Gå til innhold

Kommentar: – Ultrabook er et rumpespark i milliardklassen


Anbefalte innlegg

Nå vet ikke jeg hvor denne bygges, men det er jo stort sett Asus som bygger Apple maskinene. Selv om de helt sikkert har kontrakt som hindrer dem i å kopiere får de jo erfaring som er nyttig til å bygge noe lignende.

 

Det er en kjent sak at det er Foxconn som produserer for Apple. (I tillegg har de partnere som bla. Samsung, Toshiba, TSMC og LG.) Hvor du har det fra at Asus produserer for Apple vet ikke jeg, for det har jeg aldri hørt..

Uten sammenheng forøvrig kan det også nevnes at det er er stor misforståelse rundt hvem som produserer Apples skjermer. Mange tror det er Samsung, men det stemmer ikke. Skjermene produseres i hovedsak av LG. Dette er også ganske innlysende da Samsung ikke produserer IPS-paneler som brukes i nesten alle Apples enheter.

 

ATWindsor:

Markedet det snakkes om at Apple var først i er vel Ultrabook-markedet slik det er definert av Intel. Intels definisjon går utover det som omtales som ultraportabel. Nå skal ikke jeg uttale meg for sterkt, men så vidt jeg vet var Apple absolutt først etter Ulbrabook-begrepet - MB Air ble jo til og med lansert før denne definisjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg deler forsåvidt bekymringen for at under 1000-dollar-maskinene kan ta neon snarveier, men det gjør vitterlig apple også? Skjermen er ikke spesielt høyoppløst på 11-tommeren, og den har en ubruklig mengde minne i grunnkonfigurasjon.

 

AtW

Vel, den har samme skjermoppløsningen som de fleste 13" ultrabooks. Det må vel sies å være bra nok?

 

2GB RAM er sparsomt, men en SSD gjør savnet av mer RAM litt mindre. Men forsåvidt enig, valgte 13"-utgaven og har ikke angret på det.

 

Bra nok? Kanskje, på linje med konkurrentene, joda, men den er ikke høyoppløst som nevnt i artikkelen sånn jeg ser det, den er normaloppløst.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor denne bygges, men det er jo stort sett Asus som bygger Apple maskinene. Selv om de helt sikkert har kontrakt som hindrer dem i å kopiere får de jo erfaring som er nyttig til å bygge noe lignende.

 

Det er en kjent sak at det er Foxconn som produserer for Apple. (I tillegg har de partnere som bla. Samsung, Toshiba, TSMC og LG.) Hvor du har det fra at Asus produserer for Apple vet ikke jeg, for det har jeg aldri hørt..

Uten sammenheng forøvrig kan det også nevnes at det er er stor misforståelse rundt hvem som produserer Apples skjermer. Mange tror det er Samsung, men det stemmer ikke. Skjermene produseres i hovedsak av LG. Dette er også ganske innlysende da Samsung ikke produserer IPS-paneler som brukes i nesten alle Apples enheter.

 

ATWindsor:

Markedet det snakkes om at Apple var først i er vel Ultrabook-markedet slik det er definert av Intel. Intels definisjon går utover det som omtales som ultraportabel. Nå skal ikke jeg uttale meg for sterkt, men så vidt jeg vet var Apple absolutt først etter Ulbrabook-begrepet - MB Air ble jo til og med lansert før denne definisjonen.

 

Det blir i min mening veldig kunstig å kalle ultrabooks ett eget marked, når det bare er ett sett specs som intel har drømt opp. Akkurat som HTPC-specsene de prøvde seg på for noen år siden. Om man definerer ett marked smalt nok, så kan hvem som helst være først ute. Og jeg er ikke engang overbevist om at den eneste Macen som er billig nok til å kvalifisere oppfyller batteritidskravene. Videre så går jo argumentet ditt med "flere år" bort, fordi det ikke var før sent i sommer det kom en mac som kanskje kvalifiserer.

 

Nesten alle enhetene har ips? Hva legger du i det? MBA har ikke IPS, de ahr TN-panel, levert av både LG og samsung.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel, det kan godt være det er kunstig å kalle Ultrabook for et helt eget marked, men det er nettopp Ultrabooks artikkelen handler om - og det er en definert produktgruppe. Hvilket argument med "flere år" er det du snakker om, jeg kan ikke finne det i mitt innlegg?

 

MBA er unntaket fra at enhetene leveres med IPS. Derav omtalte jeg det som NESTEN alle. Sett i forhold til iPhone, iPod, iPad, MB Pro, iMac og Cinema Display vil jeg si det er helt kurrant å si det slik. Det var også derfor avsnittet begynte med "Uten sammenheng forøvrig". Poenget var bare at jeg leser svært ofte at folk sier Samsung leverer skjermene til Apple, men det stemmer ikke - og er heller unntaket enn regelen.

Lenke til kommentar

Det er en kjent sak at det er Foxconn som produserer for Apple. (I tillegg har de partnere som bla. Samsung, Toshiba, TSMC og LG.) Hvor du har det fra at Asus produserer for Apple vet ikke jeg, for det har jeg aldri hørt..

Asus produserer nok ikke for Apple i dag, men det er også en "kjent sak" at de bygde mange bærbare modeller for Apple frem til ca. 2007. Det var dog ikke levelig, hverken for Asus eller kundene, å være i en posisjon hvor man konkurrerte med seg selv, så så delene av Asus som drev med OEM/ODM ble utskilt som Pegatron. Pegatron bygger fortsatt både det ene og det andre for Apple.

Lenke til kommentar

Vel, det kan godt være det er kunstig å kalle Ultrabook for et helt eget marked, men det er nettopp Ultrabooks artikkelen handler om - og det er en definert produktgruppe. Hvilket argument med "flere år" er det du snakker om, jeg kan ikke finne det i mitt innlegg?

 

MBA er unntaket fra at enhetene leveres med IPS. Derav omtalte jeg det som NESTEN alle. Sett i forhold til iPhone, iPod, iPad, MB Pro, iMac og Cinema Display vil jeg si det er helt kurrant å si det slik. Det var også derfor avsnittet begynte med "Uten sammenheng forøvrig". Poenget var bare at jeg leser svært ofte at folk sier Samsung leverer skjermene til Apple, men det stemmer ikke - og er heller unntaket enn regelen.

 

Beklager at det står "ditt" der, erstatt ditt med "argumentet jeg siterte og du svarte på", så skal meningen bli mer riktig :)

 

Jeg vet ikke hvordan det er med 17-tommeren, men 13 og 15-tommer har det åpenbart TN-paneler? (Macbook Pro altså). Det er derfor jeg spør hva du legger i det, for om du mener bærbare, så har ikke nesten alle enhetene ips.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg trodde alle Pro modellene hadde IPS, men det kan godt være jeg har blingset der. Jeg skjønner derimot ikke hvorfor det er åpenbart at 13/15 ikke har det? Poenget står derimot fortsatt med at det er LG som er Apples hovedpartner for skjermer (Apple har til og med investert betydelige summer i LGs fabrikker og R&D).

 

qwert:

Det var jeg ikke klar over. Poenget mitt står fortsatt om at Asus i seg selv ikke er en reell Apple partner i dag. Så vidt jeg vet har Foxconn 'assembly' for alle enheter, mens komponenter produseres litt rundt forbi (derav ikke Asus).

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Skulle man tro enkelte her inne så var andre leverandører årevis før Apple med tynnere, raskere, penere, og bedre ultrabooks enn Apple. Jeg lurer på hvilken planet disse personene lever på, for personlig har jeg aldri hørt om eller sett noe slikt, men jeg har sett ekstremt mange med MBA etter den ble lansert. Mye sure pcbrukere her inne i forhold til andre forum, og det virker som de rett og slett ikke tåler Apple uansett hva det gjelder. Religiøse?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

arokh: Det er fordi du bor i Norge hvor det er _mye_ vi ikke får før åresvis senere når et marked er etablert og masseproduksjon med medfølgende utvidelse av supportlogistikk er utvidet til å dekke det globale markedet. Sony VAIO f.eks tok det elve år (2007) før var tilgjengelig i Norge uten personlig-/gråimport og Panasonics ultraportable tror jeg aldri har vært solgt her. VAIO har tidligere hatt noen av de mest spennende modellene tilgjengelig, men her på berget har vi omtrent ikke hørt om merket før et par år siden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Skulle man tro enkelte her inne så var andre leverandører årevis før Apple med tynnere, raskere, penere, og bedre ultrabooks enn Apple. Jeg lurer på hvilken planet disse personene lever på, for personlig har jeg aldri hørt om eller sett noe slikt, men jeg har sett ekstremt mange med MBA etter den ble lansert. Mye sure pcbrukere her inne i forhold til andre forum, og det virker som de rett og slett ikke tåler Apple uansett hva det gjelder. Religiøse?

 

Hvem er det som har gitt inntrykk av noe slikt? Vennligst siter innlegg og konkretiser, istedet for å sette opp stråmenn. Eksempler som har vært tilgjengelig og brukt her til lands er feks Dell X1 og X300.

 

AtW

 

Jeg trodde alle Pro modellene hadde IPS, men det kan godt være jeg har blingset der. Jeg skjønner derimot ikke hvorfor det er åpenbart at 13/15 ikke har det? Poenget står derimot fortsatt med at det er LG som er Apples hovedpartner for skjermer (Apple har til og med investert betydelige summer i LGs fabrikker og R&D).

 

qwert:

Det var jeg ikke klar over. Poenget mitt står fortsatt om at Asus i seg selv ikke er en reell Apple partner i dag. Så vidt jeg vet har Foxconn 'assembly' for alle enheter, mens komponenter produseres litt rundt forbi (derav ikke Asus).

 

Jeg mente ikke noe mer enn et om man kikker på skjermene i butikk, så ser man raskt at det er TN.

 

AtW

Lenke til kommentar

Da er min samboers UX31 i hus. Hun ble selvsagt fra seg av glede når hun så hva jeg pakket opp. Hva med meg?

 

En drøm av en maskin, har lastet ned oppdateringer til windows 7(tok ca 30 min for 85 oppdateringer), installert photoshop, sett HD film m.m. Tastaturet fungerer utmerket, touchpaden likeså. Jeg er foreløpig strålende fornøyd. Den kommer også i en eksklusiv eske med futteral til både pc og konvertere(mini vga, ethernet)

 

Kommer med mer...

Lenke til kommentar

Den enorme veksten Apple har hatt de siste årene må jeg bare bøye meg i støvet for. De har en unik evne til å ta posisjoner i markeder. De har hatt en enorm vekst. Skal en teknoloiside som Hardware ignorere dette?

 

Å gå fra 1 til 2 er 100% vekst, å gå fra 100 til 101 er 1% vekst, men veksten er den samme i enheter...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva med samsung 9 serien. Sist jeg sjekket var det en ultrabook, og den rullet inn med stadig flere seksere i tester.

 

Ikke at jeg eier en eller har noen erfaringer med den, men den frasen "samsung 9 series, walking on air" ble jo brukt her og der husker jeg.

 

Med det sakt, jeg kunne aldri tenkt meg alle kompromissene bare for å ha en ultra tynn/lett bærbar PC selv. I grunnen et uinteressant segment for meg. Jeg ser stort sett på den siden hvor tastaturet og skjermen er, sjelden studerer jeg hvor slank den er fra siden. Det egner seg best i på reklamebilder. Om den er 5mm eller 5cm, who cares? (mange tydelig vis) Holder at maskinen er flyttbar for min del, så lenge den sparker fra seg.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg gjenta ting som du hadde visst om du faktisk leste tråden ATWindsor? Hint: 2004.

 

Virker forøvrig som om enkelte her forveksler ultrabooks med netbooks.

 

Snakker du da om innlegg 20? Hva i det innlegget indikerer at

 

Disse maskinene som kom før var tynnere?

Dikke maskinene som kom før var raskere?

Disse maskinene som kom før vare penere?

Disse maskinene som kom før var bedre?

 

Hvem er disse endel som forveksler ultrabooks med netbooks?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

"I tillegg har Apple lojalt adoptert Intels egen Thunderbolt-teknologi. "

 

I think the truth is that Apple forced Intel to release the not-quite-ready-for-primetime *optical* thunderbolt technology as a wired hack. Even Intel is hardly promoting current Thunderbolt stuff.

 

Apple has been lukewarm in Firewire support, didn't want to support USB3, and so is using TB as its unique selling point. Unfortunately it's so unique that noone is really supporting it. I external HDD after 6+ months on the market.

 

BTW a Macbook Air is my only machine, but these Apple fanboys really annoy me.

Lenke til kommentar

Alltid Apple som har det beste og fineste på markedet skal vi høre på hardware.no, synes det blir for teit å skulle nevne Apple i hver bidige artikkel. Tror de fleste begynner å bli luta lei.Det blir så useriøst til de grader. Det er en ting å nevne Apple, men å snakke de opp til skyene er en annen. Det her gidder jeg rett og slett ikke å lese når dere gir Apple kompliment hver gang dere får sjansen.

 

Dette er langt i fra en apple-skryte artikkel. Dette handler jo om et marked som Apple var først ut i. Til og med flere år før andre produsenter klarer å lage noe som matcher.

 

Jeg synes heller ikke Apple snakkes opp i skyene, de har vært først, men de har også klart å lage et brukbart produkt med en okey pris. Noe som løfter standarene de andre produsentene må nå opp til

 

Å påstå at Apple var først ute i denne sjangeren, er å åpenbare sin uvitenhet. Ta en titt på f.eks. Sony Vaio sin laaaange historie med små (enda mindre enn 11,6 tommers skjerm) ultraportable, noen faktisk også med optisk drev. Det får være grenser for å dele sin uvitenhet med andre; det vitner ikke bare om en utrolig uvitenhet, men også om at man har for dårlig selvkritikk.

Endret av mortenandersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...