blod. Deres levetid skal være 120 år.»

4 Det var kjemper på jorden i de dager, og siden også. For gudesønnene gikk inn til menneskedøtrene, som fødte dem barn. Dette er de mektige fra eldgammel tid, de navngjetne.

 

 

Bare lar den ligge her, som en liten nyttårsgave :ph34r:

 

Legenden om neandertalerene?!

Lenke til kommentar

Hvorfor er folk kristne? Jeg tror det er fordi de ikke tørr å akseptere døden. Har lenge fundert på hvorfor folk velger å være kristne og hva som får dem til å tro på Gud. Jeg synes selv det er veldig leit at jeg skal dø en dag, og miste alle mine venner. At jeg aldri kommer til å være noe mer. Når jeg tenker på dette så ønsker jeg at det skal være noe etter døden, der jeg kan treffe alle jeg er glad i. Men samtidig synes jeg det er helt absurd å tro på noe som det ikke finnes bevis for. Jeg ser på livet som at jeg allerede er død eller ikke eksisterer (for hva var jeg før jeg ble født?) og at jeg har fått sjansen til å leve på jorda, og med å dø gir jeg tilbake til naturen.

 

Jeg har aldri vært kristen. Ikke døpt og humanistisk konfirmasjon. Men har aldri sett på meg selv som ateist. Men heller en agnostiker. Dette har noe med at når jeg er for meg selv på et mørkt sted blir jeg litt nervøs for det overnaturlige. Hadde jeg vært ateist så ville jeg ikke hatt de følelsene. Eller?

 

Har i det siste blitt mer interessert i Buddhismen. Grunnen til det er historisk sett så er det basert på noe som har skjedd i virkeligheten. At det har vært noen som har korrespondert med Gautama Buddha. Men vi vet ikke. Vi vet ikke hvor mye av det som er rent eventyr, eller hvor mye som er historisk fakta. Men det spiller ingen rolle. Det berører noe som vi allerede vet. Relevansen er i budskapet av historien. Som i enhver fortelling er det mye å lære. Så historien om hans liv, kan gi en vakker måte å leve ditt liv på.

Hva er det dere Ateister mener om den religionen?

 

- Mats

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...