Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beste argumentet jeg har hørt mot den klassiske "greit, man kan ikke bevise at gud eksisterer, men man kan jo heller ikke bevise at gud ikke eksisterer?"

Helt i begynnelsen av dette klippet...

 

http://www.youtube.com/watch?v=pFYAITWOCuA

 

Har sett at det er stor uenighet om Ayn Rands ideer på dette forumet, men at hun var en hardbarka ateist og veldig forut for sin tid er det lite tvil om.

Endret av ikkespisgress
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva tenker dere om evig liv? Jeg synes det virker som ekstrem tortur, jeg har ikke ord for hvor grusomt det hadde vært.

 

Har tatt det opp med kristne, og de kommer med argumenter som "gud gjør sånn at evigheten føles bra uansett".

Hvorfor henter de slike argumenter fra løse lufta?

Evig liv... Rart vi er så få her i verden da? Lite fett å være 738 år og da.

Lenke til kommentar

Hva tenker dere om evig liv? Jeg synes det virker som ekstrem tortur, jeg har ikke ord for hvor grusomt det hadde vært.

Jeg tenker at det kan være en mulighet for at vi har evig liv... Jeg utelukker ikke muligheten, og kan fint se for meg et livshjul hvor alt liv som nå eksisterer kommer tilbake ved at de samme prosessene som førte til dette livet vi nå lever, gjentar seg i senere tid.

 

Når det er uendelig med tid å ta av, så syntes jeg det så absolutt ikke er usannsynlig at "nøyaktig samme formelen" som gjorde at nøyaktig 'jeg' oppstod, oppstår på nytt (gjenoppstår)...

 

Men uansett: Om det er evig... Vel, så vet vi det ikke... Siden evigheten er noe som aldri har begynt eller tar slutt, så kan man ikke "gå inn i evigheten", men man tar altså da del i den og er en del av den.

 

Jeg kan også se fordelen ved at vi dør... For på den måten så glemmer vi alt, og får en helt ny begynnelse. Det ville vert utrolig kjedelig å leve konstant evig... Jeg liker det egentlig slik som nå... Litt mystikk rundt det... Så kan man hvile på den tanken som går på at man kanskje bare opphører totalt ved døden og aldri blir et liv igjen; Den tanken er egentlig veldig behagelig, og er i mye større grad tilfredsstillende for meg enn et paradis hinsides denne verdenen...

 

Uansett... Siden jeg ser muligheter for at livet stadig gjentar seg, og at livet vil gjenta seg på denne planeten, om og om igjen, så vil jeg tro at det kan hjelpe på litt dersom vi forsøker alt vi kan å gjøre denne verden bedre, gjerne til et paradis dersom det er mulig...

 

Har tatt det opp med kristne, og de kommer med argumenter som "gud gjør sånn at evigheten føles bra uansett".

Hvorfor henter de slike argumenter fra løse lufta?

Fordi de er opplært til å tro og tenke slik fra barndommen av. Det er festet til dem som fakta... :)

 

Jeg tror ikke det blir noe bra etter livet dersom Jahve Gud eksisterer... Dersom han finnes så anser jeg det som sannsynlig at han vil forkludre det hele ved å sende inn en eller annen narraktig slangeliknende skapning som atter en gang lurer menneskehetens forfedre til å synde, slik at han kan straffe dem og alle deres etterkommere for all evighet... Den jødisk kristne guden er en skikkelig møkkagud uten like... Det vet jeg godt siden jeg har blitt skikkelig godt kjent med ham gjennom bibelen :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare et spørsmål:

Må det eksistere en Gud dersom det eksisterer et evig liv?

Og må livet ha en bestemt form i all evighet for at selve livet er evig? Hva om livet er likt som månedene? Når det er mars, er det ikke april, og når det er april, er det ikke mars, men begge månedene kommer alltid tilbake, kronologisk...

 

Eller hva om du og jeg kan sammenliknes med istapper, som er faste i form, men som smelter eller fordamper, stiger til himmelen, for så å dale ned igjen iform av snø og regn, og atter ta form som istapper?

 

Vi vet at når vi dør, så brytes vi ned til de grunnleggende næringstoffene vi består av... Men nærig-stoffene og det vannet vi består av opphører ikke å eksistere... Er det helt og holdent umulig for dere andre ateister her inne, at den samme prosessen gjentar seg? Jeg mener den prosessen som gjorde at vi ble født?

Jeg tenker også på reproduksjon... Mennesker reproduserer mennesker, re betyr at noe skjer om igjen, altså gjenproduserer mennesker mennesker.. Er det helt usannsynlig at samme "materien" blir tatt opp og brukt på nytt, slik at næringstoffene danner mennesker som tidligere har levd? Vi ER jo oppbygd av disse næringstoffene... Litt vanskelig å forklare. Hadde vært kult om noen kunne formulert disse tankene slik de forstår det egentlig..

=P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig trenger ikke evig liv å bety at Gud finnes. Er totalt urelatert. Er jo faktisk så godt som uungåelig at mennesket finner kur for aldring en gang. Faktisk hadde jeg veddet penger på at det skjer innen 200 år, kanskje til og med 100 år.

 

Men kurering av aldring er selvfølgelig bare potensiell udødelighet, og vil ikke gi faktisk evig liv, pga ulykker etc.

 

Btw: Det finnes dyr som bokstavelig talt gjenføder seg selv når de dør, slik at de i teorien er udødelige, så det er slett ikke umulig.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Turritopsis_nutricula

Endret av Grix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du ble skapt i en stjerne, det er alt man trenger å vite. Det eier alle religioners fantasier uansett :D Og det er SANT!

Tjo. Det sies at vi er stjernestøv. Det er jo heller ikke bare noe poetisk tull, men harde fakta. Vi er bygget opp av materiale som har eksistert siden "tidenes morgen". Det vi består av og som utgjør oss; det eksisterte i den såkalte "ursuppa" ... =P

 

Og ja, det eier alle religioners fantasier :D

 

Jeg kom over denne:

http://nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk:klipp/319931

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig trenger ikke evig liv å bety at Gud finnes. Er totalt urelatert. Er jo faktisk så godt som uungåelig at mennesket finner kur for aldring en gang. Faktisk hadde jeg veddet penger på at det skjer innen 200 år, kanskje til og med 100 år.

 

Men kurering av aldring er selvfølgelig bare potensiell udødelighet, og vil ikke gi faktisk evig liv, pga ulykker etc.

 

Btw: Det finnes dyr som bokstavelig talt gjenføder seg selv når de dør, slik at de i teorien er udødelige, så det er slett ikke umulig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Turritopsis_nutricula

Ah. Det er kult da!! :)

Seriøst!! =)

 

TurboEdit:

(faktisk første gangen jeg har fått en så god respons på det jeg har sagt og kommet med av hypoteser rundt dette... :) )

 

Jeg ser på denne Turritopsis nutricula som et vesen som underbygger min hypotese om at alt liv gjentar seg selv til slutt, slik at det samme livet kommer om og om igjen. Jeg mener det gjelder for absolutt alt, ikke bare menneskers, men trærs, gress, planter, og andre dyr slik som hunder og så videre... Man har bare ikke funnet, eller kanskje ikke lett etter(?) beviser som underbygger denne hypotesen... Jeg kan jo ikke ha vært den første til å tenke at livet kan være en evig gjentakende prosess, uten behov for "sjel", "Gud", eller noe som helst overnaturlig for å finne sted... Det tror jeg i alle fall ikke... Men er det umulig å bevise det? Jeg mener dersom det faktisk er et faktum at vi blir født og dør, blir født og dør, i all uendelighet; Eller er det for for vanskelig/umulig å finne ut av det? Om om det er tilfellet, hvorfor ville det vært umulig å bevise det? :)

 

Jeg personlig tror ikke at vi blir noe annet enn mennesker.. Selv om det godt kan være slik at vi blir en blomst eller noe etter døden, eller at vi opphører og blir borte for godt (for meg spiller det ingen rolle, men jeg tror vi blir mennesker... =P

 

Himmel og helvete, er forøvrig ikke noe jeg ser på som noe annet enn metaforer, på tilstander, i beste fall. Men jeg ser dem ikke som noe alternativ "til hva som kan skje etter døden". For meg er det helt utelukket. Det vil si at det er fraværende fra mine tanker når jeg tenker på døden, og hva jeg tror at eventuelt kommer etter livet, dersom det skjer noe i det hele tatt....

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • TSP avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...