Gå til innhold

Kommentar: – Ultrabook er et rumpespark i milliardklassen


Anbefalte innlegg

Mens Apple og alle andre sov i timen, oppfant Sony dette segmentet i 2004, riktignok uten en Trackpoint eller Trackpad (brukte den lille ballen) men laptoppen så toppers ut og var svært innovativ, Apple bare fulgte etter som vanlig.

 

Skuffet over Hardware.no som lager en artikkel som er så dårlig, dere kan umulig ha en datainteressert stab?, er det bare Apple og HP/Dell brukere der som ikke er åpen for forandring?

 

http://reviews.cnet.com/Sony_VAIO_X505_series/4505-3121_7-30886049.html

(Ser riktignok litt rar ut, men dette var litt senere i 2004, MBA kom i 2008 tror jeg.

Det var rimelig lenge svært vanskelig å få tak i Sony Vaio i Norge. Er vel bare i den senere tid de har fått webshop?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Siden MacBook Air kom på banen tidlig i 2008 har de store PC-produsentene, herunder HP, Dell, Acer, Lenovo og Toshiba, hatt alle muligheter til å komme med noe tilsvarende. Det har de ikke gjort – faktisk har de ikke engang virkelig forsøkt."

 

Resten av verden kaller Thinkpad X300 for en MBA-killer. Ikke var det mye tid imellom dem heller. MBA kom i januar 2008, X300 i februar. For lite tid til at Thinkpadden var et "tilsvar" til MBA. Men som djevelen leser bibelen...

Endret av thklinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Siden MacBook Air kom på banen tidlig i 2008 har de store PC-produsentene, herunder HP, Dell, Acer, Lenovo og Toshiba, hatt alle muligheter til å komme med noe tilsvarende. Det har de ikke gjort – faktisk har de ikke engang virkelig forsøkt."

 

Men trenger de egentlig å prøve? Det finnes mange gode tynne og lette maskiner der ute (feks X-serien til Lenovo), men for å oppfylle alle kriteriene for å defineres som en Ultrabook må det inngås mange kompromisser for å gjøre dem tynne nok, om ikke annet hva pris angår. Spørsmålet jeg da stiller meg, er hvorvidt det er verdt det, og om de få millimeterne fra eller til har noe å si. Man skal ha en jævlig liten pc-veske hvis man ikke klarer å smette en 2 cm tjukk maskin oppi den. Dermed får jeg litt følelsen av at den ekstreme tynnheten egentlig først og fremst er en jålegreie; noe man kan imponere folk med når man sitter på Kaffebrenneriet og surfer på Bloomberg, NY Times og Facebook med sin 10µm tynne ultra-hyper-super-mega-book og poster bilder av en trippel latte mocca con panna på Tumblr. Og i det markedet er Apple helt klart overlegne; de som vil se fancy ut velger Apple, uansett, for designet er jo estetisk (og stort sett relativt funksjonelt, det skal de jo ha), og det er gjenkjennelig, og utstråler at man har kapital, er kreativ, og super-uavhengig, selvstendig og tenker "different". Kanskje de andre produsentene ikke gidder å kaste bort ressurser på å konkurrere i et såpass smalt felt, hvor de uansett ikke kan gjøre braksuksess så lenge det ikke er et halvspist eple på lokket, og ikke står "Designed in California/Made in China" på esken?

 

Tipper uansett at de første som slipper noe som passer til alle de utrolig spissfindige kravene i Intels spesifikasjon kommer til å bli saksøkt av Apple for å plagiere MBA.

 

Etter å ha lest det jeg nettopp skrev, ser jeg at det er nødvendig å presisere at jeg ikke mener at alle Apple-brukere oppfyller jålestereotypien min, men jeg vil uansett hevde at Ultrabook i stor grad er et jåle-konsept, og Apple er det ultimate merket for jålete brukere.

 

Dog kjenner jeg mange Apple-brukere som er veldig ålreite folk, og jeg anser dem ikke som mindreverdige selv om de bruker Apple. Jeg gir faktisk faen, og faktum er at jeg selv bruker et Apple-produkt inni mellom. (Bare presiserer det for å være på den sikre sida). Ei heller har jeg noe imot Kaffebrenneriet og fancy kaffe, tvert imot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For endel er det sikkert jåleri, for andre ikke. Det er jo ikke noe mer magisk med 10mm enn 20mm, det er en glidene overgang, der en rasjonell forbruker tar stadig mer hensyn til størrelse og vekt, og mindre til ytelse og pris. Er det veldig galt om noen er mere mot størrelse og vekt-delen av skalaen? Såklart jo mer ekstremt det blir, jo mindre blir nisjen. Men for noen har det noe å si.

 

AtW

Lenke til kommentar

Poenget i artikkelen er da virkelig at MacBook Air tar større markedsandeler fordi konkurrentene ikke leverer produkter som er bra nok i forhold? Forholdene kan da være alt fra at Macbook Air har et godt rykte, til at den er enkelt å få kjøpt på nett.

 

Det er endel på jobben min som bruker noen laptopper fra Dell som overhodet ikke fungerer som de skal. Dell sin løsning på det er at de som bruker laptoppen må installere OS-et på nytt*. Vi har brukt Dell som hovedleverandør i mange år, men jeg ser for meg at vi vil fortsette å bruke dem etter episoder som dette hvor de fraskriver seg ethvert ansvar.

 

*Det er snakk om tre laptopper som alle sammen kræsjer hvis du skal spille av videoer og diverse andre små/store ting. Dette var business-laptopper til rundt 8-10k

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Nå skal det nevnes at det er et unntak som kom i vår, Samsung 9serie. Nå har også Acer lansert noen plastikk ultrabooks, byggekvalitet av type plast. Zenbooken er utrolig fin estetisk, kanskje bedre enn air. Men det er bygget i stål. Noe som ikke akkurat gjør den lett..

 

Men Intels "spark" er vell plassert. Det blir spennende å se hva som kommer i 2012, spesielt med win8 og touch muligheter.

Lenke til kommentar

Alltid Apple som har det beste og fineste på markedet skal vi høre på hardware.no, synes det blir for teit å skulle nevne Apple i hver bidige artikkel. Tror de fleste begynner å bli luta lei.

 

Det blir så useriøst til de grader. Det er en ting å nevne Apple, men å snakke de opp til skyene er en annen. Det her gidder jeg rett og slett ikke å lese når dere gir Apple kompliment hver gang dere får sjansen.

 

Denne tok jeg ikke helt. Jeg bør vel nevne hvor lite jeg liker Apple (selv om det burde vært unødvendig).

 

Dette var en velskrevet kommentar som jeg må si tok mye på kornet innen den bærbare verden. Om kritikken hadde kommet mot en artikkel hvor man kynisk spekulerte i klikk med navnet "apple" ville det vært forståelig, men i en kommentar som dette? Det virker rett og slett ikke som hverken rett tid eller sted :)

Lenke til kommentar

Den enorme veksten Apple har hatt de siste årene må jeg bare bøye meg i støvet for. De har en unik evne til å ta posisjoner i markeder. De har hatt en enorm vekst. Skal en teknoloiside som Hardware ignorere dette?

 

Å gå fra 1 til 2 er 100% vekst, å gå fra 100 til 101 er 1% vekst, men veksten er den samme i enheter...

 

Takk for den oppklaringen.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor du følte det var nødvendig ;)

Med ipod, iphone, ipad & macbook pro var veksten enorm uavhengig av om du måler prosent eller enheter (på iphone naturligvis umulig med % siden de såvidt meg bekjent ikke produserte telefoner tidligere). Nå kan markedet for ultraportable være såpass lite at macbook air dør ut som imac gjorde.

 

Homoerotisk introduksjon til artikkelen (som forøvrig var meget god)

 

Godt det ikke bare er meg!

Lenke til kommentar

Den enorme veksten Apple har hatt de siste årene må jeg bare bøye meg i støvet for. De har en unik evne til å ta posisjoner i markeder. De har hatt en enorm vekst. Skal en teknoloiside som Hardware ignorere dette?

 

Å gå fra 1 til 2 er 100% vekst, å gå fra 100 til 101 er 1% vekst, men veksten er den samme i enheter...

 

Takk for den oppklaringen.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor du følte det var nødvendig ;)

Med ipod, iphone, ipad & macbook pro var veksten enorm uavhengig av om du måler prosent eller enheter (på iphone naturligvis umulig med % siden de såvidt meg bekjent ikke produserte telefoner tidligere). Nå kan markedet for ultraportable være såpass lite at macbook air dør ut som imac gjorde.

Fordi når det snakkes om vekst så blir det ofte slengt rundt en eller annen prosent endring fra år til år, uten utdypning om forskjellige fallgruver og annet. Det ene er eksempelet mitt over, som kan få en liten aktør til å ha kjempestor prosentvekst. Dette når antallet faktisk enheter i endringen er så lavt, at den største aktøren selger flere enheter i uka uten at det gir utslag 5 siffer bak komma. Men spesielt om den lille aktøren er pressens gullgutt så blir det blåst stort opp selv om det har en fjert å si for det store bildet.

Lenke til kommentar

Den enorme veksten Apple har hatt de siste årene må jeg bare bøye meg i støvet for. De har en unik evne til å ta posisjoner i markeder. De har hatt en enorm vekst. Skal en teknoloiside som Hardware ignorere dette?

 

Å gå fra 1 til 2 er 100% vekst, å gå fra 100 til 101 er 1% vekst, men veksten er den samme i enheter...

 

Takk for den oppklaringen.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor du følte det var nødvendig ;)

Med ipod, iphone, ipad & macbook pro var veksten enorm uavhengig av om du måler prosent eller enheter (på iphone naturligvis umulig med % siden de såvidt meg bekjent ikke produserte telefoner tidligere). Nå kan markedet for ultraportable være såpass lite at macbook air dør ut som imac gjorde.

Fordi når det snakkes om vekst så blir det ofte slengt rundt en eller annen prosent endring fra år til år, uten utdypning om forskjellige fallgruver og annet. Det ene er eksempelet mitt over, som kan få en liten aktør til å ha kjempestor prosentvekst. Dette når antallet faktisk enheter i endringen er så lavt, at den største aktøren selger flere enheter i uka uten at det gir utslag 5 siffer bak komma. Men spesielt om den lille aktøren er pressens gullgutt så blir det blåst stort opp selv om det har en fjert å si for det store bildet.

 

Jeg er med på den, men jeg mener ikke det gjelder Apple i de tilfellene jeg nevner. Det er ikke "bak kommaet" vi snakker om når vi ser på macbookpro, ipod, iphone eller ipad.

 

Synes selv det er irriterende at dette blir forside stoff på nyhetstjenester, og havner i mammablader for produkter mødre må ha...

Det finnes mange andre spennende produkter der ute som ikke får denne oppmerksomheten i disse brede mediene.

 

Mitt standpunkt er fremdeles at HW også må skrive om Apple produkter, men at her får også de andre spennende produktene oppmerksomhet. Og det er bare å se på forsiden til hardware for å få det bekreftet (mener jeg).

 

Enig?

Lenke til kommentar

"Siden MacBook Air kom på banen tidlig i 2008 har de store PC-produsentene, herunder HP, Dell, Acer, Lenovo og Toshiba, hatt alle muligheter til å komme med noe tilsvarende. Det har de ikke gjort ? faktisk har de ikke engang virkelig forsøkt."

 

Feil. Hva med Lenovos x300? Det kom omtrent rett etter Apples Air. U300 er også Lenovos andre ultra tynne laptop.

 

Har du kanskje også glemt Sonys SZ791N? Eller Toshibas Portege R500?

Dell har i hvertfall forsøkt å lage verdens tynneste laptop i 4 år helt til de kom med XPS 15z.

 

Sorry, folkens. Apple var ikke de eneste. Andre, blant annet Lenovo jobbet med ptototype lenge før Apple viste frem sin Air (for moro skyld må jeg si, air betyr noe helt annet i en del asiatiske språk...).

Lenke til kommentar

javas: Så hvorfor har jeg aldri hørt om noen av de laptopene du nevner?

Var de for dyre? Fore tunge? Umulig å få tak i?

 

Du var ikke våken? Siden du sitter på nå har f.eks omtalt X300 i flere omganger, test her: http://www.hardware.no/artikler/lenovo_thinkpad_x300/50444

Fra konklusjonen:

 

"Lenovo Thinkpad X300 har skapt store overskrifter og det er ikke ufortjent. Maskinen er rett og slett et imponerende håndtverk. Den er solid som hvilken som helst annen Thinkpad, den er tynnere enn dem alle, og er en av de aller letteste maskinene som bærer Thinkpad-navnet."

Lenke til kommentar

Flere år er vel å ta i. Dell hadde ei maskin ute i mars 2009 som var langt tynnere og penere enn Macbook air.

Du må gjerne vise til fakta som beviser at den er tynnere, og om den er penere er en subjektiv sak. Ettersom MBA ble tilgjengelig i januar 2008, så er det fortsatt over et år som skiller.

 

 

http://www.dell.com/content/topics/topic.aspx/global/products/adamo/topics/en/adamo-xps-13?c=us&l=en&cs=19

 

9,99mm, 1 år og to måneder er ikke "flere år".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...